Sivu 1/2

Symbolinen käsijarru

Lähetetty: 03 Helmi 2007, 17:46
Kirjoittaja METVURSTI
Viime katsastuksessa 65 ei mennyt ekasta läpi läyhäsen käsijarrun takia. Ei kun takasin säätämään kaikki mahdolliset löysät pois ja rasvaamaan vipstaakit. Uusinnassa katsastaja sanoi, että kisko itse jos jaksat/uskallat hajottamatta sateenvarjohantaakia. Aivan hiessä jalkakyykyllä mittari nousi edelleen vain sinne päin, ja säälistä setä sanoi, että menköön nyt läpi. Mutta seuraavlla kerralla näillä lukemilla ei kannata tulla edes lähelle konttoria.

Autoon on vaihdettu 73 minkä lie Fordin perä ja kaikki jarrutilpehöörit sen mukana. Voisko moinen vaikuttaa köppäseen kässäriin? Suora välitys kahvassa on aivan tehoton (jokseenkin old school...), ja ainakin jo 67 Fairlanessa oli jo kunnon (käsi)jarrupoljin, johon sai potkua aivan eri tavalla kuin kiskomalla sontsikasta. Joka euromopoissa samalta ajalta on ollut vivussa välitys, siis vipuvoimaa. Pitääkö alkaa vasenkätiseksi, jotta jatkossa jaksaa kiskoa?

Millä siis tehostaa Mussen kässäriä, jotta ajokausi ei jää lyhyeksi? Ei riitä konttorilla selitykseksi, että automatikissa on P joka pitää minkä lupaa vaikka seinää vasten... Sielä on viralliset auton paino/jarruteho/kahvan kiskontavoima-lukemat (huom! vipuvoima, jota ei ole...). Onko hyviä kikkoja tehdä "käsijarrutehostin", keinolla millä hyvänsä... Pliis

Lähetetty: 03 Helmi 2007, 18:34
Kirjoittaja Kesämies!
Meikällä sama ongelma. En ole ehtinyt vielä availla jarruja, joten pelkkänä korvana olen minäkin. :)

Lähetetty: 03 Helmi 2007, 18:47
Kirjoittaja ROKI
Mussen käsäri on ollut aina sellanen paska jota saa tempoa, minä kyllä sain omaani käsärin toimimaan , siihen on kikat jolla sen saa toimimaan tyydyttävästi . Voin neuvoa temput jos kiinnostaa, muutamille olenkin kikat kertonut ja jarrut on korjaantuneet.

Lähetetty: 03 Helmi 2007, 19:12
Kirjoittaja Homer65
Joo! sehän on sellanen "kaksasentoinen" käsijarru, vapaa / ei pidä :lol: :lol: :lol: . Itellänikin, kulmiensäädössä, kaveri kiroili kun ei auto pysy paikallaan vaikka kuinka kiskoo käkkäriä. Onhan siinä vipu, tai mulla ainakin on, sijaitsee heti laatikon takana. Vaijeriosuus kannattaa tarkistaa, siis, että se todellakin liikkuu siinä suojaputkessa.

Lähetetty: 03 Helmi 2007, 22:04
Kirjoittaja 65HT
Kyllä sen pitäisi hyvin pitää kun on kunnossa. Itse olen ajellut pelkkä käsijarru ainoana jarruna kun oli vuoto jarrusysteemissä. Ei tosin uskaltanut kovasti ajella, mutta kaupungissa pystyi ajamaan ihan ok kun vähän ennakoi liikennevaloja ja muita jarrutuksia. Ei tietenkään ole turvallista tai suositeltavaa, mutta kun oli pakko siirtää autoa eikä ollut niin kauhean pitkä matkakaan.

Jännitystä elämään! :D

Lähetetty: 03 Helmi 2007, 23:48
Kirjoittaja raunoh
En oikein ymmärrä mikä voi olla ongelma. Omassa 64-avossa on ollut viimeisen 15 vuoden ajan käsijarru ihan kunnossa, myös katsastuksessa. Tuolloin 1991 laitoin kaikki uutta, ja tasaisesti molemmin puolin on jarruttanut.

Lähetetty: 04 Helmi 2007, 12:08
Kirjoittaja Arto65FB
Ehkä sitä pitäisi mennä sinne auton alle ja kiristätte sitä vaijeria.

