Sivu 1/2
67 Fb
Lähetetty: 12 Tammi 2008, 15:36
Kirjoittaja JYN85
Hei !
Olen aloitteleva mustang harrastaja.Vuosi sitten tuli hankittua ensimmäinen mustang eli -67 Fb. Auto on tullut Suomeen -92 ja silla on ajettu täällä hyvin vähän, vaikka ollut kilvissä koko ajan. Ensimmäinen kesä meni ajellessa ja auton vikoja ja puutteita kartottaessa. Autolla ilmeisesti jonkinlaista kisa taustaa USA:ssa, päätellen taka-akselin ylimääräisten tukien jäänteistä ja iskaritornien kaventamisesta yläpäästään ,lisätilan saamiseseksi isommalle moottorille (edellisen omistajan mukaan autossa ollut joskus ISO moottori 429/460 ?)
Nyt kunnostuksen lähdettyä käyntiin, on noussut muutamia kysymyksiä auton identiteettiin liittyen.
Autossa on ovessa Vin-koodi lätkä, mutta moottoritilasta en ole sitä löytänyt. Tietääkseni se pitäisi löytyä kuskin puolen etulokasuojan kolosta moottoritilasta. Sen kohdan olen raaputtanut paljaalle pellille , mutta numeroa ei ole löytynyt. Voiko numero olla piilossa etulokasuojan alla?
Autossa on , ovessa olevan Vin-koodin mukaisesti, 9-tuumainen perä 3.25 välitys lukolla ja laatikko C6, mutta moottorina 289 pikkulohko. Onko tällaista yhdistelmää tullut tehtaalta?
Autossa on myös levyjarrut, paksu kallistuksen vakaaja edessä, ohjaus- ja jarrutehostin, vahvistus hitsaukset iskaritornin uloimmassa pellissä sekä Z 65 stanssit kynnöskoteloissa (isolohko auton tunnusmerkkejä S-Code mustangi sivujen mukaan). Onko muita isolohko auton tunnusmerkkejä? Löytyykö kotimaisista varmoista isolohko autoista samat? Entä pikkulohkoista?
Suomalaisen rekisteriotteen mukaan tämä auto on 390 GTA.
Käyttökokemuksia 289/390? kumpi hauskempi? Oma käyttö olisi lähinnä kruisailua ja ehkä joskus kokeilua stripillä.
390 GT Mustangin moottorin erot tavalliseen 390 moottoriin? Onko lohko sama?
Tiedoista kiitollinen
Re: 67 Fb
Lähetetty: 12 Tammi 2008, 16:39
Kirjoittaja Arto65FB
JYN85 kirjoitti:Hei !
Autossa on ovessa Vin-koodi lätkä, mutta moottoritilasta en ole sitä löytänyt. Tietääkseni se pitäisi löytyä kuskin puolen etulokasuojan kolosta moottoritilasta. Sen kohdan olen raaputtanut paljaalle pellille , mutta numeroa ei ole löytynyt. Voiko numero olla piilossa etulokasuojan alla?
Näkyvä pitäisi olla vasemmalla puolella sisemmässä lokarissa näkyvillä siinä jousitornin etupuolella. Toinen Vin on piilossa oikean ulkolokarin alla taaemman sisälokarin päällä.
Re: 67 Fb
Lähetetty: 12 Tammi 2008, 17:25
Kirjoittaja KTM
JYN85 kirjoitti:Hei !
Olen aloitteleva mustang harrastaja.Vuosi sitten tuli hankittua ensimmäinen mustang eli -67 Fb. Auto on tullut Suomeen -92 ja silla on ajettu täällä hyvin vähän, vaikka ollut kilvissä koko ajan.
Onnea hankinnan johdosta ja heti alkuun perinteinen kommentti: Laita kuvia näkyviin, kiitos.
JYN85 kirjoitti:Autolla ilmeisesti jonkinlaista kisa taustaa USA:ssa, päätellen taka-akselin ylimääräisten tukien jäänteistä ja iskaritornien kaventamisesta yläpäästään ,lisätilan saamiseseksi isommalle moottorille (edellisen omistajan mukaan autossa ollut joskus ISO moottori 429/460 ?)
