Sivu 1/15
Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...
Lähetetty: 13 Syys 2004, 11:06
Kirjoittaja Ahti
Nyt kun kausi rupeaa olemaan pulkassa, on aika pähkäillä taas uusia kujeita elikkä:
-alukannet tahtoo..kone on 289, ainakin toistaiseksi.
-fyysisesti kai samaa kantta voi käyttää 289>351W??
Toimivuuden kannalta homma on ehkä hieman vaikea: jos ostaa 289:ssä hyvin toimivat kannet niin ne jää "pieniksi" 351W:ssä, vai?
Pointti on siinä että tuo nykyinen kone toimii ihan kohtuuhyvin (14.4/160) ja on hyvin vähän ajettu enkä tässä vaiheessa halua ruveta kokonaan uutta 351 konetta tekemään. Kuitenkin on selvää että jossain vaiheessa 289 jää alamittaiseksi ja sitten kukaan ei kuitenkaan maksa siitä mitään eli on yritettävä hyödyntää vähintäänkin siihen laitetut kalliit alukannet.
Vai ilmoittautuuko jo nyt joku joka haluaa 289:n?
Olipas pitkät selitykset...mutta takaisin kansiin: AFR 165 olisi ilmeisesti aika laajalti käytetty vaihtoehto 289/302 koneissa, entäpä jos ostaisi 185?
Muita hyviksi todettuja? Pro Action? Edelbrock RPM/Victor?
Autolla ajetaan max 5000 vuodessa ja pääpaino on suorituskyvyssä ei niinkään mukavuudessa ja tasaisessa tyhjäkäynnissä

Lähetetty: 13 Syys 2004, 14:53
Kirjoittaja Antti66HT
Jos noiden (165/185) virtauksia katselee, niin aika samaa luokkaa ovat 0,2- 0,4 nostoilla, eli vasta hurjilla nostoilla tulee eroa. Itellä on toi 351, joten siihen kai yleensä on laiteltu noita 185:sia, mutta riippuu varmaan pitkältikuitenkin käyttöalueesta ja nokasta? vai hä

Lähetetty: 13 Syys 2004, 15:43
Kirjoittaja Ahti
No hä..no onks 0,5 joku hurja nosto vai? Sen verran on nyt joka ukon koneessa..
Lähetetty: 13 Syys 2004, 16:13
Kirjoittaja Mexico65
Laita suoraan AFR 205 niin ne käy sitten vähän isompaankin koneeseen jos pysyttelet Windsor perheessä.
http://www.airflowresearch.com/
Article / Ford Articles / AFR 165 cc vs AFR 185 cc- Muscle Mustangs & Fast Fords Dec/00
Samaisessa artikkelissa verrataan Perf. RPM vs. Victor JR imusarjoja. Moni löytää selvät vastaukset usein esitettyihin kysymyksiin kansista ja imusarjoista. Samoin voitte lukaista muutkin artikkelit niin selviää muitakin asioita jotka liittyy sb fordin koneisiin, strokerit ym.
Lähetetty: 13 Syys 2004, 18:12
Kirjoittaja Fastback
457 kirjoitti:Laita suoraan AFR 205 niin ne käy sitten vähän isompaankin koneeseen jos pysyttelet Windsor perheessä.
http://www.airflowresearch.com/
Article / Ford Articles / AFR 165 cc vs AFR 185 cc- Muscle Mustangs & Fast Fords Dec/00
Samaisessa artikkelissa verrataan Perf. RPM vs. Victor JR imusarjoja. Moni löytää selvät vastaukset usein esitettyihin kysymyksiin kansista ja imusarjoista. Samoin voitte lukaista muutkin artikkelit niin selviää muitakin asioita jotka liittyy sb fordin koneisiin, strokerit ym.
Jos alukannet meinaat ostaa, niin 457:n sanoissa voi olla järkeä. Suoraan 205:t niin potentiaalia on sille isommallekin koneelle. Harva rakentaa 289:ä, hattua pitää nostaa jos aiot ottaa +400 hv 289:stä. Onhan siinä tietynlaista asennetta. Se on taas täysin toinen asia onko siinä mitään järkeä rakentaa 289:ä, mutta onko näissä missään hommissa mitään järkeä?!?!?
Palatakseni takaisin aiheeseen. Vakioveivit taitavat olla se koneen heikoin lenkki. Vanhan ajan hotroddarit käyttivät 289:ssä Boss 302:n veivejä, ovat saman mittaisia, jonka lisäksi Bossin veivit ovat vahvemmat ja niiden pultit ovat paksumpaa tekoa. Lisäksi pulttien kiinnitysalueet ovat vahvempaa valua. Koneen ollessa lyhytiskuinen kierroskone, niin esim. kunnon teräsveivit voisivat olla hyvä henkivakuutus koneelle, kun nykypäivänä veivejä saa jos jonkinlaisia.
Lähetetty: 13 Syys 2004, 20:00
Kirjoittaja Vieras
Kasaan 351w:tä Edelbrockin RPM:llä.
Penkitimme kannet suoraan paketista ja virtaukset olivat parhaimmillaan 14mm nostolla 248.9cfm (->508hv teoriassa). Kanavat toimivat suht hyvin, mutta muutamassa kohdassa muodostui imupuolella "lukkoja". Kaverini hipisteli kanavia hieman, lähinnä venttileiltä lähtöjä ja taskuja, kanavakokoa ei juuri suurennettu. Venttilityöt tehtiin myös uusiksi. Siistimisen jälkeen mittauksissa saimme tuloksiksi parhaimmillaan 282.1cfm 15mm nostolla (->575.8hv). Virtaukset kasvoivat tasaisesti aina 16mm saakka. Pakopuoli virtasi huonoimmillankin 70.6% imusta, eli aika hyvin.
Kannet ovat 2.02" imuvenoilla ja mittaukset suoritettiin 28"H2O:ta.
Imukanavien tilavuudeksi saimme 182cc:tä.
Saa nyt nähdä miten käytännössä, teoriassa RPM:t piisaisi 10% ylitäytöllä
reilusti yli 600 kaakkiin, siis teoriassa jos kaikki kävisi yksiin.
Tarkoitus ei ole kuitenkaan käyttää tätä kaikkea vielä hyödyksi, jos nyt saisi jonkun 450+. Tuo Aod ei kyllä taida ...
Lähetetty: 13 Syys 2004, 20:04
Kirjoittaja mercstang
Ja tuo edellinenhän olin minä.
Re: Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...
Lähetetty: 13 Syys 2004, 21:43
Kirjoittaja Ahti
Ahti kirjoitti: Pro Action?
Mitäköhän mä taas sekoilin..siis tarkotin Pro Topline/Cyclone kansia joita myy esim. Flatlander Racing. Esim. F120-4000-180, imukanava 180cc, virtaus .500=271cfm tai F120-4000-200. imukanava 200cc, virtaus .500= 276,71.
Vertailun vuoksi AFR 165 238cfm, Trick Flow 242, GT40X 210, Brodix 230
Cycloneen käy kaikki vakio-osat myös vakiomännät, toisin kuin Trick Flow.
Onkos kellään kokemuksia??? Hinnat tyhjinä 879 taalaa/pari.
Re: Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...
Lähetetty: 13 Syys 2004, 22:02
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:Vertailun vuoksi AFR 165 238cfm, Trick Flow 242, GT40X 210, Brodix 230
Brodixin kansista voisin kaivaa jutun, jossa 408 strokermotista pojat ottivat 647hv ja hirmu väännöt.
Löysinpäs linkin em. koneelle:
http://www.keithcraft.com/hulkengine.html
ja samaan hengenvetoon 750hv 351w pohjainen mosa:
http://www.mustangandfords.com/techarti ... ower_351W/
Lähetetty: 13 Syys 2004, 22:38
Kirjoittaja Ahti
Siis toi R lohko perustuu 351W lohkoon vai?
Olen aika noviisi Ford maailmassa
siksipä tilasinkin saman linkin kautta Mustang and Fords lehden, jos vaikka olisi jotain hyödyllisiä juttuja

