Sivu 1/1

Takajarrujen muutos rummuista levyiksi

Lähetetty: 26 Helmi 2007, 17:33
Kirjoittaja Antti66HT
Etujarru muutoksista levyiksi riittää kirjoittelua, takajarruista ei mitään.

Onko pääteltävissä että rummut toimivat riittävän hyvin?

Itsellä oli ajatuksena vaihtaa taannoin ostettu M3 bemun jarrut kokonaisuudessaan. Ne kun vaan vaatii 17" renkaat (jotkut 16" käy), niin on ajatus hieman taantunut. Edestä löytyy kunnostetut vakiot 4-mäntäiset tuuletetut levyjarrut.

Alkuperäinen yksipiiri pääsylinteri vaan tekisi mieli vihdoin päästää eläkkeelle, ja vaihtaa tohon Bemun tehostettuun. Eipä vaan taida tykätä takana rumpujarruista, koska sylinteri suunniteltu levyille. Rummuilla moninkertainen tilavuusmuutos jarrutettaessa, varsinkin kun palat kuluvat eikä joka nurkalla viitsi säätää...

Tarkoituksena olisi asentaa myös ns. vacuum canister, koska nokkana koneessa Comp Cams Magnum280H.

Ajatuksena olisi vaihtaa taakse siis jotkut levyt, Esim Saab 9000. Johto ajatuksena löytää käsijarrumekanismilla varustettu sylinteri, kuten tuo. Levy tosin ei ole jäähdytetty, mikä ei liene ongelma. Saabin levy tietysti myös eri jaolla, eli sorvarin hommiksi menisi: Uusi jako ja keskireikä sovitus. Ilmeisesti myös joissakin Audissa satulassa tuo käsijarru? Jako?

Jos ei parempia ajatuksia löydy, alan noita sovittamaan.

Säädettävä tasapainon säätöventtiili takalinjasta jo löytyykin.

Hajatelmia?

Lähetetty: 26 Helmi 2007, 20:06
Kirjoittaja raunoh
Kun takajarrujen osuus kokonaisjarrutustehosta on vain pieni osa, niin eiköhän ole riittävää vain vaihtaa early-Mustangin eturummut levyllisiksi, joita on valmiina bolt-on sarjoina (myös 4-pulttisina) ? Itse olen kokenut rummutkin riittäviksi 64-avossa, rummut siis edessä ja takana.

Lähetetty: 26 Helmi 2007, 20:14
Kirjoittaja musse67
Miksi et pysy merkissä ja laita sn95 koppasen takajarrut? jakokin passaa ja satulassa on käsijarru. Yksinkertaisella adapterilla saa istutettua, eikä tarvi hitsailla.

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 09:29
Kirjoittaja JXA-26
Omassa -67.ssa ei ainakaan ole ikinä etes käynyt mielessä vaihtaa takarumpuja pois. Ovat pirun tehokkaat. Vaikka etessä on jo levyt, menee takapää yhtäaikaa etupään kanssa lukkoon. Tarvii ruveta käyttään joko pehmeempiä paloja etessä tai suurentaa levyn halkaisijaa.
Takajarrujen pitävyyttä ei kannata vähätellä !! Endurance aikana ajettiin todella takapainoisilla jarruilla, tällöin jarrut kesti helposti yli 6h yhtäjaksoista rata-ajoa. Sen yhden kerran takajarrupiirin venttiili jumittu, eikä takajarruissa enää tapahtunu mitn. Kahden tunnin kuluttua etupaloista oli enää muisto jäljellä. Kun jarrut pettää, ne häviää Alastarossa AINA Casinon mutkaan tultaessa...

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 10:55
Kirjoittaja Mexico65
Takajarrujen muutos rummuista levyiksi kannattaa tehdä vasta siten tai samassa yhteydessä kun etujarrut muutetaan normaalia huomattavasti tehokkaammiksi. Muutoin pelkkä takajarrujen muutos rummuista levyiksi aiheuttaa jarrutasapainon muuttumisen takapainoiseksi. Eikä tuota ongelmaan pysty ratkaisemaan edes paineen säätäjällä. Samalla jarrutuntuma muuttuu epämukavaksi koska säädin on ruuvattu lähes tai kokonaan toiseen laitaan.

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 13:32
Kirjoittaja Antti66HT
Kiitos palautteesta.

Mehico:"Muutoin pelkkä takajarrujen muutos rummuista levyiksi aiheuttaa jarrutasapainon muuttumisen takapainoiseksi."

mutta mutta... Esim. Nuo M3 jarrut ovat takana ja edessä lähes vastaavan kokoiset, satuloissa tietysti eroa. Saabin etulevyt setti suunnilleen samaa koko luokkaa kuin Mussessa. Teho eroon vaikuttaa tietysti mäntien pinta alat...

Musse67:"Miksi et pysy merkissä ja laita sn95 koppasen takajarrut? "

Löytyisikö jostain käytettyjä palikoita?


raunoh:"Kun takajarrujen osuus kokonaisjarrutustehosta on vain pieni osa, niin eiköhän ole riittävää vain vaihtaa early-Mustangin eturummut levyllisiksi"

Niin, Onhan uudessa Nissan Micrassakin rummut takana. Edessä mustissa on jo levyt. Ideana tuon levyt-levyt pääsylinterin käyttö. Tietysti voisi taas ostaa -67 2-piiri sylinterin tehostimineen. Lisäksi olisi tuo M3 sylinteri valmiina jarrujen päivitystä varten ensi talveksi.

Mityäs sanoo Riksun jarruseppä GT-350? Olikos sulla rummut sinisessä?

