Sivu 1/3

Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 21:36
Kirjoittaja Juhis.
Noniin, saihan sitä viimeninkin haettua tuon jo nuoruusajan haaveen tullista kotiin viime perjantaina. Kirjoittelen tässä vähän tarinaa projektin etenemisessä, viime aikoina tullut harrastettua lähinnä noita Eurooppalaisia autoja, joten 'tyhmiä' kysymyksiäkin varmasti alkaa tulla tarinan edetessä, kiitos jos jaksatte vastailla. Eli laitehan on valmistettu n. 40 vuotta sitten, ja on ihan perus HT Musse, mutta riittää allekirjoittaneelle täyttämään paikkansa harrasteautona. :D Tarkoitus on rakentaa auto siihen tyyliin jollainen se olisi voinut olla 60-luvulla vähän menevämmän henkisellä omistajalla, ja että auto olisi haluttaessa kuitenkin mahdollista museorekisteröidä. Mutta katsotaas aluksi mitä tuli ostettua.

Auto tuli Californiasta, mutta on valmistenumeron mukaan toimitettu uutena Memphisiin (varmaan Elvikselle), tuossa muita VIN-dekooderilla löytämiäni tietoja:

Warranty Number: 8F01Cxxxxxx
Year: 8 1968
Plant: F Dearborn, MI
Body Series: 01 2 Door Hardtop
Engine: C 289 2v V8
Unit: xxxxxx

Miscellaneous Vehicle Data
Body: 65A 2 Door Hardtop, Standard Interior
Color: N Diamond Blue
Trim: 2B Lt. Blue Crinkle Vinyl and Dk. Blue Kiwi Vinyl, Standard Interior
Date: 18U July 18, 1968
D.S.O: 63 Memphis
Axle: 2 2.79:1, Conventional
Trans: W C4 Automatic


Eli aika perustekniikkaa, sisustan ja ulkokuoren väri on ehtinyt vaihtua ainakin kertaalleen tehtaalta lähdön jälkeen, ulkokuori on tällä hetkellä keltainen, American Joen tekemä "myntimaalaus", tuskin tuo on tosin kaupankäyntiä parantanut. :D

Noniin, asiaan, Hevonen ei suostunut starttaamaan, joten lykättiin se suurempia miettimättä traileriin:

Kuva

Seuraavaksi auto sitten työnnettiinkin talliin kuivamaan, ja alettiin tutkailemaan että mitäs sitä tulikaan ostettua...

Kuva
Kuva

Onhan se ainakin keltainen, niinkun pitikin, maalipinta ei ole paremmassa kunnossa kun oli olettamuskaan, maalipinnassa on enemmän appelssiinia kun Prisman hedelmäosastolla. Mutta maalissa ei American Joe ollut säästellyt, oli maalattu mm. ovien lukot ja takapaksin tiivisteetkin. Samaten konehuone oli keltaisen maalipölyn peitossa. Toisaalta hyvinä puolina suht suora kori, ei suuremmin lommoja. Tosin autosta on hävinneet Mustang-tekstit takakannesta ja kyljestä oven etupuolelta, hevonen ja maskin kehys keulasta, samaten kun takalasin listatkin ja sivuvalot takakulmista, vai onko alkuvuoden '68:ja ollut ilman/erilaisilla takasivuvaloilla? Vasen etulokasuoja istuu varsin huonosti takapäästään, oven yläreunassa on rakoa vaikka muille jakaa, mutta alhaalla on taas suht normaali rako. Syy tälle löytyi, kun lokasuojassa luki Made in Taiwan. Joten saa tarjota esim. suht hyväkuntoista orggislokasuojaa, jos jollain on jäänyt lojumaan. Tai sitten pitää käydä tilailemaan meren takaa.

