Sivu 1/2

kysymyksiä putkista ja vapareista

Lähetetty: 21 Heinä 2007, 14:51
Kirjoittaja musman
No niin nyt kun alkaa tuo auto jo hieman toimia niin ajattelin laittaa paremman putkiston ja vaparisuodattimen. Olen yrittänyt etsiä vastausta ostaakko X vai H-putki, kokemuksia jos jollakulla olisi niin kertokaas. Autossa siis on jo vaihdettu kannet, imusarjat, peltisarjat ja kireämpi nokka. Eli kumpiko putki sopisi paremmin tarkoitukseen vai onko oikeastaan mitään eroa?? vaparisuodattimen vaihtokin varmaan tuolla paketilla voi jo tuoda jotain hyötyä??

Lähetetty: 21 Heinä 2007, 21:02
Kirjoittaja Mexico65
Tästä voisi laittaa äänestyksen:
1. H-putki
2. X-putki
3. Erilliset putket

Kaikista on kokemusta, mutta en pysty pistämään paremmuusjärjestykseen koska samaa mootoria ei ole ajettu samassa dynossa vain putki tyyppiä vaihtamalla.

X-putki antaa mielestäni parhaimmat soundit, jos tykkää tiukasta pärinästä. Tämä putkityyppi on myös hiljaisin, tasaa paineet tasaisesti. Ilmeisesti tehon ja väännön kannalta paras ratkaisu.

H-putki tasaa paineet, mutta soundi lähellä erillistä putkistoa hieman papattava ääni. Tehon ja vään-nön kannalta hyvin paljon saman suuntainen kuin X-putki.

Erillisputket ei paineen tasausta ja näin ollen papattava soundi.

Oma mieltymykseni X-putken kannalla, vaikka nyt autossani on erillisputket.

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 00:43
Kirjoittaja Aku_81
Mexico65 kirjoitti: Oma mieltymykseni X-putken kannalla, vaikka nyt autossani on erillisputket.
Eilenhän pääsit kuuntelemaan roukkeria äksäputkilla, ihan kivalta se ainakin omistajan korvaaan kuulostaa, kuten myös naapureitten, se äsken nimittäin grillilltä todettiin :lol: Kuulemma voi tietää milloin lähden tai milloin tulen :shock:

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 08:42
Kirjoittaja Galaxie61
<----------- h putki , naapurit ei kuule ääntä mut tietävät liikkumisestani siitä kun astiat kilisee astiakaapissa :keppiheppa:

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 09:16
Kirjoittaja GT-350
Ääni X:lle. Dynotettiin ero suorien putkien (oisko vaikka I -kirjani :lol: ) ja X:n välillä. Ei tullut lisää tehoa ko. tapauksessa, mutta vääntö kasvoi 12% ja huippuvääntö tuli 700rpm alempana.

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 09:26
Kirjoittaja 65HT
GT-350 kirjoitti: vääntö kasvoi 12% ja huippuvääntö tuli 700rpm alempana.
Onpa yllättävän suuri ero! Tuli ainakin minulle yllätyksenä että noin paljon vaikuttaa.

Nimim: H-putki.

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 11:16
Kirjoittaja veekoo
Ei ne niita huvikseen tai aanten takia nascarissa laita. Itte kylla laittaisin ihan soundin vuoksi... :lol:

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 16:57
Kirjoittaja musman
joo taitaa kääntyä meikäläisen ostopäätös noiden X-putkien kannalle, H-putki olis hieman halvempi, mutta ilmeisesti sen takia jos antaa vähemmän hyötyä. Soundit on tosiaan hieman nascar tyyliset noissa X-putkissa.

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 21:49
Kirjoittaja 65HT
GT-350 kirjoitti:Ääni X:lle. Dynotettiin ero suorien putkien (oisko vaikka I -kirjani :lol: ) ja X:n välillä. Ei tullut lisää tehoa ko. tapauksessa, mutta vääntö kasvoi 12% ja huippuvääntö tuli 700rpm alempana.
Voisitko kertoa tarkemmin minkä tehoisesta koneesta oli kyse?
Tuo 12 % on jo niin iso lisäys, että ei parempaa €/hp viritystä varmaankaa ole olemassa.

x totta mooses

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 21:51
Kirjoittaja mururua
Vaan tekisin kyllä itse. Noista valmiista putken mutkista joita myydään esim. motonetissä syntyy helposti. Saattaisi säästyä muutama euro. Vaan minäpä olenkin pihi ja kaikki pitää aina opetella kantapään kautta. :wink:

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 22:23
Kirjoittaja musman
Niin ajattelin tuota kans et jos olisin itse tehnyt, mutta osaako kukaan neuvoa et kuinka paljon niitä putkia pitää leikata auki kohdasta josta hitsataan yhteen jne et saisi yhtä "tehokkaat" kuin tehdastekoiset? houkuttelee kyllä tekemään itse kun ei tulis maksamaan juuri mitään. Meinasin sen CAI:n kans tehdä itse, ostan vaan sopivan filtterin ja tekasen muutamat mutkat niin siinähän taas säästyy euroja :)

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 22:24
Kirjoittaja GT-350
Asiasta voi lukea yllättäen täältä, page 1:

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 43&start=0

ja siitä kun seuraatte Dynoilta 2:n topikkiin niin datat löytyy ilman X:ää ja X:llä.

Lähetetty: 22 Heinä 2007, 23:39
Kirjoittaja MouTine
Kahdesta Y:stä saa helposti todella nätin ja toimivan X kohdan. Vaan eipä tuo putkiston itse tekeminenkään ilmaista ole. Mutkat ja suorat maksaa, puhumattakaan kunnollisista äänenvaimentimista.

Itse tässä suunnittelen jos talvella askartelisi tuohon SN koriseen takaputket uusiksi. Isot Simonssiin vaimentimet akselin eteen, a' 69€ per kpl, puskurin taakse pikku pöntöt a' 50€ per kpl ja päät noin a' 60€ kpl. Tuosta tulee jo 358€ johon päälle vielä itse putket, oikeanlaiset liitokset, lankaa, kaasua, maalia ja omaa intoa. Toki sen halvemmallakin saa tehtyä, mutta ei se ole sama asia.

Itselläni on etuputki BBK:n katiton X, johon on kyllä pakko askarrella pöntöt laipoilla väliin jotta pääsisi typerästä pärinästä eroon ja katitkin saisi helpolla kiinni leimalle.

x vai h ,no perkuta x

Lähetetty: 23 Heinä 2007, 12:58
Kirjoittaja mururua
Siitä x auki leikkaamisesta. Meikäläisen olemattoman virtausopin mukaan olisi varmaankin sitä parempi mitä suuremman aukon saat sinne putkien välille tehtyä jotta kaasut pääsevät virtaamaan jouheasti putken loppua kohti ja painesysäykset vaikuttavat puolelta toiselle . Eli putki jatkuisi ikäänkuin suorana tuon x läpi . Jos en hirveästi ole väärässä niin vielä parempi putki olisi sellainen jossa putket yhdistyisivät yhdeksi peltisarjojen jälkeen . Mutta kyseinen putki pitäisi olla jo melko kookas jööti eikä ainakaan meikäläisen auton alle sellainen pasuuna mahdu ja pitäähän kasissa tupla putket olla.
Jos meni pahasti pieleen niin korjatkaa.

Lähetetty: 23 Heinä 2007, 22:18
Kirjoittaja 65HT
Joo kuuntelin jokin aika sitten huulipyöreänä erään kansivirittäjän puheita optimaalisesta putkistosta varttimailikisoissa:
Kuivasumppuvoitelu että saadaan tilaa koneen alle, letitetään tietyssä järjestyksessä primäärit ja yhdistetään yhteen suureen kollektoriin joka kapenee (vai oliko se levenee...) loppua kohti ja sitten voi vielä jakaa sen kahteen ohuempaan putkeen. Että tämmöistä.

Oli sitä mieltä että pakoventtiilin jälkeinen osa moottorista on se mihin eniten jätetään tehoja hyödyntämättä. Olisi saatavissa erittäin suuria prosenttuaalisia parannuksia jos paneuduttaisiin tarkemmin pakosarjoihin ja putkiin. Ei varmaan väärässä.