Sivu 1/2

JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 01 Tammi 2008, 01:26
Kirjoittaja Fastback
Oli pakko kirjoittaa välittömästi, kun pisti silmään!!! Raketit ovat jo menneet mutta yksi ISO on vielä nousukiidossa.

Jon Kaase Racing Engines on tuomassa markkinoille uudet Boss 429 kannet, imusarjat, venttiilikopat ja keinuvivut. Projekti alkoi lokakuussa ja töitä kansien eteen on paiskittu urakalla, kun IHRA prostock kisakausi on ohitse. Protokansia on dynottu ahkerasti ja Kaasen 30 vuoden kokemus 429 Bossien parissa on tuottanut hedelmää. Valumuotit kansia ja singleplain imusarjaa varten ovat puolivälissä menossa.

Jonin ideana on tehdä osat niin käyttäjäystävällisiksi mitä mahdollista. Tässä on luettelo alkuperäisiin Boss 429 kansiin tehdyistä parannuksista:
- kannen dekki on huomattavasti alkuperäisiä paksumpi, kuten moderneissa kisakansissa
- kansi käyttää Fel-Pro 1018 stanu 429/460 wedge kansipahvia (cooper renkaitten sijaan)
- kansi käy stanu 429/460 lohkoon, sillä se käyttää wedge kansien öljynpaluukanavia (ei tarvita 429 Boss lohkoa)
- keinut saavat öljyn tönärien välityksellä (ei enää boss 429 tyylistä erillistä öljykanavaa tai ulkoista paluulinjaa)
- palotilat ovat 79-80 cc, joka antaa tasapäämännillä 10:1 466cid ja 11:1 521cid moottoreissa (stanu 429 boss tarvitsee pattipäämännän)
- imu- ja pakokanavien muotoilu alkuperäistä huomattavasti parempi, erityisesti pakopuolelta. 400 cfm imu ja 300 cfm pako suoraan laatikosta, alkuperäisten OEM Boss 429 virtaukset n. 379cfm/225cfm.
- 0.250” pitkät 11/32” bbc venttiilit (halpaa kuin saippua)
- uudet keinut ovat työn alla, mutta niiden geometriaa muutetaan siten ettei lohkoa tarvitse loveta pakopuolen tönäreitä varten
- imu- ja pakopuolen mitat/sijoitus identtinen alkuperäisten Boss 429 kansien kanssa, jolloin kaikki OEM imusarjat ja pakosarjat sopivat
- kansi näyttää ulospäin täysin alkuperäiseltä
- A.T. Franciksellä on valmis 2x4 dualplane ja Jon keskittyy 1x4 singleplainin tekemiseen
- imukanavien sijainti on sama joten Mr. Gasket #207 imusarjan tiivistettä voidaan käyttää

Kaasen dynotesteissä uudet kannet istutettiin singleplain imusarjan kanssa isännän HotRodissa esiteltyyn 466 cid moottoriin. HotRodin artikkelissa moottori puhalsi Kaasen uusilla P-51 kansilla 687 hv (FF-4420-4132-R108), 256/262 0.050, 0.761-/0.743” arvoisella mekaanisella rulla nokka-akselilla. Uusilla proto Boss kansilla 801 hv ja lievillä dish männillä 9:8:1 puristuksella. Asiaa. Tiistaina Jon dynottaa uudet Boss kannet 521 cid moottorinsa päällä joka tuotti 810 hv P-51:llä, 750-770 hv FRPP:n SCJ kansilla, raportoin välittömästi kun uutisia pukkaa. Joulu meni jo viikko sitten, mutta paljon jännempää nyte on.

Ei kai tätä parempaa uudenvuoden aloitusta voi Fordisti toivoa?!?

429 Boss tyylisiä kansia on toki saatavilla esim. C&C Motorsportilta, mutta ne ovat täysiä kisakansia 1000-1800 hv potentiaalia vaparina. Nämä ovat ensimmäiset katu/kisakäyttöön suunnitellut ns. välimallin kannet.

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 10:18
Kirjoittaja Futurage
Siis jumaliste...800 hevosta vakiotilavuuksisesta 460:sta ja 9,8 puristuksilla !!!! Ja pulttaa kiinni vakio 429-460 lohkoon...ei kai tähän tartte paljon enempää kommentoida..

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 12:53
Kirjoittaja paltant.ponitalli
and brother B.B.onko hinta tietoja.

