Sivu 1/2

S.F.I fluid damper

Lähetetty: 13 Tammi 2007, 16:50
Kirjoittaja stang-95
HBF-302, C.A.T;in valmiste.
Pitäisi käydä myös 289:iin.
Meneehän tuo,mutta kun alkuperäinen damper näyttää nollaa, niin kyseinen n.65ast. ennakkoa.
Kehä käännettävissä, mutta silti ei saa kohdalleen.
Teenkö uudet merkit vai luovutanko, vai mitä?
Ja ei tosiaankaan, vanha ei ole pyörähtänyt ja heitä 65 astetta.

Lähetetty: 15 Tammi 2007, 13:35
Kirjoittaja Tapsa
moro!
HFB-302 pitäs sopia (sopivuus 289-400M) asti
jospa tehtaalla on näissä muissa moteissa
ajoitus merkki toiseessa kohdassa
siksi varmaan heittoa noi reilusti .
olen muutamaan mottiin asentanut CAT damppuja
tosin eri merkkisiin ja sopivuus aika hyvä
HFB-302HO on eri painoinen ja tarkoitettu 302 aksilalle
jos onnistuu osoittimen paikan muutos suosittelisin sitä.
jos ei niin merkinnät tarttuvalla tussilla (permanent type)
jos rupee sahaillee /viilailee tms dampperia merkkaileen
se voi olla olla työlästä ja lopputulos ei toivottu.
t.tapsa

Lähetetty: 15 Tammi 2007, 15:01
Kirjoittaja Mexico65
Jos merkit ei käy kohdilleen niin kannattaa turvautua ajoitusmerkki teippiin.
ESIM. yhden valmistajan.
Timing Tape MSD-8985
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Hintakaan ei ole huima.

Lähetetty: 15 Tammi 2007, 22:02
Kirjoittaja Arto65FB
Oletko varma, että ostit dampperin oikeaan vuosimalliin. Pikkulohkoissa on ajoitusmerkkien paikka vaeltanut vuosien varrella paitsi kulahtaneissa damppereissa, myös itse lohkossa. Toi 65 astetta kuulostaa suunnilleen siltä, kun sulla olisi lohkossa ajoitusmerkit kuskin puolella ja dampperi tarkoitettu sellaiseen missä ne on apparin puolella tai päinvastoin.

Lähetetty: 15 Tammi 2007, 22:10
Kirjoittaja GT-350
Minä tekisin uuden merkin. Eihän sinne tarvita kuin yksi piste tai viiva jos aina käyttää sellaista ajoituslamppua, jossa on säätö nollaan...

On Foordilla varmaan ollut "muutamia" eri toteutuksia damppereissa...esim. tuossa Ford Racingin M-6316-B50 (1981-2001 MUSTANG 5.0L CRANKSHAFT DAMPER) -tuotteessa taitaa olla neljät merkit...

Lähetetty: 16 Tammi 2007, 10:15
Kirjoittaja stang-95
Eipä ole vuosimallista tietoa ei. Ajoitusmerkki löytyy kuskinpuolelta.
Vielä epäilyttää tuo käypäsyys, vieläkö etsittävä uusi.

Lähetetty: 16 Tammi 2007, 14:36
Kirjoittaja Tapsa
onko 3vai 4 pultti hihnapyörä kiinnitys
pitäshän ton mustan sopia .
jos jostain syystä ei , sitten vaihtaa suoraan muihin merkkeihin
esim TCI Rattler , 870010
internal balanced 6-1/4" hinta n 450 taalaa...
pitäähän rallikoneessa olla rallidampperi ! :wink:

Lähetetty: 16 Tammi 2007, 15:47
Kirjoittaja stang-95
Hihnapyörä on kolme pulttinen, mm.CAT:ssa on neljä.
Enkä huomannut tilattaessa #¤%"&&na.

Lähetetty: 17 Tammi 2007, 13:39
Kirjoittaja Tapsa
joko hihnapyörän reikä muutos tai toinen hihnapyörä
useimmat uutukaiset on neljällä , vanhat varmaan kolmella pultilla.
eiköhän sulle löydy joltain ylimääräinen hihnapyörä?

Lähetetty: 17 Tammi 2007, 14:00
Kirjoittaja GT-350
Tai dampperi, tämmöönen Summittilainen voisi olla juuri kohta jouten:

SUM-C4269

SFI, 28oz (ilmeisesti irrotettava kivi) ja molemmat pulttijaot hihnapyörälle...

Re: S.F.I fluid damper

Lähetetty: 10 Touko 2014, 10:51
Kirjoittaja Mexico65
Jatketaan vanhaa juttua.
Tarkastakaa aina dampern ajoitus merkit!
Oili kyseessä siten minkä valmistajan tuote tahansa.
Tarkastakaa AINA ajoitus merkit!!

