Sivu 1/2
Norjalainen Foxi vm.-89, 302 ja powerdynella...
Lähetetty: 12 Marras 2006, 20:20
Kirjoittaja Eve
Terse!
Ajattelin tässä kertoa norjalaisen kalastajan(joka on hyvä ystäväni)Hammerin moottorin virityksistä vm. -89 Foxiin...
Hammeri halusi tehdä ympärivuotisen käyttöauton foxistaan ja tavoitteena oli myös se että peli kulkisi 12sekunnin varttimailiaikoja tarvittaessa. Hän halusi myös testailla, että mihin tehoihin riittää vakio 19lbs suuttimet ja orkkiskannet yms.
Kerron vähän pohjaa hänen projektistaan. Eli laite on täysin vakio manuaali 302 gt foxi vuodelta 1989. Moottorilla on ajettu n.150 000km, ilman isompia huoltoja. On ilmastoinnit ja kaikki luxuryt paikallaan ja jäähdytyksestäkin vastaa vielä orkkis visko.
Näin jälkeenpäin turskalle haisevaa Norskia harmittaa, että ei käynyt penkissä vakio gt:llä vaikka se olikin myös alkuperäinen tarkoitus.
Peli avattiin siten, että amerikkalaisilta tilattiin powerdynen ahdinsarja 6psi:n hihnapyörillä. Autoon vaihdettiin samalla 1-5/8"shorty bbk:n pakosarjat 2,5"hiflow h-pipe kateilla, koska auto oli tarkoitus myös leimata Norjassa. Samalla bensapumppu vaihdettiin 255lph tuottoiseen pumppuun.
Eli mahdollisimman vähillä muutoksilla hän halusi edetä projektissaan.
No kaikkia varmaan kiinnostaa mitä tälläinen katiska sitten tässä vaiheessa tuotti tulosta?
Aivan jäämeren rannalla oleva jarrupenkki antoi näillä muutoksilla tuloksen n.230kw koneesta ja n.212kw takapyöriltä/ 5180RPM.
Vääntöä löytyi 470Nm/3840RPM
Mitä luulette, löytyykö tarinan jatkolle vielä lukijoita vai jätetäänkö Hammeri ja hänen turskalle haiseva foxi rauhaan?!

Lähetetty: 12 Marras 2006, 22:43
Kirjoittaja GT-350
Haiskoon turska lisää; annahan tulla seuraava vaihe eli se jatko-osa. Ei se voinut tuohon 312HP konetehoon jäädä.
Lähetetty: 13 Marras 2006, 08:18
Kirjoittaja Sulkava
Joo lissä lissää

norjalainen laitteli sitä Eleanor Musseakin joka oli Bilsportissa joku aika sitten - ja sekin oli melkoinen vekotin

Lähetetty: 13 Marras 2006, 11:15
Kirjoittaja Eve
No tarina jatkukoon...
Hammeri kävi kyseisellä tekniikalla kokeilemassa myös varttimailia godjier f1 katukumeilla. Paras aika oli 13.723/163.84km/h, 60ft ollessa2.110sek.
Talven laskettelureissut Norjan vuonoihin hän teki samalla kalustolla, eikä mitään ihmeellisiä ongelmia pelissä ilmennyt...
No, luonnollisesti norskilla kasvoi ruokahalu syödessä ja "helpot"hevosvoimat olivat tietenkin mielessä. Koska motti oli ahdinsarjaa lukuunottamatta täysin vakio ajatteli hän repäistä helposti +30-40hevosta imusarjan ja 70mm tb:n vaihdolla. Imusarjaksi löytyi eräästä vanhasta volgasta BBK:n ISS-imusarja. Tätä samaa sarjaa oli myös alan lehdissä kutsuttu markkinoiden parhaaksi tehontuojaksi.
