Sivu 1/1

Spacer vai ei?

Lähetetty: 10 Helmi 2008, 13:42
Kirjoittaja 65HT
Ketkä olette moottoreitanne dynottaneet oletteko ajaneet samaa kokoonpanoa spacerilla (imusarja ja kaasarin välissä) ja ilman? Tuloksia tai muita tietoja kaivataan.

Kiitos. :D

Re: Spacer vai ei?

Lähetetty: 10 Helmi 2008, 17:52
Kirjoittaja foxi-82
Moro,

Eräässä pikkulohkossa testattiin muutaman spacerin vaikutusta:

Ilman spaceria: Laajahko vääntöalue, lambdat suht. ok.
1'' avoin spaceri: Vääntöalue pieneni, vääntöhuippu tuli korkeammilla kierroksilla ja tehon nousu lopahti n. 1000rpm. ennen 4-reikäistä(kuitenkin samassa teholuokassa oli), lambda-arvot hieman sekaisin.
1'' 4-reikäinen spaceri: Laajin vääntöalue(huippuvääntö''piikki'' noin 2% pienempi kuin avoimella), korkein teho, tasainen nuosu koko kierrosalueella, lambdat aikais tasaiset.

Tehoerot eivät kauhean merkittäviä ole, n. 6 hevosvoiman eroja, mutta vääntö vaihtelee suhtellisen paljon.
Esim. 4-reikäisellä vääntö yli 500Nm n. 3600-5400rpm, kun taas avoimella 4200-5500rpm.

Re: Spacer vai ei?

Lähetetty: 10 Helmi 2008, 18:33
Kirjoittaja Aku_81
Tuossa omia dynolappuja selailin jossa oli avoin ja nelireikäinen spacer, 600db ja vac samassa kokoonpanossa, ottamatta lukuun vielä imarin vaihtoa :shock: Nelireikäisellä spacerilla oli pari hevosvoimaa huonompi huipputeho ja väännössäkin hävisi siis verrattuna avoimeen. Eli ei mitenkään yksiselitteistä kumpi on parempi.

Re: Spacer vai ei?

Lähetetty: 11 Helmi 2008, 15:55
Kirjoittaja Mexico65
Aivan yksiselitteistä vastausta ei voi antaa. Tilanteeseen vaikuttaa niin monet asiat; nokka-akseli, imusarja, kaasari ym.
Mutta yleispätevästi voisin sanoa, että yksitasoiselle imusarjalle avoin speiseri ja 4-reikäinen kaksitasoiselle imusarjalle lisäksi yleisesti, että aina speiseristä on hyötyä.
Vain kokeilemalla löytää oikean mallin ja korkeuden. Tämä vaati vain dynossa speiserin vaihdon ja uuden vedon.