Tämä siksi, ettäkö olisin tehnyt jonkin virheen ja oppinut vaan tarkasti ATI Super Damperin merkkien sopivuuden C4OE jakopään merkkiin ja heittoa oli noin +10 astetta. Korjaus tehtiin tietenkin ennen dynoa ja sytkän säätöä.

Siten vielä pari asiaa dampereista:
Professional Products Harmonic Dampers... Any good?
" Professional Products Damper is made in CHINA and the quality control is VERRRRRRRRRRRRY bad. You playing with a loaded bomb right now."
http://www.speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2254

"this is what I have...
it has been flawless and performs better than the old fluidampner I had.
http://www.jegs.com/i/JEGS/555/51600/10002/-1
best dampner that I have has so far."

"That's a PowerBond."

damper dyno test
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... 0&start=15

Pari kuvaa kuinka kaunis särkyy…

IMO, using a cheep balancer is like putting a set of K-mart rods in a engine.... It's one of the last places to try and save a buck...….

ja 289 C4OE kopan epäsopivuus ATI damperiin.

Re: S.F.I fluid damper

Lähetetty: 11 Touko 2014, 10:17
Kirjoittaja Mexico65
Vielä yksi esimerkki pp:n laadusta.
Meet the SFI Standard.
Mikäs laadun tae tuo SFI oikein on?
Onko se suunnilleen sama kuin CE merkintä? Chinese Engineering

http://www.speedtalk.com/forum/viewtopic.php?p=190664

Re: S.F.I fluid damper

Lähetetty: 12 Touko 2014, 14:45
Kirjoittaja Mexico65
Ottaisi sen verran takaisin ettei nyt hirveä damberin vaihto rumba alkaisi.
Lähes kaikki ehjät damberit täyttää ns. katukäytössä vaadittavan tason.
Nuo hajoamiset ovat tapahtuneet kilpakäytössä, tarkoittaen korkeita kierroksia +7000 rpm jne.

Huomioikaa myös, että keskustelut on käyty speedtalkissa jo muutama vuosi sitten.

Moottori on kuitenkin eri osa-alueiden summa, heikoin lenkki määrittää tason.
Katumoottori on eriasia kuin kilpamoottori, tosin kadulla näkee aika usein jopa tehokkaampia moottoreita kuin kilparadoilla.

Re: S.F.I fluid damper

Lähetetty: 12 Touko 2014, 17:04
Kirjoittaja Antti66HT
Täytyypäs tarkkailla. Itsellä kun sattuu olemaan tuollainen PP dampperi motissa kiinni. Toistaiseksi vielä yhdessä osassa. Vaihtuu kyllä ATI:n heti kun pääsen mittailemaan minkälaisen tarvin...

Löysin muuten nuo hajonneen dampperin kuvat. ATI:n kotisivuilta. ihan asiaa, mutta vähän huonoa makua pistää ensimmäisenä esille toisten romuja.

Re: S.F.I fluid damper

Lähetetty: 12 Touko 2014, 22:15
Kirjoittaja Fastback
Joo, mulla korkkasi alkuperäinen 44 vuotta palvellut 429 Cobra Jet dampperi, se ainoa vanha osa moottorissani. Ostin tilalle PP: 90000 sarjan SFI hyväksytyn dampperin. Tämä ei ole meets vaan SFI approved, en sitten tiedä onko mitään apua asiaan. Tämä on varmasti parempi mitä rikkinäinen 44 vuotta vanha dampperi - tämä ei perustu tietoon, vaan mutu tuntumaan. Vähän hirvitti myös lukea speedtalkin tekstejä, mutta näkyi painottuvat sitrolet linjalle noi viat ja pari tunnettua äijää 460 forumilla sanoi käyttäneensä näitä ilman ongemia 429/460 motessa, joten tilailin pari viikkoa sitten ko. härvelin. Toki hekin sanovat että Romac, Ford Racing ja ATI lienevät parhaimmistoa. Lienee selvää, että ekana linjalla on SBC ja BBC moottorien osat koska niitä on eniten maailmassa näistä vanhanliiton v8 koneista, eli lienee siellä oppirahat maksettu dampperien kanssa. Minulla on siis kohta menossa Professional Productsin dampperi moottoriini ja merkkaan värillä linjan sisä ja ulkokehään jotta voi seurailla liikkuuko kehä. Jos liikkuu niin tilataan sitten Ford Racingin oma 429/460 dampperi - se on erinomaisen laadukas kalikka.