Vaikuttaa selkeästi 385 - sarjan koneen asentamiselta, mutta jos autoa on käytetty vakamieliseen isoakovaa ajoon, niin kyllä FE:n huoltotoimenpiteille tuo uusia ulottuvuuksia kyseinen muutos.
JYN85 kirjoitti:Autossa on ovessa Vin-koodi lätkä, mutta moottoritilasta en ole sitä löytänyt. Tietääkseni se pitäisi löytyä kuskin puolen etulokasuojan kolosta moottoritilasta. Sen kohdan olen raaputtanut paljaalle pellille , mutta numeroa ei ole löytynyt. Voiko numero olla piilossa etulokasuojan alla?
Jos kyseessä on vanha kisaratsu, niin keula on voinut saada kipeää ja peltejä on uusittu. Kannattaa kurkistaa oikealta puolelta samasta kohdasta kun etulokasuoja on irti.
JYN85 kirjoitti:Autossa on , ovessa olevan Vin-koodin mukaisesti, 9-tuumainen perä 3.25 välitys lukolla ja laatikko C6, mutta moottorina 289 pikkulohko. Onko tällaista yhdistelmää tullut tehtaalta?
Onko sulla VIN mitä mallia:
- 7F02SXXXXXX
- 7F02AXXXXXX
- 7F02CXXXXXX
Toinen merkki F voi olla myös R tai T kasauspaikasta riippuen.
JYN85 kirjoitti:Käyttökokemuksia 289/390? kumpi hauskempi? Oma käyttö olisi lähinnä kruisailua ja ehkä joskus kokeilua stripillä.
Ero on vääntö. 289:stä saa kyllä tehoja vaikka kuinka kotitarpeisiin, mutta tuo FE:ksi haukuttu malmikasa tarjoaa mahdottomat väännöt. Omat kokemukset yhden kesän 289:llä ajelulla ovat, että se vain ei ole my cup of tea. Tuli ikävä niitä aikoja kun alla oli 1960 T-bird FE:llä ja nyt kun 289 on korvattu 289:llä, niin ei tuo auto ainakaan huonommaksi mennyt.
JYN85 kirjoitti:390 GT Mustangin moottorin erot tavalliseen 390 moottoriin? Onko lohko sama?
Tuossa on 1967 GT:n speksit:
-bhp 320@5200
-torque 427@3200
-bore 4.05"
-stroke 3.78"
-cid 390
-comp ratio 10.5 to 1
-carb Holley 4V
-cfm 600
-intake port 1.34x1.93
-exhaust port 1.28x1.57
-intake valve 2.04"
-exhaust valve 1.57"
-cam type hydraulic
-valve lift intake .481
-valve lift exhaust .490
-duration intake 270
-duration exhaust 290
Lohkoista ja koko FE - moottoriperheestä oli olemassa hyvät sivut, mutta se ei enää ole näköjään hengissä

Re: 67 Fb
Lähetetty: 12 Tammi 2008, 19:35
Kirjoittaja JYN85
Onko sulla VIN mitä mallia:
- 7F02SXXXXXX
- 7F02AXXXXXX
- 7F02CXXXXXX
Toinen merkki F voi olla myös R tai T kasauspaikasta riippuen
VASTAAN:
Auton Vin-koodi lätkän tiedot:
7R01T179828
body 63A, color Z, trim 2G, date 19D, DSO 71, axle D, trans U
Re: 67 Fb
Lähetetty: 12 Tammi 2008, 20:30
Kirjoittaja KTM
JYN85 kirjoitti:Onko sulla VIN mitä mallia:
- 7F02SXXXXXX
- 7F02AXXXXXX
- 7F02CXXXXXX
Toinen merkki F voi olla myös R tai T kasauspaikasta riippuen
VASTAAN:
Auton Vin-koodi lätkän tiedot:
7R01T179828
body 63A, color Z, trim 2G, date 19D, DSO 71, axle D, trans U
Tästä lähtee:
7 = 1967
R = San Jose California
01 = ht
T = I6 200 cid 1v carb
Eli toi ei sitten täsmää mitenkään, korimalli pielessä ja kone. Ovi toki voi olla vaihdetu toisesta autosta ja lätkä on tullut mukana. Onko otteessa nämä samat numerot?
Sitten seuraava mysteeri:
63A = fastback
Z = Saterne Gold
2G = Ivy Gold Standard/Buckets
19D= 19.4.
71 = Los Angeles
D = 3.25:1 (locking)
U = ei ole mutta W = C4 ja V = C6
On sulla mielenkiintoinen lätkä, suosittelen seuraavaksi Marti raportin tilaamista
täältä.
Re: 67 Fb
Lähetetty: 12 Tammi 2008, 21:17
Kirjoittaja Fastback
Autolla tuntuu olevan mielenkiintoinen historia. Autolla on hyvät paperit 390 cid motille. Jos jousitorneja on jo muutettu, niin nyt on pohdinnan paikka haluaako autoonsa FE moottorin vaiko 385-sarjalaisen. Kummassakin moottoriperheessä on omat hyvät puolensa ja uusia osia saa öljypohjasta ilmanputsariin.
KTM, FE-moottorille on edelleen erittäin hyvä forumi.
http://www.network54.com/Forum/74182/
JYN85 kirjoitti:
Käyttökokemuksia 289/390? kumpi hauskempi? Oma käyttö olisi lähinnä kruisailua ja ehkä joskus kokeilua stripillä.
Se on ihan mistä tykkää. Minä tykkäsin kovasti vakiosta 289+toploader yhdistelmästä niin kauan kun istuin jämä osista tehdyn 400 hv gm 454 motilla varutetun Chevellen rattiin - oma 289 ei tuntunut niin miltään. Se järjetön vääntö teki vaikutuksen, sitä vääntöä oli joutokäynniltä asti tajuttomasti ja motti jenkasi +6000 rpm. Viimeinen niitti oli 800 hv stroukattu gm:n isolohko joka potki 8000 rpm asti.
Nykyaikaisista pikkulohkoista otetaan mukavia tehoja ja niille on oma paikkansa harrastajien keskuudessa. Isolohkon mahtava vääntö niistä vaan puuttuu. Kaverilla oli 390 edelin alukansilla ja imusarjalla, vei 1,8 tonnin cyclonea aika hienosti, se veisi 500 kg köykäisempää mustangia todella hienosti.
Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 11:15
Kirjoittaja munmummu69
Onnittelut lajivalinnasta!
KTM kirjoitti:On sulla mielenkiintoinen lätkä, suosittelen seuraavaksi Marti raportin tilaamista
täältä.
Tuosta vaan sellainen tyhmä kommentti, että kannattaa valita sellainen sarjanumero joka löytyy otteesta (=ovesta?). Se on kai se auto virallisesti. Vaikkakin rekisteröinti olisikin tehty ovilätkän mukaan, jolloin rekisteriotteen autoa on autossa vain oven verran. Jos martissa lukee jotain muuta, niin auto on silti suomalaisittain se otteen auto, ei tosin kovin alkuperäinen sellainen. Olinpa sekava.

Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 12:43
Kirjoittaja musse67
JYN85 kirjoitti:Autossa on ovessa Vin-koodi lätkä, mutta moottoritilasta en ole sitä löytänyt. Tietääkseni se pitäisi löytyä kuskin puolen etulokasuojan kolosta moottoritilasta. Sen kohdan olen raaputtanut paljaalle pellille , mutta numeroa ei ole löytynyt. Voiko numero olla piilossa etulokasuojan alla?
