Sivu 1/1

Ford 289/302 lohkoista

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 11:04
Kirjoittaja Vehje
Kun nyt tarvitsee joku lohko hommata koneen pohjaksi tohon katiskaan, niin tehdäänpäs lista lohkoista ja mahdollisista eroista.

289 5-bolt
289 6-bolt
302 non-roller
302 roller

Kun siis tarkoitus on tehdä 6-pulttiseen lohkoon 289 tai 302 kone ja 60-luvun jakopäänkopilla ym. niin onko väliä mihin lohkoon sitä tekee?Tietysti selvä ero on toi roller/non-roller lohkon erot, mutta onko muita eroja tai hyviä ja huonoja valuja vai onko ihan sama otanko -65 289 lohkon vai -85 302 lohkon?

Re: Ford 289/302 lohkoista

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 12:15
Kirjoittaja GT-350
Mjaa, mun pikainen ajatus:

289 5-bolt
Ei, koska vaikea löytää hyvää ja liitettävyys ei ole yhtä hyvä kuin 6-bolt

289 6-bolt
Mikäpä ettei, jos löydät hyvän lohkon sopivasti.

302 non-roller
Jep, näitä parhaiten saatavilla vaikka juuri noista 80-luvun alkupuolen farmeista. Edullisia. Rullanokan voi laittaa (retrofit nokka + hämähäkki + rullanostajat, tai kalliimpi paketti eli norm. rullanokka + retrofit-nostajat).

302 roller
Paras vaihtoehto ja heti lähdöstä , saatavuuskin kaiketi kohtalainen, medium hinta.

Muuten en ota kantaa onko joku valu parempi kuin toinen. Ohutseinämäisiä ja varsin samanlaisia taitavat olla kaikki. Kustannuksesta sen verran että rolleri on nyrkkisäännöllä muutaman satasen kalliimpi tehdä kuin non-rolleri (ehkä 350-450EUR hintaeroa).

Lähetetty: 12 Tammi 2007, 14:35
Kirjoittaja Mexico65
Valitse 6 pulttinen STD koossa oleva lohko. Kaikki käy.
Itse valitsisin 289/302 65-72 lohkon. Ehkä seinämävahvuudeltaan paksuimmat, ellei ole syöpyneet vesitiloista. Poraus 0.010", 0.020" tai 0.030" mutta ei koskaan yli 0.030".

Rulla lohkojen hyvä asia on myös kampiakselin yksiosainen takastefa.

Lähetetty: 10 Elo 2007, 13:46
Kirjoittaja Mexico65
289 Hipo lohko + main cap girdle vuodelta 1967.

289 CID versions was dyno tested. On gasoline, the 289s developed as much as 506 hp @ 7800 rpm.

Tämä tietenkin kilpamoottori jonka pitää parhaimmillaan kestää 24 h esim. Le Mans tyypistä ajoa.

Kuva

Lähetetty: 10 Elo 2007, 15:09
Kirjoittaja GT-350
Aaaaah mikä "imusarja" ja putket. Vau.

Lähetetty: 10 Elo 2007, 20:03
Kirjoittaja Fastback
Näyttäisivät olevan Gurney-Weslake kansilta tai oikeastaan koko kombinaatiolta. Gurney-Weslake heads hakusanaksi niin eiköhän ala kansista löytymään dataa.

Lähetetty: 10 Elo 2007, 21:03
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:Näyttäisivät olevan Gurney-Weslake kansilta tai oikeastaan koko kombinaatiolta. Gurney-Weslake heads hakusanaksi niin eiköhän ala kansista löytymään dataa.
Bingo!

A limited quantity of the Gurney Weslake cylinder head kits for small block Fords are still
available from Cushman Competition in Windham, Maine. All of the components are
new "old stock" (unused, manufactured in the 60's & 70's).

Kuva

http://www.cushmancompetition.com/untitled2.html

Complete Gurney Eagle Kits include all part and fully machined cylinder head castings
$9200.00

Lähetetty: 11 Elo 2007, 10:16
Kirjoittaja Fastback
Huoh, ollos miljonääri tai vielä vähän enempi vinksahtanut. Tulen kyllä heti polvistumaan auton edessä mistä tuommoinen kone kotimaasta löytyy. Kaunis katsella ja ei tarvitsi säistä puhua kun pellin korkkaa.

Lähetetty: 11 Elo 2007, 18:35
Kirjoittaja Antti66HT
World products Man-O-War / Dart. Ei tarvi ostaa uutta heti.

Noi 302 lohkothan halkeaa jo vakio tehoilla... :twisted:

(Pikku provokaatio pikkumoottori-"miehille")

Lähetetty: 12 Elo 2007, 21:34
Kirjoittaja foord

Lähetetty: 16 Elo 2007, 22:32
Kirjoittaja Fastback
foord kirjoitti:10.8 vakio lohkolla
Tällä voi provosoida kaikkia sb miehiä - korkeita 6s aikoja vakiolohkolla ja kampuralla :shock: :nyrk:

Lähetetty: 17 Elo 2007, 09:36
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:
foord kirjoitti:10.8 vakio lohkolla
Tällä voi provosoida kaikkia sb miehiä - korkeita 6s aikoja vakiolohkolla ja kampuralla :shock: :nyrk:
Tarkoittako noi ajat 10.8s ja 6s lohkon kestoikää täys hönkä päällä vai jotain muuta?

Kaveri tuossa alussa tiedusteli käyttöautoon 289 - 302 lohkon kestävyyksistä mitä ilmeisimmin piristettyyn perusmoottoriin.

Olen aina pitänyt pitkäkestoisista ajo nautinnoista, joillekin riittää 6 - 10 sekuntia.