Sivu 1/2
Punnittua tietoa
Lähetetty: 17 Syys 2004, 15:36
Kirjoittaja Arto65FB
Punnittua tietoa 65FB:stä: Auton paino tyhjänä 1334kg, aika hyvin täsmäs rekisteriotteen 1330kg:n kanssa noin puolella tankilla. Kaadettava takaselkänoja oli kaadettu.
Etu 56,3%, taka 43,7%, risti 50,1% ja vasen 50,0%
Kuskin kanssa 1430,5 kg. Joo joo, alsakansia halvempiakin kevennyksiä tulee mieleen.
Etu 55,6%, taka 44,4%, risti 50,4% ja vasen 51,7%
Kiinnosti tuo ristipaino, nythän käy niin, että kun heittää 10kg:n akun edestä taakse normaalisti oikealle, niin tuo kuskillinen ristipaino nousee 51,1%. Vaan miten sitä vasenta etukulmaa pystyisi keventämään? Sitähän joutuu hankkimaan säädettävät coil-overit tai jotain.
Lähetetty: 17 Syys 2004, 15:53
Kirjoittaja Ahti
Aika keponen on Musti, mulla lukee otteessa 1390 kg ja luulin että se on kevyt...tosin orkkis etusohva lähti tallin nurkkaan häpeemään ja erillispenkit tilalle, joten on se ehkä hiukka kevyempi nyt..
Jos talvella kattelis lisää kevennyskohteita
kun on pieni kone pitää olla kevyt auto

Lähetetty: 17 Syys 2004, 16:02
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:kun on pieni kone pitää olla kevyt auto

Pöh, kun on pieni auto pitää olla iso kone

Lähetetty: 17 Syys 2004, 16:11
Kirjoittaja Mexico65
Auton punnittu paino on 1324kg. Painojakauma on 56% etuakselilla 44% taka-akselilla ristipainojen ollessa luokkaa 52% oikea 48% vasen. Punnittu paino sisältää noin 30 kg polttoainetta. Todellinen kilpailutilanteen mukainen painon, johon kuuluu auton ja 50 kg polttoaineen lisäksi 85kg:n painoinen kuljettaja ja 5kg kilpavarusteita. Kokonaispainoksi tulee 1434kg. Painojakauma pysyy samana, sillä kuljettajan istuin sijaitsee lähes painopisteen kohdalla mutta ristipainot lähes 50 % / 50%.
1. Huomio kun sisusta poistetaan ja auto varustetaan kaarikehikolla ja lisävahvistuksilla päädytään lähelle alkuperäistä kanta-auton painoa.
2. Huomio alle 338 cid (renkaat max 225mm vanne max 7") roadsport V8 auton minimi paino 1150 kg. Autoni 174 kg ylipainoinen kuljettaja vain 20 kg ylipainoinen. Töitä riittää!
Lähetetty: 17 Syys 2004, 16:15
Kirjoittaja Ahti
Fastback kirjoitti:Ahti kirjoitti:kun on pieni kone pitää olla kevyt auto

Pöh, kun on pieni auto pitää olla iso kone

Hmmm...mutta neljästä ovesta ei tingitä ja takana pitää mahtuu istumaan ryhdikkäästi selkä suorana saksalaista (dunkel)vehnäolutta siemaillen..
onhan taas jutut näin pe iltapäivänä..

Lähetetty: 17 Syys 2004, 16:31
Kirjoittaja Arto65FB
Juu ei ole nuo 67-68 mallit kuin sellaisen 50-60kg painavampia kuin 65-66 mallit.
Tähän mennessä keksitty:
1) jos akku taakse, niin syylaria niin paljon oikealle kuin mahdollista
2) töötit keulalta vaikka tulipeltiin oikealle
3) käsijarrun siirtäminen oikealle paikalleen tunnelin päälle
4) jarrupääsylinterin vaihto 1-p valusta 2-p alumiiniin
5) paras kaikista, vaihdetaan vasemman puolen vm. -67 vakiopeili Alexander Wurzin ITC-Opelista pudonneeseen hiilikuitupeiliin.
Lähetetty: 18 Syys 2004, 11:05
Kirjoittaja musse67
Ei ehkä ihan halvin vaihtoehto, mutta hauska.
6) pultataan ahdin koneen oikeelle puolelle

Lähetetty: 18 Syys 2004, 11:07
Kirjoittaja Fastback
musse67 kirjoitti:Ei ehkä ihan halvin vaihtoehto, mutta hauska.
6) pultataan ahdin koneen oikeelle puolelle

Tästähän saadan keskustelu käyntiin.... Ahdin kuuluu koneen päälle

Lähetetty: 18 Syys 2004, 11:25
Kirjoittaja Jukka
musse67 kirjoitti:Ei ehkä ihan halvin vaihtoehto, mutta hauska.
6) pultataan ahdin koneen oikeelle puolelle

Kysymys:
Mitä ajattelit pultata ja mitä sanoo Ahti?

Lähetetty: 20 Syys 2004, 10:17
Kirjoittaja Arto65FB
En pidä teho/paino-suhdetta ongelmana vaan pelkkää painoa. Ei se ahdin poista sitä painoa mutkassa.
Eli
6) lasikuitupeitto, joka on odottanut muotoon leikkausta jo pari vuotta.
7) Alsakannet ja -vesipumppu
-1) Cantonin ryhtirauta runkopukeille
-2) Ansenin teräskytkinkoppa
Lähetetty: 20 Syys 2004, 13:02
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:En pidä teho/paino-suhdetta ongelmana vaan pelkkää painoa. Ei se ahdin poista sitä painoa mutkassa.
Eli
6) lasikuitupeitto, joka on odottanut muotoon leikkausta jo pari vuotta.
7) Alsakannet ja -vesipumppu
-1) Cantonin ryhtirauta runkopukeille
-2) Ansenin teräskytkinkoppa
Juu tässä kaksi versiota mun kaverien omakohtaisia kokemuksia "ahtimesta":
1) 40 kg turhaa painoa keulalla, vaparilla saa tehoa myös (vapari miehet)
2) kun kerran pääset ajamaan ahdinautoa, eivät muut tunnut miltään (ahdin miehet)
Jos ei pikkuraha puristele, niin alsakannet, vesipumppu, ahdin ja ruisku. Jos vieläkin raha puristelee, niin alsalohko kakun rungoksi. Jos ahtimesta tulee 40 kg ylimääräistä, niin on se myös sen arvoista. Voimaa tulee ja aina kun pellin aukaisee niin tuhatpäinen lauma haistelemassa pellin alla. Mutkarata autoissakin on ahtimia.
Lähetetty: 21 Syys 2004, 11:29
Kirjoittaja Mexico65
No joo teho/paino-suhteestahan (HP/kg) tässäkin on kysymyksenä. Normaalissa virittelyssä pyritään moottorin tehoa kasvattamaan t/p-suhteen parantamiseksi, mutta kun yleensä USA auto puolella kiinnitetään huomio vain koneen tuottamaan tehoon painosta välittämättä, pikkulohko - isolohko - turbo - bloweri ym. Ajatellaan asiaa hieman tosin päin autossa tehoa 400 HP ja painoa 1500 kg -> t/p suhde 0,27 HP/kg, entäs autossa tehoa 270 HP ja painoa 1000 kg -> t/p suhde 0,27 HP/kg, niin kumpi näistä autoista mahtaisi olla nopeampi - ehkä yhtä nopeita - mutta kummalla olisi helpompi ajaa kovaa? Mitenkä tuo jarrupuoli olisi näissä tapauksissa? Kummassa voisi käyttää kapeampia renkaita (halvempia) ja vanteita. Kummassa paikat kestää paremmin vaihteisto, perä, ym? Entäs sivuttaisvoimat mutkissa? Mitenkä on noiden moottoreiden painon vaikutus painojakaumaan? Eli laihduttamalla autoaan ja itseään t/p-suhde paranee aina, mutta mitenkä on moottoreiden virityksen laita onko kaikki kotona mitä tilattiin, onnistuiko viritys? - Onnistui teho ei laskenut!
Lähetetty: 21 Syys 2004, 11:35
Kirjoittaja Ahti
Em juttu oli kyllä taivaan tosi ja aika usein unohtuu kun vaan haetaan voimaa. Toisaalta maksaa se keventäminenkin ja esim. suoraan ajossa tai normikatuautossa ei tule kaikki em. asiat esille samalla tavalla kun mutka-ajossa. Roadsport varsinkin aika syvältä kun joutuu niin pienillä jarruilla ja renkailla ajamaan...
Lähetetty: 21 Syys 2004, 16:41
Kirjoittaja Mexico65
Ahti kirjoitti:Roadsport varsinkin aika syvältä kun joutuu niin pienillä jarruilla ja renkailla ajamaan
Kyllä roadsport autojen jarrusäännöt on melko vapaat. Renkaat mielestäni myös OK koska kapeilla katurenkailla kaarrenopeudet eivät pääse nousemaan liian korkeiksi. Samoin rengassääntö ohjaa rakentamista selvästi auton ajettavuuden parantamiseen alusta, paino, painopisteet ja yli- tai aliohjautuvuuden hallintaan jne...
Lainauksia roadsport-autojen rata-ajoa koskevista säännöistä.
B. KILPAILUAJONEUVO
12. Jarrujärjestelmä
Autossa tulee olla kaksipiirinen jarrujärjestelmä. (Ks. liite J 253.4)
TEKNISET MÄÄRÄYKSET
14. Jarrut
Jarrujen kitkapinnat, materiaali, kiinnitys ja koko ovat vapaat. Rumpujarrut saa muuttaa levyjarruiksi. Jarrutehostimen saa poistaa tai vaihtaa toiseen. Käsijarrun saa vaihtaa hydrauliseksi tai poistaa. Jarrutasapainon säätölaitteen ja paineensäätimen saa asentaa. Jarrukilvet saa muuttaa tai poistaa. Ilmanohjaimet saa asentaa. Pyörän anturit (mm. ABS ja luistonesto) on kielletty.
Lähetetty: 21 Syys 2004, 22:13
Kirjoittaja Ahti
Hmm..nyt ei jaksa muistaa mutta olikos niin että vannekokokin oli rajoitettu? Jos näin niin eihän sinne 15" vanteen sisälle mahdu isoja jarruja.
Viimeksi olin Ahvenistolla katsomassa ja kyllä siellä näkyi kuinka OSA amerikanautoista meni renkaat taittuneena alle. Kun on painoa niin pitäisi olla leveä (ja matala) kumi ettei se heti antaudu. Sitten osa vehkeistä puski älyttömästi kun taas esim. Falconit meni nätissä pienessä sladissa ja näin ohjaavat eivät sulaneet alle.
Näin siis katsojan näkökulmasta katsottuna, itse olen rataa kiertänyt vain euroautolla enkä silloinkaan kilpailutilanteessa.