Hammeri sai väännettyä kenkalusikalla isokokoisen ja korkean imusarjan konehuoneeseen. Pers tuntumalla oli muutos huomattava eteenkin kaasun reaktioon ja mikä ihmeellistä ahtopainemittari nousi parhaimmillaan nyt 0.5bariin aiemman 0.4 sijaan.
Ja taas samainen jarrupenkki kutsui...
Lähetetty: 13 Marras 2006, 11:49
Kirjoittaja GT-350
Vai että Volgasta ISS...ettei kuitenkin Taunuksesta. Tuleeks kolmas osa vasta huomenna vai saisikos jo tänään

Lähetetty: 13 Marras 2006, 19:28
Kirjoittaja Eve
Jees, taas oli samassa penkissä käyty ja tb sekä imusarja ja msd:n puola oli vain vaihdettu viime kertaseen käyntiin verrattuna.
Tuloksena huimat 243KW/5343rpm ja vääntöä 495NM/3887RPM. Eli 13kilowattia tuli todellista tehoa koneeseen lisää ja vääntöä +25NM.
Aika paljon jäi hevosia Norjan ja Amerikan mantereen välille roikkumaan, siis siitä mitä olivat luvanneet?
No vaikka peli lauloi muuten ihan asiallisesti oli selkeetä ylimääräistä öljynkulutusta havaittavissa, vaikka putkistosta ei sinistä savua pöllynnytkään..?
No Hammerin kalakauppa kukoisti asiallisesti ja katiskan pohjalle oli jäänyt muutama ylimääräinen Norjan dollari, jotka hän sijoitti tietysti foxiinsa.
Vauhtiputkasta piti tilata 9psi:n rulla, mutta myyjä sai yllytettyä Hammerin jälleen kerran tilaamaan vähän pienemmän 11psi:n rullan. Tämän jälkeen hän sai kuulla eräältä öljylautanporaajalta, että tuolla paineella tulee jo ping ping ja ding ding ongelmia ilman sytkän myöhäistäjää tai cooleria.
Hammeri takas putkaan ja msd:n boost retaird tilaukseen, samalla kun kaupoilla oltiin laitettiin silakkakääröön vielä kunnon virtauksen omaava Greenin ilmanputsari(joka vietiin lokasuojan sisään),powerpipe, 30lbs suuttimet ja 80mm massairi. Johan luulis taas vauhtiputkan laskukaavan mukaan tulevan lähes 100konia lisää, helposti?! Ja taas varattiin aika mister jarrupenkille...
Lähetetty: 13 Marras 2006, 19:38
Kirjoittaja fairlane
perkele! täähän on kun joulukalenteri

Lähetetty: 13 Marras 2006, 19:51
Kirjoittaja GT-350
Neljäs turska toden sanoo! Anna tulla!
Pst! Kohta tästä mielenkiintoisesta tarinasta kiinnostuu itse päätoimittajakin. Pitäsikö sun jättää jatko-osat Corraliin ja koko porukka viritettynä sitä odottamaan?
Lähetetty: 13 Marras 2006, 21:04
Kirjoittaja Fastback
Eve kirjoitti:Hammeri kävi kyseisellä tekniikalla kokeilemassa myös varttimailia godjier f1 katukumeilla. Paras aika oli 13.723/163.84km/h, 60ft ollessa2.110sek.
Ei tuommoisella f1 kumilla tee juuri mitään varttimaililla, paremman pidon saisi oikealls slicksillä. 2,11s 60ft on kohtuullisen huono saavutus, mutta ehkei autoa ole 1/4 mailille tarkoitettukaan.
Lähetetty: 13 Marras 2006, 22:42
Kirjoittaja Eve
Jep, autoa on rakenneltu Norjan vuoristoteitä ajatellen ProTurist-tyyliin. Eli matala ja löysät iskarit takana, edessä kuulemma Norjan ainoat säädettävät konit siis iskarit.