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 14:49
Kirjoittaja musse67
Antti66HT kirjoitti:
Musse67:"Miksi et pysy merkissä ja laita sn95 koppasen takajarrut? "

Löytyisikö jostain käytettyjä palikoita?
Voihan ne olla täälä lujassa löytää, jos ei jollain ole jäänyt updeittauksesta ylimääräseksi. Kysäseppä jos vaikka Ikaalisista sattuis löytymään...

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 15:31
Kirjoittaja GTS
Löytyisikö jostain käytettyjä palikoita?
Koitetaan saada käytettyjaä SN takasatuloita vielä kevääksi. Uudetkaan eivät nykyään palkoa maksa. Käytettyä SN 10.5 takalevyjä löytyy myös. SN satuloiden etuna on myös erilaisilla kitkoilla varustettujen palamateriaalien saatavuus ( jopa suoraan hyllystä ) ja näin ollen silläkin voi vielä säätää kitkaominaisuuksia oman mieltymyksen mukaiseksi. Useimmiten on haluttu lisää kitkaa paloihin.

HHP:täkin tulee valmis levyjarrusarja ( toivottavasti vielä kesäksi ) jossa voi valita käyttääkö 10.5, 11.65 tai 13" takalevyjä. Kaikkia osia voi ostaa myös erikseen.

On totta että rummut takana siviiliajossa ovat Mustangissakin enemmän kuin riittävät mutta sporttisemmassa ajossa tilanne on jo aivan toinen. Levyjarru antaa paljon johdonmukaisemman ja turvallisemman käyttäytymisen eri olosuhteissa.

Useimmiten radalla on rumpujarruilla jarrupaineen säätimestä säädetty takapäätä mahdollisimman paljon pois. Sama ongelma on myös Foxissa ja levyjarrukonversiolla on siksi saatu paljon parempi jarrutuntuma ja tasaisempi teho eri tilanteissa.

Vakio SN Mustangissa on painojakauma riittävän lähellä earlya ja niissäkään ei takapainoisuus ole mikään ongelma, niin kuin ei muissakaan autoissa joissa on vakiona takalevyjarrut. Vaikka SN etulevyt ovat pienemmät - 10.8 / 11.25" - kuin 65 levyjarru Mustangissa! Jarrulevy kannattaakin valita takanakin niin suureksi kuin vanne sallii. Useimmiten ongelmana on ollut että jarrupaineen säädin ei tappiinkaan ruuvattuna anna tarpeeksi painetta jos alustaa on paranneltu radalle sopivaksi jolloin takajarruillakin on suurempi osuus jarrutustapahtumasta.

Monissa vakioautoissa on muuten takana jopa isommat levyt kuin edessä.

Early Mustangien etujarrut ovat muuten melko Xtreme jarrut verrattuna useimpiin samanpainoisiin nykyautoihin kokonsa ja erityisesti tasaisesti paloja pusertavien nelimäntäisten satuloidensa ansiosta jotka ansaitsisivat myös taakse parempaa.

Ja onhan levyt takana hyvännäköiset.

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 20:22
Kirjoittaja GT-350
Antti66HT kirjoitti:Mityäs sanoo Riksun jarruseppä GT-350? Olikos sulla rummut sinisessä?
Oli rummut, mutta sittenhän sinne vaihtuivat 12" levyt eteen...

Lähetetty: 03 Maalis 2007, 07:42
Kirjoittaja koppa
Tuohon levy pähkäilyyn on apua esim. tästä taulukosta josta näkee eri automallien levyjen starategiset mitat.
Tuon perusteella itse katselin välikoppa escoon "hieman" paremmat jarrut eteen;)

Lähetetty: 03 Maalis 2007, 12:21
Kirjoittaja GT-350
Great taulukko. Jenkki-Foordit siitä kyllä puuttuvat.

Lähetetty: 03 Maalis 2007, 13:37
Kirjoittaja musse67
Brembon sivuilla on taulukko josta löytyy mitat jenkki voorteihinkin.

http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2007/index.html

Progresso!

Lähetetty: 30 Maalis 2007, 01:08
Kirjoittaja Antti66HT
No niin, projekti on heilahtanut eteenpäin, tosin vielä saa vappuun tehdä töitä. Automiesten takiako sitä työn juhlaksi kutsutaan...

Jarrupalikkaa:

-Audin satulat, käsijarrumekanismilla. 100 euroa, uudet, overdiven romukaupasta... Palt motonetistä 14 euroa, kauanko kestää radalla... ;)

-Rav4 levyt, made in germany. n.300mm , paksuus 18mm, sopii 8" vatarin päähän niin kuin olisi siinä aina ollutkin, eli keskireikäkin passaa. ( 42 euroa pari motonetistä!)

Näillä levyillä 15" vanteisiin noilla satuloilla jää tilaa turvallinen 5mm.

Bemun pääsylinteri on sovitettu tulipeltiin. Pienen spacerin vaati, mutta ei isompia ongelmia. orgis jarruvalo kytkin täytyy hylätä liian jäykkänä. Ei toiminut kovin hyvin edes ilman tehostinta.

Tietääkö joku missä autossa olisi ollut hyvä hydraulinen kytkin?

Ainoa ongelma, tosin pieni, oli ettei kytkin vivusto mahtunut enään olemaan paikallaan, joten kytkimen muutos hydraulisiin tuli eteen...

Päädyin 123 mesen sylintereihin, pedaali puolen sovittelin tänään orgikseen. Sylinterit oli halvimmat, yhteensä jotain 56 euroa, hiacen olis maksanut tuplasti

Tähän mennessä rahaa palanut projektissa n. 218 euroa.

PS. jaa niin, projektia hidastanut hieman alatukivarsien kiinnityspisteiden siirto ja säädettävyys...