Sivu 1/1
Takakallistuksenvakaaja
Lähetetty: 20 Kesä 2007, 18:43
Kirjoittaja veekoo
Eli siis rear swey bar.. Onko hyodyllinen? Tossa juteltiin parin hepun kanssa ja niiden mielesta jaykan peran kanssa ei ole niin tarpeellinen kuin erillisjousituksen kanssa. Mielipiteita?
Lähetetty: 20 Kesä 2007, 20:05
Kirjoittaja Tahavo
Itse otin pois kun pakoputken taka-akselin ylitys hakkasi siihen. Nyt ei ole kyllä enää ylitystä mutta ei myös vakaajaa.
Eihän musse kallistellut yhtään kun oli takavakaaja. Kummasti pelkkä etupään muutoskin parantaa ajettavuutta. Äänestin:"turha"

Lähetetty: 20 Kesä 2007, 20:11
Kirjoittaja JXA-26
Mitä sillä tekee, ellei ole aikeissa lähteä driftaileen ???
TURHA !!!
Lähetetty: 20 Kesä 2007, 23:14
Kirjoittaja GT-350
Korjatkaa jos olen täysin väärässä mutta takavakaaja vähentää Musselle tyypillistä puskemista, ja paksumpi sellainen vähentää enemmän. Samanlaisia suuntauksia on esim. foksi-puolella jenkeissä, että autohin laitetaan pienempää etuvakaajaa (=ei niin poskettoman räyhää, eli lähestytään 1" paksuutta isommasta päin) ja taas takana lähestytään 1" paksuutta pienemmästä päin. Mun järkeen käy että esim. slalomissa puskemisen vähentäminen olisi kova juttu, miksipä ei radallakin.
Nyt gurut ottanee ne alustakäsikirjat esiin ja toitottaa totuuden.
Lähetetty: 21 Kesä 2007, 07:44
Kirjoittaja harmi80
Joo kyllähän vakaaja aina "huonontaa" sen akselin pitoa jolle se laitetaan, johtuen ihan ulkokaarteen puoleiselle renkaalle tapahtuvasta painonsiirrosta (ts. sisäkaarteen puoleinen rengas "ottaa tukea" siitä). Samalla luonnollisesti vähenee kallistuminen ko. akselin osalta.
Itse kuvittelisin niin, että vakaajalla olisi hyvä tasapainottaa auton kaarrekäyttäytymistä (puskeminen, yliohjautuvuus) kun alusta muuten on hiottu kuntoon. Eli tuo kallistumisen väheneminen pitäisi hoitaa ensisijaisesti alustageometrialla (etupäässä Arning-muutos, takana?), sitten jousilla; ehkä ensin pääjousilla jonka jälkeen vakaajalla.
Vakaajahan lisää jousituksen kokonaisjäykkyyttä muissa kuin tasajoustoissa, joten siinä mielessä sen käyttö (ja jäykentäminen) siviiliautossa on kyllä varsin perusteltua.
Lähetetty: 21 Kesä 2007, 09:26
Kirjoittaja raunoh
Molemmissa 1971 Shelby Europa-avoissa on myös takakallistuksen vakaajat. Tuskin niitä ihan turhaan on laitettu.
Lähetetty: 21 Kesä 2007, 15:39
Kirjoittaja jari
Kyllä se näiden(kin) peruspuskevien härvelien kanssa on minusta koko lailla välttämätön.
Lähetetty: 22 Kesä 2007, 02:12
Kirjoittaja veekoo
ok.. Eli jos apurunkojen yhdistamisen jalkeen viela ruopii tiukoissa kurveissa, niin vakaajaa vai jaykempaa jousta..?
Lähetetty: 22 Kesä 2007, 06:47
Kirjoittaja JXA-26
Ei se ole koskaan yksi selitteinen juttu tuo alustan säätäminen. Kaikki vaikuttaa AINA kaikkeen ! Jos on taipumuksia herkkään sutimiseen, niin itse lähtisin löysäämään jousta sekä iskarin sisäänjoustoa.
Lähetetty: 22 Kesä 2007, 10:31
Kirjoittaja veekoo
Siis lahinna rengas ottaa kiinni lokariin eli vara loppuu..

Muu ruopiminen johtunee enempi kaasupolkimen asennosta ja se on tahallista...

Sinansa hyva pointti toi kokonaisuus. Ei kiinnostaisi ne jaykemmat jouset, koska takapaa tuntuisi muuten toimivan aika hyvin nykyisella jousen jaykkyydella, siksi tuli mieleen laittaa sinne vakaaja.
Lähetetty: 22 Kesä 2007, 12:12
Kirjoittaja PeteP
raunoh kirjoitti:Molemmissa 1971 Shelby Europa-avoissa on myös takakallistuksen vakaajat. Tuskin niitä ihan turhaan on laitettu.
Samaten -73 Koppurajetissä, tosin se on tollanen pikkusormenvahvunen, samanmoinen kaverin Bossissa .
Lähetetty: 22 Kesä 2007, 13:58
Kirjoittaja Arto65FB
Äänestin "auttaa joskus", jos olisi ollut neljäs vaihtoehto tuon ja viipaloidun leivän välillä, niin olisin laittanut siihen.
Tähän ei yhtä vastausta ole. Hahmotellaan kolme vaihtoehtoa:
1) pelkkää ruisinkia ja mummoa kirkkoon M+S renkailla, ei kannata laittaa vakaajaa, kromaa mieluummin jotain.
2) Mustangi on urheillullisen näköinen auto ja olisihan se kiva, jos se kulkisi edes vähän paremmin kuin rättisitikka. Maantietä, motarin ramppeja, kaupungissakin voi olla jotain paikkoja, jossa on kiva ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vaikka joku sininen kyltti näyttää 30km/h ja silloin tällöin vaikka klubin slalomiiin. Sopiva takavakaaja 65-66 5/8" tai 3/4", jos edessä 13/16" tai 1" ja edessä vielä vaikka 620 jouset, niin ei puske niin pahasti ja kääntyy helpommin eikä rampissa vierellä menevä tuningi pelästy, että nythän toi Musse kaatuu mun päälle.
3) Radalla reikä päässä menoon takavakaajan käyttö riippuu niin monesta muusta auton osakokonaisuudesta ja ajotapamieltymyksistä, että vastaus on kokeilu.