Sivu 1/1

400 Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 07 Tammi 2008, 13:33
Kirjoittaja Fastback
Hot Rodista lainattua;

http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html

505 hv ja 565 ft-lbs vapaastihengittävänä. Aku älä ala keulimaan sitten... Kallis motti vaan siitäkin tuli. Kampuran offset hionta 4,200" iskulle, lohkon dekkaus, moparin männät, mäntien notsaus, letukan veivit (ihan yleistä) jne. Olis voinut tehdä toisellakin tapaa, mutta asiallinen motti siitä kuitenkin tuli.

Re: 400M Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 07 Tammi 2008, 20:47
Kirjoittaja Aku_81
Tässä on tullut päissään ja selvistäkin päin mietittyä että 400:n olis aika oiva turbotuskohde, matalat puristukset, isot kanavat jne ja kun ei ole sisälokasuojia häiritsemässä niin on tilaakin laittaa turbo tai kaks kuten y-lohkomiähet. In case of doubt increase the boost tai jotain sinnepäin :roll-roll:

Re: 400M Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 08 Tammi 2008, 01:00
Kirjoittaja Arto65FB
Aku_81 kirjoitti:Tässä on tullut päissään ja selvistäkin päin mietittyä että 400:n olis aika oiva turbotuskohde, matalat puristukset, :roll-roll:
Niin paitsi, että se detonoi jo vaparinakin. :?

Fastback, se on pelkkä 400. Destroukattuna se on 351M. :nenu:

Re: 400M Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 08 Tammi 2008, 02:54
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:
Aku_81 kirjoitti:Tässä on tullut päissään ja selvistäkin päin mietittyä että 400:n olis aika oiva turbotuskohde, matalat puristukset, :roll-roll:
Niin paitsi, että se detonoi jo vaparinakin. :?

Fastback, se on pelkkä 400. Destroukattuna se on 351M. :nenu:
Arto, itseasiassa 400m 0,030" ylikoossa ja 4,200" iskulla 428,6 cid. Pienihän se silti on. Se on jo stroukkiuransa huipulla tuossa kombinaatiossa. Jos ihan rehellisiä ollaan, niin toi kone on tehty vaan koska on haluttu näyttää että kyllä tästäkin saa jotain. Jos tommotten tekisi 4V kansilla ja siihen käypäisellä (???) imusarjalla niin pysyis kustannukset jollain lailla lapasessa ja detonointikin korjaantuisi quenchin myötä. Turbotus toisi hubaa, mutta potentiaali se siinäkin loppuu aikanansa. Minä olen oppinut sen asian tässä urani aikana, että tekee kerrasta niin overkill kun ikinä on rahaa. Se on loppupeleissä vaan säästettyä rahaa.

6800 USD satsauksella sitä pystyisi tekemään 514-557 cid 680 hv 429/460 isolohkon. Ei mun tarvitsisi miettiä 2 tuhannesosasekuntia kauempaa.

Re: 400M Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 08 Tammi 2008, 13:14
Kirjoittaja montego
Arto65FB kirjoitti:
Aku_81 kirjoitti:Tässä on tullut päissään ja selvistäkin päin mietittyä että 400:n olis aika oiva turbotuskohde, matalat puristukset, :roll-roll:
Niin paitsi, että se detonoi jo vaparinakin. :?

Fastback, se on pelkkä 400. Destroukattuna se on 351M. :nenu:
No niin,nauru seis.
Itte tein omasta 400metrisestä kivan käyttömotin tuohon kesäkatiskaan.Eikä se kyllä mitään detonoi.

Lohko 0,30,pienipalotilaiset aussikannet ja niihin kevyt porttaus,performer imusatsi ja 600cfm kaasari+crane H-278-2,Vääntää ja kiertää käyttökoneeksi, pitkälle perävällärille ja c6 lootalle ja lompakolle soppelisti.
Pienen pudjetin kone!tämmönen sen olis pitäny tulla jo tehtaalta 8) Nyt on sitten teetteillä parempi turbiini tuohon läjään.

Kyllä nää footit onkin sitten eri autoja :D :D

Re: 400M Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 08 Tammi 2008, 13:38
Kirjoittaja Fastback
montego kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
Aku_81 kirjoitti:Tässä on tullut päissään ja selvistäkin päin mietittyä että 400:n olis aika oiva turbotuskohde, matalat puristukset, :roll-roll:
Niin paitsi, että se detonoi jo vaparinakin. :?

Fastback, se on pelkkä 400. Destroukattuna se on 351M. :nenu:
No niin,nauru seis.
Itte tein omasta 400metrisestä kivan käyttömotin tuohon kesäkatiskaan.Eikä se kyllä mitään detonoi.

Lohko 0,30,pienipalotilaiset aussikannet ja niihin kevyt porttaus,performer imusatsi ja 600cfm kaasari+crane H-278-2,Vääntää ja kiertää käyttökoneeksi, pitkälle perävällärille ja c6 lootalle ja lompakolle soppelisti.
Pienen pudjetin kone!tämmönen sen olis pitäny tulla jo tehtaalta 8) Nyt on sitten teetteillä parempi turbiini tuohon läjään.

