Sivu 1/2

V8 Magazinen 350 moottoriprojekti

Lähetetty: 17 Joulu 2006, 13:36
Kirjoittaja 65HT
Jäi mietityttämään miksi käyttivät niin pientä sytytysennakkoa (29). Ja tulee vasta 4000 rpm:llä. Vai eikö ne General Mistaken moottorit tykkää niin paljosta ennakosta kun BlueOval koneet? Vai mistä moinen?

Lähetetty: 17 Joulu 2006, 17:32
Kirjoittaja MONTTU
Johtuisko kansista.
Monet nykypelit hienoilla kansilla pärjäävät tosipienillä ennakoilla. Tuttu mottimies rakensi Opel Astra ralliauton huippukannella. 2 litrainen pyörätehoilataan 280hv peli lauloi parhaiten 24 asteen maksimiennakolla. Siinä voi jo puhua fast burn palotilasta.
Ei muuten paljoa tarvi ennakkoa aina Foortin koneissakaan, FRP Yates type M-6049-N351 kansien kanssa alkaa kuulemma usein maksimiennakko kakkosella. Palotila on aika hämärän näköinen. http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=1828
Onko muuten kukaan nähnyt noita Suomessa?

Lähetetty: 18 Joulu 2006, 22:23
Kirjoittaja 200cid
MONTTU kirjoitti: Palotila on aika hämärän näköinen. http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=1828
Onko muuten kukaan nähnyt noita Suomessa?
Eikös tuollanen ole aikas optimaalinen muoto palo-tilalle? Pois lukien hemi...

Lähetetty: 18 Joulu 2006, 22:44
Kirjoittaja ROKI
Noissa kansissa on vain palotila minimaalisen pieni, verratuna vakiokansien palotiloihin.

Lähetetty: 08 Tammi 2007, 20:19
Kirjoittaja 1969
Ennakontarpeeseen maksimivääntöä varten vaikuttaa aika moni tekijä. Palotilan muoto ja koko, puristussuhde ja erilaiset lämpötilat (imuilma, kannen lämmöt jne.), turbulenssi, seossuhde, atomisaatio ja seoksen jakautuminen palotilaan, tulpan paikka, epäideaalisessa maailmassa myös kipinän voimakkuus ja kesto, palotilaan jääneet pakokaasun jämät pakotahdilta tai overläpistä, ja niin edelleen.

Jos palotapahtuma saadaan nopeaksi, tarvitaan vähemmän ennakkoa samaan suoritukseen, eli joudutaan tekemään vähemmän työtä männän likettä vastaan. Siitä seuraa, että nakutusriskikin pienenee. Sitten voidaan käyttää korkeampaa ruttua joka edelleen vähentää ennakontarvetta. Jos ruttu hankitaan pienentämällä palotilaa, niin paljealueet kasvavat, turbulenssi kasvaa, ja taas tarvitaan vähemmän ennakkoa....

Lähetetty: 10 Tammi 2007, 12:13
Kirjoittaja 65HT
1969 kirjoitti:Palotilan muoto ja koko, puristussuhde ja erilaiset lämpötilat (imuilma, kannen lämmöt jne.), turbulenssi, seossuhde, atomisaatio ja seoksen jakautuminen palotilaan, tulpan paikka, epäideaalisessa maailmassa myös kipinän voimakkuus ja kesto, palotilaan jääneet pakokaasun jämät pakotahdilta tai overläpistä, ja niin edelleen.
Ei ole yksinkertainen asia näköjään tämä ennakkoasia(kaan)... :)

Lähetetty: 10 Tammi 2007, 13:36
Kirjoittaja Mexico65
65HT kirjoitti:
1969 kirjoitti:Palotilan muoto ja koko, puristussuhde ja erilaiset lämpötilat (imuilma, kannen lämmöt jne.), turbulenssi, seossuhde, atomisaatio ja seoksen jakautuminen palotilaan, tulpan paikka, epäideaalisessa maailmassa myös kipinän voimakkuus ja kesto, palotilaan jääneet pakokaasun jämät pakotahdilta tai overläpistä, ja niin edelleen.
Ei ole yksinkertainen asia näköjään tämä ennakkoasia(kaan)... :)
Sen enempää teorioista ymmärtämättömän olisi hyvä dynossa säätää uusi kone jolloin nuo ennakot ym. säätöihin liittyvät asiat saadaan oikealle kohdalle.
On lähes mahdoton sanoa minkälaisilla säädöillä muutettu kone toimii parhaiten. Tuo V8 artikkeli on hyvä. Siinä alan ammattilaiset toteuttaa tavallisen harrastajan unelmia.

v8

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 11:29
Kirjoittaja paltant.ponitalli
hellou ainstainnit ootteko perehtyny myös suuttimien sielunelämään.itse tarpeeksi räpeltyäni vein 460+750 yhdistelmän osaavimpiin käsiin ja laittoivat 0,78 0,79 suuttimet tuntuvat kyllä rajulta päätökseltä.auto kulkee todella pinta hipaisu kaasulla jos sitä haluaa.eli ei välttämättä normiajossa vie maltaita.mut ylimääräinen on aina liikaa.kone on kuitenkin tehty vähän niin kui GT henkeen eli ei raaseriksi.no jos kulutus nousi liikaa vaihdetaan pienempää takas.