Penkittäminen jäi kesältä sivuun, kun penkittäjä oli pitkään lomilla, silti Hammeri sai palikat kiinni kettutyttöönsä ja sokerina pohjalle 11psi:n hihnapyörän ahtimen kylkeen. Ja ladulle. Peli laukkasi entistä paremmin jo alhaalta saakka, mutta 4500RPM:n kohdalla motti oli aina ruvennut rykimään ja paukkumaan. Tätä vikaa ja syytä tiedusteltiin ympäri eri voorumeita ja kun seosmittaritkin näytti pysyvän rikkaalla, ei kukaan osannut antaa järkevää selitystä moottorin toiminnalle?
Paksu villapaita päällä norski hikoili ja laittoin takas 6psi:n hihnapyörän ja laite pelasi jälleen kuin kello. Tosin työntöä ei alakierroksilta asti ollut samanlailla kuin tuolla pikku hihnapyörällä...
Silti Hammeri oli ihan tyytyväinen toimivaan foxiin ja kävi samalla harrastamassa vähän laitonta katukisaa ja turpaahan siinäkin tuli Suprilta, Audeilta ja muilta jenkeiltä.., oikeilla sienestäjillä kun oli Mikko/Teppo kumisaappaat aina jalassa.
Uutta varttimaili aikaa Hammeri kävi myös yrittämässä paikallisessa lentokenttäkisassa ja sutimisen estämiseksi hän lainasi tutun rallicrossikuskin 4wd esco cossun vanteita ja sliksejä. Meininki oli se, että nyt ei sudi ja joko ajetaan kova aika tai taka-akseli jää lähtöviivalle.
Kaverit pyysivät häntä laittamaan suoraan sliksit alle, mutta jääräpää kun Hammer oli niin hän halusi eka kokeilla kuinka laite kulkee ilman sliksejä?
Aika 14.3/165.14km/h ja 60ft 2.421sek, wtf???
Sliksiä alle ja heti. Tyyllikkäästi kuin Prokuskit konsanaan hän nosti taka-akselista koko perseen ylös ja repi raivolla molemmat takarenkaat irti. Lämpötilan ollessa n.35-astetta. Iloisena yllätyksenä sillille haisevat kädet huomasivat, että vaikka jako oli vanteissa sama oli rc-vanteet paljon paksummat keskiöstä, eli vanteen mutterit eivät ylettyneet pultteihin. Jippii!!!
No, paras sudittelu aika oli kuitenkin tasan 14.0/167km/h 60ft olessa 2.3sek. Mitä luulette, kävikö Hammeri hommaamassa tämän jälkeen omat street radial katusliksit?! Kyllä.
Silti mieltä jäi askarruttamaan kohtalaisen huonot lopparit vs. ekaan kertaan verrattuna(164km/h) olihan tehoa pitänyt tulla uusilla muutoksilla jo helvetisti lisää?
Silti jarrupenkkiaikaa odotellessa Norski harrasti paljon motareilla härnäämistä, sillä pitkällä välityksellä(3.08 ) ja 5-lovisella askilla kettu kulki erittäin näppärästi nimenomaan kovemmista vauhdeista lähdettäessä. Parhaana muistona kuulemma erään 900cc Honda Hornetin kyykyttäminen motarin rampista 80km/h:sta jonnekkin +200km/h:n vauhteihin. Niin ja edelleen kone söi ihmeellisen paljon öljyä?
Vihdoin tuli aika päästä jälleen kiusaamaan kettutyttöä samaiseen jarrupenkkiin...
Lähetetty: 14 Marras 2006, 14:20
Kirjoittaja Juselius
NO?! Milloinka taas jatkuu!!

Lähetetty: 14 Marras 2006, 18:51
Kirjoittaja Eve
Katuradialsliksejä Norski lähti kokeilemaan taas laittomiin kisoihin ja nyt hommassa rupesi olemaan jo vähän ideaa. Tuloksena parin Audi S4:n(+300hv) päänahat ja perus turpaanotot oikeilta jenkeiltä.
