Sivu 1/2

65 289:n kansien porttaus

Lähetetty: 02 Syys 2004, 12:10
Kirjoittaja Vieras
Onko millaisia kokemuksia? Jopa penkitettyjä tehonmuutoksia. Homemade/rahamade?

Lähetetty: 02 Syys 2004, 15:04
Kirjoittaja Mexico65
Parhaat suomessa käytettävät 289 kannet löytyy ilmeisesti Historic autojen keulilta Falcon, Mustang ja TRV Grift. Näistä koneista otetaan tehoja noin 350 - 450 hp (penkitetty). Eikä nämä koneet ole mitään rullakoneita.

Mutta hyvällä kotiportauksella ja muutamalla muullakin muutoksella pystyy kohtuulinen koneenrakentaja aikaansaamaan noin 250 - 350 hp(penkitetty) tuottavia koneita.

Tosin uusilla tai käytetyillä alukansilla pääsee helpommin ja joskus myös halvemmalla samoihin lopputuloksiin.

Lähetetty: 06 Syys 2004, 13:54
Kirjoittaja Ahti
457 kirjoitti:Parhaat suomessa käytettävät 289 kannet löytyy ilmeisesti Historic autojen keulilta Falcon, Mustang ja TRV Grift. Näistä koneista otetaan tehoja noin 350 - 450 hp (penkitetty). Eikä nämä koneet ole mitään rullakoneita.
Onko tosiaan noin paljon tehoja?? No mitäs osia niissä sitten on?
Asia itselle hyvinkin ajankohtainen kun ensi talvena omaa 289:iä joko riivataan lisää tai sitten hommataan isompi kone. Alukannet tulee jokatapauksessa...

Luulin että joku 350hv olisi aika katto ja sillonkin pitää olla aika hyviä (kalliita) osia...ja jotkun AFR 165 tai vastaavat kannet.

Toivottavasti mua ei nyt lynkata kun ei mulla Mustangia ole :oops: , tosin onhan Falcon aika lähellä teknisesti :wink:

Lähetetty: 07 Syys 2004, 09:00
Kirjoittaja Vieras
Eikö löydy omakohtaisia kokemuksia? Ei kai kaikki ajele pahkat kansissa? Vai alutko siellä on?

Lähetetty: 07 Syys 2004, 10:30
Kirjoittaja Ahti
Edelleen kiinnostaa että mitä noi 350-450hv Historic autojen koneet (289?) on syönyt..?

Olen nyt kahden vaiheilla tuon oman 289:n kanssa...laittaako siihen vielä lisää rahaa vai aloittaako esim. 351W konetta tekemään?? Tehoja kun pitäsisi saada sellanen liki 400...meinaa nykyisellään mennä nuo dieselmersutkin karkuun..kuten Kiikalassa nähtiin :(

Lähetetty: 07 Syys 2004, 12:24
Kirjoittaja Mexico65
Historic moottorit on rakennettu osista jotka on hyväksytty luokitustodistuksessa. Mutta helpommalla pääsee kun käyttää nykyaikaisia kansia, nokkia ja stroker sarjoja tai ostaa valmiin koneen. Esim. Ford Racingilta löytyy hyviä vaihtoehtoja M-6007-C347, 347 cid 450 hp @ 6000 RPM. Niin eipä riiseli mersut mene enää ohi, jos vaan oman auton paikat kestää ja ominaisuudet riittää ripeämpäänkin menoon.

Lähetetty: 07 Syys 2004, 13:00
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:Olen nyt kahden vaiheilla tuon oman 289:n kanssa...laittaako siihen vielä lisää rahaa vai aloittaako esim. 351W konetta tekemään?? Tehoja kun pitäsisi saada sellanen liki 400...meinaa nykyisellään mennä nuo dieselmersutkin karkuun..kuten Kiikalassa nähtiin :(
Saat laittaa 289:iin melkoisen kasan rahaa, jotta siitä saat 400hv.
457 kirjoitti:Historic moottorit on rakennettu osista jotka on hyväksytty luokitustodistuksessa. Mutta helpommalla pääsee kun käyttää nykyaikaisia kansia, nokkia ja stroker sarjoja tai ostaa valmiin koneen. Esim. Ford Racingilta löytyy hyviä vaihtoehtoja M-6007-C347, 347 cid 450 hp @ 6000 RPM. Niin eipä riiseli mersut mene enää ohi, jos vaan oman auton paikat kestää ja ominaisuudet riittää ripeämpäänkin menoon.
Jyrin kanssa samaa mieltä. Esimerkiksi 289 rautakansia kisakansiksi rakennettaessa rahaa palaa mitä todennäköisimmin enemmän mitä AFR:n huippukannet tulisivat maksamaan. Loppupeleissä valmiin koneen ostaminen tulee edullisemmaksi, vaikka se kerralla kirpaiseekin enemmän kuin pikkuhiljaa osia ostellessa. Tästä esimerkkinä tuo minun myymä 351c. Kone on myynnissä remontin, koneistuksien ja uusien osien hinnalla. Vanhoja osia, jotka tulevat "ilmaiseksi" ovat mm. lohko, kannet, akseli, veivit, imusarja, rullakeinut, öljypohja, virranjakaja jne. Valmis kone tulee edullisemmaksi useimmissa tapauksista.

Ford Racingin crate koneet omaavat hieman heikon maineen. Osat ovat uutta laatukamaa, mutta koneen kasaus suoritetaan tyyliin mutterimopolla, jolloin toleranssit ja momentit ovat vähän mitä sattuvat. Virheellisistä kasauksista johtuen koneita on rikkoutunut, useimmiten tehdas kyllä korvaa/korjaa vaurioituneen konee, mutta onhan se pitkä matka toimittaa kone takaisin jenkkeihin. Uusi kone pitäisi heti pistää osiin ja kasata uudelleen oikeilla momenteilla.

351w/c tarjoavat väännön mitä 289 ei pysty tuottamaan. Terve stroukkaamaton 351 tuntuu vääntöhirviöltä 289:n jälkeen. Toisaalta onhan se rakentaminenkin mukavaa ja tällöin valmiin koneen ostaminen tuntuu lähinnä hirveältä.

Lähetetty: 07 Syys 2004, 13:17
Kirjoittaja Ahti
Hmm..aika hyvin olette saaneet mut vakuuttumaan että 289 on liian pieni jos haluaa "oikeesti" voimaa...
Toi Fastbackin 351C voisi olla aika mukava mun auton keulilla, miten lie mahtuu??
Ja...kuka ostaisi tuon 289, joka sekin on vasta 2500 ml ajettu..

Lähetetty: 07 Syys 2004, 13:36
Kirjoittaja Fastback
Ahti kirjoitti:Hmm..aika hyvin olette saaneet mut vakuuttumaan että 289 on liian pieni jos haluaa "oikeesti" voimaa...
Toi Fastbackin 351C voisi olla aika mukava mun auton keulilla, miten lie mahtuu??
Ja...kuka ostaisi tuon 289, joka sekin on vasta 2500 ml ajettu..
Eiköhän 289:stakin voimaa saa tarpeeksi liikuttamaan Falconia, mutta "best bang for the buck" saavutetaan isommalla koneella. Rullavehkeillä varustetuilla 289 koneilla ympäriämpärirata miehet kiskovat 475 hv ulos piskuisesta 289:sta (ei tosin vakiolohkolla), mutta samalla iskun pituudella. Se ei ole enää ajelumoottori, vaan freshataan joka lähdön jälkeen.

Mulla on nyt omakohtaista kokemusta vakiosta 289:sta, kiristetystä 351 Clevelandista ja isolohkon voimakin selviää syksyn/kevään aikaan. Remontoitu std. 2V 289 kuljettaa '65 Mustangia ihan kivasti, tästä 15,875 1/4 maili aika todisteena. Kiristetytty Clevelandi vääränlaisilla pakosarjoilla ja säädöt & tulppien kärkivälit päin pakaroiden välistä aluetta kuljetti kaikesta huolimatta isokoppaista '72 Machia rivakkaasti ja kumi paloi joka vaihteella. Varttimailia en ikinä kerennyt ajamaan, siitä kiitos eräälle Chevy van kuljettajalle... Mun ääni isommalle koneelle. Viimeistään sitten se harmittaa, kun moottori on valmis, siinä on rahaa kiinni puolen omakotitaloa ja voima ei tunnu riittävän.

Lähetetty: 07 Syys 2004, 13:51
Kirjoittaja Ahti
Totta varmaan joka sana!

Mutta..:

Mulla on omassa TRW pattipäämännät, vakio akseli, vakio veivit, ARP pultit sekä KK että RK, Edelbrock RPM imusarja ja nokka, Carter AFB 600cfm + 1" phenolic spacer, sähkö pa-pumppu, sähköflekti, peltisarjat+2,5" tuplaputket, MSD Billet jakaja+ 6AL boxi, Blaster 2 puola, Accel 300+ piuhat...MUTTA alkup. rautakannet (muka portatut), jotka varmasti ahistaa melkoisesti..
Kiikalassa meni 15,1/149 eka ja ainoa lähtö..60ft oli 2,65.
Ykkösen suti läpi kun oli ekaa kertaa 4.11 välitys kiinni..60ft ajasta jos sais 0,65 pois niin..aika olisi 14,5 paikkeilla

Siispä jos vielä laittaisi kunnon kannet ja rullakeinut, niin???? 13 puolelle??

