Sivu 1/2
Startti ei pyöritä
Lähetetty: 01 Syys 2004, 14:39
Kirjoittaja kopukka65
Hep,
Harrastelija tiedustelee että onko joku törmännyt tilanteeseen ja voisi siten opastaa tilanteessa, ettei startti inahda, vaikka kuinka avaimesta kääntelee, eikä syy ole tyhjässä akussa. Akulta lähtee johto jollekin pilttipurkin kokoiselle ja muotoiselle "sytytysboksille", josta johto etenee loogisesti startille mutta eipä vaan tule johdon sisällä virtaa tuolle startille saakka vaan jää salaperäisen mysteerin omaisesti sinne "boksiin". Tuo "boksi" näyttää olevan mallia umpinainen, jonka sisälle ei pääse (eikä varmaan ole meikälkäisen syytä päästäkään) ilman rällämyllyä tms kätevää avaajavälinettä. Vai juontuuko vika virtalukosta??
Kyse jo iäkkäämmästä 65 mussesta, jossa lähes hallitsematonta alkukantaista voimaa tuottaa L6.
Vinkeistä kiittäen
t: Kopukka65
Lähetetty: 01 Syys 2004, 14:54
Kirjoittaja Poro
Kyseinen pilttipurkki lienee solenoidi, jota ohjataan virta-avaimella. Eli tämä kyseinen purkki antaa virtaa startille startatessa. Periaatteessa tämän toimivuutta voi kokeilla ohittamalla suoralla johdolla puolelta toiselle, mutta saattaa kipinöidä hiukan liikaa ja muutenkin pitäisi olla varovainen.
Ilmeisesti tämä solenoidi ei saa virtaa, ja se voi johtua esim. rikkinäisestä virtalukon pohjasta. Onko oireillut aiemmin? Ja eihän vain ole käynyt ns. perinteisiä, ja vaihdevalitsin (automaagi) ei olekaan ihan kunnolla P- tai N -asennossa...?

Lähetetty: 01 Syys 2004, 15:19
Kirjoittaja kopukka65
Kiitti vinkeistä,
Eipä ole aiemmin oireillut, johtunee tällä kertaa kait siitä, että polle on ollut pilttuussa ajamatonna koko kesän. Eikä tällä kertaa ole kyse tuosta tomaatti-dilemmasta kun tuon voimalan jatkeena on manuaali.
Otanpa isomman lekan kätöseen ja taputtelen hieman ...
Lähetetty: 01 Syys 2004, 15:56
Kirjoittaja GT-350
Sitten Jukka kun sait sen solenoidin hajalle niin voit tulla hakemaan multa varaosan, kotona on yksi joutilas ja Jyxikin alkaa olla jo hyvä osienluovuttaja niin pääset ainakin testaamaan piileekö vika siinä solenoidissa.
Ootko muuten testannut, että käsky tulee sieltä virtalukolta sinne solenoidille? Virtalukon pohja on todennäköinen kuten edellä todettu, niinkuin johtosarjakin virtalukolta solenoidille, tai esim. siinä sun projektissa vahingossa tulipellistä irti hutaistu liitinkin...

tai sen hapettuneet koskettimet.
...ja eikun
voimalaitos käyntiin...
Lähetetty: 01 Syys 2004, 18:58
Kirjoittaja Jukka
Pony kirjoitti:Sitten Jukka kun sait sen solenoidin hajalle niin voit tulla hakemaan multa varaosan, kotona on yksi joutilas ja Jyxikin alkaa olla jo hyvä osienluovuttaja niin pääset ainakin testaamaan piileekö vika siinä solenoidissa.
Ootko muuten testannut, että käsky tulee sieltä virtalukolta sinne solenoidille? Virtalukon pohja on todennäköinen kuten edellä todettu, niinkuin johtosarjakin virtalukolta solenoidille, tai esim. siinä sun projektissa vahingossa tulipellistä irti hutaistu liitinkin...

tai sen hapettuneet koskettimet.
...ja eikun
voimalaitos käyntiin...
Öö...
Mites mä liityn tähän projektiin??

Lähetetty: 01 Syys 2004, 19:37
Kirjoittaja musse67
Jukka kirjoitti:Öö...
Mites mä liityn tähän projektiin??

