Sivu 1/16
Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu
Lähetetty: 14 Helmi 2007, 00:29
Kirjoittaja 2065
Avataan tähän aihe:
Mikä on paras rengas kerhokäyttöön? Valikoima Suomessa on niin
pieni ja kokeilumahdollisuudet vähäiset, että olisi hyvä jakaa kokemuksia kerholaisten kesken. Myös import renkaat.
Kumin täytyy tietty olla hyvä slalomissa, radalla, cruisailuissa, maantiellä..
Aika kovat vaatimukset. Riittääkö yksi rengassetti?? Onko kahdessa setissä järkeä??
Ja tietty rengaskoko vaikuttaa ominaisuuksiin.
Mutta käynnistetään keskustelu.....

Lähetetty: 14 Helmi 2007, 01:48
Kirjoittaja Arto65FB
Kerhon epävirallisena rengastestaajana
http://www.partanen.net/gallery/display ... 46&pos=111
olen päätynyt kahden satsin ratkaisuun earlyssa. Ajossa mitä tahansa black round pirelli, barum tai vaikkei niin round niin edes neljä ilmaista huoltsikan roskiksesta vietyä Misukkaa 15 tuumaisena ja radalle Bridgestone S-02 225/50/16, ehkä turhaa säästelyä, mutta eipä ole tarvinnut muutoskatsastaa 16" vanteille. Turhaa säästelyä ehkä siksi, että ostettiin Mexicon kanssa samaan aikaan Bridgestonet ja mulla on vasta vähän pinta putsaantunut kun Mexico heitti jo roskiin, eli eipähän niistä slickseistään mitään hyötyä tallin lämmikkeenä ole, nehän vaan kuivuu ja kovettuu. Lisäksi kyse on kuljetuskapasiteetista, eli kun FB:n takapenkki on pois, noi neljä "race"rengasta mahtuu hienosti kabiiniin ja perhe ei. Eli kuka hakee vaimon ja pojan Kokkolan asemalta ensi kesänä Kalajoelle.
Toisaalta omituisen renkaan omituisuudet riippuu yllättävän paljon ajopinnasta. Viime kevään Kouvolan slalomissa noi kolme vuotta sitten roskisdyykatut 205/60/15 Misukat piti yllättävän hyvin, sen sijaan parin viikon päästä Hakuninmaalla eivät taas ollenkaan.
Toi sun slalom/rata/cruising/maantie ovat kaikki vähän erilaisia ja johtaa tietenkin kompromisseihin valinnassa. Slalomissa on vain pito, siitä vaan Dot-R kummeja alle treadwear 50 luokkaa ja auto ennemmin kaatuu kuin luistaa asfaltilla. Radalle taas pitää olle kummi, joka kestää lämpöä, kun ajatellaan, ettei kuitenkaan joka reissuun uutta satsia hankita. Cruisingiin parhaat on tietenkin 185/82/14 kumit, pehmeät ja vinkuu varmasti. Maantielle taas pyöreäolkaiset 205-225/60/15 antavat mukavan tuntuman olematta uraherkkiä tai kovia. Tolla perusteella olen päätynyt myös tuohon kahden setin juttuun. Ehkä seuraavaksi 245/45/16 olisi rata/slalom ja black ja almost round ningpongdiamondstarxp5000radialproSR jossain sopivassa 15" koossa cruising/maantiekäyttöön.
Fokseissa ja SN95 tietty vannekoko on toinen ja helpottaa käyttisrenkaan valintaakin.
Lähetetty: 14 Helmi 2007, 04:29
Kirjoittaja Aku_81
Eipä omasta mielestä nuo firestonen firehawk sz80:tkään hassummat ollu, väittävän olevan kilpailija noille potenzoille. Pyöreäolkaisena aika hyvä ajaa maantiellä ja radallakin tuntui pitoa olevan entiseen nähnyt, edelliset sorti parissa mutkassa alle, nuo ei. Oli aika suuri ero halpisrenkaaseen vaikkei nuokaan hirviästi maksanu setti, toissa syksyllä oli alta viissataa koossa 225/50/16.