Sisällä kojelauta ja ratti näyttivät suht priimakuntoiselta, mittarien toimivuutta ei vielä päästy tarkastamaan. Harmi kun ei ollut keskikonsoolia. (huomaa hieno pääkallolukkonuppi :lol: )
Kuva

Penkitkin ja lattiamatto näyttivät ensisilmäykseltä suht tuoreilta ja hyväkuntoisilta, lattiamatto vaan oli märkä...joten ruostehommiin alettiin varautua...
Kuva

Kiinalainen konepelti oli varsin huonosti istuva, se oli tiedossa tosin jo ostettaessakin, ja uusi vilkkusyvennyksillä oleva onkin jo tilattu Jenkeistä, joten siitä ei sen enempää. Koneessa näytti olevan peltisarjat, kromatut venakopat ja 'ampiaisverkkosuodatin'. Amerikan Joe oli reiluna laitanut orggisputsarit ja kopat konttiin mukaan. Tuo ilmansuodatin on tarkoitus vaihtaa alkuperäisenoloiseen pyöreään kromisuodatimeen. Jakajana näemmä jonkunlainen HEI-jakaja. Ja vähän pintaruostetta ja ajan patinaa. Moottori on tarkoitus fiksata alkuperäiseen asuunsa, ja tehdä perushuolto. Kannattaako nesteiden, tulppien, tulpanjohtojen, apulaitehihnojen lisäksi uusia muuta? Onko esim. vesipumppu kuin kulutustavaraa näissä?
Kuva

Alapuolella oli taasen keltaista väriä, ja normaalinnäköistä vanhan auton alustaa. Joe näemmä vaihtanut öljypohjan kromattuun, joka tosin vähän hapettunut, mutta maalattaneen orggisteeman mukaisesti siniseksi. Vaihdelaatikko näemmä vuotaa verta, en ehtinyt vielä tarkemmin tutkia mistä. Toivottavasti ei räjähdä, kun C4 kuitenkin on. :lol:
Kuva

Takapäässäkään ei mitään yllättävää, perä vaikuttaa kuivalta. Pakoputket on vähän racing-henkiset... :lol: Ja Amerikantyyliin eivät muuten ole kiinni missään, eli putket on vain kiinni pakosarjoissa. Tarkoituksena tehdä orggistyylinen tuplaputkisto, kannattaako nämä teettää vai ostaa jostain, mistä?
Kuva

...jatkuu...

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 21:58
Kirjoittaja Juhis.
...jatkuu...

Kuskin jalkatilan kohdalta näytti alapuolelta tälläiseltä:
Kuva

...joten eihän sitä auttanut muu kun käydä lauantaipäivän ratoksi purkamaan sisustaa. Joe oli ovelasti vetänyt pakoputket penkin mutterien reikien päälle (tai alle), no onneksi ei ollut muttereita paikallaan kun helpommissa reijissä.

Takapenkin alla oli vielä suht kuivaa, mutta kaikenlaista silppua penkin alta kyllä löytyi ja parin dollarin edestä kolikoita.
Kuva

Seuraavaksi poistettiin loppumatto:
Kuva

Kuskin jalkatila näytti odotetusti pahimmalta:
Kuva

Repsikan jalkatilakin vaihtokunnossa, ovat vielä kuvassa märkinä:
Kuva

Takapenkin jalkatiloissa saattaa vielä päästä entisen hionnalla.
Kuva

Noihin etujalkatiloihin ajattelin vaihtaa korjauspellit, National Parts Depotilla näemmä alle $30 / kpl, mutta mihin hintaan noita saisi Suomesta, jos pääsisi vähän nopeammin hommiin. Voin kysellä Mustangi-tavarankauppiailta, mutta onko kenellä heittää mitä hintaa lonkalta, tai saa myös tarjota jos löytyy ylimääräisenä.

Vyöt on alkuperäisen sisustan väriset, Joe on korjannut yhtä vyötä näemmä jopa teipillä :lol:
Kuva
Onko vyöt muuten pakolliset tämänikäisessä?

