Sivu 1/1

5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 15 Maalis 2008, 20:12
Kirjoittaja 302TT
5.0EFI:n EEC-IV ei taida olla sentään vielä niin kehittynyt kötös, että heittäisi jotain vikakoodia päälle tai esim. heittäisi päälle TFI:n kiinteän 10 ast. ennakon, jos siitä on karsittu kaikki saastelaitteet?

Tällä hetkellä koneessa on kiinni alsakannet, joissa ei ole egr-kanavia, joten senkin puolesta olen heivaamassa loput saasterojut pois. Mm. ERG-välipalan poistolla saa mukavasti helpotettua ahtoputken vientiä coolerilta kaasuläpälle ja samalla kauemmas apparin puolen ahtimen pakopesästä ja downpipesta. Myöhemmin on laitan Megasquirtin, mutta alkuun ajelen pikkupaineilla FMU:lla huijatulla alkuperäisellä ruutalla.

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta

Lähetetty: 15 Maalis 2008, 20:29
Kirjoittaja koppa
Tuolta löytyy pirusti tietoo voortin efistä

http://www.fordfuelinjection.com/


Jotta saat check engine valon pois niin tee tuommonen, siis jos nyt sellaista valoa edes laitat. Luulisin että tuo kannattaa tehdä/laittaa joka tapauksessa.

http://www.allfordmustangs.com/forums/a ... inator.gif

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 20 Touko 2008, 20:12
Kirjoittaja 302TT
No niin, nyt on yritetty ottaa savuja koneesta, tosin onnistumatta siinä :? Vähän paukuttaa ja lupaa, mutta ei kuitenkaan hörähdä käyntiin. Bensaa saa ja pumppu pyörii niinkuin pitääkin. Pientä kitkerää pakokaasun hajua, eli ihan kuin joissain pytyissä sytyttäisi ainakin ajoittain, mutta kävisi sikarikkaalla.

Lähtökohta on tämä:

- rempattu -87 5.0HO, jossa uutta mm. johtosarja, ecu, maf, anturit, puola, tulpanjohdot, tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä, bensapumppu jne.
- saastelaitteet karsittu, tosin johtosarjassa on kiinni egr:n anturi, ei tuota edellisessä viestissä mainittua systeemiä
- lambda-anturit ei ole paikoillaan, vaan pakosarjojen päässä on ahtimet ilman downpipeja
- sytytysjärjestys on tarkistettu "sata kertaa", ihan kaiken varalta kokeiltu myös kääntää jakajaa 180 astetta, jolloin ei edes hörähtänyt sen vertaa. Ja jos vaikka olisikin ei-HO nokka, niin kyllähän siellä vielä neljä pyttyä sytyttää oikeaan aikaan, eli luulisi niilläkin jollain tapaa pyörivän?
- akku ladattu täyteen
- kaikki liittimet käyty läpi, samoin maadoitukset. Kone maadoitettu runkoon kahdella tupakan paksuisella kaapelilla
- tulppien kärkivälit tarkistettu
- manuaalilaatikon "vapaa"-kytkimen (vai mikä se nyt on) menevät johdot on pyöritelty keskenään yhteen, jolloin pitäisi mielestäni toimia, kuten ko. kytkin vaihteen ollessa vapaalla

Mitä nyt ensimmäisenä tuli mieleen:

- Voikohan tuo lambdojen puuttuminen sotkea (rikastaa seosta) niin paljon, ettei edes käynnisty? Pitänee hitsata antureiden paikat downpipen tumppeihin.
- Suuttimet on olleet ajamatta todennäköisesti muutaman vuoden, mutta silti mielestäni on aika epätodennäköistä, että kaikki suuttimet olisi jumissa tai "kusee"

No ei tuota ole kuin vähän aikaa vasta sahattu käyntiin, mutta jos jollain tulee jotain mieleen, niin vinkit on tervetulleita. Tai sitten vaan vaatii pitempää pyörittelyä. Hinaamalla ei vielä pääse kokeilemaan, kun ei ole kardaania eikä jarruja.

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 20 Touko 2008, 20:19
Kirjoittaja 302TT
Jatketaan vielä sen verran, että check engine-valoa ei ole kytketty, kun ei sellaista autossa alunperinkään ole.

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 20 Touko 2008, 21:05
Kirjoittaja MouTine
302TT kirjoitti:Jatketaan vielä sen verran, että check engine-valoa ei ole kytketty, kun ei sellaista autossa alunperinkään ole.
Eikö semmonen olis pirun siisti extra-feature? Muistatko, mullakin oli ns. öljyääni omassani aikoinaan. Liekö Brendakin tykästynyt siihen.

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 20 Touko 2008, 21:51
Kirjoittaja 302TT
No johtasarjan mukana tulleessa manuskassa kyllä sanotaan check engine piuhojen kohdalla "this must be used", mutta silti eikö tuo ole vähän niitä amerikkalaisten "älä kuivaa kissaa mikroaaltouunissa" tyyppisiä juttuja, jolla valmistaja pesee kädet konerikon varalta?

Onkos tuolle valolle mussessa vielä joku oma moduulinsa vai onko siellä vaan pelkkä lamppu välissä?

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 21 Touko 2008, 08:00
Kirjoittaja musse67
302TT kirjoitti:Onkos tuolle valolle mussessa vielä joku oma moduulinsa vai onko siellä vaan pelkkä lamppu välissä?
Lampun voit vaikka tinata suoraan johtojen nokkaan. kannattaahan se koittaa, mutta epäilen ettei se lampun puuttumisesta johdu.

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 21 Touko 2008, 08:10
Kirjoittaja SamiM
302TT kirjoitti: - Voikohan tuo lambdojen puuttuminen sotkea (rikastaa seosta) niin paljon, ettei edes käynnisty? Pitänee hitsata antureiden paikat downpipen tumppeihin.
Lambdat toimivat vasta lämmettyään ja niitä käytetään säätöön vain tasaisessa ajotilanteessa (esim. tasakaasulla).

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 23 Touko 2008, 07:08
Kirjoittaja 302TT
Taitaa olla suuttimet käyttämättömyyttään jumissa. Työnsin pullollisen suuttimienpuhdistusainetta tankkiin ja nyt käynnistyminen on todella lähellä. Ei vaan raaski tolkuttomasti pyörittää ja uutta starttia tappaa :(

Pitänee viedä suuttimet tutulle ultraäänipesuun tai hankkia/lainata uusi setti suuttimia. Tosin koneen mukana tuli toinenkin sarja käytettyjä vakiosuuttimia, mutta mistäpä taas niidenkään kuntoa tietää.

Kenelläkään Kuopiossa lainata 19lb suuttimia, jotta voisi kokeilla pyörähtäisikö niillä käyntiin?

Re: 5.0HO ja saastelaitteiden karsinta (edit. 20.5.08)

Lähetetty: 01 Kesä 2008, 10:32
Kirjoittaja 302TT
No sytkämoduli olikin paskana eli savut viimein otettu. Koneessa ei ole vielä vesiä, kun muutama letku on ollut toimituksessa jo aika pitkään, joten en käyttänyt hyvin pitkää. Tyhjäkäyntiä ei käy itsekseen, mutta paneudutaan siihen enemmän, kun on vedet koneessa ja putket tehty.