Kyllä nää footit onkin sitten eri autoja :D :D
Taikasana on noi pienipalotilaiset kannet, niissä on 4V tyylinen quench alue, joka open chamberiin nähden on todellakin parannus. Eihän me naureta, ootko nähnyt yhtään hymiötä ennen tätä ? :lol: Kaikilla moottoreilla on paikkansa, mutta omistajilla on erilaisia mielihaluja. Esim. minä myin pirteän 357 cid 4V Clevelandin pois koska siinä ei mun mielestä ollut siihen mihin tähtäsin. Nyt mulla on suurinpiirtein samanlaisella viritysasteella oleva motti mutta missä on voimaa pari sataa kaakkia enempi ja potentiaalia on vielä jäljellä toiset pari sataa kaakkia, sen jälkeen alkaa katuajo olemaan kyseenalaista.

Re: 400M Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 08 Tammi 2008, 22:32
Kirjoittaja Arto65FB
montego kirjoitti:Itte tein omasta 400metrisestä kivan käyttömotin tuohon kesäkatiskaan.Eikä se kyllä mitään detonoi.

Lohko 0,30,pienipalotilaiset aussikannet ja niihin kevyt porttaus,performer imusatsi ja 600cfm kaasari+crane H-278-2,Vääntää ja kiertää käyttökoneeksi, pitkälle perävällärille ja c6 lootalle ja lompakolle soppelisti.
Pienen pudjetin kone!tämmönen sen olis pitäny tulla jo tehtaalta 8) Nyt on sitten teetteillä parempi turbiini tuohon läjään.

Kyllä nää footit onkin sitten eri autoja :D :D
Juu, ei mitään naurua 400:sta kohtaan. Tuo detonointi viittasi siihen, että helposti ajattelisi, että niillä 70-luvun 8:1 - 8,5:1 puristuksilla ahtaminen on kakunpala, mutta olivat juuri tuon quenchin puolesta pielessä ja siksi tehtaan jäljiltä detonoivat amerikan bensalla vaparinakin. Ja siitä tuli boat anchor -maine. Mutta V8 on V8 ja 400 cid V8 on 400 V8 ja jos tehdas rakensi sen väärin, niin mikäs sen hienompaa kuin rakentaa se paremmin.

Se töks-hymiö oli Fastbackille, joka muuten tarkkana foordilogina erehtyi käyttämään 400M -termiä. Kyllä häntä nyt hävettää. :lol: Tai sitten ei. :lol:

Re: 400 Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 08 Tammi 2008, 23:04
Kirjoittaja montego
Noh noh,eipäs nyt vedetä kollektiivisesti palkokasveja poskionteloihin,tuo naurun lopettaminen oli tarkoitettu ihan vaan huumoriksi,näistä autoista saa puhua ihan mitä tykkää,ei ne siitä suutu :lol:
Tunnen kyllä tuon 400metrisen mutta en ole kyllä huomannut remontin jälkeen mitään erityistä detonointi herkkyyttä,ajoin viimmekesänä koemielessä 95e:llä eikä mitään häikkää :)(uskoo ken tahtoo) 8) 8)

Re: 400 Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 09 Tammi 2008, 02:50
Kirjoittaja Fastback
ai joo mua töksäytettiin... no joo samoja alle seisemän ja puolen litran patoja noi on kaikki - ota niistä nyt selvää siitten :mrgreen:

Re: 400 Clevelandista tehoa pihalle

Lähetetty: 09 Tammi 2008, 09:24
Kirjoittaja SamiM
montego kirjoitti:Noh noh,eipäs nyt vedetä kollektiivisesti palkokasveja poskionteloihin,tuo naurun lopettaminen oli tarkoitettu ihan vaan huumoriksi,näistä autoista saa puhua ihan mitä tykkää,ei ne siitä suutu :lol:
Tunnen kyllä tuon 400metrisen mutta en ole kyllä huomannut remontin jälkeen mitään erityistä detonointi herkkyyttä,ajoin viimmekesänä koemielessä 95e:llä eikä mitään häikkää :)(uskoo ken tahtoo) 8) 8)
Kun nokan ja sytyksen ajoitukset ovat kohillaan (tarpeeksi aikaisella) ei detonointiherkkyyttä pitäisi olla. Mielestäni tuo maine detonointiherkkänä moottorina johtuu em. asioiden alkuperäisestä asettelusta, jolloin nokka ja sytytys olivat myöhäisellä sekä puristussuhde naurettavan alhainen. Myös lämpöongelmat ovat johtuneet hyvin pitkälle ajoituksien myöhäisyydestä (varsinkin kuluneessa/vanhassa moottorissa). Nyt kun moottoria viritetään ja asiat saadaan edes jotenkin järkevälle tolalle, poistuu tuokin vaiva, mikäli sitä edes alun perinkään oli.

Open chamer -kansille tuntuu sopivan 12-14 astetta perusennakko ja maksimi 36 @ 3500 rpm (puristussuhde ~9:1). Ysivitosella voi ajaa.