Lattiamatot pesin Pinelinellä ja painepesurilla ja ripustin kuivamaan. Samaten miedolla Mäntylinjalla ja harjalla pesin penkit ja nostelin tallin ylisille odottelemaan, niistä tuli jopa ihan edustuskelpoiset:
Kuva

Tässä vaiheessa projekti on tuossa vaiheessa yhden päivän askartelun jälkeen, josko ensi viikolla taas jatkaisi:
Kuva
Maali näyttää muuten tässä kuvassa huomattavasti paremmalta kun on. :wink:

Puutelistalle tässä vaiheessa mennyt mm:
- Mustang-kirjaimet takaluukunkanteen
- Takapaksin matto
- Mustang-heppa ja teksti kylkeen
- Bensatankin korkin pleksi rikki
- Takapuskurissa huonot kromit
- Toisesta etuvilkusta puuttuu lasi
- Takalasin listat
- Takalasin + ovien tiivisteet
- Ikkunaveivi (ainakin 1 kpl puuttuu)
- Ovien kyynärnojat, pieni vekki, mutta voinee korjata jos ei parempia löydy
- Pakoputkisto
- Krominen lautasilmanputsari
- Vasen etulokasuoja
- Etujalkatilojen korjauspellit

Tilattu jo etukäteen:
- Maskin kromiosat
- 15" Magnum 500 -vanteet Mustang-keskiöineen
- Konepelti ritilöineen

Loppukevennykseksi tämä, pisti vähän naurattamaan kun kaveri on vuosia "kehunut" noita Pimeyden Apostoli Luukaksen tekemiä sähköjä Euroautoissa...

Kuva

Tälläistä tänään, kiva jos jaksoittte lukea. Saa kommentoida. :D

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 22:36
Kirjoittaja Arto65FB
"Ja vähän pintaruostetta "

joo, hieman haperoa lattioissa, vaan kun Migissä lankaa piisaa, niin ruoste ei ole este vaan hidaste.
http://img170.imageshack.us/img170/7820 ... ttuxj5.jpg
http://img222.imageshack.us/img222/6632 ... ontkw0.jpg
Nuo kuvat kyllä pisti miettimään, että onko kyseessä joku tulva-auto, sen verran korkealla tuo ruskea vihollinen on. Sen paikkaamiseen viittaa myös viittaa tuo ylimaalauksen laatu. Mutta suorat kyljet on jo hyvä lähtökohta. Eiköhän tuosta vielä Mustangi leivota.

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 16 Maalis 2008, 23:01
Kirjoittaja stangrider
Yes. Mukava kertomus kuvilla höystettynä.

Jonkin verran saattaa kulua :kippis: ennenkuin valmistuu , mutta

jos Kymenlaaksossa vaikutat niin tuolta löytyy

helpostusta moneen osapulmaan.
Uusimmassa Coraanissa sopivia poisto-osia..

http://www.tradeparts.info

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 10:40
Kirjoittaja MustangGT
Hienoa! Mahtavat kuvat ja juttu :D :D

Ja kiva kuulla että muserekisteröintiäkin vielä arvostetaan 8)
Pidä Mustangi Mustangina :) :)

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 11:10
Kirjoittaja Juhis.
stangrider kirjoitti:jos Kymenlaaksossa vaikutat niin tuolta löytyy
helpostusta moneen osapulmaan.
Uusimmassa Coraanissa sopivia poisto-osia..
http://www.tradeparts.info
Jees, Kymenlaaksossahan sitä tulee vaikutettua, joten laitoin tuonnekin kyselyä osien hinnoista. Lattioiden korjauspalat voisi olla tarpeen ainakin ensimmäisenä, niin pääsisi noista peltitöistä aloittelemaan.

Harmi kun ei (ainakaan vielä) ole tullut liityttyä, niin ei tuota Corralia ole tullut nähtyä. (Jos oletettavasti tarkoitit tuota klubilehteä?). Oisko ollu hyviä tarjouksia?

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 11:33
Kirjoittaja MustangGT
Juhis. kirjoitti:
stangrider kirjoitti:jos Kymenlaaksossa vaikutat niin tuolta löytyy
helpostusta moneen osapulmaan.
Uusimmassa Coraanissa sopivia poisto-osia..
http://www.tradeparts.info
Jees, Kymenlaaksossahan sitä tulee vaikutettua, joten laitoin tuonnekin kyselyä osien hinnoista. Lattioiden korjauspalat voisi olla tarpeen ainakin ensimmäisenä, niin pääsisi noista peltitöistä aloittelemaan.