Kyllä suosittelen kurkkimaan molempien etusuojien alle, jos sieltä löytyisi se auton VIN, jos otteessa on eri koodi mitä ovessa. Kun autolle on tehty ajan saatossa noinkin paljon muutosta, niin voihan se olla että joku on alkanut tehdä kilpuria T-koodin autosta. Kuskin puolella pitäisi olla näkyvän vinin lisäksi myös suojan alla piilossa oleva, samalla kohtaa mitä näkyväkin. Vänkärin puolella samalla kohtaa. Niiden selvittelemisellä lähtisin liikkeelle auton identiteetin varmistamisessa. Mutta jos kummallakaan puolella ei viniä ole, menee homma kyllä hankalaksi. Sitten siinä ei ole muuta kuin se oven T-koodin VIN.
Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 13:24
Kirjoittaja munmummu69
Niin jos otteessa on ovilätkän numerot, niin marti varmaan kertoo samat asiat kuin ovilätkän optiot... tuo halvin martikin näkyy maksavan vain $17, joten noita raaskinee samoihin postikuluihin ottaa useammankin, jos numeroita löytyy.
Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 14:48
Kirjoittaja stangrider
Oisko tuo VIN koodi kuitenkin 02? Tuntuis aika hassulta että VIN lätkän yläosa ja alaosa olis eri autosta, vaikkakin ovi olis jostakin otettu?
Painovirhepaholainen VINssä?
Auton Vin-koodi lätkän tiedot:
7R01T179828
body 63A, color Z, trim 2G, date 19D, DSO 71, axle D, trans U
Classic Mustang Decoder Results
Warranty Number: 7R02T179828
Year: 7 1967
Plant: R San Jose, CA
Body Series: 02 2+2 Fastback
Engine: T 200 1v I6
Unit: 179828 179828
Miscellaneous Vehicle Data
Body: 63A 2+2 Fastback, Standard Interior
Color: Z Sauterne Gold Metallic
Trim: 2G Lt. Ivy Gold Crinkle Vinyl and Ivy Gold Crinkle Vinyl, Standard Interior
Date: 19D April 19, 1967
D.S.O: 71 Los Angeles
Axle: D 3.25:1, Limited-Slip
Trans: U C6 Automatic
Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 14:55
Kirjoittaja KTM
munmummu69 kirjoitti:Niin jos otteessa on ovilätkän numerot, niin marti varmaan kertoo samat asiat kuin ovilätkän optiot... tuo halvin martikin näkyy maksavan vain $17, joten noita raaskinee samoihin postikuluihin ottaa useammankin, jos numeroita löytyy.
Joo kannattanee ottaa Martin tyyppeihin yhteys ja kertoa ongelma ja erityisesti painottaa tuota asiaa, että VIN on ht - korisen ja alaosan erittely on fb - korisen auton. Todennäköisesti siinä on lyöntivirhe, mutta ensimäinen tehtävä on tarkastaa tuo rh - loksun alla oleva numero.
Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 14:57
Kirjoittaja KTM
Tuo kyllä tuttu forumi, mutta sitten oli olemassa oikein hyvä valunumeroita käsittelevä sivusto joka on tietysti kadonnut

Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 16:39
Kirjoittaja JYN85
Auton rekisteriotteessa on ovessa oleva Vin-koodi ja lisäksi katsastusmies stanssannut jälkikäteen Vin-koodin iskaritorniin. Lisäksi minulla on auton amerikkalainen rekisteriote jossa sama numero. Ainoat kohdat jotka eivät täsmää auton kanssa ovat moottori ja body serial code. Eli korimalli, korin väri,
sisusta ja sen väri,perä ja laatikko täsmäävät.
Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 20:46
Kirjoittaja JYN85
Tulipa iltapuhteina irroitettua molemmat etulokasuojat. Kuskin puolelta ei löytynyt mitään numeroa, mutta repsikan puolella oli 7R01C131146. Täytynee tilata Marti raportti mielenkiinnosta erikseen ovelle (autolle) ja korille.Perästä kuuluu.
Re: 67 Fb
Lähetetty: 13 Tammi 2008, 21:28
Kirjoittaja munmummu69
Ei ole tämäkään isolohkon numero, vaan 289:stä.
Ootan mielenkiinnolla mitä Kevin sanoo tuosta ovilätkästä.