Sivu 1/1

Kromauksen irroitus alumiinivanteista

Lähetetty: 21 Helmi 2007, 08:30
Kirjoittaja JYK-90
Mikä on paras konsti irroittaa kulunut kromaus alumiinivanteista? Pitääkö vanteet hiekkapuhaltaa, vai onko jokin järkevä kotikonstein onnistuva menetelmä?

Lähetetty: 24 Helmi 2007, 01:11
Kirjoittaja ROKI
Sorviin ja siivu pois, puhaltamalla pilaat vain ne vanteet. Olen muutamat aluvanteet puhaltanut, ja on pirun varoin tehtävä vaikkakin maalatut vain. Kromi ei irtoakkaan niin helposti kuin maali, sorvi tai happokylpy.

Lähetetty: 24 Helmi 2007, 13:05
Kirjoittaja Lauri
Hiekkapuhallus muutenkin taitaa olla turhan raju operaatio aluvanteille, lasikuulapuhallus on parempi.

Lähetetty: 24 Helmi 2007, 21:19
Kirjoittaja ROKI
Lasikuula puhallus on säästävä operaatio ja suositeltava, vaan ei tehoa komaukseen, eli sorviin tai happo kylpyyn.

Lähetetty: 26 Helmi 2007, 08:18
Kirjoittaja JYK-90
Toi happokylpy alkaa tuntumaan parhaalta vaihtoehdolta. Täytyy ottaa selvää mistä päin maata löytyis tekijöitä.

Lähetetty: 26 Helmi 2007, 15:56
Kirjoittaja Mussemaan
Eieiei.

Kromaamoissakin vanha kromi irroitetaan sähköpesulla.
Operaatio on elektrolyysiin perustuva toimenpide.
Näin vain kromi irtoaa, itse materiaali ei saa siipeensä ollenkaan.

EDIT jaa enpäs olekaan ihan varma että soveltuuko sähköpesu nimenomaan alumiinille.

Lähetetty: 26 Helmi 2007, 16:40
Kirjoittaja Antti66HT
No niin tietoa löytyi.

ON tosiaan kromauksen puhallus ongelmallista. On sen verran kovempaa materiaalia kuin toi alu... Tulee aaltoja.

Lähetetty: 26 Helmi 2007, 20:23
Kirjoittaja Jukka
JYK-90 kirjoitti:Toi happokylpy alkaa tuntumaan parhaalta vaihtoehdolta. Täytyy ottaa selvää mistä päin maata löytyis tekijöitä.
Missähän hapossa vanteita kylvetetään?

Soitteles mulle joku päivä.
Voisin kokeilla jos meidän myrkyt tehoaa eikä maksa mitään.

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 07:21
Kirjoittaja JYK-90
Otin selvää ja Loimaankromaus niminen firma tekee auton osien kromauksia. Siellä lupasivat irtikeittää vanhat kromit ja menetelmä on tosiaan sähkökemiallinen. Uudelleen kromattua ei alumiiniä saa, mutta eipä ole tarkoituskaan.

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 07:53
Kirjoittaja Mussemaan
JYK-90 kirjoitti:Uudelleen kromattua ei alumiiniä saa, mutta eipä ole tarkoituskaan.
Saa sen, mutta ensin pitää kikkailla tartunta-metalli alle. Käyttävät ymmärtääkseni yleisemmin kuparia. Suomessakin on puljuja joilta onnistuu.

Lähetetty: 27 Helmi 2007, 10:26
Kirjoittaja voorti
Jep, alumiinin saa kyllä kromattua, taitaa vaan tarvita omat altaansa/litkunsa ja kohtuulisen määrän lumputtamista.. hyvä tietää, että kromin poisto alumiinistä onnistuu loimaalla. Joskus rauta osia siellä kromauttanu, ja kun alumiinistä oli puhe sanoivat, ettei onnistu. kuparinkin taitaa nykyään heillä saada kromin alle.

Tuosta alukavioitten santahönkäsystä, käyttökojun aluvanteita olen jotkut hönkäissyt, viimesimmät oli tehtaalla pulveri maalattu ja olivat peijoonin tiukassa. Vanteet puluveri maalattiin, pinta todella siisti/ tasanen tasapainotuksessa ei ongelmia. kysyisin vaan mitä haittaa santahönkäsystä on, jos vanteet, esim puluveri maalataan?

Tuosta kromin poistamisessa sorvissa , siivu pois? reunasta? no, pääasia, että konit on kesäks ehejissä kengissään.

Lähetetty: 28 Helmi 2007, 08:19
Kirjoittaja JYK-90
Juttelin kaverin kanssa joka on puuhastellut kromi- ja alumiiniosien kanssa ja hän ei suositellut aluvanteille sähkökemiallista kromin irroitusta. Sanoi ettei vanteita voi sen jälkeen maalata, ei kuulemma pysy maalit siinä pinnassa!? Suositteli myös käyttämään ruiskupakkelia pohjalla jos päädyn ylipäätänsä maalaamaan vanteet.
Parhaan tuloksen hänen mukaansa saa kun hiekkapuhaltaa kromin irti ja sitten vaan kiillottaa vanteet aikaa ja kärsivällisyyttä säästämättä.

Lähetetty: 28 Helmi 2007, 08:51
Kirjoittaja voorti
Jos tuumaa kiilotella vanteet hiekkapuhalluksen jäläkeen, vois vanteet lasikuulapuhaltaa jos maholista. Kiilotus vois helepottuu kun "montut" tasottuu. Riippuu tiösti vanteen mallista, kuinka kauan aikaa suttaantuu. alumiiniin saa nopeesti kiiltoo, mutta kiillon joka pysyy kohtuu puunauksella, onkin ihan eri juttu ja ainekset joittenka pitäis estää alumiitin hapettumasta (lakat) vaatii virheettömän pinnan. hyvin kiillotettu alumiini on hyvän näköstä ja heleppo pitää siistinä vahalla taikka esim, autosolilla.

Lähetetty: 28 Helmi 2007, 14:00
Kirjoittaja Antti66HT
Mites, ensin kromin poisto, ja sitten puhallus? Ei olis kova kromi häiritsemässä puhallusta?