Re: v8

Lähetetty: 15 Huhti 2007, 17:39
Kirjoittaja SamiM
paltant.ponitalli kirjoitti:hellou ainstainnit ootteko perehtyny myös suuttimien sielunelämään.itse tarpeeksi räpeltyäni vein 460+750 yhdistelmän osaavimpiin käsiin ja laittoivat 0,78 0,79 suuttimet tuntuvat kyllä rajulta päätökseltä.auto kulkee todella pinta hipaisu kaasulla jos sitä haluaa.eli ei välttämättä normiajossa vie maltaita.mut ylimääräinen on aina liikaa.kone on kuitenkin tehty vähän niin kui GT henkeen eli ei raaseriksi.no jos kulutus nousi liikaa vaihdetaan pienempää takas.
Jos paketissa (koko auto) kaikki suunnilleen kohdallaan, kulkee auto normaliajossa suurimman osan ajasta pelkän tyhjäkäyntipiirin varassa. Kaasua pitää painaa aika paljon, että pääsuutinpiiri tulee toimintaan mukaan. Ja isolohkon väännöllähän ei tarvi vinguttaa, isompaa pesään vaan aikaisin. Veikkaan että et huomaa kulutuksessa eroa, mikäli ei ollut aivan pielessä entinen (=tosi laihalla).

jatkoa

Lähetetty: 16 Huhti 2007, 14:03
Kirjoittaja paltant.ponitalli
no hyvä,se oli juuri tarkotus.et auto toimii todella nätisti cruising ja matka ajossa mut jos pitää päästä stripille ei jää ihan jalkoihin.slaalomiin ei juurikaan asiaa.elikkä tätä haettiin.ei ole mikään kilpuri vaan ajoon.

Re: jatkoa

Lähetetty: 16 Huhti 2007, 15:28
Kirjoittaja Fastback
paltant.ponitalli kirjoitti:slaalomiin ei juurikaan asiaa.elikkä tätä haettiin.ei ole mikään kilpuri vaan ajoon.
Höh, tottakai slaalomiin on asiaa. Ei aina ole tärkeintä olla nopein, se on sairaan hauskaa polettaa isoa autoa kahvassa radalla tai muuten suljetulla alueella. Yleensä kotimaassa nähdyt mikkihiiriradat eivät suosi isolohkoautoja, mutta mitäs sitten. Ei kun kumia asfaltin pintaan niin yleisö viihtyy ja pääasia että kuskilla on hauskaa.

Re: jatkoa

Lähetetty: 17 Huhti 2007, 09:20
Kirjoittaja janne260
Fastback kirjoitti:Ei kun kumia asfaltin pintaan niin yleisö viihtyy ja pääasia että kuskilla on hauskaa.
Allekirjoitan.
Ja voi niissä olla pärjäämättä säästölohkollakin....

Re: jatkoa

Lähetetty: 17 Huhti 2007, 20:03
Kirjoittaja Homer65
janne260 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Ei kun kumia asfaltin pintaan niin yleisö viihtyy ja pääasia että kuskilla on hauskaa.
Allekirjoitan.
Ja voi niissä olla pärjäämättä säästölohkollakin....
:lol: :lol: :lol: :peukku:

slaalom

Lähetetty: 17 Huhti 2007, 20:16
Kirjoittaja paltant.ponitalli
joo voihan moneen osaalistua,ja pitää hauskaakin mut.ei oo silti asiaa.siis ASIAA .

Re: slaalom

Lähetetty: 18 Huhti 2007, 02:56
Kirjoittaja Fastback
paltant.ponitalli kirjoitti:joo voihan moneen osaalistua,ja pitää hauskaakin mut.ei oo silti asiaa.siis ASIAA .
Nimenomaa ASIAA on! :lol: No joo, ymmärrän, verenmaku suussa ajaminen isolohkolla johtaa siihen että kohta hierotaan alusta kuntoon aftermarket palikoilla, sitten updeitaan voimalinja runsaalla alumiinikuorrutuksella ja seuraavaksi huomataan että kotimaan mikkihiiriradat ovat aivan liian pieniä autolle.