Sivu 1/2
Kaasari-asiaa
Lähetetty: 19 Syys 2007, 13:27
Kirjoittaja Vehje
Jenkkireissua pukkaa ja konekin pitäisi rakentaa ensi kevääksi ja nyt pitäisi valita kaasari.
Mikäs kaasari olisi passeli n.300-350hp 302cid katukoneeseen? Pitääkö olla square-bore vai Spread-bore, vakuumi vai tuplapumppu, Holley/Edel/Carter, sähkö- vai mekaaninen ryyppy ym. Imusarjaksi ajattelin jotain Edel RPM tyylistä.
Muutenkin jos jollain olisi heittää hyvää linkkiä jossa käytäisiin läpi jenkkikaasarien tekniikkaa, valintaa ym. niin antaa tulla.
Lähetetty: 19 Syys 2007, 13:28
Kirjoittaja Aku_81
Noihin tehoihin riittää hyvin vielä perus vakuumi 600cfm holley
Lähetetty: 19 Syys 2007, 13:54
Kirjoittaja Mexico65
http://www.fordmuscle.com/archives/2007 ... /index.php
In This Article...
We try to find answers to the age old dilemma... Edelbrock or Holley? This time we take the two brands to the dyno for an intake and carburetor comparison on a mild small block Ford. Which is better for the newbie Ford enthusiast?
Minun vastaus on; riippuu käyttötarkoituksesta, mutta normaaliin katukäyttöön ei viritys kaasaria vaan joku ekonomi malli Holley, Demon, Edelbrock tai Carter noin 500 - 600 cfm.
Mutta jos joskus halut ajaa mutkassa vähän kovempaa etkä toivo nykimistä ja rykimistä koneeseen niin silloin vakuumi Holley tai Demon, ja jos haluat hyvän kaasunvastaavuuden niin silloin tuplapumppu Holley tai Demon. Nämä myös syytä olla noin 600 - 650 cfm.
Lähetetty: 19 Syys 2007, 18:26
Kirjoittaja Antti66HT
Aku_81 kirjoitti:Noihin tehoihin riittää hyvin vielä perus vakuumi 600cfm holley
Ei kokemuksia 600 perus holikasta. Ei ole kellään oikein mitään hyvääkään ollut. Peruskaasariksi oon joskus suositeltu 3310 sarjan 750cfm vacuumi holleytä.
Koko on ikuisuus kysymys, edeliin jos päädyt niin ehkä sitten 750cfm ainkakin. Toi ford musclen artikkeli on ihan hyvää asiaa.
Lähetetty: 19 Syys 2007, 18:49
Kirjoittaja kariboy
Antti66HT kirjoitti:Aku_81 kirjoitti:Noihin tehoihin riittää hyvin vielä perus vakuumi 600cfm holley
Ei kokemuksia 600 perus holikasta. Ei ole kellään oikein mitään hyvääkään ollut. Peruskaasariksi oon joskus suositeltu 3310 sarjan 750cfm vacuumi holleytä.
Koko on ikuisuus kysymys, edeliin jos päädyt niin ehkä sitten 750cfm ainkakin. Toi ford musclen artikkeli on ihan hyvää asiaa.
600 vakuumi holley toimi ainakin mulla vakio 289:n juottajana aivan mainiosti.
Lähetetty: 19 Syys 2007, 20:50
Kirjoittaja Aku_81
Antti66HT kirjoitti:Aku_81 kirjoitti:Noihin tehoihin riittää hyvin vielä perus vakuumi 600cfm holley
Ei kokemuksia 600 perus holikasta. Ei ole kellään oikein mitään hyvääkään ollut. Peruskaasariksi oon joskus suositeltu 3310 sarjan 750cfm vacuumi holleytä.
Koko on ikuisuus kysymys, edeliin jos päädyt niin ehkä sitten 750cfm ainkakin. Toi ford musclen artikkeli on ihan hyvää asiaa.
Jaa-a, on tuo perus hollikka toiminu saman auton kaasarina reilut 16-vuotta, eipä sitä oikein koskaan ole ihmeemmin säädetty, kuin vasta viime kevään dynosessioissa. Tuo riittää todistettavasti 354 konin tehoihin vauhtipyörältä. Ja antamaan köniin 351w-moottorisille örleille

Lähetetty: 21 Syys 2007, 12:11
Kirjoittaja Antti66HT
Byääää, ei saa vääntää veistä haavassa! Ens kesänä kyllä...
JA SITÄ PAITSI TÄYSIN OFF TOPIC!!!
