Sivu 1/1

Kampiakseli kolkuttaa öljypohjaa??

Lähetetty: 18 Huhti 2008, 09:18
Kirjoittaja JYK-90
Onko kenelläkään tietoa miten lähellä 347 stroker koneen kampiakseli pyörii vakio öljypohjaa? Omassa koneessani alkoi kuulua öljypohjasta "kla, kla" ääntä sen jälkeen kun kiristin öljypohjan ruuveja samalla kun jouduin avaamaan jakopään. Ääni on helppo paikallistaa juuri öljypohjaan, sillä sen soundi muuttuu kun ottaa öljypohjasta kiinni koneen käydessä. Lohko on varustettu Cantonin ryhtiraudalla ja edellisen omistajan/koneen rakentajan mukaan öljypohjaa on vähän muotoiltu että se saatiin ylipäätänsä mahtumaan. Aikaisemmin tätä ääntä ei koneesta ole kuulunut.

Re: Kampiakseli kolkuttaa öljypohjaa??

Lähetetty: 18 Huhti 2008, 09:59
Kirjoittaja Mexico65
JYK-90 kirjoitti:Lohko on varustettu Cantonin ryhtiraudalla ja edellisen omistajan/koneen rakentajan mukaan öljypohjaa on vähän muotoiltu että se saatiin ylipäätänsä mahtumaan.
Ilmeisesti lilaa on todella vähän kampiakselin ja öljypohjan välissä. Lähtökohtaisestikin tilaa on vähän. Nyt on syytä ottaa öljypohja pois ja muotoilla sitä hieman enemmän. Tosin samalla täytyy vaihtaa myös öljypohjan tiiviste, joten tilaa saattaa tulla sitäkin kautta lisää ellet taas kiristä öljypohjan pultteja liikaa.

Olen itsekin törmännyt tuohon tilaongelmaan mutta öljypohjan muotoilu lekalla on yleensä auttanut. Tosin kyseessä on ollut ihan tavallinen 302 cid kone. Tämän muutoksen olen tehnyt jo konetta rakentaessa en auton alla. Enkä myöskään ole jälkikiristellyt öljypohjan pultteja.

Re: Kampiakseli kolkuttaa öljypohjaa??

Lähetetty: 18 Huhti 2008, 12:40
Kirjoittaja JYK-90
Täytyy vain ihmetellä miten lähellä öljypohja on ollut aikaisemmin, sillä kiristin jokaista öljypohjan pulttia noin puolikierrosta!


Voiko öljypohjaa muokata vasaroimalla? Eikös siinä käy helposti niin että siitä tulee kiero ja se alkaa vuotamaan? Mulla on tallilla vanha kone purettuna. Taidan laittaa öljypohjan siihen kiinni ja taon sitä lohkon "lävitse". Niin luulisi pohjan pysyvän suorana.

Uuden tiivisteen laitan joka tapauksessa. Harkinnassa on myös joku Hi-po öljypohja asiaan kuuluvalla pick-upilla.

Re: Kampiakseli kolkuttaa öljypohjaa??

Lähetetty: 18 Huhti 2008, 14:55
Kirjoittaja fairlane
joo ota auki ja tarkastele kaikki kohteet, joskus ne jälkituotanto ö-pohjat ja imuputketkin on vähän niin ja näin ja vaatii pientä koloamista/muokkaamista----> http://kuvablogi.com/nayta/1039398/

Re: Kampiakseli kolkuttaa öljypohjaa??

Lähetetty: 18 Huhti 2008, 21:39
Kirjoittaja Ahti
Ko. moottorissa on orkkis pohja ja pick up. Alunperin pohja otti kiinni Cantoniin ei siis kampuraan. Pohjaa on muotoiltu "kuminuijalla".

Re: Kampiakseli kolkuttaa öljypohjaa??

Lähetetty: 21 Huhti 2008, 09:00
Kirjoittaja JYK-90
Irroitin öljypohjan ja siitä löytyi 15mm pitkä jälki johon kampiakseli oli ottanut kiinni. Tarkistin kampuran silmämääräisesti enkä löytänyt siitä mitään jälkeä/vauriota. Vanhassa öljypohjassa on pieni painauma joka on tullut varmaankin moottoria siirrettäessä. Se yhdessä pulttien kiristämisen kanssa riitti siihen että kampura otti kiinni. Mulla oli tallilla varastossa melkein uusi vakio öljypohja jonka laitoin koneeseen. Tämä on 8mm syvempi takapäästään kuin alkuperäinen ja istui hyvin paikalleen ryhtiraudasta huolimatta. Tiivisteeksi laitoin Cantonin tiivisteen joka ei ollut korkkia, vaan jonkinmoista kumimaista huopaa.
Tänään ostamaan uusi suodatin ja öljyt koneeseen. Eiköhän se siitä! :shock: