Sivu 1/2

kone naputtaa edelleen

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 01:19
Kirjoittaja musman
Siis en jaksa enää ymmärtää mikä per... voi taas vikana. On uusi hieman kireämpi nokka, uudet rullakeinut jotka juuri vaihdoin. Ohjeiden mukaan tein esijännityksen eli kun tönäri rupeaa hieman tahmaamaan niin puolikiekkaa kiinni ja lukitus. No nyt kun koneen käynnitstin niin pyörii niinku 80-luvun lopun bemarit eli säksättää ihan vitust.... ei jaksa enää rueta purkamaan. Mikä tässä romussa voi olla taas vikana. Ainut positiivinen seikka oli että lähti heti remontin jälkeen käyntiin. Niin ja vaikka nyt on kireämpi nokka niin tuntuu että lähinnä 100hp olis vähemmän tehoa.

Re: kone naputtaa edelleen

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 02:06
Kirjoittaja Arto65FB
Säädä venat koneen käydessä, hieman sottaista, mutta toimii.
musman kirjoitti: Niin ja vaikka nyt on kireämpi nokka niin tuntuu että lähinnä 100hp olis vähemmän tehoa.
Kireämpi nokka vie alakierrosten vääntöä, mikä saattaa tuntua tehonpudotukselta vanhaan maatalousmoottoriin verrattuna.

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 02:40
Kirjoittaja musman
no ei sitä tehoa tullut ylöskään. Itseasissa kun kiihdytin reippaasti ja ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kone jotenkin oudosti potkaisi takas?? Nokka on ford racingin E303 eli ei hirveä keppi ja kun autoon on kannet, peltisarjat ja imusarjat vaihdettu niin tuntuu oudolta tuo tehottomuus. Sit sytytysennakko elää omaa elämäänsä. Kun laitoin lampulla 14 niin pyörii kun traktori ja jossain 20 kohdalla pyöris normaalisti, outoa?. Olenkohan nyt innostuksissani unohtanut jotai säätäessäni syttyä jne. Karu homma tuo ilman venakoppia säätö kun joutuu purkamaan niin paljon että saa kopat irti ja taas purkamaan että saa kopat takas

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 08:01
Kirjoittaja musse67
Ei taida sopia ruiskupannussa säätämään kuskin puolen keinuja, kun on imusarja edessä. Otithan konehuoneen oikealla puolella olevan sytkämodulin läheltä sen sytkänsäätöliittimen irti jolla "lukitaan" perusennakko säädön ajaksi?

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 13:20
Kirjoittaja Aku_81
Varmasti sytty kohdallaan?

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 14:13
Kirjoittaja musman
otin sen sokeripalan irti, no pitää kohta lähteä säätämään sytty uudelleen. Saatoin jotain unohtaa innostuksissani kun sain just koneen kasaan, pitää kahtoo että ajotukset oli kohdallaan kun rupesin säätämään. Niin ei pysty kuiskussa säätämään venoja käydesää kun on imusarja edessä(cobran sarja) eli onko jollakin siihen neuvoa?

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 15:52
Kirjoittaja GT-350
Miten ajoitettu nokka?

Mitä osia tarkalleen laitettiin sisään, mitkä nostajat?

Keinujen säädöt voi hyvin tehdä kone sammutettuna, ei tarvitse käydessä säätää.

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 17:46
Kirjoittaja musman
En sen kummemmin mitenkään ajoittanut nokkaa eli pyöritin koneen siihen TDC kohtaan, otin vanhan nokan pois ja laitoin uuden E303 nokan samaan asentoon sillä tapilla lukittuna mikä tuli mukana, ei ole säädettävää nokkapyörää. rullakeinut on compin rst:t 1.7, nostajat ja tönärit on samat mitkä on ollut ennenkin. Kannet on portatut Trickflown twistedwedged studeilla. Eli muuta ei laitettu sisään kuin uusi keppi ja nuo keinut kävin korjauttamassa eräällä koneistamolla kun niissä oli sanomista, nyt ne on todella siistit. Preloadin olevinaan säädin niinkuin ohjeissa oli, liekkö 1/2 kierrosta kiinni liian vähän. Imuvuotokin varmaan on kannen ja alaimusarjan välissä kun laitoin sen silikonilla kun tilatut metalliset olivat kanavien porttausten takia liian pienet, tänään rupes kuulumaan hirveä vihellys sieltä.
Ilmeisesti pelkkä imuvuotokin voi hävittää tehot kokonaan? ja oisko jollakin neuvoa et miten saan vaimennettua ne venttiiliäänet.
Otan ne metalliset imusarjan tiivisteet työnalle ja ajan ne vinkulla suuremmaksi.

Lähetetty: 21 Heinä 2007, 02:56
Kirjoittaja musman
imusarjan takana löytyi sellanen letku jossa on joku venttiili, se oli irti alaimusarjasta. Laitoin sen kiinni ja käytin akkua irti muutaman minuutin niin nyt tuo tuntuis toimivan ihan hyvin. Sytytysennakko on tosin 17, liekkö liian paljon, mutta sillä tuntuis toimivan.
Venttiilien säätöön vielä olisin kiitollinen saamaan vinkkejä että minkätakia ne lätkättää??

Lähetetty: 24 Heinä 2007, 18:53
Kirjoittaja foord
Minulla ei ainakaan toiminut hydrauli rolleri nokassa säätäminen kylmänä sillai että löysät pois ja sit vielä 3/4 osa kierrosta kiinni moottori ei käynyt noilla säädöillä mitenkään. säädin moottorin sillai että löysät pois ja siihen kirsistys moottori ei naputa ja ottaa hyvin kierroksia oma epäylys on että venttiilit kantavat eli olet vetänyt säädön liian kireälle. venttiilin säädöissä kannattaa olla tarkkana kannattaa tarkastaa usean kertaan vaikka sillai että ykköseen venttiilin säätö ja sen jälkeen seuraavan pytyn venttiilit ja sit uudestaan 1 pytyn venttiilien tarkastus.

Lähetetty: 24 Heinä 2007, 19:06
Kirjoittaja musman
en minä kirinyt niitä kuin sen 1/2 kierrosta, mutta eihän venttiilien pitäisi raplattaa jos ne olisi liian tiukalle vedetty?? Eikös se sillon pyöri hiljaa, mutta polttaa venttiilin??

Lähetetty: 24 Heinä 2007, 19:14
Kirjoittaja musman
tietysti vois kokeilla sitä että kiris niitä just sen verran että sormella tuntuu tönäristä että on löysät pois. Autolla nimittäin tuntuu olevan rynkytys, tyhjäkäynti ja alakierrosten tehottomuusongelmia ja jotkut tällä foorumilla ovat ilmeisesti saaneet auton pelaamaan paremmin jos ei kiri sitä 1/2 kierrosta!!

Lähetetty: 24 Heinä 2007, 20:12
Kirjoittaja Mexico65
Nyt kuulostaa siltä, että jotain muuta on pahasti pielessä muutakin kuin venttiilin säätö.

Onko nokka varmasti ajoitettu oikein? Tässä tarkoitan 100% varmuutta.
Ei kai venttiilit ota kiini mäntiin? Mittasitko männän ja venttiilin välyksen? Mittasitko oikein?

Tuo nokka on kyllä melko kesy, eikä se pudota alavääntöä ainakaan niin, että sen ajossa huomaisi. Nostoakin on miedosti vaikka 1.7 vivuilla terästäisikin.
M-6250-E303

Good idle quality. Excellent low- and mid-range power. Power through 6000 RPM. Emissions legal with 5-speed manual trans (E.O. #D-225-16). Works good with automatic transmission. Great for superchargers.

Mutta kannet Trick Flow Twisted Wedge / vakio männät yhdistettynä tuohon nokkaan 1.7 vivuilla on kyseen alainen, niillä venttiilinosto noin .530". Tuo nosto sopii kuitenkin rajaan mutta onko kanta esim. höylätty?

NOTE:

Maximum camshaft lift with factory flat top pistons: Twisted Wedge: .540" lift; Track Heat: .600" lift.
Check piston to valve clearance before installation.
Stock stamped Ford rocker arms are not recommended.
Dome-style pistons interfere with Trick Flow’s unique combustion chamber design. Conventional flat top or dished pistons will work.
TFS-51400002, TFS-5140004, and TFS-51400010 heads use 7/16" head bolts. 1/2" head bolts can be used by drilling out restrictions.
TFS-51400003, TFS-51400005, and TFS-51400011 heads use 1/2" head bolts.

Lähetetty: 24 Heinä 2007, 21:09
Kirjoittaja musman
Tietääkseni kantta ei ole höylätty kun on suht tuore tuote. Koneen rakentanut henkilö sanoi että mäntiin on tehty lisäksi poterot venttiileille. Koneessa on ollut samanlainen keppi paikallaan aikasemminkin, mutta siihen oli sitten laitettu thunderbirdin nokka väliaikaiseksi ratkaisuksi naisten käyttöä varten että olisi helpompi ajaa. Nyt sitten kun ostin tuon auton itselle niin laitoin siihen juuri samanlaisen E303 nokan kun sillä kone on kuulemma pelannut erittäin hyvin. Minä en tiedä näistä jenkeistä vielä sen enempää että osaisin erikseen noita nokkia rueta ajoittamaan. Laitoin sen sillä nokan mukana tulevalla tapilla siihen nokkapyörään ja koneen olin pyöräyttänyt käsin TDC merkin kohdalle ennen purkua ja samassa asennossa laitoin sen takaisin. Nokkapyörässä oleva pieni piste osoitti suoraan alaspäin ja siihen se tuli uudella nokallakin. Onko se siis asennettava jotenkin erilailla??

Lähetetty: 24 Heinä 2007, 21:14
Kirjoittaja musman
tyhjäkäynnin huonouteen vaikuttanee se että olen kytkenyt sen tyhjäkäyntipiirin pois toiminnasta kun se on niin karstanen että sillä hummaili älyttömästi, mutta ei kai tuon pitäisi 1000-2000rpm tasaisessa kaupunkiajossa hirveenä rynkyttää? Ja jotenkin tuntuu että alhaalla ei ole kaikki väännöt kohdillaan. Kierroksilla fillari palaa kyllä ihan kiitettävästi. Autossa on vakio perävälitykset, että vaikuttaako se rynkytykseen?