Sivu 1/1
289 ei käynnisty
Lähetetty: 30 Huhti 2007, 16:41
Kirjoittaja Poro
Hep. Sitten on vuorossa seuraava ominaisuus ja luonteenpiirre vanhassa koneessa.
Luonne on ollut käytännössä aina, mutta nykyään on vain pahentunut, eli käynnistyminen. Varsinkin kylmänä on mahdottoman huono suostutella käyntiin.
Nykyinen varma kikka jolla auto lähtee käyntiin, viittaisi luonnollisestikin sähköpuolelle, sillä apuvirralla lähtee sekunnin pyörittämisellä käyntiin iloisesti.
Ilman apuvirtaa saa polkea pedaalia tai olla polkematta ja saa pitää starttia vaikka 10 sekuntia eikä hörähdäkään. Pyörittää kyllä iloisesti ja sisällä valot palaa ja kaikkea.
Sitten listaa mitkä on käyty läpi:
-akku on uusittu
-tulpan johdot 5 v vanhat, ehjät
-puola uusittu
-ei auta vaikka akun miinusnavasta maadoittaa lohkoon, taikka lohkosta runkoon
Sitten aletaan yhdessä arvailemaan mistä on kyse! =)
Lähetetty: 30 Huhti 2007, 17:03
Kirjoittaja Mexico65
Minä lisäisin tuohon uusittavien listalle seuraavaa:
-tulpat
-tulpanjohdot
-kärjet
-virranjakajan pyöriä ja kansi
-kondensaattori
Nuo osat ovat vanhojen autojen vakio kulutusosia jotka on normaali käytössä syytä uusia noin yhden - kahdenvuoden välein.
Lähetetty: 30 Huhti 2007, 18:19
Kirjoittaja Kesämies!
Meikällä samantapainen ongelma...konepelti auki ja vähän käsin "ryyppyä" niin hörähtää heti käyntiin...sammuu kerran mutta sitten lähtee jo avaimesta hyvin.
Lähetetty: 30 Huhti 2007, 19:50
Kirjoittaja JJM-3
Olen kohdannut saman ongelman. Ja nyt päässyt siitä eroon.
Uusin akun, mutta se ei auttanut. Kun uusin myös sähköjohdot (takakontissa sijaitsevasta akusta konehuoneeseen) niin johan rupesi lyyti kirjoittamaan. Enkä siis pelkästään vaihtanut johtoja uusiin samanlaisiin vaan vaihdoin tilalle huomattavasti järeämpää tavaraa. Nyt virta kulkee eikä apuvirtaa enää tarvita.
Re: 289 ei käynnisty
Lähetetty: 01 Touko 2007, 12:56
Kirjoittaja Galaxie61
Poro kirjoitti:Hep. Sitten on vuorossa seuraava ominaisuus ja luonteenpiirre vanhassa koneessa.
Luonne on ollut käytännössä aina, mutta nykyään on vain pahentunut, eli käynnistyminen. Varsinkin kylmänä on mahdottoman huono suostutella käyntiin.
Nykyinen varma kikka jolla auto lähtee käyntiin, viittaisi luonnollisestikin sähköpuolelle, sillä apuvirralla lähtee sekunnin pyörittämisellä käyntiin iloisesti.
Ilman apuvirtaa saa polkea pedaalia tai olla polkematta ja saa pitää starttia vaikka 10 sekuntia eikä hörähdäkään. Pyörittää kyllä iloisesti ja sisällä valot palaa ja kaikkea.
Sitten listaa mitkä on käyty läpi:
-akku on uusittu
-tulpan johdot 5 v vanhat, ehjät
-puola uusittu
-ei auta vaikka akun miinusnavasta maadoittaa lohkoon, taikka lohkosta runkoon
Sitten aletaan yhdessä arvailemaan mistä on kyse! =)
heitä se etuvastuspuola ja sille tuleva ns, vastusjohto pois ja tavalliset tilalle

Lähetetty: 05 Touko 2007, 23:09
Kirjoittaja Paha
Mulla oli kevään aikana kone pois, kun laitoin takasi kaikki niinkuin oli ollu, niin eipä halunnu lähteä käyntiin vaikka antoi huikkaa suoraan kaasariin.
Eli sähköjä tutkimaan: Virtapäälle avaimesta!
Puolalle tulevaa virtaa ei tullu kuin 3,7V. Sitten suorajohto akulta puolaan ja (lentelee kipinöitä kiinnitys vaiheessa ja öljynpaine- ja latausvalo syttyy jos ei virta päällä) bensaa kaasariin varmuuden vuoksi.
Avaimesta käyntiin.
Ylimääräinen Johto pois ja ei lähde käyntiin.
Mihin se sähkö sitte jäi?
Mietin olisko virtalukko? Mutta kokeilin heilutella sitä liitintä tulipellissä minne puolalle tuleva johto menee. Ja yleismittarilla samalla tarkkailin sähkön määrää puolasta ja kas kummaa alkoi näyttämään 12,4V ja käynnistys ongelmat katosivat.
Lähetetty: 07 Touko 2007, 10:08
Kirjoittaja veekoo
Tossa oli paikallisen kerhon miitissa juttua, etta puolan ja jakajan karkihimmelin pitaa olla yhteensopivat. Flamethroweri I ja II:n valilla on joku ero, etta ykkonen toimi paremmin karkien kanssa tjsp. Lukee kayttoohjeessa. En muista enaa tarkalleen, mika oli yhteensopivuus.
Ongelma oli lahinna ollut, etta yhtakkia alkaa kaymaan kurjasti paitsi jos ajaa jalka suorana moottoritiella. Voisiko toi olla myos toisinpain (riippuen muista palikoista ja saadoista), etta startatessa matalammalla jannitteella ei tykkaa?
Lähetetty: 07 Touko 2007, 12:47
Kirjoittaja SamiM
Paha kirjoitti:Mulla oli kevään aikana kone pois, kun laitoin takasi kaikki niinkuin oli ollu, niin eipä halunnu lähteä käyntiin vaikka antoi huikkaa suoraan kaasariin.
Eli sähköjä tutkimaan: Virtapäälle avaimesta!
Puolalle tulevaa virtaa ei tullu kuin 3,7V. Sitten suorajohto akulta puolaan ja (lentelee kipinöitä kiinnitys vaiheessa ja öljynpaine- ja latausvalo syttyy jos ei virta päällä) bensaa kaasariin varmuuden vuoksi.
Avaimesta käyntiin.
Ylimääräinen Johto pois ja ei lähde käyntiin.
Mihin se sähkö sitte jäi?
Mietin olisko virtalukko? Mutta kokeilin heilutella sitä liitintä tulipellissä minne puolalle tuleva johto menee. Ja yleismittarilla samalla tarkkailin sähkön määrää puolasta ja kas kummaa alkoi näyttämään 12,4V ja käynnistys ongelmat katosivat.
Vanha veikkaus osuu virtalukon ja puolan väliseen vastusjohtoon. Uusi johto ja erillinen etuvastus tilalle. Starttauksen ajaksi pitää huolehtia starttireleeltä I-navasta syöttö puolalle etuvastuksen ohi (akkujännite).
Sama ohje vois tepsiä Poronkin ongelmaan. Tietenkin jos etuvastus on jo erillinen niin sitten siihen uusi johdotus.