Nörtti V8:n kimpussa, osa XIV
Lähetetty: 27 Tammi 2008, 17:42
Noniin ystävät, se on sitten jatkokertomuksen vuoro.
Tarkoitus on tässä irroitella 289 kolostaan ja tarkastella päällisin puolin läpi, eli imusarja irti jne pikkuhuoltoa (kuitenkin löytyy jotain kivaa ja menee täydeksi konerempaksi) Lähinnä tärkein on kuitenkin pesu, sillä kone on saanut päälleen öljyä ja pikeä ja bensaa. Jostain syystä autossa on myös alumiininen imusarja, joka ei ainakaan kaasariin istu. Aiheesta lisää jossain toisaalla, mutta jotkut muistanevat tämän: http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/vi ... toaani.mp3
Ajattelin yrittää kirjoitella vähän edistymistä tänne, jää itsellekin talteen vähän tekstiä, jota voi sitten parin vuoden päästä muistella.
Lähtökohta on se, että kone on suht ok, käynnistysongelmia lukuunottamatta. Käynnistyskin paranisi varmasti ennakoiden yms. tarkastamisella. Jokunen vuosi sitten kyllä dynottiin joku 160 hp tuosta ulos, vaikka alunperin GT:ssäni on ollut niitä kuuluisia jenkkiheppoja se 225 hp, tehtaalla 1966 kesäkuussa kun Mehikon mies kasasi laitteen. Eli kait sieltä jotain on matkan varrelle hukkunut. En tosin luota täysin dynoonkaan, dynossa näkyy selkeä hyppy, joka tuli kait kun vaihde hyppäsi kakkoselta kolmoselle. Ei ilmeisesti pakkokakkonen toiminut? http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/dyno.JPG
Tällä hetkellä projekti on siinä vaiheessa että konepelti ja syylari on irrotettu, samoin vesipumppu. Lämpö-ongelmiakin toki oli, joten kun kone on irti, on hyvä sauma putsata lohkon vesikanavat. Vesipumppu ei ollut järin rikkinäisen näköinen, mutta hyllyssä odottaa uusi. Koneen päässä on myös vaihdettu joku kauhea silppuri propellin tilalle, jonka varmaan voisi vaihtaa myös, jos jostain löytyy alkuperäinen ja mielellään myös tunneli syylariin. Lämpö-ongelmathan olivat nimenomaan paikallaan seistessä, jolloin syylarin läpi ei virrannut ilmaa lainkaan, koska ropelli sitä pyöritteli vain konehuoneen puolella...
Hommattuna on lämmin valoisa talli, moottorinosturi sekä -pukki ja tällä hetkellä vielä kova into. http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/nosturi.jpg Tavoitteena voisi olla vaikkapa 25.5. vw-kerhon pitämä ratapäivä, johon minut kossupullovedolla haastettiin kuplaa vastaan kisaamaan... Kaikkea sitä. Toki myös kerhon varttimailelle pääsee, kun laite on taas kasassa ja leimassa. (viimekesähän jäi välistä kun jenkeistä piti tilata se apusimpukka, kun on quick-steering-kit...)
Mutta näin tähän alkuun. Kovasti kelpaisi neuvot koneen nostamisessa, olen hukannut Haynesin kirjankin. Laatikon jätän paikalleen, siitä on ehkä 3 v sitten vaihdettu nesteet ja se toimii oikein hyvin, joten en viitsisi vipuja ja muita irroitella. Imusarjan tosiaan irroitan ennen nostoa ja voi olla että ilmastoinninkin kenno pitää irroittaa ennen nostoa, ettei mene rikki. Niin, ja tärinänvaimennin pitäis varmasti kanssa hommata, on vähän rapea. Tässä kuva, josta näkyy likaisuus ja myös se, että ainakin koneen etureuna on oranssinpunainen tuon sinisen maalin alta, käsittääkseni kaikki 1966 koneet olivat kokonaan sinisiä?