Lähetetty: 13 Syys 2004, 23:38
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:
Siis toi R lohko perustuu 351W lohkoon vai?
Olen aika noviisi Ford maailmassa
siksipä tilasinkin saman linkin kautta Mustang and Fords lehden, jos vaikka olisi jotain hyödyllisiä juttuja

Kannattaa melkein ostaa FRPP:n katalogi, niitä saa esim. US-partsista ja tai Treelta Auto Kivitilalta (?). Mitä muuten FRPP:n "parts catalog" maksaa ja paljonko postikulut tekevät? US Partsilta tilattessa kokonaiskustannukset nousivat lähes sataan vanhaan markkaan. FRPP:n katalogista löytyy kattava valikoima Ford palikkaa ja hyviä hot rod rakennus vinkkejä.
Tuolta niitä FRPP lohkoja;
http://www.fordracingparts.com/parts/ca ... e%20Blocks
Catalogi löytyy myös
http://www.fordracingparts.com/home/home.asp sivuilta, mutta se ei aukea kaikille jostain syystä, minulla ei ole ollut mitään ongelmia ohjelman kanssa. Tosin teksti on pientä, joten melkeinpä tekisi mieli tilata oikea paperinen catalogi jos Kivitilan ukoilta heruu hintatietoa tai sopiva jäsen alennus...

Lähetetty: 14 Syys 2004, 10:24
Kirjoittaja Ahti
No osaattekos suositella jotain parempia Ford julkaisuja? Pääpaino tekniikassa, entisöintihommat ei iske...juuri nyt ainakaan.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 13:25
Kirjoittaja Antti66HT
Juu, onhan sitä 0,5, mutta jos vertaa 0,5 noston virtausluvulla kansia, niin nokassa on oltava nostoa 0,6 jotat arvoista olisi jotain käytännön hyötyä. Eli liian isolla kanavalla hukataan alavääntöä... Tosin oli mitkä vaan AFR kannet niin ei se silti heti lopu... 205 en kuitenkaan 289:n laittaisi. 185 voisi olla hyvä kompromissi, jos kerran 351 tai stroukkikone houkuttelee. Voihan noitakin sitten portata jos siltä tuntuu.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 14:15
Kirjoittaja Fastback
Alan kirjallisuus on aina hyvä hankinta. Mm. Cartechiltä saa hyviä ford-opuksia, vanhoja kylläkin, mutta vanhoja ovat nämä koneetkin. Perustekniikka pysynyt samana. Alfamerin hyllyiltä löytyy monia hyödyllisiä kirjoja kuten "ford performance", "ford engine parts interchange" ja joitain moottorikohtaisia opuksia. Kirjoista löytyy paljon hyödyllistä tietoa, mutta lontoon murretta tarvitaan jos jotain aikoo ymmärtää.
Tästä esimerkiksi hyvä lähtökohta fordmaailmaan:
Ford 289-302-BOSS 302 & 351W Musclecar & Hi-Po Engines
Tuotenro: L1151
ISBN: 1855201046
Kieli: englanti
Hinta: 24,5 e
Saatavuus: aina varastossa, toimitus 3-4 päivää
tämä siis
http://www.alfamer.fi nettisivuilta.
Lähetetty: 14 Syys 2004, 16:20
Kirjoittaja Antti66HT
Allekirjoitan myös Fastbackin suosituksen. Osat muuttuvat mutta perusmoottori on sama...