Sivu 1/1

Kulmat

Lähetetty: 19 Syys 2007, 16:14
Kirjoittaja mustang cs
Mitkä mahtaisi olla 68:sin(302) ohjaus kulmien säätöarvot.

Lähetetty: 19 Syys 2007, 17:13
Kirjoittaja Arto65FB
Muistelin, että vastahan mä tästä kirjoitin ja todentotta

Ote tulevasta Corralin alustaspektaakkelista

Sopivat säätöarvot

Usein keskustelupalstoilla kysytään ”mitkä ovat oikeat säätöarvot vuoden xx malliin zz?”. Tähän sitten lähes yhtä usein tulee vastauksena jostakin manuaalista tehtaan säätöarvot, joita sitten pidetään jumalansanana ja ollaan huolestuneita, jos niihin ei päästä. Mustangista puheen ollen, unohda manuaalien säätöarvot. Ne on annettu ristikudosrenkaille ja amerikassa harrastetuille sadevesien vuoksi Suomea enemmän kallistetuille teille.

Tavoitteena voisi olla: caster 2 astetta, camber 0 - -0.5 astetta ja auraus 4mm, koska esim. 65-66 malleissa säätö tapahtuu vain ylätukivarsien shimmilevyillä nuo caster- ja camber-arvot säätyvät samalla kertaa eikä välttämättä päästä sekuntilleen samoihin arvoihin oikealla ja vasemmalla puolella. Jos on tehostettu ohjaus tai autoa ajaa vain harteikas äijä, niin silloin casteria laitetaan niin paljon kuin saadaan säätämällä, mikä ei kuitenkaan ole välttämättä paljonkaan yli 2 astetta. Jos tehostamattomalla ohjauksella ja suht’ leveillä eturenkailla olisi myös hennompihartiaisten ajettava, niin vähennetään casteria vaikka 1 asteeseen ja lisätään milli pari auraukseen, jotta suuntavakautta saataisiin sitä kautta hieman kompensoitua. Radalla kurvailtaessa yhden asteen camberkaan Arning-muutoksen kanssa ei riitä eturenkaiden tasaiseen kulumiseen vaan renkaan ulkoreuna joutuu suuremmalle rasitukselle kuin sisäreuna.

Lähetetty: 19 Syys 2007, 21:09
Kirjoittaja 66poni
Mulla on `66 Mustangissa ristikudosrenkaat alkuperäisyyden vuoksi. Uskoisin, että meissä harrastajissa on monia, jotka arvostavat alkuperäisyyttä enemmän kuin ajo-ominaisuuksia tai moottoritehoja. Ymmärrän, että ristikudosrengas ei ole paras mahdollinen slalomiin tai kiihdytykseen, mutta sellaiset Mustangissa on uutena ollut, joten meidän pussihousujen autoihin ne ovat parhaat. Ja minä kyllä luotan tehtaan arvoihin pyöränkulmien säädössä. Älä Arto ota hernettä nenuun, arvostan kyllä tietämystäsi ajo-ominaisuuksien parantamisen suhteen, jotkut meistä eivät vain ymmärrä omaa parastaan ja haluavat harrasteautonsa olevan mahdollisimman alkuperäinen. :D

Lähetetty: 20 Syys 2007, 08:21
Kirjoittaja Arto65FB
66poni kirjoitti:Älä Arto ota hernettä nenuun, arvostan kyllä tietämystäsi ajo-ominaisuuksien parantamisen suhteen, jotkut meistä eivät vain ymmärrä omaa parastaan ja haluavat harrasteautonsa olevan mahdollisimman alkuperäinen. :D
Hei, no problemos. Jos on rättirenkaat, niin se on kunnon pussihousumeininkiä. :D Kyllähän sulle tehtaan kulmat silloin etsitään. Pistää myös miettimään, että jos sittenkin joutuu laittamaan ne tehtaan arvotkin siihen alustapläjäykseen :shock: .

Mutta mitäs sanot siitä, että tehdas antoi eri arvot 65 ja 66 malleille enkä minä ainakaan keksi miksi. Sitä tarkoitan sillä, etteivät ne tehtaan arvot ole jumalansanaa, kun se jumala on itsensäkin kanssa eri mieltä.

65:
Caster 6syl min 0, max +2, tavoite 1
Caster 8syl min -1, max +1, tavoite 0
Camber min -1/4, max +1 1/4, tavoite ½
Auraus min 2.4mm 3/32" max 8.7mm 11/32

66:
Caster 6syl min +3/4, max +1 1/4, tavoite 1 1/4
Caster 8syl min -1/4, max +3/4, tavoite 1/4
Camber min 0, max +1, tavoite ½
Auraus min 6.4mm 1/4" max 8mm 3/8


Ja sitten 68

Caster min -3/4, max +1 1/4, tavoite +1/4
Camber min +1/4, max +1 3/4, tavoite 1
Auraus min 1.6mm 1/16" max 5/16

Lähetetty: 24 Syys 2007, 14:29
Kirjoittaja ari66ht
Ekat arvot arvauksella ja kuuskutosessa arvot onkin jo kohdillaan.. heh..