Lähetetty: 04 Helmi 2007, 16:48
Kirjoittaja janne260
raunoh kirjoitti:En oikein ymmärrä mikä voi olla ongelma. Omassa 64-avossa on ollut viimeisen 15 vuoden ajan käsijarru ihan kunnossa, myös katsastuksessa. Tuolloin 1991 laitoin kaikki uutta, ja tasaisesti molemmin puolin on jarruttanut.
Enpä ymmärtänyt minäkään keväällä 1991, mikä voi olla käsijarrussa ongelma.
Eka käynti konttorilla: Auto muuten ok, mutta käsijarru nousee liikaa, luvut riittää, mutta ei saa nousta saatanallisen repimisen jälkeen viittä naksausta.

Toka käynti: pelkkä näyttökäynti, n.3 vkoa edellisestä, sama ukko ei saa kässäriä nousemaan kuin kolme pykälää, dynoluvut riittää vaan käyttövara on kuulemma liian lyhyt. EI leimaa vieläkään.

Kolmas käynti: Seuraava viikko, eri setä, kässäri kelpaa että heilahtaa. Leiman saannin jälkeen kysymys, että oliko oikeasti ok? Setä tuumaa että oli, miten niin? No kun kolmas kerta kelpaa, ja sille kässärille EI OLLUT TEHTY NOIDEN KERTOJEN VÄLILLÄ YHTÄÄN MITÄÄN!!

... vaikea oli tosiaan ymmärtää...vieläkin.

Lähetetty: 04 Helmi 2007, 18:34
Kirjoittaja Mexico65
Saattaa olla, että 42 vuotuisten autojen tekniikassa on jotain pielessä kun vähän väliä pitää olla säätämässä ja huoltamassa. Onhan se kumma kun laite on toiminut useita kymmeniä vuosia ihan hyvin mutta nyt se ei toimi. -- Ilmeisesti joku valmistus tai suunnittelu virhe. Vai olisiko tuon käsijarrun kanssa käynyt niin, että 65 systeemiä on vähän rukattu ja susi tuli tuosta 73 systeemistä.

Jep.
Käsijarru vaati huolto ja korjaus toimenpiteitä.
1. Kokeile onnistuuko pelkällä säätötoimenpiteellä.
- säätö löytyy auton alta noin vaihdelaatikon hännän tienoilta.
Jos ei auta niin
2. Tarkasta, että vaijerit ovat ehjät ja jotenkin voideltu liikkuvat herkästi.
Jos ei niin rasvaa ja herkistä.
Jos ei auta niin
3. Tarkasta takajarrut avaamalla rummut.
Onko hihnat kunnossa vaihda tarvittaessa. Ei kai vaan ole öljyiset. Jos öljyä niin vaihda hihnat ja vetoakselin stefa.
Jos ei auta niin
4. Toimiiko jarruhihnojen säädin? Jos ei niin tarkasta voisiko käsi säätö onnistua. Jos ei vaihda uusi säädin.
Jos ei auta niin
5. Tarkasta, että käsijarruvipu välittää voiman myös etummaiselle hihnalle välitangon välityksellä. Jos ei niin korjaa vaikka täyte hitsaamalla tai hanki uusi välitanko. Olihan molemmilla puolilla tankojen mitat samat.
Jos ei auta niin
5. Tarkasta rummun halkaisija ja vertaa sitä kyseisen rummun minimi mittaan jos rumpu kulunut liikaa vaihda se uuteen ja aloita säätötoimet alusta.

Tietysti kaikkien käsijarrun osien tulisi olla olemassa ja oikein paikoillaan. Tarkasta lisäksi, että käsijarrukahvalta lähtevä vaijeri kulkee hyvin ohjauspyörän kautta (en tarkoita rattia). Ja olihan sekin vaijeri rasvattu niin kuin käsijarrukahvan holkki.

En ole törmännyt käsijarru ongelmiin katsastuksessa, mutta ennen katsastusta olen joskus jotain säätöjä joutunut tekemään.

Lähetetty: 04 Helmi 2007, 20:04
Kirjoittaja Homer65
Ei mullakaann käkkärin kanssa, katsastuksessa, ole ongelmia ollu. Kulmasäädössä vaan ku kaveri halus pitää vaihteen vapaalla, lähti taakse päin.