Lähetetty: 14 Helmi 2007, 08:09
Kirjoittaja Vee8
Mun ääni menee Barumille. Nimestään huolimatta hyvä ja edullinen rengas joka kärsii rata-ajoa paremmin kuin moni kalliimpi kumi. Ja toimii ihan hienosti jokapäiväisessä työmatka-ajossa. Kauas on tultu siitä mitä Barum oli 90+luvun alussa: ei mitään pitoa missään olosuhteissa.
Lähetetty: 14 Helmi 2007, 09:28
Kirjoittaja Mexico65
Ei voi sanoa..
Ne jotka ajavat hyvillä renkailla eivät välttämättä tiedä minkälaiset on huonot ja ne jotka ajavat huonolla renkailla eivät tiedä minkälaiset on hyvät. Väliin saattaa jäädä vielä paljon vaihtoehtoja.
Vastaus löytyy tähänkin varmaan vain testaamalla. Näin voi löytyä hyvä ja kohtuu hintainen rengas joka miellyttää, mutta tuo tapa taitaa tulla kalliiksi.
Pelkkä rengasmerkki ei välttämättä takaa mitään mutta malli, tyyppi, nopeusluokka ja seoksen kovuus voi merkitä jo jotain.
Lähetetty: 14 Helmi 2007, 13:20
Kirjoittaja Mexico65
Tuolta voi löytää parempia vastauksia kysymykseen:
http://www.tyretest.com/index.html
myös eri toimittajilla on jonkin näköisiä listauksia renkaiden paremmuudesta.
Esim:
http://www.1010tires.com
http://www.tirerack.com
ym.
Lähetetty: 14 Helmi 2007, 15:43
Kirjoittaja TomiKoo
Arto65FB kirjoitti:Lisäksi kyse on kuljetuskapasiteetista, eli kun FB:n takapenkki on pois, noi neljä "race"rengasta mahtuu hienosti kabiiniin ja perhe ei. Eli kuka hakee vaimon ja pojan Kokkolan asemalta ensi kesänä Kalajoelle.
Eipäs nyt taas liity otsikkoon, mutta tuohon onkelmaan löytyy helposti ratkaisu!
Otetaan jostain pakettiauto, ladataan tankki täyteen naftaa, sisään kyytiin kaksi - kolme settiä renkaita ja yksi moottoripyörä. Heitetään nuori miehenalku kuskinpaikalle ja off you go. Sitten otetaan oma perhe kyytiin Mustankiin ja lotkotellaan auringonlaskuun!
Ei nyt ehkä Kalajoelle, mutta Botniaringille kyllä!
Tomi
Lähetetty: 14 Helmi 2007, 16:10
Kirjoittaja Antti66HT
Ite hommasin Hankookit viime kesänä. Radalla ei ole vielä kokeiltu, mutta ainakin maantiellä tuntuu hyvältä, ei vetele enään urissa. Lienevät siis tuollaista pyöreä olkaista mallia. Botniaringillä näkee mistä ne on tehty.
Sitten kun siliää niin toivottavasti on jo rahaa ostaa Renkaat. Bemussa oli Nokian NRT-Z:t aikanaan 225/50-16, ja pidin.
(Eli radalla ei kovin häävit. Pehmeä runkoinen rengas. Onneksi myös liukas, niin ei ihan taivu alle...

)
Lähetetty: 14 Helmi 2007, 20:05
Kirjoittaja Dervish
Mexico65 kirjoitti:
Ne jotka ajavat hyvillä renkailla eivät välttämättä tiedä minkälaiset on huonot ja ne jotka ajavat huonolla renkailla eivät tiedä minkälaiset on hyvät. Väliin saattaa jäädä vielä paljon vaihtoehtoja.
Mää varmaan oon se joka ei oo hyvillä ajanu... Tai no..
En huomannu ees eroa ennen ja jälkeen sub freimien asennuksen.
Renkaina melkeinpä halvimpia käyttänyt.
Yks kierros per kesä ajorenkaita mitä ny uutena edukkaasti saa ja kaikki muu onkin sitten kierrätystavaraa mitä saa ilman.
Lähetetty: 15 Helmi 2007, 01:22
Kirjoittaja 2065
mulla oli alla yokohamat jotka vaihdoin "kulutuspinnan äkillisen
kuluman johdosta" hankookkeihin.
Huomasin eron jo ekassa risteyksessä kun auto ei meinnaut
kääntyä kun viiveellä... vähän löysempi paketti....
onko eroja merkeissä???
suosikkirenkaita???
Lähetetty: 15 Helmi 2007, 01:39
Kirjoittaja Antti66HT
jaa, että rätti renkaat... Millä rohviililla nuo oli?
Lähetetty: 15 Helmi 2007, 06:41
Kirjoittaja JXA-26
Dervish kirjoitti:Mää varmaan oon se joka ei oo hyvillä ajanu... Tai no..
Olihan meillä ne "mahtavan" pidon omaavat Hercules rankaat !
http://www.partanen.net/gallery/display ... 61&pos=166
Aikanaan kun tuli Endurancea kurvailtua siviilirenkailla, niin samassa kokoluokassa eri valmistajien kumiseoksissa oli valtavia eroja. Britgestonet oli ainakin sellasia jotka lämmetessään rupesivat murenemaan, kuin taas Nokialaiset lähtivät sulamaan sliksin tavoin. Paras hita/laatu suhde on tähän asti ollut Barumeilla !
Jos haluaa sijoittaa renkaaseen vähän enemmän, niin Toyo on ainakin sellainen mitä kovin moni on kehunut.
Lähetetty: 16 Helmi 2007, 22:08
Kirjoittaja Arto65FB
Unohtui tosta ekasta viestistä, että noin puolen tusinaa ekaa ajokertaa radalla aika paranee joka kerta vaikkei autolle tai renkaille tee yhtään mitään. Eli jos vaihtoehtona on, ostaako uudet renkaat vai osallistua yksille ratapäiville, niin ehdottamasti vanhoilla kumeksilla ratapäiville kuin satsata kumeihin 400e ja sitten valittaa, että on pitkä matka ja ei ole rahaa bensaan.
Toinen on, että älkää sanoko, että nuukialaiset sitä ja miselinit tätä. Kumpiakin on sekä ladaan että verrariin. Kertokaa mikä malli. Eihän sitä sanota, että selkeesti foordi on nopeempi kuin verrari tarkoittaen että uusi Ford GT on nopeampi kuin '77 Ferrari 308.
TomiKoo kirjoitti:[Heitetään nuori miehenalku kuskinpaikalle ja off you go.
Meillä nuorella miehenalulla on vielä 7 vuotta tohon hommaan.
Lähetetty: 16 Helmi 2007, 22:55
Kirjoittaja Aku_81
Arto on oikeassa, ei pelkät renkaat muuta rata-aikaa radikaalisti, kunhan ekana kuskina kehittyy niin sitten on todella hyvistä renkaistakin lisä apua. Kukaan ei kiellä hankkimasta parempia renkaita, kunhan raaskii tulla radallekin niitä käyttämään, silti normiajossakin huomaa eroja renkaissa.
Lähetetty: 21 Helmi 2007, 16:44
Kirjoittaja 2065
asia on kyllä varmasti juuri näin, mutta kyllähän se oikea rengas
auttaa asiaa varmasti jo alusta asti. usein uhrataan paljon rahaa ja
aikaa esim koneeseen ja alustaan, mutta renkaat jää vähälle huomiolle.
ei välttämättä tarvita "super-renkaita" vaan hyviä kerhokäyttöön sopivia,
myös hinta/laatusuhteen osalta.
liukasteleva auto jossa ei ole pitoa ei ole hyvä opettaja...
-tosin kuulostaa hauskalta pitäisköhän kokeilla....
missäpäin nettiä-paitsi Mexikon mainitsemissa paikoissa, voi
lukea testitietoa renkaista?
myös "Maailman parhaan kerhorenkaan" etsintä jatkuu
