JYMY uutisia, Boss 429 street kansia uustuotantoon!
Lähetetty: 01 Tammi 2008, 01:26
Oli pakko kirjoittaa välittömästi, kun pisti silmään!!! Raketit ovat jo menneet mutta yksi ISO on vielä nousukiidossa.
Jon Kaase Racing Engines on tuomassa markkinoille uudet Boss 429 kannet, imusarjat, venttiilikopat ja keinuvivut. Projekti alkoi lokakuussa ja töitä kansien eteen on paiskittu urakalla, kun IHRA prostock kisakausi on ohitse. Protokansia on dynottu ahkerasti ja Kaasen 30 vuoden kokemus 429 Bossien parissa on tuottanut hedelmää. Valumuotit kansia ja singleplain imusarjaa varten ovat puolivälissä menossa.
Jonin ideana on tehdä osat niin käyttäjäystävällisiksi mitä mahdollista. Tässä on luettelo alkuperäisiin Boss 429 kansiin tehdyistä parannuksista:
- kannen dekki on huomattavasti alkuperäisiä paksumpi, kuten moderneissa kisakansissa
- kansi käyttää Fel-Pro 1018 stanu 429/460 wedge kansipahvia (cooper renkaitten sijaan)
- kansi käy stanu 429/460 lohkoon, sillä se käyttää wedge kansien öljynpaluukanavia (ei tarvita 429 Boss lohkoa)
- keinut saavat öljyn tönärien välityksellä (ei enää boss 429 tyylistä erillistä öljykanavaa tai ulkoista paluulinjaa)
- palotilat ovat 79-80 cc, joka antaa tasapäämännillä 10:1 466cid ja 11:1 521cid moottoreissa (stanu 429 boss tarvitsee pattipäämännän)
- imu- ja pakokanavien muotoilu alkuperäistä huomattavasti parempi, erityisesti pakopuolelta. 400 cfm imu ja 300 cfm pako suoraan laatikosta, alkuperäisten OEM Boss 429 virtaukset n. 379cfm/225cfm.
- 0.250” pitkät 11/32” bbc venttiilit (halpaa kuin saippua)
- uudet keinut ovat työn alla, mutta niiden geometriaa muutetaan siten ettei lohkoa tarvitse loveta pakopuolen tönäreitä varten
- imu- ja pakopuolen mitat/sijoitus identtinen alkuperäisten Boss 429 kansien kanssa, jolloin kaikki OEM imusarjat ja pakosarjat sopivat
- kansi näyttää ulospäin täysin alkuperäiseltä
- A.T. Franciksellä on valmis 2x4 dualplane ja Jon keskittyy 1x4 singleplainin tekemiseen
- imukanavien sijainti on sama joten Mr. Gasket #207 imusarjan tiivistettä voidaan käyttää
Kaasen dynotesteissä uudet kannet istutettiin singleplain imusarjan kanssa isännän HotRodissa esiteltyyn 466 cid moottoriin. HotRodin artikkelissa moottori puhalsi Kaasen uusilla P-51 kansilla 687 hv (FF-4420-4132-R108), 256/262 0.050, 0.761-/0.743” arvoisella mekaanisella rulla nokka-akselilla. Uusilla proto Boss kansilla 801 hv ja lievillä dish männillä 9:8:1 puristuksella. Asiaa. Tiistaina Jon dynottaa uudet Boss kannet 521 cid moottorinsa päällä joka tuotti 810 hv P-51:llä, 750-770 hv FRPP:n SCJ kansilla, raportoin välittömästi kun uutisia pukkaa. Joulu meni jo viikko sitten, mutta paljon jännempää nyte on.
Ei kai tätä parempaa uudenvuoden aloitusta voi Fordisti toivoa?!?
429 Boss tyylisiä kansia on toki saatavilla esim. C&C Motorsportilta, mutta ne ovat täysiä kisakansia 1000-1800 hv potentiaalia vaparina. Nämä ovat ensimmäiset katu/kisakäyttöön suunnitellut ns. välimallin kannet.