Harmi kun ei (ainakaan vielä) ole tullut liityttyä, niin ei tuota Corralia ole tullut nähtyä. (Jos oletettavasti tarkoitit tuota klubilehteä?). Oisko ollu hyviä tarjouksia?
Nyt sitten pikaisesti http://www.mustangclub.fi/portal/index. ... &Itemid=22
Niin pääset tutkailemaan omaa Corralia jo keskiviikkona :D

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 20:04
Kirjoittaja Homer65
Arto65FB kirjoitti:"Ja vähän pintaruostetta "

joo, hieman haperoa lattioissa, vaan kun Migissä lankaa piisaa, niin ruoste ei ole este vaan hidaste.
http://img170.imageshack.us/img170/7820 ... ttuxj5.jpg
http://img222.imageshack.us/img222/6632 ... ontkw0.jpg
Nuo kuvat kyllä pisti miettimään, että onko kyseessä joku tulva-auto, sen verran korkealla tuo ruskea vihollinen on. Sen paikkaamiseen viittaa myös viittaa tuo ylimaalauksen laatu. Mutta suorat kyljet on jo hyvä lähtökohta. Eiköhän tuosta vielä Mustangi leivota.
Samaa kattelin minäkin, toi tulva on kyllä hyvä vaihtoehto. Jossain kohtaa on kyllä päässyt vettä reilummin sisään.

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 21:46
Kirjoittaja mussette
Hyvät harraste auto valinnat 68 Musse ja C3 Corvette. Melkein samat kuin mulla 65 Musse ja C3 Corvette.
Eihän tuossa niin pahoja vaurioita ole, kyllä tuosta auto tulee.

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 17 Maalis 2008, 22:51
Kirjoittaja voorti
Aikoinaan eräs kellokaupoistaankin tunnetuksi tullut, herrasmies kauppas vanahaa "märssuu", seinäjoen keinovalaistuksessa.
selvittäen venyttävällä nuotilla, maalipinnan olevan harvinainen
hedelmämaali :wink:

tsemiä rojektiin! 8)

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 22 Maalis 2008, 18:24
Kirjoittaja KTM
Tuon tankinkorkin vinoasento on varmaan joku kansantauti ´68:ssa?
Kuva
Kuva
Samaa vikaa sairasti minun ´68 kuten kuvasta näkyy :roll:

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 23 Maalis 2008, 17:41
Kirjoittaja Juhis.
KTM kirjoitti:Tuon tankinkorkin vinoasento on varmaan joku kansantauti ´68:ssa?
Samaa vikaa sairasti minun ´68 kuten kuvasta näkyy :roll:
No näyttää olevan, mulla tuo tankinkorkin kuori pyörii ihan valtoimenaan, mutta ompa kuoresta keskeltä pleksikin rikki, että joutunee senkin uuden etsimään.

Pääsiäisen pyhinä tullut rapsuteltua sisutasta ja takapaksista tuota ihme tervaa pois mitä on kaikki saumat täynnä. Sinänsä toimiva aine löydetty aikoinaan, että sen alta löytyy kuitenkin ehjä ja ruosteeton pelti.

Kuva

Takapaksi oli ostettaessa tämännäköinen:

Kuva

...ja tässä parin tunnin hionnan jälkeen jo terveemmällä pellillä...vielä jäi muutamaksi illaksi hiontaa...

Kuva

Takajalkatilat olivat vielä pelastettavissa, paineilmahiomakoneella pellit kiiltäväksi ja tinnerillä piet pois...

Kuva

...ja Rust Stoppia kerros päälle, jos pyäyttäisi jääneen ruosteen etenemisen seuraavaksi neljäksikymmeneksi vuodeksi.
Kuva

Aikavievää hommaa, mutta jos tästä(kin) nyt koitettaisi tehdä kerralla hieno. Edistyskuvia taas jonain päivänä kun jotain raportoinnin arvoista tapahuu... :wink:

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 17 Huhti 2008, 22:50
Kirjoittaja Juhis.
Noniin, päivitellääs vähän tätäkin, kun jotain etenemistä kuitenkin on pikkuhiljaa tapahtunut.