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/ve ... u_irti.jpg
Palaan aiheeseen kun homma etenee. Välillä tuppaa laiskottamaan joten ihan huomenna tuskin vielä kirjoitan =)
Timo
Tarkoitus on tässä irroitella 289 kolostaan ja tarkastella päällisin puolin läpi, eli imusarja irti jne pikkuhuoltoa (kuitenkin löytyy jotain kivaa ja menee täydeksi konerempaksi) Lähinnä tärkein on kuitenkin pesu, sillä kone on saanut päälleen öljyä ja pikeä ja bensaa. Jostain syystä autossa on myös alumiininen imusarja, joka ei ainakaan kaasariin istu. Aiheesta lisää jossain toisaalla, mutta jotkut muistanevat tämän: http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/vi ... toaani.mp3
Ajattelin yrittää kirjoitella vähän edistymistä tänne, jää itsellekin talteen vähän tekstiä, jota voi sitten parin vuoden päästä muistella.
Lähtökohta on se, että kone on suht ok, käynnistysongelmia lukuunottamatta. Käynnistyskin paranisi varmasti ennakoiden yms. tarkastamisella. Jokunen vuosi sitten kyllä dynottiin joku 160 hp tuosta ulos, vaikka alunperin GT:ssäni on ollut niitä kuuluisia jenkkiheppoja se 225 hp, tehtaalla 1966 kesäkuussa kun Mehikon mies kasasi laitteen. Eli kait sieltä jotain on matkan varrelle hukkunut. En tosin luota täysin dynoonkaan, dynossa näkyy selkeä hyppy, joka tuli kait kun vaihde hyppäsi kakkoselta kolmoselle. Ei ilmeisesti pakkokakkonen toiminut? http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/dyno.JPG
Tällä hetkellä projekti on siinä vaiheessa että konepelti ja syylari on irrotettu, samoin vesipumppu. Lämpö-ongelmiakin toki oli, joten kun kone on irti, on hyvä sauma putsata lohkon vesikanavat. Vesipumppu ei ollut järin rikkinäisen näköinen, mutta hyllyssä odottaa uusi. Koneen päässä on myös vaihdettu joku kauhea silppuri propellin tilalle, jonka varmaan voisi vaihtaa myös, jos jostain löytyy alkuperäinen ja mielellään myös tunneli syylariin. Lämpö-ongelmathan olivat nimenomaan paikallaan seistessä, jolloin syylarin läpi ei virrannut ilmaa lainkaan, koska ropelli sitä pyöritteli vain konehuoneen puolella...
Hommattuna on lämmin valoisa talli, moottorinosturi sekä -pukki ja tällä hetkellä vielä kova into. http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/nosturi.jpg Tavoitteena voisi olla vaikkapa 25.5. vw-kerhon pitämä ratapäivä, johon minut kossupullovedolla haastettiin kuplaa vastaan kisaamaan... Kaikkea sitä. Toki myös kerhon varttimailelle pääsee, kun laite on taas kasassa ja leimassa. (viimekesähän jäi välistä kun jenkeistä piti tilata se apusimpukka, kun on quick-steering-kit...)
Mutta näin tähän alkuun. Kovasti kelpaisi neuvot koneen nostamisessa, olen hukannut Haynesin kirjankin. Laatikon jätän paikalleen, siitä on ehkä 3 v sitten vaihdettu nesteet ja se toimii oikein hyvin, joten en viitsisi vipuja ja muita irroitella. Imusarjan tosiaan irroitan ennen nostoa ja voi olla että ilmastoinninkin kenno pitää irroittaa ennen nostoa, ettei mene rikki. Niin, ja tärinänvaimennin pitäis varmasti kanssa hommata, on vähän rapea. Tässä kuva, josta näkyy likaisuus ja myös se, että ainakin koneen etureuna on oranssinpunainen tuon sinisen maalin alta, käsittääkseni kaikki 1966 koneet olivat kokonaan sinisiä?
http://takaisin.fi/~reindeer/mustang/ve ... u_irti.jpg
Palaan aiheeseen kun homma etenee. Välillä tuppaa laiskottamaan joten ihan huomenna tuskin vielä kirjoitan =)
Timo