Sivu 1/1

T10 probleema

Lähetetty: 23 Kesä 2007, 17:54
Kirjoittaja poikelin
Onko T10 laatikoita muilla nelosen välityksillä kuin 1:1?

5000rpm ja 135km/h 3.09 perällä???

http://public.fotki.com/capri302/perana/pc120004.html

Re: T10 probleema

Lähetetty: 23 Kesä 2007, 18:26
Kirjoittaja 65HT
poikelin kirjoitti: Onko T10 laatikoita muilla nelosen välityksillä kuin 1:1?

5000rpm ja 135km/h 3.09 perällä???
Mitenkäs tuon olet laskenut? Kyllä 3.09 perällä pitäisi 5000 rpm kulkea luokkaa 190-200 km/h, riippuen tietysti takarenkaiden korkeudesta. (Esim 3,0 välitys 235/60-14, 2400 rpm/60 mph.)

Lähetetty: 23 Kesä 2007, 19:06
Kirjoittaja poikelin
Jarrupenkissä ihmeteltiin moisia lukuja.

ja kyllä sen nopeuden pitäisi olla aivan eri luokkaa.

Lähetetty: 23 Kesä 2007, 22:57
Kirjoittaja 65HT
Tuossapa kaava millä voit itse laskea:
(mph x välitys) : (renkaan halk. tuumissa x 0.003) = rpm

Re: T10 probleema

Lähetetty: 24 Kesä 2007, 00:26
Kirjoittaja Arto65FB
poikelin kirjoitti:Onko T10 laatikoita muilla nelosen välityksillä kuin 1:1?

5000rpm ja 135km/h 3.09 perällä???

http://public.fotki.com/capri302/perana/pc120004.html
Kaikki ei ole nyt kohallaan. Nuo luvut ei nyt mätsää, kuten edellä todettu.

Nelivaihteiset lootat ovat pääsääntöiset suoralla nelosella, niin myös T10.

3.09 välitys kuulostaa toisaalta ei-perinteiseltä. Eli kerropa lisää kokoonpanosta.

Kuvassahan kyllä on T10, tosin erikoisella pakkivipusydeemillä.

Lähetetty: 24 Kesä 2007, 07:02
Kirjoittaja poikelin
Perä on 3.0 Caprin orkkisvälitys ja sen edellä tuo laatikko. 185/70-13 fillarit. Käytännössä nelonen päällä pitäis koneesta taaksepäin välitykset olla täsmälleen samat kuin Caprissa alunperinkin koska myös siinä on nelonen suora.

EDIT: Laatikko irrallaan. Nelonen on suora kuin pitää ollakin. Ei liene muuta vaihtoehtoa kuin kytkin...

Lähetetty: 24 Kesä 2007, 21:14
Kirjoittaja poikelin
Kytkin jotensakin samannäköinen kuin ostettaessa.

Eli kun linja oli nipussa autossa ja pyöritin kampuran päästä. En millään vaihteella saanut kardaanille 1:1 välitystä.

Nyt irtolaatikolla nelonen päällä pyörii 1:1.

Levy oli oikein päin. Irrotti ihan ok ja tuntui pihassa liikuteltaessa toimivan loistavasti. Varsinaista maantieajoa ei tuolla vielä voi ajaa.

Meenkö kytkinkauppaan vai mistähän kannattais ratkoa ongelmaa?

Laatikon kasaajasta tai kasauksesta ei tietoa.

Lähetetty: 24 Kesä 2007, 21:39
Kirjoittaja Aku_81
Onko ihan varma että autossa on vakio perävälitys 3.09 eikä tiheämpi :?:

Lähetetty: 24 Kesä 2007, 21:47
Kirjoittaja poikelin
Tarkistettu on. Voimalinja nipussa tein merkit kardaaniin. En fillareihin että sikäli ei perävälityksellä ollu merkitystä tuossa omassa mittauksessa.

Lähetetty: 25 Kesä 2007, 06:36
Kirjoittaja Arto65FB
poikelin kirjoitti:Perä on 3.0 Caprin orkkisvälitys ja sen edellä tuo laatikko. 185/70-13 fillarit. Käytännössä nelonen päällä pitäis koneesta taaksepäin välitykset olla täsmälleen samat kuin Caprissa alunperinkin koska myös siinä on nelonen suora.
Ach si, ei puhutakkaan 8- tai 9-tuumaisesta, vaan Atlaksesta?
poikelin kirjoitti:EDIT: Laatikko irrallaan. Nelonen on suora kuin pitää ollakin. Ei liene muuta vaihtoehtoa kuin kytkin...
Luulisi, että tuollaisen luiston huomaisi jo liikkeellelähdössä.

Muita vaihtoehtoja, jotka on kokeiltu
- laatikon vipu väärinpäin, eli kolmonen nelosen paikalla ja toistepäin (kuvassa näytti olevan kuitenkin oikeinpäin)
- kiekkamittari näyttää liikaa, eli oli 4-6-8 sylinteriä vaihtoehtoina ja vipu oli 6:sen kohdalla.
- täytyypä laskea noille kumeille nopeus/rpm

Lähetetty: 25 Kesä 2007, 07:40
Kirjoittaja 65HT
Tuossapa laskettuna seuraavalle combolle:
- 3.0 välitys
- 185/70-13 renkaat
- suora nelonen

1000 rpm = 23 mph
2500 rpm = 58 mph
5000 rpm = 116 mph
6000 rpm = 139 mph

OHO! Tuli näköjään laskettua 3.0 vällärillä vaikka autossa on 3.09, no suuntaa tulee tuostakin. Pikkasen enemmän tuolla 3.09:llä kiertää kuitenkin.

Lähetetty: 25 Kesä 2007, 08:02
Kirjoittaja poikelin
Niin ja kun dynossa koneelta luettiin nimenomaan että 5000rpm ja 135km/h niin joku mättää. Kone meni rajottajalle että heilahti mutta vauhtia ei tarpeeks edes jarrutuksen aloittamiseksi.

Lähetetty: 25 Kesä 2007, 08:46
Kirjoittaja 65HT
Close ratio T10 jossa 3. vaihteen välitys on 1,31 sillä kierroksia/nopeutta olisi 137 km/h / 5000 rpm. Olisiko tässä ratkaisu ongelmaan? :D

Tuossa linkki noihin laatikon välläreihin: http://www.dandltransmission.com/borgratio.html

Lähetetty: 26 Kesä 2007, 11:50
Kirjoittaja poikelin
Jep, oliskohan se kolmonen tahmannu että jää päälle tms. Shifteri kyllä oli ihan newes ja säädetty prikulleen.

Nyt on toinen samanmoinen laatikko paikoillaan ja so far so good.