Sivu 1/1
Spacer vai ei?
Lähetetty: 10 Helmi 2008, 13:42
Kirjoittaja 65HT
Ketkä olette moottoreitanne dynottaneet oletteko ajaneet samaa kokoonpanoa spacerilla (imusarja ja kaasarin välissä) ja ilman? Tuloksia tai muita tietoja kaivataan.
Kiitos.

Re: Spacer vai ei?
Lähetetty: 10 Helmi 2008, 17:52
Kirjoittaja foxi-82
Moro,
Eräässä pikkulohkossa testattiin muutaman spacerin vaikutusta:
Ilman spaceria: Laajahko vääntöalue, lambdat suht. ok.
1'' avoin spaceri: Vääntöalue pieneni, vääntöhuippu tuli korkeammilla kierroksilla ja tehon nousu lopahti n. 1000rpm. ennen 4-reikäistä(kuitenkin samassa teholuokassa oli), lambda-arvot hieman sekaisin.
1'' 4-reikäinen spaceri: Laajin vääntöalue(huippuvääntö''piikki'' noin 2% pienempi kuin avoimella), korkein teho, tasainen nuosu koko kierrosalueella, lambdat aikais tasaiset.
Tehoerot eivät kauhean merkittäviä ole, n. 6 hevosvoiman eroja, mutta vääntö vaihtelee suhtellisen paljon.
Esim. 4-reikäisellä vääntö yli 500Nm n. 3600-5400rpm, kun taas avoimella 4200-5500rpm.
Re: Spacer vai ei?
Lähetetty: 10 Helmi 2008, 18:33
Kirjoittaja Aku_81
Tuossa omia dynolappuja selailin jossa oli avoin ja nelireikäinen spacer, 600db ja vac samassa kokoonpanossa, ottamatta lukuun vielä imarin vaihtoa

Nelireikäisellä spacerilla oli pari hevosvoimaa huonompi huipputeho ja väännössäkin hävisi siis verrattuna avoimeen. Eli ei mitenkään yksiselitteistä kumpi on parempi.
Re: Spacer vai ei?
Lähetetty: 11 Helmi 2008, 15:55
Kirjoittaja Mexico65
Aivan yksiselitteistä vastausta ei voi antaa. Tilanteeseen vaikuttaa niin monet asiat; nokka-akseli, imusarja, kaasari ym.
Mutta yleispätevästi voisin sanoa, että yksitasoiselle imusarjalle avoin speiseri ja 4-reikäinen kaksitasoiselle imusarjalle lisäksi yleisesti, että aina speiseristä on hyötyä.
Vain kokeilemalla löytää oikean mallin ja korkeuden. Tämä vaati vain dynossa speiserin vaihdon ja uuden vedon.