Sivu 1/1
Takajarruvoimissa eroa
Lähetetty: 23 Loka 2007, 16:47
Kirjoittaja 65HT
Kävin hakemassa leimaa niin löytyi takajarruista liikaa eroa, 2,1 vs 1.3. Käsijarrua vedettessä eroa ei ollut juurikaan.
Mikähän voisi olla syynä?
Mitenkä voisi lähteä ongelmaa selvittelemään?
Kiitos.
Lähetetty: 23 Loka 2007, 16:54
Kirjoittaja PeteP
Sylinteri jumi taikka vuoto.
Lähetetty: 23 Loka 2007, 18:25
Kirjoittaja veekoo
Mulla oli takarummuista automaattinen saatohimmeli juuttunu. Korjaussarja ei ollu kovin kallis. Heput huomas kun laittovat runkoja yhteen..
Lähetetty: 23 Loka 2007, 20:56
Kirjoittaja Homer65
Joo toi korjaussarja kannattaa hommata, saattaapi juurikin olla hampaat kulunu, itelläni ainakin oli ja piti aika epätasaseen. Säädät jarrut pintaan ennen leimaa ja lämmität matkalla = muutama tiukka jarrutus. Vuodot kannattaa ilman muuta tarkastaa. Nesteethän olet muistanut säännöllisesti uusia ja ilmata jarrut. Jarruja on mielestäni helppo testata soralla, hiukan vauhtia ja tiukahko jarrutus. Jäljistä näkee pitääkö, noin, tasaisesti.
Lähetetty: 24 Loka 2007, 16:29
Kirjoittaja 65HT
Voiko johtua virheellisestä kehinnästä?
Lähetetty: 24 Loka 2007, 19:11
Kirjoittaja PeteP
Kehintä? Ota nyt vaan auki ja tarkista vaikka kaverin kans että kaikki liikkuu normaalisti, eikä ole vuotoja, siitä lähdetään ratkomaan. Ongelmia alkaa tulla jossain vaiheessa jos vuosia wanhat nesteet
Lähetetty: 24 Loka 2007, 19:40
Kirjoittaja Homer65
Kehintä ei kerro mulle mitään?? Aiemmin, Rokin, mainitsema rumpujen ylikuluneisuus on tietysti yksi asia, mikä kannattaa tarkistaa! Ohje toteamiseen oli jossain topikissa.
Lähetetty: 24 Loka 2007, 20:52
Kirjoittaja 65HT
Mitä onko kehintä outo termi..? Tarkoittaa ainakin täällä meillä päin sitä kun jarrupalat tähdätään mahdollisimman lähelle rumpua siitä ruuvista mikä on siellä rumpujarrujen alaosassa.

Sitä vaan jos olen siirtänyt jarrupalat liian kauaksi rummusta niin eihän se pidä vaikka kuinka jarruttaa. Sitä vaan kun käkkäri kummiskin pitää niin kumoaako se tuon kehintäteorian? Jarruremppan jälkeen kun ei ole ajettu montaakaan tuhatta kilometirä ja siirsin alkukehästä paloja kauemmaksi rummusta kun ne hiukan laahasivat.
Lähetetty: 25 Loka 2007, 10:23
Kirjoittaja Mexico65
Ns. käsijarrulla ei suoranaisesi ole tekemistä takajarrujen tasapainon kanssa, koska käsijarrun vaijerit kompensoi tuon pienen eron kenkien etäisyydestä rumpuun.
- mittaa rummun kuluneisuus, että on vielä hyväksyttävän rajoissa
- tarkasta jarrujen mekaniikka, kaikki osat paikoillaan ja liikkuvat, vaihda kuluneet osat uusiin (ei maksa paljoa ja turvallisuuskin paranee)
- tarkasta nestevuodot, jarruhihnat täysin kuivat eikä nestettä näy missään (taka-akselin pääty stefat voi hieman hikoilla mutta ei vuotaa)
- tarkasta, että jarrut on ilmattu, ettei ilmaa ole takapiirissä, tarvittaessa vaihda nesteet
- "kehi" molemmat jarrut niin lähelle rumpua kuin mahdollista, saa hieman laahata, kunhan ei aiheuta liikaa lämpöä.
- jos mikään muu ei auta niin laita spooli taka-akseliin
Rupea käymään ratapäivillä niin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota myös jarruihin. Epätasapainoisilla jarruilla ei selviä kunnialla edes yhtä kierrosta radalla. Näin tulee jo kesän aikana hierottua jarrut niin hyvään kuntoon, ettei vuosikatsastuksessa tule ainakaan jarrujen osalta huomauttamista.
Lähetetty: 25 Loka 2007, 13:22
Kirjoittaja 65HT
Rummut uudehkot, samoin muut jarrukamat. Nesteet vaihdettu viime kesä 2006. Vuotoja ei havaittavissa. Pitänee kehiä vasurin puolen palat lähemmäksi rumpua jospa sillä ongelma korjaantuisi. Otin niitä nimittäin kauemmaksi kun rumpu alkoi kuumentua matka-ajossa, tuli vissiin liian kauas.
Kiitos kovasti vastanneille. Ilmoittelen miten kävi.

Lähetetty: 01 Marras 2007, 21:08
Kirjoittaja 65HT
Pitämätöntä jarrua kehitty. Ongelma poistui. Tuore leima otteessa auto ajettu pesun kautta talviunille.