Sivu 1/1
Sitruuna hapotus
Lähetetty: 09 Marras 2006, 18:44
Kirjoittaja carlos
Tulipahan tollastakin kokeiltua, kun sain ainetta sopivasti ja pakkohan sitä oli heti koittaa.
Mitähän toimenpiteitä hapotuksen jälkeen tarttee tehä ennen kuin voin ryhtyä
vetämään pohjia?
Sit vielä, mitähän ainetta (vm69) lampun kehykset on? Oma epäilykseni et olis jotain silumiini alumiini seosta, en tiedä mut veikkailin sellasta. Miten olisi paras korjata? On alareunasta halki ja ajattelin jos sen korjais jollain muulla kuin pakkelilla. Olisko koritina tai kemiallinen metalli mitään, vai pystyykö juottamaan/hitsaamaan esim tigillä tms.?
Lähetetty: 09 Marras 2006, 22:57
Kirjoittaja ROKI
Alumiinisinkisekoitus täyttä paskaa, aika pellepeloton pitää olla joka sen hitsaa, jos on pahasti halki heitä lepikkoon ja tilaa uusi tilalle.
Lähetetty: 10 Marras 2006, 09:39
Kirjoittaja kariboy
Korjasin joskus kuuskutosesta kaksikomponenttiliimalla ja vahvikkeilla tuota umpion kehysosaa...
Lähetetty: 10 Marras 2006, 16:06
Kirjoittaja Antti66HT
Juu. Liimaa ja alumiini peltiä taakse... Lasi kuitukin sinne taakse kait laminoituisi...
Aika hintavia nuo uudet on...
Re: Sitruuna hapotus
Lähetetty: 10 Marras 2006, 18:04
Kirjoittaja JXA-26
carlos kirjoitti:mitähän ainetta (vm69) lampun kehykset on? Oma epäilykseni et olis jotain silumiini alumiini seosta
Öörleissä on saman kokoiset umpiot kuin -60 - -70 luvun euro fordeissa: Escort, Taunus, Capri, Cortina... Näissä se kehys on rosteria. Mahtaisikohan käydä suoraan Mustangiin ? kiinnitys kolmella ruuvvilla, joilla itse umpio pysyy kiinni kiinnikkeissä.
Re: Sitruuna hapotus
Lähetetty: 10 Marras 2006, 18:40
Kirjoittaja Mexico65
carlos kirjoitti:Tulipahan tollastakin kokeiltua, kun sain ainetta sopivasti ja pakkohan sitä oli heti koittaa.
Mitähän toimenpiteitä hapotuksen jälkeen tarttee tehä ennen kuin voin ryhtyä
vetämään pohjia?
Miksi hapottaa osia? Aikoinaan kilpa-autojen korit hapotettiin painon pudottamiseksi niin, että korit oli kuin paperia. Autot pysyivät kasassa vain turvakehikon varassa. Samoin hapotettiin sylinterin kansia, että saataisiin vakio kanavista suuremmat mutta käsittelemättömän näköiset.
Hapon ongelma on se, että se jatkaa toimintaa eli syövyttämistä käsittelyn jälkeenkin. Ellei hapotettuja pintoja pysty neutraloimaan jollain laimealla emäsliuoksella. Emäkset ei syövytä niin herkästi metalleja kuin hapot. En suosittele toimenpiteitä jos kemian tunneilla meni hapot ja emäkset sekaisin.
Vastaus neutraloi hapotettu pinta emäksellä ja huuhtele se neutraloinnin jälkeen erittäin hyvin, kuivaa kappale ja hio pinta ja aloita pohjatyöt.
HUOM. Lohkon ja moottorin osien pesut emäksillä paitsi alumiini osat, jotka pestään neutraaleilla puhdistusaineella.
Lähetetty: 18 Marras 2006, 18:11
Kirjoittaja carlos
Taidan korjailla lampunkehyksen kemiallisella metallilla, kun ei se niin pahasti halki oo.
Koitin tolla sitruunahapotuksella varmistella ettei vaan ruoste missään vaiheessa tule pohjien läpi. on aika vittumaista hommaa.
Riittääkö pelkkä epoksi pohjaksi vai olisko happo parempi. Väittävät et happomaali olis menneen talven lumia(PPG), ettei tarttis kun epoksin pohjiks.
Eräs tuttava maalari (eläkkeellä)sanoi et vetäis hapon, epoksin ja tämän lälkeen hiontaväri päälle, että näin tulis helv hyvä.
Mitäs mieltä esim. Koni on asiasta, miten olis parasta toimia?
Lähtökohta, pinnat hiottu pellille ja muut puhallettu.
Lähetetty: 19 Marras 2006, 00:43
Kirjoittaja ROKI
Minäpä vastaan tähän, ei siihen tarvitte 3 erillistä maalia laittaa jos ei välttämättä halua , itse olen ruiskuttanut jo 30 v autoihin väriä pintaan ja luulisin tietäväni mistä on kymysys . Liika on likaa , ensinnäkin se on paska puhetta jos joku pelle väittä että happo kovetteinen pojamaali on mennyttä aikaa, haistakoon pitkän peeeeeen, ensinnäkin epoksi on happokovetteinen pohjamaali, se sopii näihin jenkki kotteroiden termoplastisen pintamaalin pälle eristeeksi , ennen varsinaista pohjamaalia ettei keitä ylös eli rutulle, PPG Universel on hiukan äkäsempi kuin epoksi , universel on happkovetteinen tartunta pohjamaali eli takaa tiukan kiinnipysymisen , mutta ei vaadi enää epoksia päällensä ennen varsinaistta hiomaväriä/ pohjaväriä, mutta ei sovi termoplastisen akryylin päälle keittä melkovarmasti. Joillakin tuntuu oleva hampaan kolossa PPG maaleja vastaan jotakin, itse ole maalannut kaikilla yleisimmillä automaaleilla ja niistä pisimpään PPG tuotteilla näissäki on omat huonot ja hyvät puolensa kuten kaikissa muissakin merkeissä , sen verran viellä, että eri valmistajan tuotteilla on aika paljon eroavaisuuksia itse työstön, eli ruiskutetavuutensa kanssa. Ammatti maalari kuitenkin taitaa hommansa oli sitten mimmonen mali hyväänsä käytössä , harrasteliat on sitten luku sinäänsä , niiden pitää pysyä telassa ja lateksissa.