Kiitos vastauksista!

Lähetetty: 06 Helmi 2007, 17:45
Kirjoittaja METVURSTI
Hyviä ohjeita, nämä ovat näiden tsättipalstojen parhain puoli. Kiitos ohjeista. Puolivuosisataa vanha tekniikka ei ole kovinkaan ihmeellistä. Normaalin ihmettelyn jälkeen usein muutaman "MIKSI"-kysymyksen jälkeen ollaan oikeilla laduilla ja jossain siellä, mitä korjausoppaat eivät edes mainitse. Normaali kuluminen voi olla vanhoissa vehkeissä mitä vaan (ja, kuten itse olen huomannut, vuosikymmenten aikana ed. omistajien villit modifioinnit hyvässä ja pahassa...) Ei tässä kovin teknisiä mittareita juuri ole tarvittu ns. trouble shootingissa, niin kuin amerikan malliin on tapana sanoa.

Itse ajattelin, että onko -70 -luvun perässä jotkin käsijarrun välitykset erilaiset kuin orkkis-65-perässä. Itse en ole tilpehöörejä vaihtanut, muistelin vain 80-luvun Fairlaneaikojani käsijarrupolkimineen... Oliko muuten 65 ja 66 käsijarruvaijereissa jokin ero jossain siellä alapäässä, jonne harvoin on asiaa? Yleensä uudemmissa luuluisi olevan, ainakin tuolloin, paranneltuja osia. Nykyisin lienee muutoksissa kyse halvemmista osista?

Lähetetty: 08 Helmi 2007, 09:48
Kirjoittaja MONTTU
Mulla on ainakin auton alla toisesta päästään saranoitu välitysvipu jonka päähän etuvajeri kiinnittyy. Tässä vivussa on sitten useita lovia takavaijerin rissan kiinnitystä varten eli etuvaijetin vetovoiman saa tarvitaessa melkein nelinkertaistettua katsastukseen. En tiedä onko vakio vai oma tekele.

Re: Symbolinen käsijarru

Lähetetty: 03 Heinä 2012, 21:52
Kirjoittaja Tahavo
En saa kässäriä millään pitämään. Kaksi käyntiä jo konttorilla jo molemmilla kerroilla lukemat 0,5-0,6. Aikaisempina vuosina on riittänyt rumpujen putsaus ka kenkien karhennus. Vaijerit liikkuu, välitangossa on "korokepalat" jolla saa välyksen pois. Kengät melkein uudet. Kengät ei öljyiset. Ainoa silmiin pistävä asia on uraiset rummut mutta minusta ne on olleet uraiset niin kauan kuin muistan. Polkimesta polkien jarrulukemat on ihan hyvät. Turhaa kait kysyä mitähän tässä vielä tekisi. Kuhan nyt purnasin :(

Re: Symbolinen käsijarru

Lähetetty: 03 Heinä 2012, 22:07
Kirjoittaja hannu
Tahavo kirjoitti:En saa kässäriä millään pitämään. Kaksi käyntiä jo konttorilla jo molemmilla kerroilla lukemat 0,5-0,6. Aikaisempina vuosina on riittänyt rumpujen putsaus ka kenkien karhennus. Vaijerit liikkuu, välitangossa on "korokepalat" jolla saa välyksen pois. Kengät melkein uudet. Kengät ei öljyiset. Ainoa silmiin pistävä asia on uraiset rummut mutta minusta ne on olleet uraiset niin kauan kuin muistan. Polkimesta polkien jarrulukemat on ihan hyvät. Turhaa kait kysyä mitähän tässä vielä tekisi. Kuhan nyt purnasin :(
koitas vielä vaihtaa rummut puolelta toiselle....

Re: Symbolinen käsijarru

Lähetetty: 04 Heinä 2012, 01:08
Kirjoittaja Firebolt
Joo, mulla se kahva on semmonen koriste-esine, joka kerralla konttorilla sanottu että tohon ei varmaan oo koskettukkaan, onhan tää sentää automaatti. Eikä siinä koskaan oo ollu kunnon jarruakaa. Mut heittämällä on leima irronnu...