Sivu 1/1

Kierrejousien lyhentäminen

Lähetetty: 28 Marras 2007, 14:58
Kirjoittaja 65HT
Jos ajatuksena saada keulaa 20-30 mm alaspäin, mutta jäykkyyttä ei tarvise lisää, onko jousien lyhentäminen hyvä keino?

Mahdollisia aiheutuvia ongelmia?

Lähetetty: 28 Marras 2007, 15:14
Kirjoittaja GT-350
Juosta lyhennettäessä se "jäykistyy". Arning muutos voi aiheuttaa laskua huomattavasti, eli jos se on tekemättä niin sitä kannattaa joka tapauksessa kokeilla.

Ongelmia aiheutuu katsastuksessa, kierrejousia kun ei saisi silpoa.

1" madaltavat n. 600lbs jouset ovat oiva vaihtoehto, eikä kalliskaan.

Lähetetty: 28 Marras 2007, 16:46
Kirjoittaja 65HT
Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:

"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."

Lähetetty: 28 Marras 2007, 17:53
Kirjoittaja Arto65FB
65HT kirjoitti:Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:

"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
Liekö vuonna 1965 ollut tyyppihyväksyntää?

Lähetetty: 28 Marras 2007, 19:42
Kirjoittaja 65HT
Tuskin ainakaan EY-tyyppihyväksyntää. :D

Lähetetty: 28 Marras 2007, 20:13
Kirjoittaja Homer65
Tuskin sitä kukaan edes huomaa, jos lyhennyksen tekee asiallisesti.

Lähetetty: 28 Marras 2007, 23:47
Kirjoittaja Antti66HT
Eli siis vanhaan mustiin saa lyhentää.

Meinasin tuota itsekin joskus, mutta jätin homman, kun ei ollu tkaasu hitsiä. katkaistua jousta kun joutuu pääsätä hieman taivuttamaan että istuu keinuun.

Lähetetty: 29 Marras 2007, 11:42
Kirjoittaja Vee8
Mihin vaan mustiin saa katkoa jouset, näähän on kaikki niitä "muita autoja" ilman EY-hyväksyntää.

Lähetetty: 29 Marras 2007, 12:25
Kirjoittaja 302TT
Antti66HT kirjoitti:Eli siis vanhaan mustiin saa lyhentää.

Meinasin tuota itsekin joskus, mutta jätin homman, kun ei ollu tkaasu hitsiä. katkaistua jousta kun joutuu pääsätä hieman taivuttamaan että istuu keinuun.
Eikös sitä pitäisi välttää mahdollisimman paljon jousen ylimääräistä kuumentamista? Olisiko järkevämpää viistää hieman jousen päätä?

Lähetetty: 29 Marras 2007, 17:10
Kirjoittaja JXA-26
302TT kirjoitti:Eikös sitä pitäisi välttää mahdollisimman paljon jousen ylimääräistä kuumentamista?
Omakohtainen kokemus erään edesmenneen GM-endurance kilpurin kanssa oli vakioitten taka kierrejousien raju madaltaminen kaasupilleillä. Verettiin puristimilla oikeaksi mitattuun pituuteen ja pillistä kumaa perään. Auto madaltui n.10cm ja taisivat olla auton ainoat osat minkä kanssa EI ollut ongelmia kolmen vuoden kilvanajo yritelmien kanssa...

Lähetetty: 29 Marras 2007, 18:41
Kirjoittaja 302TT
JXA-26 kirjoitti: Verettiin puristimilla oikeaksi mitattuun pituuteen ja pillistä kumaa perään. Auto madaltui n.10cm ja taisivat olla auton ainoat osat minkä kanssa EI ollut ongelmia kolmen vuoden kilvanajo yritelmien kanssa...
Pillistä kuumaa mukitolkulla? :lol:

Tuo kikka taisi olla jossain opuksessa uunitusversiona.

Lähetetty: 04 Joulu 2007, 09:40
Kirjoittaja Juhis.
65HT kirjoitti:Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:
Nämä taitaa olla edelleen voimassa:

http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=156

Periaatteessahan vanhemman kun '96 mallisen auton jousista ei tarvi mitään sopivuuslappua, eli ne voi periaatteessa vaikka lyhentää katkaisemalla, kuinka hyvä lopputulos tuolla sitten saadaan, onkin aivan toinen juttu. :)