Sivu 1/1

Pauketta etupäästä

Lähetetty: 05 Touko 2007, 02:01
Kirjoittaja Jone
Osaisko joku sanoa tai onko jollain ollu tällaisia ongelmia, että kun ajetaan loivaanki kuoppaan niin etupäästä toisesta tai molemmilta puolilta kuuluu helvetinmoista kitinää, narinaa tai jopa pauketta, niinkuin jotain olis löysällä. Ajaessa muuten ei tunnu mitään klapia. Alusta on kokonaisuudessaan uusittu about 3v sitten. Eikä katsastuksessa ole ollut mitään sanomista. En itsekkää ole löytänyt syytä. Oire ilmenee herkemmin sade säällä. Tuon narinan kyllä ymärtäs kun on uretaanipuslat, mutta se pamahtelu... :( Ja kärry oli 64½ HT

Lähetetty: 05 Touko 2007, 09:50
Kirjoittaja Vee8
Vois olla jousi joka puristuessaan pyrkii pyörähtelemään, toisinaan saa aikaan moista ääntä.

Lähetetty: 05 Touko 2007, 10:57
Kirjoittaja Foxy Lady
Kitinä ja narina voi johtua puslien välistä jostain syystä kadonneesta "liukasteesta". Lisäksi "kuivat" raidetangonpäät kitisevät. Helpotusta voi koittaa injektioruiskulla.

Lähetetty: 05 Touko 2007, 14:01
Kirjoittaja voxagent
Omassa ylätukivarren akselin voitelu poisti kitinät. Nyt kalisee Granada-jarrujen palat...........

Lähetetty: 05 Touko 2007, 22:13
Kirjoittaja Jone
Jep. Kiitoksia vastauksista. Pitää alkaa tutkimaan noita ed.mainittuja kohteita tarkemmin kun tässä töiltään ehtii. 8)

Lähetetty: 09 Touko 2007, 16:49
Kirjoittaja Jukka
Jousikeinut?

Lähetetty: 09 Touko 2007, 21:38
Kirjoittaja JVU/65-HT
Joo on ollu samanlaista ongelmaa..
Johtui siitä että yks iskarin yläpään kiinnikkeistä (muistaakseni kolmella pultilla kiinni) oli löystynyt = aiheutti ylimääräistä liikettä jolloin iskarin yläpään kumi ottaa kiinni iskaritornin kylkeen ja kitisee.. homma hoitui kiristelyllä ja rasvauksella.

Lähetetty: 10 Touko 2007, 22:50
Kirjoittaja Antti66HT
Juu, monia on kohteita. Itsellä otti kallistuksen vakaaja strut rodeihin, kun jousti sisään... Ei ota enään.

Etupään kitinä

Lähetetty: 25 Touko 2007, 09:16
Kirjoittaja TK65
Oletko löytänyt rasvanipat molemmin puolin jemmassa etupyörien takana, niitä ei näe montusta, alhaaltapäin katsellessa. Käännä pyörät ääriasentoon ja tunge pääsi lokasuojan ja renkaan väliin. Niihin kun saat menemään vaseliinia, niin loppuu kitinät

Lähetetty: 25 Touko 2007, 09:21
Kirjoittaja janne260
Narina: Ylätukivarsien puslat, vaikee voidella.
Pauke/kovempi natina, ala ja yläpallot. Rasvaa nippoihin.

Lähetetty: 25 Touko 2007, 10:26
Kirjoittaja Mexico65
Vanhat Mustangit kuuluu autojen joukkoon joissa on vielä perinteiset alustanrasvaukset. Ne taisi kuulua jokaiseen määräaikaishuoltoon jonka väli taisi olla noin 2500km.

Alustassa on noin 12 voideltavaa kohdetta, ellei joitakin niveliä ole muutettu kestovoidelluiksi. Nuo 2 ylimääräistä on tietenkin kardaanin nivelet.

Kohteiden voitelematta jättäminen aiheuttaa ennen aikaista nivelten kulumista ja kiusallista ääntelyä. Vaikka harrasteautolla ajetaankin hieman vähemmän kuin normaalilla käyttöautolla, tulisi se kuitenkin huoltaa lähes alkuperäisen huolto-ohjelman mukaan. Jos ei aivan ajettujen kilometrien mukaan, niin suosittelisin kuitenkin kevät- ja syyshuoltoja.

Rasvanipat

Lähetetty: 25 Touko 2007, 11:53
Kirjoittaja TK65
Niin tosiaan, mistä ne kardaanin nipat löytyy, tein itse keväällä huollon, etsin kyllä kardaanin nivelestä, enkä löytänyt. Pitäisikö kömpiä auton alle uudestaan. Muualta kyllä kymmenkunta, ne kaikki etuosasta. Muistan kyllä sellaisen ajan vielä kuorma-autopuolelta kun öljynvaihto oli 5000 km ja rasvaus vielä valissä 2500 km välein.

Nipat

Lähetetty: 25 Touko 2007, 17:56
Kirjoittaja munmummu69
Itte löysin ristin juuresta kyllä nipan, mutta jätinpähän rasvaamatta. Jos joku kertoo sen työkalun millä sinne saa rasvaa niin saatan ensikerralla yrittää uudestaan...? :?

Lähetetty: 25 Touko 2007, 18:57
Kirjoittaja Mexico65
Kardaanin ristiniveliä on myös ns. kestovoideltuja malleja tai joku on jättänyt rasvanipan pois.

Nivelten rasvaus suoritetaan tarkoitukseen sopivalla rasvaprässillä.
Kuva

Lähetetty: 25 Touko 2007, 20:58
Kirjoittaja munmummu69
Aivan varmasti. Tuota allekirjoitettua yritinkin selvittää. :D Kerrotko nyt minkälainen on tarkoitukseen sopiva prässi, kun kaikissa näkemissäni on samanlainen pää letkulla tai putkella. Mielestäni kumpikaan ei mahdu sinne ristin juureen ilman purkamista (jolloin siinä prässihommassa ei olisi enää järkeä). :?: