Sivu 1/2
Entisöimisen aloitus
Lähetetty: 13 Syys 2004, 23:17
Kirjoittaja JaniC
Kertokaa kerholaiset, että mistä ja miten kannattaa aloittaa entisöimään autoa? Kummasta olisi parempi aloittaa, korista vai tekniikasta? Auto on minulle ensimmäinen jenkki ja tietenkin Mustang ('81 Ghia) eli olen vasta aloitteleva harrastaja. Tarkoitus on läpikäydä täysin koko auto.
Jani
Lähetetty: 13 Syys 2004, 23:29
Kirjoittaja Fastback
Entisöinti kannattaa aloittaa ostamalla entisöity auto - näin pääset kaikkein helpoimmalla. Näin hipef entisöinnin aloittaneena ja siitä viisastuneena, voisin sanoa, että kannattaa hankkia kaikki osat valmiiksi ennen entisöinnin aloittamista. Tämä jouduttaa entisöintiä huomattavasti. Muuten jätän entisöinnin kommentoinnin ammattilaisille.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 01:21
Kirjoittaja 2065
Tässä mun muutama ajatus. Saattaa olla tosi huonoja neuvoja..... Varmaankin konkarit osaa neuvoa paremmin.
-Jos aiot ajaa autolla on hyvä aloittaa ajamiseen olennaisesta eli auton rungosta, alustasta ja tekniikasta. Toki vähän turhauttavaa kun ei heti eurot näy kiiltävänä maalipintana
- vasta sitten maalaus ja sisusta ja poppikoneet. Peltejäkään ei kannata sovitella viimeisenpäälle ennenkun toi auton runkopuoli on tsekattu ja kunnostettu.... .

Lähetetty: 14 Syys 2004, 01:22
Kirjoittaja FaikkuFB
Tuo täysin läpikäydä koko auto on aika kova juttu, jos sen tekee oikeasti ja
haluaa hyvän tuloksen. Siinä on hommaa paljon, kokeneellekin...
Kiire ei sitten saa olla, tulet törmäämään 6823 asiaan, joita et tullut
ajatelleeksikaan.
Vanha totuus: Minkä viikossa purat, et vuodessa kasaa.
J
Lähetetty: 14 Syys 2004, 03:00
Kirjoittaja JaniC
Lisäystä eli auto on nyt ollut minulla vähän yli kuukauden. Vasta hetken päässyt nauttimaan ajeluista. Koriltaan aika hyvässä kunnossa. Joskus ilmeisesti maalautettu uudestaan, koska ei ruostetta pinnassa. Kone vaihdettu myös kuutosesta 302:seen ja vaihdelaatikko manuaalista automaattiin. Vanhaltahan tuo kone kumminkin näyttää...ruostetta siellä sun täällä. Tekniikaltaan pelaa ihan hyvin pikkuvikoja lukuunottamatta. Edellinen omistaja virittänyt konetta hieman. Koneessa Carter Competition Series-kaasari ja Edelbrock Performer 289-imusarja. Mittaristossa lähes kaikki toimii. Mittariston ainoat viat ovat: Bensamittari näyttää väärinpäin (täynnä näyttää tyhjää ja tyhjänä täyttä), Akkumittari ei toimi ja joissakin mittareissa valo pimeänä. Loput mittareista toiminnallisia. Rekisteriotteessa lukee "uusittujen osien määrä 24%", tietäis vaan mitkä ne osat on. Auto on jokapäiväisessä kesäajossa. Talvella tarkoitus viedä säilöön ja alkaa tutkimaan tarkemmin, kunhan saisi jostain pääkaupunkiseudulta vapaata säilytystilaa.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 11:45
Kirjoittaja JaniC
Okei eli auto olisi tarkoitus kunnostaa uuden veroiseksi. Sitä tarkoitinkin. Oon ihan samaa mieltä siitä bensamittarista, että piuhat on väärinpäin. En vaan oo jaksanu korjata vielä asiaa, kun asennuspaikka on bensatankissa. Joutuu ottamaan koko tankin alas että pääsee käsiksi. Auton bensatankin kyljessä lukee "Musse '88" eli joku on joskus vaihdattanut autoon '88 vuoden Mussen bensatankin ja samalla mekaanisen polttoainepumpunkin ja asennus mennyt pieleen. Oon ehkä tyhmä kun kysyn tätä, mutta mikä se Kanta-autotarkistuttaminen on ja missä sen voi tehdä?...Mikä ihmeen 25%??? Voiko autoon vaihdattaa vielä uudestaan moottorin ja vaihdelaatikon vaikka ne onkin joskus vaihdettu? Tarkoitus hommata uusi 302 ja siihen tietysti T-5 laatikoksi.
