Sivu 1/1

Kiihdytyskilpailusta ja aikalapusta

Lähetetty: 18 Joulu 2006, 13:25
Kirjoittaja TomiKoo
En löytänyt kyselynnälkääni mistään vastausta hakemalla täältä. Googlekaan ei tiennyt vaikka se yleensä tietää paljon asioita! Kysymys on varmasti useimmille sarjassamme "itsestäänselvyys" mutta silti olen "hämmästyksissäni kummastuksissani". Ehkä tästä olisi muillekin apua joskus, toivottavasti... :roll: Lähinnä haen eväitä ensi kesään. Palan mielenkiinnosta päästä koittamaan peliä talven rakentelun jälkeen! Tavoitteet on jo asetettu! :twisted:

Eli kuinka tulkitsen kiihdytyskilpailussa saamaani aikakorttia? Mitä saatujen arvojen tulisi olla? Mikä on hyvä reaktio ja missä punavalon raja menee (jostain luin että 0,5 sekkaa)? Entä mikä on hyvä 60ft? Lopullinen aika nyt on mikä on, samoin loppunopeus. Vai voiko niistäkin sanoa jotain?? Onko kaikkien kisojen ajat vertailukelpoisia vai onko erilaisia systeemejä käytössä (esim punavalon raja)?

Esimerkkinä viittaan tarkemmin keväällä 2006 Kauhajoella ajettuun kiihdytyspäivään. Olin ensimmäistä kertaa ajamassa omalla pyörällä ja ajat olivat mitä olivat. Juuri alle 15 päästiin. Nyt löysin tulokset netistä ja jäin mielenkiinnolla pohtimaan ajoa ja tuloksia. Tuossa vaatimattomat tulokset:

(Lähtö)(Reaktio)(60ft)(Aika)(Loppunopeus)
1 1,1094 2,1248 15,5914 124,3011
2 0,8421 2,1003 15,2516 127,7776
3 0,8659 2,0535 15,318 131,3749
4 1,0303 2,0519 15,1124 130,9025
5 0,6815 2,0121 15,117 131,6161
6 0,8577 2,0295 14,9582 132,7538

Yleistäen, reaktiot ovat 0,8 sekkaa. Onko esim Kiikalan tai FMOC:n kisoissa reaktiolla mitään merkitystä, jos ajaa vain omaa ajoa kelloa vastaan? Kellohan lähtee pyörimään vasta "reaktion jälkeen"? Toiseksi 60ft on noin 2 sekkaa. Onko tämä hyvä ja mitä sen tulisi olla? Mitä väliä on, onko aika 1, 2 vai 3 sekuntia? Onko tällä vaikutusta loppuaikaa aikaan?

Mistä nuo edelliset arvot tulevat ja kuinka ne mitataan (lähinnä tuo 60ft)? Valokennolla eturenkaasta, kuten lähdössäkin? Onko prätkässä (ehkä myös autossa) esimerkiksi keulimisella merkitystä noihin aikoihin? Mulla pyörä on melko herkkä keulimaan kuten keväälläkin kävi. En kylläkään tehnyt mitään säätöjä keulimisen vähentämiseksi. Lähtöjen onnistuminen "sopivasti keulien" ja kaasua hölläämättä olikin kihelmöivän jännittävää ja addiktoivaa! :twisted:

Kiitän avusta etukäteen.

Tomi

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 12:26
Kirjoittaja TomiKoo
Oliko tämä liian tyhmä kysymys vastattavaksi? Luulin että foorumilla on laidan täydeltä kiihtyjiä...

Voi vastata myös YV:llä!

Tomi

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 14:23
Kirjoittaja Mexico65
Punavalo 0,5s yleisesti käytössä harraste ja aina pro ryhmiin saakka.
Harrastajalta hyvä reaktio noin 0,6 s tasolla, pro puolella pitää reaktioajan alkaa aina 0,5...
2,0jotain s on kohtuu hyvä, sinun pitäisi päästä kyllä alle 2,0 sekunnin, säädä pyörä niin ettei lähde keulimaan niin herkästi, ehkä kumin lämmittäminen saattaa myös auttaa jos vain pito paranee.
Kaikki ajat liikkeelle lähdön jälkeen vaikuttaa loppuaikaan.
Eli voit verrata parasta ET aikaa ja parasta 60 ft aikaa jos ne eivät ole samassa lähdössä niin ET voisi olla juuri tuon 60 ft ajan suhteen parempi.

Prot voi tarkentaa vastausta. Kysymyshän koski harrastajaa ei kilpailijaa.

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 15:45
Kirjoittaja TomiKoo
Kiitos Jyri vastauksesta. Uskalsin luottaa, että avaat keskustelun. Jospa muutkin uskaltaisivat nyt vastata??

Jotain jo selvisi, mutta silti joku viisas voisi selittää vastauksia loppuihin kysymyksiin. Esemerkiksi reaktion merkitys noissa ns. harrastelähdöissä, keulimisen vaikutus reaktioihin ja 60 jalkaisiin jne mitä kysyin alussa.

Keulimisen estäminen on yksi juttu, jota aion kokeilla. Etupää mahdollisimman alas ja takapää löysälle (kai). Pyörä madaltuu muutenkin talven aikana alustasäädön myötä.

Renkaan lämmityksellä ei minun tapauksessa liene merkitystä. Ajan pehmeällä katukumilla ja tehottomalla pelillä. Sutimista ei ole ilmennyt missään vaiheessa.

Ja tosiaan tämä ei nyt ole mitään pro-meininkiä vaan harrastemielessä kuten useilla muillakin kyseisiin tapahtumiin osallistuneilla.

Tomi

Lähetetty: 19 Joulu 2006, 16:02
Kirjoittaja Mexico65
Reaktioajalle ei merkitystä loppuaikaan. Kello käynnistyy vasta kun ajoneuvo ylittää lähtö kennot.
Yleensä pyörä tai auto liikkuu lyhyen matkaa kaikilla pyörillä ennen keulimista (pyörät maassa lähtökennojen ylittämisen aikana), eli keulimisella ei merkitystä ET aikaan kuin ei myöskään muihin aikoihin. Olettaen, kun ajoneuvo alkaa keulimaan ei kuski löysää yhtään.