Jon Kaase Racing Engines on tuomassa markkinoille uudet Boss 429 kannet, imusarjat, venttiilikopat ja keinuvivut. Projekti alkoi lokakuussa ja töitä kansien eteen on paiskittu urakalla, kun IHRA prostock kisakausi on ohitse. Protokansia on dynottu ahkerasti ja Kaasen 30 vuoden kokemus 429 Bossien parissa on tuottanut hedelmää. Valumuotit kansia ja singleplain imusarjaa varten ovat puolivälissä menossa.
Jonin ideana on tehdä osat niin käyttäjäystävällisiksi mitä mahdollista. Tässä on luettelo alkuperäisiin Boss 429 kansiin tehdyistä parannuksista:
- kannen dekki on huomattavasti alkuperäisiä paksumpi, kuten moderneissa kisakansissa
- kansi käyttää Fel-Pro 1018 stanu 429/460 wedge kansipahvia (cooper renkaitten sijaan)
- kansi käy stanu 429/460 lohkoon, sillä se käyttää wedge kansien öljynpaluukanavia (ei tarvita 429 Boss lohkoa)
- keinut saavat öljyn tönärien välityksellä (ei enää boss 429 tyylistä erillistä öljykanavaa tai ulkoista paluulinjaa)
- palotilat ovat 79-80 cc, joka antaa tasapäämännillä 10:1 466cid ja 11:1 521cid moottoreissa (stanu 429 boss tarvitsee pattipäämännän)
- imu- ja pakokanavien muotoilu alkuperäistä huomattavasti parempi, erityisesti pakopuolelta. 400 cfm imu ja 300 cfm pako suoraan laatikosta, alkuperäisten OEM Boss 429 virtaukset n. 379cfm/225cfm.
- 0.250” pitkät 11/32” bbc venttiilit (halpaa kuin saippua)
- uudet keinut ovat työn alla, mutta niiden geometriaa muutetaan siten ettei lohkoa tarvitse loveta pakopuolen tönäreitä varten
- imu- ja pakopuolen mitat/sijoitus identtinen alkuperäisten Boss 429 kansien kanssa, jolloin kaikki OEM imusarjat ja pakosarjat sopivat
- kansi näyttää ulospäin täysin alkuperäiseltä
- A.T. Franciksellä on valmis 2x4 dualplane ja Jon keskittyy 1x4 singleplainin tekemiseen
- imukanavien sijainti on sama joten Mr. Gasket #207 imusarjan tiivistettä voidaan käyttää
Kaasen dynotesteissä uudet kannet istutettiin singleplain imusarjan kanssa isännän HotRodissa esiteltyyn 466 cid moottoriin. HotRodin artikkelissa moottori puhalsi Kaasen uusilla P-51 kansilla 687 hv (FF-4420-4132-R108), 256/262 0.050, 0.761-/0.743” arvoisella mekaanisella rulla nokka-akselilla. Uusilla proto Boss kansilla 801 hv ja lievillä dish männillä 9:8:1 puristuksella. Asiaa. Tiistaina Jon dynottaa uudet Boss kannet 521 cid moottorinsa päällä joka tuotti 810 hv P-51:llä, 750-770 hv FRPP:n SCJ kansilla, raportoin välittömästi kun uutisia pukkaa. Joulu meni jo viikko sitten, mutta paljon jännempää nyte on.
Ei kai tätä parempaa uudenvuoden aloitusta voi Fordisti toivoa?!?
429 Boss tyylisiä kansia on toki saatavilla esim. C&C Motorsportilta, mutta ne ovat täysiä kisakansia 1000-1800 hv potentiaalia vaparina. Nämä ovat ensimmäiset katu/kisakäyttöön suunnitellut ns. välimallin kannet.