Jani
'81 Ghia
Lähetetty: 14 Syys 2004, 12:09
Kirjoittaja GT-350
Uuden veroiseksi.....hmmmm.
Anyway, jos haluat totaalisesti läpikäydä auton niin pura se heti totaalisen atomeiksi, varaa iso kasa rahaa jonka vaihdat isoon kasaan uusia osia ja palveluja, ja löydät jostain 1500 tuntia luppoaikaa ja kolme isoa tynnyrillistä kärsivällisyyttä. Ei tosta oikein koskaan tule valmista, jos tekee vähän kerrassaan ja yrittää pitää auton ajossa joka välissä. Esim. pelkkä konehuoneremontti (suht siistiksi) vapaa-aikana 6kk, sisustaan helposti 2kk mutta voi sentään sen lomassa ehkä ajella jne.
Toki voi ostaa auton valmiiksi tehtynä ja puunattuna, mutta sitten jää puuttumaan oman rakentamisen ilo ja harrastuksen tuoma tyydytys, joista ainakin itse olen valmis nautiskelemaan.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 13:33
Kirjoittaja Antti66HT
Itellä meni hitsaus hommissa pari vuotta, sitten vähän laumeni innostus enkä vuoden aikana saanut kasaan kuin moottorin. Välillä vuosi ulkomailla töissä ja autolle tallia hakuun...Seuraavana vuonna maalailua ja alustan kasaaminen. Sitten konenokalle ja voiman siirto kuntoon. Auto maalarille... muutama kuukausi kun halvalla piti...
Koko projektissa meni 7 vuotta, eikä se nyt kuitenkaan ole "uusi auto" eli nyky autojen ohjaus tuntumasta yms. turha haaveilla. Vaikka onhan toi Flaming Riverin ohjaus simpukka ihan OK jo (670 euroo pelkkä simpukka)
Rahaa tässä tietysti paloi saman verran kuin uusi auto kaupasta, mutta harrastukset maksaa

Lähetetty: 14 Syys 2004, 14:03
Kirjoittaja Fastback
Näin se vaan on, että jos omalla vapaa-ajalla työn ohessa pitää auto tehdä alusta loppuun niin on se tuskallisen hidasta. Jos asuisi yksin tallin vieressä niin jotain saa aikaiseksi, mutta jos pitäisi elää parisuhteessakin ja ylläpitää edes jonkinlaista sosiaalista verkostoa niin kyllä sillä on taipumusta venyä toivottavasti nyt ei kuitenkaan ihan 7 vuotta.
Mullakin on tuo kökkö kasa venynyt hieman suunniteltua pitempään, mutta onpahan jotain mitä odottaa. Kai siitä vielä auto tulee.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 14:52
Kirjoittaja Mustafa
Kun auto on sulla ollut vasta niin vähän aikaa niin mielestäni kannattaisi
pitää auto koko ajan ajokunnossa ja nauttia suomen harvoista hyvistä
ajokeleistä. Samalla voisi perehtyä Mustangeihin muutenkin ja ottaa
harkintaan että onko tämä se malli jonka todella haluat entistää. Sillä
kaikki pennoset se vie ja muodostuu helposti ikuisuusprojektiksi jota
siirrellään tallista toiseen.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 15:59
Kirjoittaja GTS
Kuulostaa, että tekniikka olisi suurinpiirtein kunnossa eikä kaipaisi kuin ylläpitoremppoja toimiakseen vielä vuosia.