7 Antti Nieminen 66HT 1.32,23 1.30,26
17 Antti Kuru 79Gorba 1.35,34 1.35,35
Mutkassa tommonen malmikasa keulalla antaa kyllä tasoitusta...?
TOUCHE... harf harf harf
Lähetetty: 26 Syys 2007, 18:49
Kirjoittaja veekoo
600 cfm perushollikka polttaa kumia naapurin kiusaksi asti 302 kaverina. Jos haluaa varmistaa bensan hajun myos rankemmassa poljennossa, niin laita 650 tuplapumppu. Isompi vie vain alavaannon ilman havaittavaa hyotya.
Lähetetty: 26 Syys 2007, 19:58
Kirjoittaja GT-350
Laskekaa moottorin tarve ilmalle. Esim. 302cid vaatii 6500rpm:llä n. 570cfm ilmaa hyvällä 85% hyötysuhteella, joten...
Esim.
http://www.4secondsflat.com/Carb_CFM_Calculator.html
Re: Kaasari-asiaa
Lähetetty: 26 Syys 2007, 22:18
Kirjoittaja kno1
Vehje kirjoitti:Jenkkireissua pukkaa ja konekin pitäisi rakentaa ensi kevääksi ja nyt pitäisi valita kaasari.
Mikäs kaasari olisi passeli n.300-350hp 302cid katukoneeseen? Pitääkö olla square-bore vai Spread-bore, vakuumi vai tuplapumppu, Holley/Edel/Carter, sähkö- vai mekaaninen ryyppy ym. Imusarjaksi ajattelin jotain Edel RPM tyylistä.
Muutenkin jos jollain olisi heittää hyvää linkkiä jossa käytäisiin läpi jenkkikaasarien tekniikkaa, valintaa ym. niin antaa tulla.
Holleyllä on tarjolla 465 cfm kaasari juuri Fordin pikkulohkoihin osanumerolla 0-1848-1. Se on kalibroitu juuri näitä motteja varten. Jos tarkoitus ei ole vetää "pedaali työasennossa" koko ajan, niin tämä saattaisi olla yksi vaihtoehto. Itselläni on ollut sellainen aikoinaan ja kaasari toimi todella mallikkaasti.
Lähetetty: 27 Syys 2007, 12:40
Kirjoittaja Mexico65
Oletteko huomanneet, että Holleyn sivuilla on jonkinlainen laskuri myös sopivan kaasarin etsimiseen.
http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp
Minun tulos 289 cid 7000rpm, HIGHLY MODIFIED jne. street & race;
-Vacuum Secondaries
730 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-4609-1
-Mechanical Secondaries
390 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80507-1
600 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80540-1
650 CFM Four Barrel Race Carburetor
Part #: 0-80541-1
650 CFM Four Barrel Ultra HP Carburetor
Part #: 0-80674
650 CFM Four Barrel Ultra HP Carburetor
Part #: 0-80674
Tuplapumpuista jää ihmeteltäväksi tuo 390 CFM Four Barrel Race Carburetor?
Huomatkaa kuinka vakuumi on noin 100 cfm isompi kuin tuplapumput. Näin toteaa myös viritys oppaat.
Lähetetty: 27 Syys 2007, 17:30
Kirjoittaja munmummu69
Oliskohan toi 390CFM joku Amerikan kisasääntö?
Lähetetty: 19 Marras 2007, 15:25
Kirjoittaja Mexico65
Gaze at this Tony Oddo Engines (TOE)-built Boss 302, consider the 2200 cfm represented by this pair of Holley Dominators, and disregard everything you know about over-carburetion. While it may sound crazy, this is no cobbled-together affair, rather the system that Ford engineers worked up for the '69 Trans-Am effort.
Näin voidaan todeta, että 302 koneeseen sopiva kaasutin on alueella 390 - 2200 cfm. Voi olla, että koneen luonne ja käyttötarkoitus kuitenkin sanelee kaasuttimen lopullisen koon, mutta uskon sen silti sopivan em. alueelle.
Lähetetty: 27 Marras 2007, 16:16
Kirjoittaja Vehje
No tossa olis Summitin lista Holley 600 cfm kaasareista, minkäs noista valkkaisin? Kone siis ~300 hp 289/302 manuaalilootalla
http://store.summitracing.com/egnsearch ... yPrice%7C0
Lähetetty: 27 Marras 2007, 17:24
Kirjoittaja Arto65FB
Kun sulla on manuaali, niin tuolla Ford -merkinnällä ei ole väliä, se tarkoittaa fordin kick down systeemin kytkemisvalmiutta. Eli ihan tosta reman 1850 tai jos uutta haluaa, niin miten olis 570 Street Avenger.