Sivu 1/1
Hakkaava ääni motissa
Lähetetty: 28 Huhti 2008, 17:42
Kirjoittaja mussette
Kiihdytyksen kaupan päällisenä sain koneeseen hakkaavan/koputtavan ylimääräisen äänen. Oman muistikuvan mukaan sama ääni on ennenkin tullut kiihdytyksen jälkeen, mutta kadonnut hetken kuluttua (prii... vähän niinkuin pahvi polkupyörän pinnoissa). Kerran aikaisemmin oli vastaava tyyppinen ääni aikaisemmassa vakio 351W koneessa jolloin vika löytyi tukkeutuneesta venttiilin nostimessa, oli täynnä hienoa metallia (huonon puhdistus koneistuksen jälkeen lienee ollut syynä). Siksipä ensimmäisena aukaisin ja putsasin rulla nostimet purkamalla ne osiin, kaikki oli kylläkin puhdasta, tosin muutamassa nostimen ylemmässä männässä oli outoa hapettumaa joka ei lähtenyt pois vaikka pesi ja kynnellä rappasi. Venttiilit säädin myös, kosketuksesta 1/2 kierrosta ja lukkoruuvilla lukitus. Työntötangot oli silmämääräisesti suorat. Voiko nostin hajota ilman näkyvää vauriota ja miten sen voisi todentaa? Öljypohjan otin myös irti, mutta koska metallimoskaa eikä mitään vaurioita näkynyt laitoin sen kiinni laakereita tarkistamatta. Voiko C4 laatikosta kuulua hakkaavaa ääntä? Konetta pyörittämällä tarkistin ettei turbiinin pultit ota suojapeltiin, mutta mitä jos vetolevyn pultit kampiakselin päästä on löysällä? Koneen purkamallahan se vika vimeistään löytyy, mutta kun ei ensimmäisenä viitsis tehdä pisimmän kaavan mukaan, jos vika on jossain näkyvimmillä. Hankalahan tähän on vastata, mutta jos jollain olisi ollut vastaava ongelma. Koneen kaasuun vastaavuus ja käynti muuten ok, ei savuta eikä mitään sellaista.

Re: Hakkaava ääni motissa
Lähetetty: 29 Huhti 2008, 10:44
Kirjoittaja Tapsa
Onko ääni aina samassa tilanteessa saatko äänen paikallaa kaasuteltaessa tms
jos muuten vika ilmene niin auto KOKONAAN pukeille (turvallisesti) ja kaveri mukaan
(taka akselin alle pukit -ei helmaan , tukivarsiin tms.)
ja alle kuuntelemaan mistä päin se ääni kuuluu vaihdepäällä ja kierroksillla . eli toinen
puikkoihin ja toinen alle.
Re: Hakkaava ääni motissa
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 13:05
Kirjoittaja mussette
Tapsan neuvo oli hyvä. Auto kaksipilari nosturilla käynnissä ja menin alapuolelle kuuntelemaan letkukorvassa mistä se ääni kuuluu. Heureka kopputtaja säikähti toimenpidettä ja hiljeni saman tien. Sitä ennen olin tarkistanut jo kiertokangen laakerit yms. ja ostanut uudet puolisynteettiset 10/40 öljyt täyssynteestisen Rally Formulan tilalle. Johtopäätös...

nostajavika. Kaikki vaihtoon? Maksaa vaan jonkun verran 200-300€, mutta mitenpä luotettavasti löydät häiriköivän nostajan? Toimiiko rullanostajat race koneessa paremmin tietyn tyyppisellä öljyllä? Kokemusta kellään?
Todennäköisesti ääni palaa takaisin jossain yhteydessä

Re: Hakkaava ääni motissa
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 18:20
Kirjoittaja Sulkava
toi letku korvaan on TOIMIVA juttu !!
Wanhemmissa Wolkkari oppaissa ajellaan mm apukuskin kanssa ja aapparilla letkua korvassa;
- tarkastetaan mm ovien tiivisteet !!
- hurinat eturenkaissa ja välykset ohjauksessa; kolisee ja missä kolisee
- takapenkin kautta letkun pää rautalangalla kiinni voimansiirtoon tai eri puolille moottoria ihmeen tarkaan vikapaikka löytyy !
On itsekkin kokeiltu ja toimii. mm suhinat selviää helpommin kuin että yrittää saada omaa korvaa kohti suhinoita

ja kieppuu ohjaamossa

Re: Hakkaava ääni motissa
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 20:49
Kirjoittaja Tapsa
ROLLERI koneessa toimii 20w-50 Mobil RF syntikka tai puoli syntikka tai
Valvoline VR-1 tms. LAAHURI koneet on paljon arempia öljystä kun tarviivat lisäineet.
mineraalia vaan jos mahdollista
venakopat pois niin näkyykö/kuuluuko möykkä sieltä ja onko
joissain "löysyyttä" keinuvipu/tönäri mailmassa jos nokka/nostin/keinu menossa
niin yleensä välykset lisääntyy -naputus yms äänet