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 16:59
Kirjoittaja Antti66HT
Futurage kirjoitti:Siis jumaliste...800 hevosta vakiotilavuuksisesta 460:sta ja 9,8 puristuksilla !!!! Ja pulttaa kiinni vakio 429-460 lohkoon...ei kai tähän tartte paljon enempää kommentoida..
Jaahas sopiskohan noi torinoon... lol

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 02 Tammi 2008, 19:14
Kirjoittaja Fastback
Futurage kirjoitti:Siis jumaliste...800 hevosta vakiotilavuuksisesta 460:sta ja 9,8 puristuksilla !!!! Ja pulttaa kiinni vakio 429-460 lohkoon...ei kai tähän tartte paljon enempää kommentoida..
Juu älä muuta sano. Parasta on että veto suoritettiin Jonin dynomuuli moottorissa 7 vuotta aktiivikäytössä olleilla trukki 6,605" veiveillä :shock: Nyt Jon etsii H-profiileita ihan varoiksi... 521 dynotus hieman viivästyy kun jotain osia puuttui, mutta 521 on 10,9 rutulla ja kohtuu jäykällä mekaanisella katurollerilla... Asiaa.

Unotui muuten tuosta ekasta postauksesta, se että kannet vaativat omat männät, flattop johon jyrsitty sopivat lovetukset. Palotila on kuin Kaasen P-51:ssä mutta 180 astetta käännettynä. Diamond Racing on ottamassa männät valmitukseen, eli tämäkin puoli on jo melkein hoidossa.

Hinta-arvio on vielä melko raakile, mutta täydellinen satsi kannet, venat ja vipat 5000-6000 USD. Eli selkeästi alle OEM ja C&C kisaboss kansien. Mä kerron kyllä välittömästi mitä maksaa, kun lopulliset kustannukset ovat selvillä.

801 hv 466 cid vaparimotista on kyllä jonkunsortin suoritus, mutta tulee muistaa myös että koneen ympärillä häärii muutama todella rautainen ukko. Kaase on erittäin arvostettu koneentekijä ja menestyy Enginemasters kisoissakin hienosti. Eli dynotuksessa on ammattiukot ja maksimitehot saadaan ulosmitattua. Normaalilta Taneli Tasalatvalta olis voinut jäädä toi 801 hv ottamatta... Potentiaali on kuitenkin tiedossa.

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 03 Tammi 2008, 03:52
Kirjoittaja Galaxie61
no näitähän täytyy saada heti suomeen :idea:
omaan autoon on vaikee saada vakiokansilla mahtumaan edes peltisarjoja .
jos nuo uutuudet on tosiaan alkuperäisen näköisiä päällepäin niin peltisarjatkin alkaa mahtumaan , kun kanavat lähtee melkein suoraan alaspäin, eivätkä sivuile niinkun normaali kansissa :shock:
yks pikku juttu unohtu . mopar hemi :pälä: :nenu:

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 03 Tammi 2008, 17:41
Kirjoittaja paltant.ponitalli
no heräs se MR:GALAXIEki,noi ja ruisku hm.mistäs vetareita sen jälkeen tukku kuorma.

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 04 Tammi 2008, 06:48
Kirjoittaja Fastback
910 hv 7000 rpm ja 521 cid mosa. Vääntökäyrä on laakea kuin lentokenttä 2500 rpm:stä lähti mittaus ja siellä vääntöä 512 lb-ft päätyen 717,4 lb-ft 6300 rpm korvilla.

lohko vakio 460
poraus 0,030" => 4,390"
isku 4,300" frpp:n valukampura 2,500" kauloilla
kiertokanget eaglen CRS 6,605" F3D
männät Diamondin flat topit
ruttu 10,9
kannet 84 cc
kaasutin 1150 king demon
nokka Comp mekaaninen Rolleri 273-280 110* .457 lobe

Huomenna vaihtaa kepukan Comp hyd. rolleriin 246* , 110CL ,360 lobe 0,595 lift. Jon Kaasea lainatakseni "should be interesting". Täytyy sanoa, että aika hardcore katukannet. Tahtooooooo!

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 04 Tammi 2008, 22:18
Kirjoittaja Fastback
Kuva
Kuva
Kuva

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 05 Tammi 2008, 08:54
Kirjoittaja 302TT
Laittaa fanaattisemmankin ahtokonemiehen miettimään...

