Alipainevuoto
Lähetetty: 17 Heinä 2007, 17:37
No niin.
Cliivländi alkaa olla paketissa ja muutama päivä on tullut jo ajeltua. Nyt on vaan tuon rempan jälkeen ilmennyt ongelmia kierrosalueella 800-2000. Eli oireina heikko tyhjäkäynti vaikka kierrokset olisivat tonnissa. Lisäksi tyhjäkäyntiruuvia joutuu minusta kiertämään kohtuuttoman paljon niin, että epäilen kaasarin olevan jo osittain cruise-alueella (Kyseessä pakasta otettu tehdaskunnostettu Edelbrockin 750). Lisäksi kolmikaasuanalysaattori ilmoittaa lambdaksi 1.3-1.4, kun kuitenkin kierroksilla ollaan karvan alle yhden. Tyhjäkäynnin seosruuvit eivät vaikuta lambdaan eivätkä tyhjäkäynnin kierroksiin.
Tyhjäkäynnillä alipaineet 6 hg" @ 900 ja n.10 hg" @ 1200, kun mielestäni tuolla nokalla (Compin XE284H) kuitenkin pitäisi vielä olla ihan kohtuulliset alipaineet. Ajossa kuitenkin, kun kierrokset ovat parin tonnin tietämillä, ovat alipaineet luokkaa 16 hg".
Eli minun veikkaukseni kohdistuu joko alipainevuotoon, jota en vielä alustavan brakecleaner suihkuttelun aikana löytänyt, tai sitten olen ajoittanut nokan vituralleen.
Comppi suosittelee tuolle nokalle 106 asteen Int. Centerlineä ja muistaakseni pääsin 105 hujakoille. Tietysti jos olen jotain mokannut ja ajoittanut nokan reilusti ennakkoon, niin silloinhan kuvatun kaltaisia oireita voisi ilmetä?
Mutta, onko valistuneita arvauksia viasta?
Liikkeellelähtöhän tuossa tietysti on kaikkein ikävintä, kun lähtökierrokset joutuu nostamaan kahteen tonniin ja sitten ottamaan oikein mummolähdön kytkintä luistatellen.
Alustava ajo rullilla kuitenkin antoi osviittaa onnistuneesta virityksestä: 5250 kierroksella, johon vedon lopetin oli huipputeho 202 kW, ja arvioisin kuitenkin tuolla kokoonpanolla huipputehon asettunevan n.6000 kierroksen hujakoille. Ainakin vastaavanlaisilla kombinaatioilla olen nähnyt dynolappuja joissa huipputeho tulee vasta 6300-6500 paikkeilla. Ja mm. Compin sivuilla oleva tehokuvaaja SBC 350:stä tuolla nokalla kertoi vastaavanlaista.
Joten jos sinne 300 kampiakselihevosen tuntumaan pääsee, niin voi taputtaa itseään olalle.
Cliivländi alkaa olla paketissa ja muutama päivä on tullut jo ajeltua. Nyt on vaan tuon rempan jälkeen ilmennyt ongelmia kierrosalueella 800-2000. Eli oireina heikko tyhjäkäynti vaikka kierrokset olisivat tonnissa. Lisäksi tyhjäkäyntiruuvia joutuu minusta kiertämään kohtuuttoman paljon niin, että epäilen kaasarin olevan jo osittain cruise-alueella (Kyseessä pakasta otettu tehdaskunnostettu Edelbrockin 750). Lisäksi kolmikaasuanalysaattori ilmoittaa lambdaksi 1.3-1.4, kun kuitenkin kierroksilla ollaan karvan alle yhden. Tyhjäkäynnin seosruuvit eivät vaikuta lambdaan eivätkä tyhjäkäynnin kierroksiin.
Tyhjäkäynnillä alipaineet 6 hg" @ 900 ja n.10 hg" @ 1200, kun mielestäni tuolla nokalla (Compin XE284H) kuitenkin pitäisi vielä olla ihan kohtuulliset alipaineet. Ajossa kuitenkin, kun kierrokset ovat parin tonnin tietämillä, ovat alipaineet luokkaa 16 hg".
Eli minun veikkaukseni kohdistuu joko alipainevuotoon, jota en vielä alustavan brakecleaner suihkuttelun aikana löytänyt, tai sitten olen ajoittanut nokan vituralleen.
Comppi suosittelee tuolle nokalle 106 asteen Int. Centerlineä ja muistaakseni pääsin 105 hujakoille. Tietysti jos olen jotain mokannut ja ajoittanut nokan reilusti ennakkoon, niin silloinhan kuvatun kaltaisia oireita voisi ilmetä?
Mutta, onko valistuneita arvauksia viasta?
Liikkeellelähtöhän tuossa tietysti on kaikkein ikävintä, kun lähtökierrokset joutuu nostamaan kahteen tonniin ja sitten ottamaan oikein mummolähdön kytkintä luistatellen.
Alustava ajo rullilla kuitenkin antoi osviittaa onnistuneesta virityksestä: 5250 kierroksella, johon vedon lopetin oli huipputeho 202 kW, ja arvioisin kuitenkin tuolla kokoonpanolla huipputehon asettunevan n.6000 kierroksen hujakoille. Ainakin vastaavanlaisilla kombinaatioilla olen nähnyt dynolappuja joissa huipputeho tulee vasta 6300-6500 paikkeilla. Ja mm. Compin sivuilla oleva tehokuvaaja SBC 350:stä tuolla nokalla kertoi vastaavanlaista.
Joten jos sinne 300 kampiakselihevosen tuntumaan pääsee, niin voi taputtaa itseään olalle.