Sivu 1/1

302 87 ruiskusta jne

Lähetetty: 30 Tammi 2007, 11:44
Kirjoittaja pressa
Vaihdettiin F-150 xlt lariant -85:een Thunderbird 86/87 302 moottori ja piristäminen on tietysti mielessä, kone on siis vakiona jo rullanokalla ja tulossa on 270 asteinen nokka ja peltisarjat. Mitä kokemuksia on, kannattaako lähteä rakentamaan tuolla efi 5.0L ruiskulla vai mitä sinne imupuolelle pitäis imusarjan lisäksi tehdä että saadaan voimaa ulos, kannet ainakin portataan tai sitten vaihdetaan kokonaan paremmin virtaaviin. Vakiona tuo tulilinnun mosa on kaiketi aika laiska, saako tuolla omalla ruiskulla tarpeeksi syöttöä millään ilveellä, onko noihin jotain "lastuja" saatavilla vai onko kaasutin ainoa mahdollisuus? Kokemuksia?

Lähetetty: 30 Tammi 2007, 12:08
Kirjoittaja pressa
Vielä sellainen asia että onko valmistenumeron perusteella mahdollista tunnistaa mikä versio tuo uusi kone nyt on eli ruisku on 8-piste efi 5.0L (onko ns maf?) joten miten iso ero siinä on vanhaan korkeampaan ruiskuun (2-piste?) joka oli entisessa 85 koneessa tehon kannalta? Uuden koneen eroina ovat ruiskun lisäksi rullanokka ja ainakin erilaiset tulpat joten kansissa on kaiketi jotain eroa noissa vuosimalleissa? Uusi kone ei kuitenkaan taida olla H.O kun on thunderin nokalta, mitäs tehoarviota tuossa vois vakiona olla? 175hv?

Menee hieman arvailuksi mutta kun täällä tuntuu tietoa olevan niin mitäs arvelette tuon koneen antavan ulos tuolla 270ast virinokalla ja peltisarjoilla ilman että imupuolelle tehdään muuta kuin imusarjan vaihto? Ja onko tuo uudempi kone vakiona riskimpi kuin F-150 302-85 kone vakiona?

Paljon kysymyksiä toivottavasti joku jaksaa vastata, tieto olis tarpeen kun suunnittelee tuota viritystä..

Lähetetty: 30 Tammi 2007, 13:35
Kirjoittaja Late
86 / 87 Tbirdin (sama kone myös fullsizereissä) 302:sta on ilmoitettu tehoa 150 hv. Eli kuiten arvelitkin, niin kone ei ole HO vaikka onkin rullanokalla. Alkuperäinen nokka on enemmän suunniteltu alavääntöä ajatellen. 86/87 ruiskussa ei ole MAF:ia, se tuli käyttöön vasta pari vuotta myöhemmin.

Virittämisen kannalta ruisku on käsittääkseni aika haastava, alkuperäisen ruiskun rajat tulevat nopeasti vastaan. Käsittääkseni tuota vanhempaa ruiskua ei voi "lastuttaa", uudemman MAF-ruiskun voi. Alkuperäisissä kansissa on lienee paljonkin parantamisen varaa, ne kun on suunniteltu pääasiassa polttoainetalouden ja edullisuuden ehdoilla.

Ainakin Tbirdissä siirtyminen kaksipisteruiskusta 8-pisteruiskuun (vuonna 86) kasvatti tehoa 20 hv (130 ->150 hv)