Noh, vihdoin pääsi Hammer taas penkkiin duunatun foxin kanssa ja edelleen mysteeri 11psi:n hihnapyörällä oli ilmassa. Tästä syystä penkkitettiin laite vain sillä 6psi:n pyörällä.
Laite huusi jälleen kuin eläin ja Hammeri oli kuin tulisilla hiilillä menisikö jopa kaverin tehoennätys rikki, joka oli n.400hummaa?
Samalla todettiin penkissä, että laite kerää vitosvaihteella teoreettistä nopeutta yli 280km/h. 280km/h on penkin yläraja ja sen suurempia lukuja ei kuulemma siinä saanut tarkemmin ajettua?
Eka veto ja heti uusiksi koska luvut eivät vaikuttaneet oikeilta. Toka veto ja penkittäjän ainut komentti Hammerille oli, että no oikeaan suuntaan viritys on mennyt koska tehot ei ainakaan laskeneet. Tulos koneesta 244KW/5310RPM ja vääntö 497Nm/3843RPM. Uuh, uskomaton 1KW lisää tehoa ja vääntöä 2NM enemmän?! Eikä laitteeseen oltu vaihdettu kuin Greenin ilmanputsari(joka vietiin lokasuojan sisään),powerpipe, 30lbs suuttimet ja 80mm massairi. Kyllä oli $=KW kohdallaan.
Pienempi sieluiset kuskit olisivat jo työntäneet päänsä jarrurullien väliin, mutta pitkähermoisena kalastajana Hammer piti pokerinsa ja poistui kiittäen penkittäjän tiloista...
Menikin pitkä tovi, ettei Hammeria kiinnostaneet autot tippaakaan ja kaikki ajot tehtiinkin lähinnä hänen japanilaisilla prätkillä, jotka toimivatkin oikeasti kuin kellot ja varttimailitkin menee kympin puolelle ilman hikoilua... Silti päässä kaiversi niin ihmeellinen öljynkulutus(vaikka vanha motti olikin) ja 11:psin hihnapyörän pröpääminen yläkierroksilla.
Eräänä yönä Hammer oli surffaamassa taas pokesivuilla, kun mieleen tuli kysäistä mahdollista ongelmaa ihan Amerikan poikien voorumilta. Sieltä tulikin lähes välittömästi vastaus, että onko kipinäntehostaja(msd)hommattu tai onko tulpat kunnosssa?! No kipinäntehostajaa ei oltu hommattu, koska kaikilla tutuilla kalastajilla se oli ennemmin tai myöhemmin kärähtänyt ja tulpatkin oli astetta vakioita kylmemmät ja vaihdettu kesän alussa.
Norski otti kuitenkin tulpat irti ja huomasi, että kärkiväli oli (1.2)paljon suurempi mitä Amerikan pojat suositteli(0.7). Kärkiväli kohdalleen ja hihnapyörä jälleen vaihtoon ja vetämään. Vaikka epäluulo moiseen muutokseen oli isompi kuin suuri, niin voi sitä riemua kun vanha kettutyttö kiekui rykimättä 6000RPM:ään ja ahdot nousivat lähelle 0.9Baria?! Samaan syssyyn ihmeteltiin imusarjan sisälle(ihan huvikseen?) ja kas kummaa siellä lillui teelusikallinen öljyä.., siis imusarjan reunamilla, wtf?!
PCV huohotusventtiili vaikutti ehjältä, mutta sieltä sitä öljyä puski ihan kunnolla. Asia yritettiin korjata "väliaikaisella"virityksellä (koska kuivat ajokelit olivat ihan viimeisillään), eli huohotus kierrätettiin erillisen säiliön kautta koneesta imusarjaan.
Taas norjalainen soitteli jo lähes tutuksi tulleelle penkittäjälleen ja varasi ajan uuteen yritykseen.
Tällä välin kulkua piisasi ihan selkeästi paremmin kuin aiemmin ja hävisihän se alkuperäinen peränlukkokin toiminnasta...
Lähetetty: 14 Marras 2006, 20:39
Kirjoittaja razorass
Mahtaa toimia tosi hyvin jos ahdetussa koneessa huohottaa imusarjaan.

Lähetetty: 16 Marras 2006, 13:07
Kirjoittaja ac5
Onko siis huohotinsysteemi alkuperäinen?Hyvä,ettei oo stefat pettännyt.
Mulla tulpat 1.2mm kärkivälillä,on msd poxi ja toimii ok.Kokeilin 0.9mm:llä
ja normiajossa alkoi nykimään?Tulpat 2pykälää kylmemmät.
Lähetetty: 08 Joulu 2006, 12:39
Kirjoittaja Eve
ac5 kirjoitti:Onko siis huohotinsysteemi alkuperäinen?Hyvä,ettei oo stefat pettännyt.
Mulla tulpat 1.2mm kärkivälillä,on msd poxi ja toimii ok.Kokeilin 0.9mm:llä
ja normiajossa alkoi nykimään?Tulpat 2pykälää kylmemmät.
Terve taas!
Hammeri on palannut taas meriltä ja soittelikin, että hän oli kiinnostunut teidän muitten ahdettujen foxien huohotusjärjestelmästä? Oisko näyttää hänelle esim. jotain kuvia?!
Tarina jatkuu muuten sillä, että norski pääsi jälleen penkkiin mussen kanssa ja nyt oli ihan hjyvä viilis kun auto tuntui toimivan ihan asiallisesti.
Ekassa vedossa ilmeni jotain pito-ongelmia ja tokassa vedossa saatiinkin jo jotain konkreettista numeroa aikaiseksi. Ai niin ennakot oli säädetty jonnekkin 14 tietämille ja ferrareihin tarkoitettu 99-rallipensaa oli laitettu tankki täyteen. MSD:n boost retard namikka oli säädetty kakkoseen...
Tuloksena 369hp koneesta. Tämän jälkeen päätettiin jäähdyttää kone kunnolla ennen seuraavaa vetoa. Noin puolen tunnin odottelun ja jäähdyttelyn jälkeen säädettiin b-retardia 1.5 kohdalle ja uusi veto. Tulos 360hp??
Hetken mietittyä tehon laskua, penkittäjä kysyi, että eikai tässä ole katteja? No tottakai, kettuautossa on katit kuinka niin? vastasi hammeri. Penkittäjä setä vain totesi, että jos ne eivät ole lämpimät on niiden läpivirtaus aivan hanurista..?
Siitä sitten vain uutta vetoa lämmitetyillä kateilla ja hops ilman detonatinoita luku pomppasi 378hp. Nyt oli asiallista toimintaa, väännetään vain B-retard namikkaa pienemmälle ja ihmetellään kuinka tehot nousee?
Tässä vaiheessa pientä ihmetystä tuotti ilmastointi kompura joka rupesi sekoilemaan omiin nimiin, eli lähti päälle ja sammui miten sattui?
No, tulos oli jo ihan tyydyttävä, mutta koska laite ei nakuttanut päätti hammeri ja penkittäjä säätää namikkaa vielä karvan alle ykköseen ja sit se vika veto.
Bang, taas n.10hp lisää??? On se helppoa, mutta vanhana taikauskoisena kaverina hammeri, ei uskonut että tämä meno voi vielä ilman ongelmia pitkään jatkua. Niinpä penkityssessio sai riittää tältä kerralta.
Tuloksena ihan ok: 287kw/5616rpm ja 565Nm/4342rpm.
Vanhat ketut puhuivat satamassa, että vakiokannet taitaa alkaa jo pikku hiljaa ahdistaa ja orkkis viskotuuletin voisi ripustaa vaikka satamakuppilan kattoon kesän helteille...
Hammerin puolesta kiitän ja kuittaan.