Koska kori on auton tärkein osa se kannattaa kunnostaa ensimmäiseksi. Samalla saat heti auton Mustangin arvon mukaiseen ulkoasuun eikä tarvitse ajaa romun näköisellä autolla tekniikan remonttivuosien ajan.
Lukuisia täysprojekteja tehneenä olen joutunut kokemaan että valitettavasti kopan roplaaminen on aikaavievää ja kallista puuhaa, mutta kyllä sen saa talven aikana tehtyä kun ei paljon muuta harrasta.
Tuon ikäinen auto ei enää tule kuntoon pelkän ulkopinnan huoltomaalauksella, vaan koko koppa on purettava ja on käytävä läpi myös konehuone, luukkujen välit ja alusta. Kannattaa varautua runsaaseen hiekkapuhalluksen tarpeeseen päältäpäin aika hyvänkin näköisen Foxin pelleissä ja kyllä sieltä sen jälkeen löytyy yleensä hitsattavaakin. Lavallinen hiekkaa ei välttämättä riitä koko projektiin. Kun kerran hommaan alkaa se kannattaa tehdä kerralla kunnolla ja säästelemättä - tulee pitkänpäälle halvemmaksi ja korin päällehän ne kaikki loput rakennetaan.
Seuraavina vuosina mahdollisesti ylijääneen energian ( ja rahat ) voi käyttää tekniikan ja alustan kunnostamiseen sopivassa järjestyksessä. Ja jos vaimo vielä tässä vaiheessa asuu samassa osoitteessa, niin saat rauhassa keskittyä myös näihin.
Uudenveroiseksi? Ei kai sentään kun ne siellä tehtaalla ovat jättäneet Foxin niin pahasti keskeneräiseksi ja se kaipaa ehdottomasti pikku tuuninkia: isoa pyörää matalaa alusta, isoja jarruja, viriosaa ja lisää viriosaa...
Lähetetty: 14 Syys 2004, 16:19
Kirjoittaja Kimi
Tulevassa Corralissa on aika hyvä juttu Foxin "restauroimisesta". Uskoisin lehden ilmestyvän reilun kuukauden sisään.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 19:17
Kirjoittaja JaniC
Jos pitäisi sanoi, että mikä olis mun ehdoton suosikki-Mustang jonka haluaisin entisöidä niin sanoisin "67' Fastback" se on kyllä hankintalistalla, mutta vasta myöhemmin. Oon vasta 21-vuotias ja rahaa ei ole heti niin paljon, että voisi ostaa esim. 15000e:n maksavan Mussen. 67' Fastback ei ilmeisesti oo mikään ihan halpa hankinta kumminkaan. Haaveena on hankkia tai löytää jostain aito Shelby GT500. Eleanor on kyllä kaunein auto jonka olen ikinä nähnyt. Jos ei aitoa Shelbyä löydy niin pitää sit harkita Replicaa eli tekee sen 67' Fastbackista. Ei kyllä viitsisi pilata 67' Mussea, koska onhan se muutenkin hienon näköinen auto. Tavoite on kumminkin ollut jo pitkään saada on Mustang ja en kyllä aio luopua omastani. Hyvä lähteä harjoittelemaan kunnostamista tästä autosta esimerkiksi.
Jani
81' Ghia
Lähetetty: 14 Syys 2004, 19:21
Kirjoittaja JaniC
Unohtui, että jos löydän aidon Shelby GT500:sen vm.1967 ja Fastbackin niin se on tietysti kunnostamisessa ykkösenä, mutta jos ei sitä löydy niin sitten tulee 67' Fastback vasta.
Jani
Lähetetty: 14 Syys 2004, 20:18
Kirjoittaja Fastback
Noita sopivan hintaisia '67 GT-500:a tulee vaan kovin harvakseltaan vastaan. Ehkä helpoin olisi ostaa esim. Californiasta tuotu ruosteeton '67 Mustang, ostaa shelby osat reprona, iskeä osat kiinni, maalaus ja sinulla on "GT-350" replica.