Oisko Kopukka65:n siviilinimi myös Jukka?
Lähetetty: 01 Syys 2004, 19:40
Kirjoittaja kariboy
Startti voi olla oikosessa, kosteus tiivistyy...
nimim. purkanut, kuivannut, lakannut

Lähetetty: 01 Syys 2004, 21:40
Kirjoittaja GT-350
Ei Jukka tähään liitykkään mutta Jukka liittyy. Jukka on ihan lepo vaan. Mennääns taas asiaan...
Lähetetty: 02 Syys 2004, 08:03
Kirjoittaja kopukka65
Jååpa Jåå,
Meitä saman komian siviilinimen omaavia on varmaan foorumin kävijöinä useita.
Ei auttanut solenoidin koputtelu eikä taputtelu mutta koeluonteinen suora johdotus akulta solenoidin startille lähtevään johtoon kyllä herätti heti startin ja aiheutti säkenöivää sähköilmiötä, josta Poro jo varoittelikin.
Tepille tiedoksi, että poikkean ponitallille hakemaan (taas) hätäapuna varaosaa (ja knowhowta).
Lähetetty: 02 Syys 2004, 09:23
Kirjoittaja GT-350
No nyt kun tiedetään että startti toimii koitappas sitten hyppylangalla antaa solenoidille herätys, eli akulta +12 solenoidin siihen pikkuliittimeen, mihin tulee virtalukolta starttivirta. Jos ei starttaa, on se zolenoidi kaputt mutta jos starttaa, on vika solenoidilta virtalukolle päin...
Lähetetty: 02 Syys 2004, 16:32
Kirjoittaja Mussemaan
Naksahtaako startatessa?
Jos ei niin vika voi olla myös solenoidin herätteen "maadoituksessa"
Tuo piuhahan kiertää solenoidilta takaisin kojelaudan alle, ja siitä puolan +piuhaan. Eli startatessa solenoidi saa maata puolan ensiökäämin läpi.
Syynä tähän on puolan etuvastuskaapelin ohittaminen startatessa
Lähetetty: 03 Syys 2004, 09:07
Kirjoittaja kopukka65
Hyppylangan avulla voimalaitos pärähti sinnikkään herättelyn jälkeen käyntiin eli solenoidi näyttäisi muuten toimivan mutta kabiinin puolelta ei vieläkään tapahtunut mitään.
Täytyypä tsekata tuo maadoitus ja perehtyä muutoinkin tuohon virtalukon sisimpään. Jo yleistarkastelulla osui näppeihin yksi orpona heiluva johdonpää virtalukosta. Ao. johdossa oli valmiina paikka sulakkeelle mutta eipä sitten näkynyt toista orpona heiluvaa johtoa, joka olisi kaivannut kaveria, mikähän johto lienee?
Olisi varmaan taas käyttöä Shop Manualille . . .
Lähetetty: 03 Syys 2004, 09:19
Kirjoittaja GT-350
Noi on hyvät noi 64½ ja 65 Wiring manuaalit tuossa hyllyllä...
Mutta ei nekään kerro irrallaan heiluvien sulakepesien virkaa, sellaisia kun ei 65:ssa vakiona ole. Moiset ovat ns. jälkiasennuksia...
Lähetetty: 07 Syys 2004, 11:09
Kirjoittaja Mussemaan
kopukka65 kirjoitti:Hyppylangan avulla voimalaitos pärähti sinnikkään herättelyn jälkeen käyntiin eli solenoidi näyttäisi muuten toimivan mutta kabiinin puolelta ei vieläkään tapahtunut mitään.
Jos startti pelaa hyppylangalla eli akulta +12V suoraan sonenoidin + herätetinniin niin silloin vika on virtalukossa tai virtalukon ja solenoidin välillä, ei maadoituksissa.
Lähetetty: 12 Syys 2004, 21:44
Kirjoittaja JaniC
Joo mullakin oli toissapäivänä jotakin vikaa kun yritin startata autoani. Vika ei mullakaan ollut tyhjässä akussa. Kun käänsin avaimesta ja yritin startata, niin kone ei inahtanutkaan vaan kuului joku ääni, niinku "rele" olisi naksunut. Lisäksi oli 20min aikaa ehtiä töihin et hieman paniikki iski. Veivasin siinä sitten hetken starttia ja lähti yhtäkkiä käyntiin. Taitaa mullakin olla sama vika kun sulla. Ei kyllä ole kuin kerran reistaillu, muuten on aina lähtenyt käyntiin. Täytyy varmaan tsekata tarkemmin.
Jani
'81 Ghia