Sivu 1/1

Automaatin hinaus

Lähetetty: 26 Syys 2004, 15:16
Kirjoittaja Vieras
Pitäisi hinata C4-laatikkoista autoa noin 3 km. Ei varmaankaan pilalle mene jos hinaa hiljaisella nopeudella noin lyhyen matkan? Vai kuinka?

Re: Automaatin hinaus

Lähetetty: 26 Syys 2004, 15:19
Kirjoittaja musse67
Anonymous kirjoitti:Pitäisi hinata C4-laatikkoista autoa noin 3 km. Ei varmaankaan pilalle mene jos hinaa hiljaisella nopeudella noin lyhyen matkan? Vai kuinka?
Hiljasta nopeutta kärsii hinata, kun matkakaan ei ton pitempi.

Lähetetty: 27 Syys 2004, 16:43
Kirjoittaja raunoh
Juttelin oman huoltomieheni kanssa aiheesta, ja sen pohjalta käsittääkseni voisi kyllä hinata useita kymmeniä kilometrejä ihan huoletta, jos laittaa N:lle ja moottori tyhjäkäynnille, jolloin vaihteistossa liikkuu öljyt ainakin kohtuullisesti. Tietääkö kukaan, etteikö todella voisi tehdä näin ??? Kokemuksia jollakulla ??

Lähetetty: 27 Syys 2004, 16:55
Kirjoittaja veekoo
Tyhmä kysymys tähän väliin: Jos vaihteen saa N:lle ja moottorin käymään, niin miksei sillä ajaisi saman tien? Vai onko siellä jotain särki laatikon / kytkimen / kardaanin puolella? Jos joo, niin onko varma, ettei mene lisää rikki, jos hinaa N silmässä? Kardaanivikaistahan voisi hinata huolettomammin, koska silloin ei laatikon puolella liiku tavara -> ei voi mennä rikkikään..?

Käsittääksenihän tuo hinauskielto johtuu automaattilaatikon lämpiämisestä, jos moottori ei käy jne. Lännen ihmemaassa sai muuttofirmoilta lainattua vaihteistonjäähdytyshimmeleitä, jolloin automaagiakin pystyi hinaamaan puomilla tai puolitrailerilla perässä. Ainakin mainoksen mukaan - ei ole henk.koht. kokemuksia aiheesta.

Lähetetty: 01 Loka 2004, 21:52
Kirjoittaja raunoh
Jos hinataan esim. Dolly:llä pitempi matka yksinään tai koska hinattava auto ei ole rekisteröity, niin on helpompi kuskata auto esim. näyttelyyn. Luonnollisesti olisi helpompi ajaa kuin hinata, mutta itsellenikin on tuo asia ajankohtainen, kun avo 1971 Shelby Europa-B ei ole (ainakaan vielä) Suomen kilvissä. Trailerikuljetus toki on vaihtoehto, edellyttäen, että tarpeeksi leveän saa käyttöön; esim. Kuopion alueella kuulemma on vain yksi, johon mahtuu juuri ja juuri ilman renkaiden vaihtoa. Kuorma-auton lavalla kuljetukseen taasen tarvitaan sitten C-kortillinen kuski (ja tietysti auto).

Toki voidaan, ellei U-pulttien lukkomutterit ole liian jumissa, irrottaa kardaani ja laittaa roikkumaan sivuun sopivasti, ei ole tuokaan mikään iso juttu (paitsi pitää kömpiä auton alle työhaalareissa tms) ja taitaa olla taloudellisempi kuin pitää moottoria tyhjäkäynnillä.

Lähetetty: 01 Loka 2004, 22:10
Kirjoittaja Vieras
raunoh kirjoitti:Jos hinataan esim. Dolly:llä pitempi matka yksinään tai koska hinattava auto ei ole rekisteröity, niin on helpompi kuskata auto esim. näyttelyyn. Luonnollisesti olisi helpompi ajaa kuin hinata, mutta itsellenikin on tuo asia ajankohtainen, kun avo 1971 Shelby Europa-B ei ole (ainakaan vielä) Suomen kilvissä. Trailerikuljetus toki on vaihtoehto, edellyttäen, että tarpeeksi leveän saa käyttöön; esim. Kuopion alueella kuulemma on vain yksi, johon mahtuu juuri ja juuri ilman renkaiden vaihtoa. Kuorma-auton lavalla kuljetukseen taasen tarvitaan sitten C-kortillinen kuski (ja tietysti auto).

Toki voidaan, ellei U-pulttien lukkomutterit ole liian jumissa, irrottaa kardaani ja laittaa roikkumaan sivuun sopivasti, ei ole tuokaan mikään iso juttu (paitsi pitää kömpiä auton alle työhaalareissa tms) ja taitaa olla taloudellisempi kuin pitää moottoria tyhjäkäynnillä.
Ruuvaat Shelby Europa A:sta rekisterikilvet ja ruuvaat ne Norjan tuliaiseen. Kukaan ei tajua muutosta, tuskin edes poliisikaan vaikka pysäyttäisi ellei ala ensimmäiseksi tutkimaan runkonumeroa.

Lähetetty: 01 Loka 2004, 22:11
Kirjoittaja Fastback
Anonymous kirjoitti:Ruuvaat Shelby Europa A:sta rekisterikilvet ja ruuvaat ne Norjan tuliaiseen. Kukaan ei tajua muutosta, tuskin edes poliisikaan vaikka pysäyttäisi ellei ala ensimmäiseksi tutkimaan runkonumeroa.
Tämä tuli täältä...

Lähetetty: 01 Loka 2004, 22:15
Kirjoittaja raunoh
Onpa tuota kilpien siirtoa ehdotettu aiemminkin. Mutta enpä tee. Nolo juttu jos käy käry. Kun autot ovat muutoin kaksosia, paitsi erivärisiä, pitää kyllä "kissalan poikien" olla sokeampia kuin Reetan, etteikö huomaisi...

Lähetetty: 01 Loka 2004, 22:44
Kirjoittaja Fastback
raunoh kirjoitti:Onpa tuota kilpien siirtoa ehdotettu aiemminkin. Mutta enpä tee. Nolo juttu jos käy käry. Kun autot ovat muutoin kaksosia, paitsi erivärisiä, pitää kyllä "kissalan poikien" olla sokeampia kuin Reetan, etteikö huomaisi...
Tuskin huomaavat elleivät tiedä. Jos käry käy, niin kateellinen naapuri on syypää. Jos sattuvat pysäyttämään, todennäköisesti eivät katso runkonumeroa, mutta jos kuitenkin virheellinen väri rek.otteessa hämää, niin sanoo auton olevan maalatun, mitä tuskin epäilee, kun pinta on uusi ja säihkyvä. Minäkin olen lainkuuliainen, mutta pienen harkitun riskin voin kyllä ottaa.... :roll:

Lähetetty: 04 Loka 2004, 12:46
Kirjoittaja Vieras
entäs sitten jos kuitenkin sattuu joku haaveri, silloin ei mikään vakuutus kata mitään vaan kaikki menee omasta pussista ;)

Lähetetty: 04 Loka 2004, 16:20
Kirjoittaja FaikkuFB
Joskus näkemäni c4 ohjekirjan mukaan saa hinata 50km hiljakseen.
Miksei enempää, johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, ettei automaatissa
pyörivät osat osu öljyyn ja voitelu ei toimi jos kone(öljypumppu) ei
pyöri. On laatikoita kuten ford-o-matic jossa on pumppu myös ulostulo-
akselilla, niitä voi hinata... myös käyntiin asti.

J

Lähetetty: 04 Loka 2004, 17:53
Kirjoittaja Fastback
Anonymous kirjoitti:entäs sitten jos kuitenkin sattuu joku haaveri, silloin ei mikään vakuutus kata mitään vaan kaikki menee omasta pussista ;)
Mr. Murphyn lain mukaan näin käy juuri silloin, kun ei ole puhtaat jauhot pussissa. Haavereiden välttämiseksi kannattaakin ottaa 100.000 Euron siirtovakuutus ja vuokrata panssaroitu ajoneuvonkuljetusajoneuvo aseistetuin miehistöin :roll:

Lähetetty: 05 Loka 2004, 19:06
Kirjoittaja Foxy Lady
Jostakin muistelen lukeneeni, että autoimaattia saa hinata maksimissaan 60km/h nopeutta. Matkan pituutta ei oltu rajoitettu.