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 05 Tammi 2008, 12:36
Kirjoittaja Fastback
Hydraulirullakokeilu jäi vähän puutteelliseksi, koska tosen puolen hydraulinostajat eivät saaneet tarpeeksi öljyä. Esim. 1 nostaja oli jumittunut kasaan jne. Alakerran öljynkierto oli rajoitettu mekaanista keppiä varten, Jon vaihtaa mekaanisen rullan takaisin ja testaa muita sovelluksia. Kaase palaa myöhemmin hydraulisen rullan kanssa taikinoimaan ja poistaa rajoitukset öljynkierrolle. Jokatapauksessa Compin hydraulirulla 248/254*, 0.360/0.345, 110cl. 0.620"-0.595" tuotti 808 hv ja yli 600 lb-ft 3000 ylöspäin maksimissaan 730 lb-ft 5300 rpm:llä. Tod.näk. 20 -30 hv kautta rekisterin paukkua lisää kun kaikki kunnossa.

Fordilla on hurja määrä hyviä tai parempia wedge kansia. Nämä Kaasen uudet Boss kannet tuovat Boss rintamalle uudet kannet jotka täyttävät alkuperäisten '69-'70 Boss kansien ja A441 Boss kansien välisen valtavan kuilun. Katukäyttöön sopivat alkuperäiset Boss kannet ovat todella kalliita ja 40 vuotta vanhaa alumiinivalua/desingia. 40 vuoden aikana niillä on ehditty ajaa nascaria, nitrodragsteriä ja vaikka mitä kisaa. NOS 429 Boss kansien löytyminen on onnenkauppaa ja hinta sen mukainen. A441 kannet ovat taas täydet kisakannet, jotka vaativat minimissään 4,500" porauksen ja vaihtoehtoisesti pitkän iskun tai imupuolelle paineistusta jos aikoo saada ne katukäytössä toimimaan.

Nyt päästään kummastakin ongelmasta eroon, saadaan uusia kansia järkevään katukäyttöön. Ei tarvita olla pelko persiissä kun ajaa lähes korvaamattomilla alkuperäiskansilla tai 600 cid alakertaa jotta A441:t saa toimimaan. Kun tarkemmin ajattelee niin minunkin alakerta soveltuisi noille kansille... siitä jäisi A429 alukannet 2,25/1,80 venttiileillä rullavippoineen alukoppineen, victor jr. imusarja ja 850 tuplapumppu ylimääräisiksi... Siinä olisi mukava piristepaketti mihin vaan 429/460 johdannaiseen. Hömmmmmm... No juu, päiväunia on hyvä olla.

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 10 Maalis 2008, 22:43
Kirjoittaja Fastback
Jon Kaaselta vähän updeittia. 514 cid muulimoottori työntää tasaisesti nokka-akselista riippuen 890-905 hv 7000 rpm:llä. Nyt on vakio 2-pulttinen 429 alakerta 0,080" ylikoko porauksella vuorossa (kannet toimivat myös vakiolla 4,360" porauksella, mutta sanomattakin on selvää, että isompi poraus edesauttaa isojen kansien virtausta). Vakio kampura on tasapainoitettu ja lohko hoonattu. Compin 252-252@ 0,050" mekaaninen rulla, prototyyppi Boss Hemi kannet ja imusarja. Eagle 6,605" kanget ja Diamondin männät, 10,4 ruttua, 2,300" imuventtiili j 1,900" pakoventtiili. Jonilla ei ole paljoa kokemusta näin pienistä moottoreista ja oli iloisesti yllättynyt kuin piskuinen 429 työnsi:

rpm hv.
6000 710
6200 725
6400 740
6600 760
6800 770
7000 780
7200 778

Vääntöhuippu oli 630 ft-lbs ja ei käynyt koko mittauksen aikana alle 500 ft-lbs:ssä. Jon on erityisen tyytyväinen kansien toimintaan, vääntökäyrä on poikkeuksetta hyvä iskusta huolimatta. Kohta pitäisi tulla kannet myyntiin, sillä Kaase on ilmoittautunut näillä kansilla tulevaan Engine Masters kisaan ja siinä käytettävien kansien tulee olla "commercially available".

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 11 Maalis 2008, 13:21
Kirjoittaja paltant.ponitalli
ai ai ai aiii ! tehotippaa pukkaa.ja eiku lottoomaan !

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 11 Maalis 2008, 21:23
Kirjoittaja Fastback
paltant.ponitalli kirjoitti:ai ai ai aiii ! tehotippaa pukkaa.ja eiku lottoomaan !
Ei tuossa mitään lottoa tarvita. Lottovoitto kyllä auttaa, mutta eivät nuo kannet mitään järisyttävän kalliit ole. Veikkaan että 4200-4600 usd keinuineen - katotaan nyt, kohta pitäisi olla tuleva hintataso tiedossa.

Re: JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!

Lähetetty: 11 Maalis 2008, 21:48
Kirjoittaja Aku_81
Oujee ja sit nascar isolohko manuaali farmaria rakentamaan ku noita kansia sitten oikein saa :shock: