Sivu 1/1

Alipainevuoto

Lähetetty: 17 Heinä 2007, 17:37
Kirjoittaja harmi80
No niin.
Cliivländi alkaa olla paketissa ja muutama päivä on tullut jo ajeltua. Nyt on vaan tuon rempan jälkeen ilmennyt ongelmia kierrosalueella 800-2000. Eli oireina heikko tyhjäkäynti vaikka kierrokset olisivat tonnissa. Lisäksi tyhjäkäyntiruuvia joutuu minusta kiertämään kohtuuttoman paljon niin, että epäilen kaasarin olevan jo osittain cruise-alueella (Kyseessä pakasta otettu tehdaskunnostettu Edelbrockin 750). Lisäksi kolmikaasuanalysaattori ilmoittaa lambdaksi 1.3-1.4, kun kuitenkin kierroksilla ollaan karvan alle yhden. Tyhjäkäynnin seosruuvit eivät vaikuta lambdaan eivätkä tyhjäkäynnin kierroksiin.
Tyhjäkäynnillä alipaineet 6 hg" @ 900 ja n.10 hg" @ 1200, kun mielestäni tuolla nokalla (Compin XE284H) kuitenkin pitäisi vielä olla ihan kohtuulliset alipaineet. Ajossa kuitenkin, kun kierrokset ovat parin tonnin tietämillä, ovat alipaineet luokkaa 16 hg".

Eli minun veikkaukseni kohdistuu joko alipainevuotoon, jota en vielä alustavan brakecleaner suihkuttelun aikana löytänyt, tai sitten olen ajoittanut nokan vituralleen.
Comppi suosittelee tuolle nokalle 106 asteen Int. Centerlineä ja muistaakseni pääsin 105 hujakoille. Tietysti jos olen jotain mokannut ja ajoittanut nokan reilusti ennakkoon, niin silloinhan kuvatun kaltaisia oireita voisi ilmetä?
Mutta, onko valistuneita arvauksia viasta?

Liikkeellelähtöhän tuossa tietysti on kaikkein ikävintä, kun lähtökierrokset joutuu nostamaan kahteen tonniin ja sitten ottamaan oikein mummolähdön kytkintä luistatellen.

Alustava ajo rullilla kuitenkin antoi osviittaa onnistuneesta virityksestä: 5250 kierroksella, johon vedon lopetin oli huipputeho 202 kW, ja arvioisin kuitenkin tuolla kokoonpanolla huipputehon asettunevan n.6000 kierroksen hujakoille. Ainakin vastaavanlaisilla kombinaatioilla olen nähnyt dynolappuja joissa huipputeho tulee vasta 6300-6500 paikkeilla. Ja mm. Compin sivuilla oleva tehokuvaaja SBC 350:stä tuolla nokalla kertoi vastaavanlaista.
Joten jos sinne 300 kampiakselihevosen tuntumaan pääsee, niin voi taputtaa itseään olalle.

Re: Alipainevuoto

Lähetetty: 18 Heinä 2007, 16:29
Kirjoittaja SamiM
harmi80 kirjoitti:Tyhjäkäynnin seosruuvit eivät vaikuta lambdaan eivätkä tyhjäkäynnin kierroksiin.
Tyhjäkäynnillä alipaineet 6 hg" @ 900 ja n.10 hg" @ 1200, kun mielestäni tuolla nokalla (Compin XE284H) kuitenkin pitäisi vielä olla ihan kohtuulliset alipaineet. Ajossa kuitenkin, kun kierrokset ovat parin tonnin tietämillä, ovat alipaineet luokkaa 16 hg".

Eli minun veikkaukseni kohdistuu joko alipainevuotoon, jota en vielä alustavan brakecleaner suihkuttelun aikana löytänyt, tai sitten olen ajoittanut nokan vituralleen.
Onko kampikammion tuuletusletku kiinni kaasuttimessa/imusarjassa?. Kokeileppa ilman sitä.

Tarkista kaasuläppien asento tyhjäkäynnillä, oltava vain vähän auki, juuri valo näkyy läpi.

Miten tiivistit imusarjan?

Lähetetty: 18 Heinä 2007, 18:14
Kirjoittaja harmi80
PCV:tä ei ollut alunperin ollenkaan. Käytössä oli keräilysäiliöllä varustettu järjestelmä. Juuri eilen uudistin systeemin asentamalla PCV:n toiseen koppaan ja filtterillä varustetun korkin toiseen koppaan. Venttiililtä letku kaasarin asianmukaiseen liittimeen. Samalla uusin luonnollisesti kaikki alipaineletkut konehuoneesta. Jarrutehostimen vuotomahdollisuus on vielä sulkematta pois, mutta toisaalta jarrut toimivat pienilläkin kierroksilla moitteetta eikä alipaineet muutu miksikään vaikka jarruja pumppaa paikallaan ollessa.

Tänään käytin imusarjan pois ja heivasin sen peltisen "turkey pan:n" mäkeen. Tiivistyksen järjestin Loctiten asiallisella massalla. Samalla tarkistin luonnollisesti kaasarin ja imusarjan välisen tiivistyksen ja varmistin vielä tasotiivistemassalla. Tilanne ei muuttunut mielestäni mihinkään suuntaan. En tosin käynyt pitempää lenkkiä ajamassa, mutta pihalla pyöritellessä totesin tilanteen samaksi. Huomenna ajattelin vielä mitata lambdan uusiksi tuon tiivistelyn jäljiltä. Syttyvikaan en oikein jaksa uskoa, sillä CO ja HC arvot olivat taulukkojen mukaan jopa vähäpäästöisen rajoissa :shock: .

Mieleen tuli, että voisiko kaasarin tyhjäkäyntipiirin tukkoisuus aiheuttaa tuon ongelman? Kyseessähän on toki uusi yksilö, mutta onhan sinne voinut jotain kakkendaalia mennäkin... Kaasarin ollessa käsillä katsoin läppien asentoa sillä tyhjäkäyntiruuvin asennolla, jolla saavutettiin n.900-1000 kierroksen tyhjäkäynti; läpät olivat niin paljon auki, että jopa ported vacuum -lähdön reikä näkyi läppien alapuolella. Eli iiiihan liikaa ovat läpät auki.

Mutta voimaa tuntuu kyllä olevan tuon 2000-2500 kierroksen jälkeen varsin mukavasti; aamulla unisena kun tuli vähän polkaistua, niin meinasi olla hytti täynnä käsiä. Sen verran iloisesti lähti perä sivulla vaikka kakkosella oli vauhtia kuitenkin 50-60 km/h (huom. kyseessä kuitenkin vain 3-lovinen aski :wink: )

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 08:49
Kirjoittaja harmi80
Onko tuosta Compin nokkulasta (XE284H) kellään vaikka toisen käden tietoa? Olisi kiva kuulla, että millaisilla kierrosalueilla tuo on porukoilla pelannut.

Ei tuo nyt oikein alipainevuoto voi olla, kyllä kaikki sellaiset mahdollisuudet on nyt käyty läpi. Lisäksi kun tuota päästöhommaa eilen kattelin, niin eipä siihen lambda-arvoon voi oikein luottaa, kun jäännöshappi oli reilut 7%... HC:hen pystyi vaikuttamaan (500-1200 ppm) tyhjäkäynnin seosruuveilla, joten kyllä sen soppaa pitäisi saada. Lisäksi auton saa reilusti sammumaan tukkimalla tyhjäkäyntipiirin imureiät. Joten eiköhän tuon alipainevuodon voi sulkea pois.

Täytyy tänään koittaa tarkastaa tuo nokan ajoitus, jos mittavirheistä johtuen tuo IC on vaikkapa 103-104 paikkeilla, niin kyllähän se jo vähän tuota kierrosalueen alapäätä haittaa. Tuo nokkahan on speksattu alueelle 2300-6500, mutta en minä kyllä jaksa uskoa, että se tappaa ihan täysin tuon 1000-2000 alueen :? .

Lähetetty: 20 Heinä 2007, 09:36
Kirjoittaja 65HT
Tässä erään tyytyväisen GT:n omistajan kommentit koneensa "luonteesta":

My car has the 351W with Edelbrock RPM Air Gap intake, 750 double pumper, XE284 Comp cam, 1.6:1 rocker arms, 9.6:1 compression. The cam is advanced 4 degrees, installed at 102 degrees intake centreline. The car idles with 15" of vacuum so more than enough for the power brakes.

The idle has a slight lump and is very easy to drive. My husband built the engine and kept it tame because it's a "girl's car".

The engine has tons of torque and pulls really hard to 6300 RPM. I'm more than happy with the set up and the way it sounds and the driveability. I would encourage anyone thinking of doing the same to go for it. You won't be unhappy with it.