Sivu 1/1
Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 15 Huhti 2008, 11:16
Kirjoittaja Mexico65
Zinc dialkyl dithio phosphate (ZDDP, ZnDTP, or ZDP)
Lopullista vastausta en ole öljy ongelmaan löytänyt, mutta vaihtoehtoja on.
On kuitenkin selvästi olemassa riski nokka-akseli vaurioihin kun kyseessä on laahaava (flat tappet, non roller) nokka-akseli ja uudet nykyaikaiset öljyt ilman zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP) lisäainetta.
Aiheesta löytyy joitakin artikkeleja.
Esim.
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html
http://www.highperformancepontiac.com/t ... index.html
http://www.compcams.com/Base/pdf/FlatTa ... lletin.pdf
http://www.stockcarracing.com/techartic ... index.html
Noista artikkeleista löytyy vastauksia öljy kysymykseen.
Ja tuosta vähän ilta lukemista
Oil Additives
Re: Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 15 Huhti 2008, 13:59
Kirjoittaja Drummer
Taitaapa Valvoline Vr 1 Racing 20w-50 tai vielä mieluummin Pennzoil 20W-50 Racing olla meikäläisen valmistuvan laahari-koneen öljy. Tuota Valvoliinia on vissiin kyllä helpommin saatavilla, esim Motonetistä.
Re: Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 15 Huhti 2008, 15:02
Kirjoittaja PeteP
Shellin tiisseli öljyissä, esim. Rimula 15/40 Mineraaliöljy > 70 %
Sinkkialkyyliditiofosfaatti < 2,5 % oisko tuo nyt sitten vähän vai riittävästi ?
Re: Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 15 Huhti 2008, 16:50
Kirjoittaja Fastback
Laahurinokkien kanssa saa olla tosi varovainen. GM:llä oli OIS tms. purnukka joka oli ns. oil suplement tms. Sehän oli pelkkää sinkkimömmöä, sen valmistus jo välillä lopetettiin, mutta aloitettiin uudelleen. Sitä kun kaataa öljyn sekaan, niin voitelu pelaa. Siinä olisi esim. Racers Placelle tilaisuus hankkia ko. mömmöä. Mä ostan ainakin pari pönttöä välittömästi. Sinkkiä parempaa kestovoitelua on vaikea saada. Öljyissäkin on toki eroja, mun on motissa sisäänajo öljyinä Gulffin Zinc Plus, jossa on aika kova sinkkipitoisuus. Se on mineraalipohjainen öljy, aion vaihtaa ekassa öljynvaihdossa vielä samanlaiset ölpät sisään ja parin tuhannen mailin jälkeen siirryn Castrolin sinkkipitoiseen synteettiseen.
Re: Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 15 Huhti 2008, 17:50
Kirjoittaja harmi80
Delvacilla ja sinkkilisällä ajoin minä laahurini sisään. Vielä ainakin tuntui pysyneen kuosissaan.
Noin oli käynyt munkin edelliselle nokalle. Ei onneks mun sisäänajama, vaikka omaan nilkkaanhan tuo kuitenkin sattui...
Re: Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 15 Huhti 2008, 20:07
Kirjoittaja Tapsa
Tota GM:n sinkkikuraa ei ole toistaiseksi (taas) saatavilla RP:seenkään kun ei oikeen
amerikan tukkureilla ei ole aina varstoissaan.on se hienoo kun GM:n litkutkin
kelpaa paatuneimilekkin foordimiehille....
Compin ja Cranen Break-in kuraa on saatavilla RP:stä sillä ainakin tukee
sinkin puutetta. itse käytän käyttööljynä Valvolinen VR1 RACING:ia
tai Nesteen RALLY FORMULA:a
Re: Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 15 Huhti 2008, 20:09
Kirjoittaja Fastback
Se mömmö on muuten EOS, Engine Oil Suplement - GM:n alainen tuote. Soveltuu tosi hyvin laahaavien nokkien voiteluun varsinkin kun nykyöljyistä sinkkiä lisäaineineen on vähennetty. Kyllä GM:n kura kelpaa, tää on vaan tyypillistä GM:n touhua ettei ne tiedä itekään pitäiskö mömmöä tehdä vai ei...

Re: Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 15 Huhti 2008, 20:44
Kirjoittaja Tapsa
Niin.. ne eivät aina valitettavasti itsekkään ymmärrä " hyvien" valmistamiensa valmisteiden päälle..

tai sit ne on vaan niin hyviä että ei tartte moisia
litkuja...

Re: Zinc dialkyl dithio phosphate
Lähetetty: 16 Huhti 2008, 18:15
Kirjoittaja kno1
Tässä vielä yksi osoite, josta voi käydä lukemassa tietoa uudesta tuotteesta juuri laahaavien nokkien ongelmaan
http://www.zddplus.com Huomioikaa, että moottorissa on muitakin kohtia, jotka vaativat voimakkaan EP-lisäaineistuksen. Näitä ovat työntotankojen päät, nokkaratas/jakajan ratas, vippojen päät (jos ei ole rullaa päässä) ja moottorit, joissa vipat ovat akselilla ja liukulaakeroidut. Kaikki nämä pinnat kaipaavat myös samaa lisäainetta kulumisen minimoimiseksi. Racers Place on tietoinen kyseisestä tuotteesta ja selvittää parhaillaan sen saatavuuden.