Takalattiaa on päässyt jo ruosteenpoiston jälkeen vähän pohjamaalaamaan, etulattia odottelevat edelleen korjauspeltejä.

Kuva

Seuraavaksi tuli välillä siirryttyä ulkokuoden kimppuun, takalasin tiivisteet olivat kuivaa kun korppu, joten palasina lohkomalla lähti....myös lopulta lasi irti.

Kuva

...ja sama kohtalo etulasille ja ovien laseille. Tiivisteiden alla ehjää peltiä, sinänsä hyvä, vaikkakaan Joe ei ole maalauksen ajaksi laseja poistanut, no ei hätää.

Kuva

Kojelautakin tuli purettua, mittaristo + paneelit on näköjään uustuotantoa, hyvässä kunnossa. :mrgreen: Mitä muuten tuossa isojen mittarien välissä olevassa pienessä mittarissa pitäisi olla? Tässä ei ole mitään. Olenkohan nähnyt unta, vai onko tuohon paikkaan saatavilla (ainakin aftermarket-osina) kiekkamittaria?

Kuva

...jatkuu...

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 17 Huhti 2008, 23:05
Kirjoittaja Juhis.
...jatkuu...

Jo jokunen viikko aikasemmin kaivoin takapaksin vasemmasta kolosesta jonninverran aitoa(?) Californilaista hiekkaa, joiten arvata saattoi ettei sen alta ihan ehjää peltiä löyty, no hellästi "naputtelin" muutaman kerrän katsastusmiesmäisin (jollainen en siis tosiaan ammatiltani ole) ottein ja eikös jokunen isku mennyt läpi astikin. :lol:

Kuva

Joe on näppäränä kaverina maalannyt myös jouset (samaten kun konehuonekkin täynnä maalipolyä). No ei muuta kun seuraavaksi vähän 'kokeeksi' sivelin vähän hyväksi havaittua Nitromörssiä helmaan:

Kuva

...ja kun nyt aloitettiin, niin pensselöidään samalla koko takakylki:
Kuva
Kuva

Pienen kupruilun jälkeen maalit oli lastalla pois rapsittavassa kunnossa:

Kuva

Ja loppuja vähän auteltiin epäkeskokoneella ja somalilaikalla.

Kuva

Helmastakin löyty reikien lisäksi myös peltiä. Eli pitänee lahjoa tuo hovihitsari tuohonkin vaihtamaan paikka.

Kuva

Tälläistä tällä erää, raportoidaan taas kun jotain kerrottavaa, saa kommentoida jos jotain tulee mieleen! :D

Kuten tässä vaiheessa jo selvää, tätä ei ole tarkoitus tälle kesälle vielä saada tien päälle, mutta onhan noita harrasteautoja muitakin, jos tulevana kesänä pääsisi nauttimaan aurongosta vaikka tällä, joka valmistui viime heinäkuussa, niin jäi tuo avoautoilukausi vähän lyhyeksi viime vuonna. 8) Täksi kesäksi piti tähänkin hommata uudet vanteet, kuvassa ne on vasta sovituksessa, maalailen ne tässä ennen ajokautta korin väriin ja kiilloittelen rantit kun kerkiän.

Re: Juhiksen '68 Restaurointiprojekti (varoitus: paljon kuvia)

Lähetetty: 19 Huhti 2008, 09:48
Kirjoittaja IronHorse
Juhis kirjoitti: Mitä muuten tuossa isojen mittarien välissä olevassa pienessä mittarissa pitäisi olla? Tässä ei ole mitään. Olenkohan nähnyt unta, vai onko tuohon paikkaan saatavilla (ainakin aftermarket-osina) kiekkamittaria?

Kuva
Kello kai siinä alkuperiään pitäis olla, mutta mikäpä estää laittamasta muutakin mittaria jos sopiva löytyy. Mittarin muovinen "lasi" näyttäis olevan tallella.