Lähetetty: 07 Syys 2004, 15:26
Kirjoittaja Arto65FB
351W on paksukaulainen 3 tuumaa halkaisija ja 302 on 2.442 tuumaa. Voisikos joku ingenjöör tarkistaa cosinit ja säteet, mutta minä sain, että 351W:in kiertäessä 6000rpm, runkolaakerikaulan nopeus on sama kuin 302:en kiertäessä 7400rpm (noin suurin piirtein). W:tä ohuempikaulaisen 351C kiertäessä 6000rpm laakerinopeus vastaisi 302:lla n. 6750rpm.
Tuossa yksi selitys sille, miksi 289/302 ottaa jengaa helpommin kuin isoweli.

Tuo laakerikaula on muuten nykyään POP. Esim. Nascarissa on rajoitettu veivin kaula 1.847 ja yleinen kaulakoko on kuulemma Acuran 1.888.

Nuo Ahdin ajat ovat muuten mainio vertailukelpoisia, minulla oli 15.2/150 2.79 perävälkällä samaa luokkaa olevalla 60jalkaisella. Kaikki, mitä saat 60-jalkaisesta pois palkitaan maalissa noin 1.7-kertaisena.

Lähetetty: 08 Syys 2004, 14:36
Kirjoittaja Vieras
Ahti kirjoitti: Kiikalassa meni 15,1/149 eka ja ainoa lähtö..60ft oli 2,65.
Ykkösen suti läpi kun oli ekaa kertaa 4.11 välitys kiinni..60ft ajasta jos sais 0,65 pois niin..aika olisi 14,5 paikkeilla

Siispä jos vielä laittaisi kunnon kannet ja rullakeinut, niin???? 13 puolelle??
2,65s 60 jalkaisia kannattaisi yrittää madaltaa. Sievers vetäisi Fairmontilla 1,6s 60 jalkaisia, se on heti sekunti pois kättelyssä ja hyvin irtoava auto kerkeää yleensä kelata paremmin loppunopeuttakin. Alustasi kaipaisi varmaan paneutumista. Kyllähän voimaakin saa olla ja hyvällä alustalla saat tehot tienpintaan. Lähtöjä kannattaa muutenkin ottaa useampi, jotta paras lähtötapa ja aika selviää. Mulla oli eka lähtö manuaalin kanssa jotain 16,4, toisella vetäisyllä 15,825 ja mitähän kolmannella olisi tullut? Katuslicksien käyttäminen eliminoi sutimista aika tehokkaasti.

Lähetetty: 08 Syys 2004, 14:38
Kirjoittaja Fastback
tuo tuli multa... Clevelandin sopivuudesta '68 Falconiin en osaa sanoa. 302:lla sitä on saanut ja silloin 351 menee prosenttien sisään. Jos pannuhuoneen leveys sama kuin '68 mussessa, niin sitten sopii 351c/w.

Lähetetty: 08 Syys 2004, 14:46
Kirjoittaja Ahti
Anonymous kirjoitti:2,65s 60 jalkaisia kannattaisi yrittää madaltaa. Sievers vetäisi Fairmontilla 1,6s 60 jalkaisia, se on heti sekunti pois kättelyssä ja hyvin irtoava auto kerkeää yleensä kelata paremmin loppunopeuttakin. Alustasi kaipaisi varmaan paneutumista. Kyllähän voimaakin saa olla ja hyvällä alustalla saat tehot tienpintaan. Lähtöjä kannattaa muutenkin ottaa useampi, jotta paras lähtötapa ja aika selviää. Mulla oli eka lähtö manuaalin kanssa jotain 16,4, toisella vetäisyllä 15,825 ja mitähän kolmannella olisi tullut? Katuslicksien käyttäminen eliminoi sutimista aika tehokkaasti.
Sattuneesta syystä :oops: sain ajaa vain yhden lähdön ja auto saatiin nippuun vasta edellisenä iltana, joten ei paljo kerenny lähtöä treenata. Ja kyllä, auto on lähinnä katumaasturin luokkaa alustan korkeudeltaan ja jäykkyydeltään...slicksit ois varmaan kova sana..ja tuskin tuo 8" perä vielä silti hajoaa noilla nykyisillä tehoilla. :roll:

Asiasta viidenteen, minkälaisilla kokonaisennakoilla olette saaneet nämä 289/302 koneet antamaan tehot?

Lähetetty: 08 Syys 2004, 23:04
Kirjoittaja fairlane
kuinka hyvin ne teidän vempeleet oikeen sutii kun ajoin ite tolla faikulla 13.08/169.8 ja ei muutakun vähän ykösellä nakki naukasee :D onkos teillä kakkos neloset jousien paikalla :lol: