Sivu 1/2

Cleven virtauksista

Lähetetty: 30 Elo 2004, 17:25
Kirjoittaja harmi80_
sellaista olen tässä pohdiskellut, että paljoonkohan mahtaa C:n 4v kannet vakiona piisata? siis karkeita hp arvioita? Riippuu varmaan vuosista ja kuun kierrosta, mutta onko jotain näppituntumaa? Entä minkähänlaista nostoa voisi maksimissaan ajatella- ainakin jossain ameriikan foorumilla näytti olevan, että kovemmilla nostoilla oli käytetty jopa kolminkertaisia jousia...

Lähetetty: 01 Syys 2004, 11:19
Kirjoittaja Janne
Tällaisia lukuja olen nähnyt virtauksista:

2,19 imuvena 1,71 pakovena 351C 4bbl

0.1" 0.2" 0.3" 0.4" 0.5" 0.6"

imu 64,3 115,8 163,5 210 246 273,6
pako 66,7 103,7 133,8 154,4 169 178,4

Erään kaavan mukaan imupuolen virtaus tuolla 0,6" nostolla riittäisi 560HP @ 7440rpm. Siis jos kaikki muu toimii yksiin.

Eli kohtuullisesti pitäis riittää virtauksien puolesta. Onhan kanavat ja venat isolohkojen sarjaa. 4V-miesten nyrkkisääntö onkin "rev it up and gear it down". Bensankulutusta ei sitten mietitä.

-Janne

-Janne

Lähetetty: 01 Syys 2004, 18:20
Kirjoittaja harmi80_
Ohops, hyvinhän sen pitäisi virtailla :D . Noissa tuskin pieni siistiminen tuo paljonkaan hyötyä. Omassani kanavat ainakin olivat niin nätit, ettei niitä tohtinut raiskata- olis vielä kalliit kannet menneet piloille...

Kiitoksia jannelle tiedoista

-Harri-

Lähetetty: 23 Syys 2005, 09:41
Kirjoittaja Tapsa
Onko millä arvoilla mitattu 25hg vai 28hg
tohinaahan näissä on aina ollu , kunnon tikulla
alkaa vasta kanavakoko vaikuttaa... :wink:

Lähetetty: 23 Syys 2005, 12:01
Kirjoittaja 1969
En nyt muista mistä kaivoin, mutta muistelisin olleen 28" vesipatsasta. Eihän ne virtausluvut mitään täyttä pipliaa ole, kun moni muukin asia vaikuttaa.

Nuo olivat koskemattomille kansille. Pienillä jutuilla menee tiemmä helposti yli 300cfm imupuolella.

Lähetetty: 06 Heinä 2007, 19:18
Kirjoittaja harmi80
Tuossa vähän kairailin noita kansia; lähinnä pakopuolta parantelin, eli ohjurin patin muotoilin pisaranmalliseksi ja sen möykyn kanavan suulta poistin.
Tuollaisia tuloksia tuli:
Kuva

Ovat 27" vesipatsaalla, eivätkä aivan vertailukelpoisia professionaaleilla virtauspenkeillä mitattuihin, mutta parannuksen kuitenkin näkee.
Oli kyllä niin pieni vaiva, että varmasti kannatti...
Huomenna toivottavasti saa kannet paikalleen ja pääsee ottamaan savuja :D .

Lähetetty: 06 Heinä 2007, 22:02
Kirjoittaja PeteP
olikos just noissa 4V kansissa jotta pakoilupuoli ei vastaa imunpuolen käytäntöä, eli pakopuolen hiplaaminen suositeltavaa :shock:

joskus vaan tulee ajankohtaiseksi oma koneen hiplaus, nythän tuo vakio 351 Cj on tollanen tyypillinen amerikan tuhnu, isoa ääntä pitää,mutta mihinkään ei liiku :(

Lähetetty: 07 Heinä 2007, 12:10
Kirjoittaja harmi80
Niinhän nuo ameriikan ja austraalian pojat tuntuvat puhuvan. Huhupuheisiin luottaen minäkin nuo kannet kairasin; saa nähdä auttoiko...
Lisäksi minulla tulee nokaksi dual pattern-keppi, eli pakopuolella enemmän nostoa ja duratiota (Compin XE284).
Voin laittaa kuvia esille noista kannen modifikaatioista jos kiinnostaa.
Minulla on kannet pienillä 64 cc:n palotiloilla, joten vakiomännillä sain nokkaa ajoittamalla dcr:ksi tasan 8:n.
Jos kannet on isommilla 74 tms palotiloilla, voisi kuvitella ettei noista 4v kansista vakiomäntien kaverina ainakaan hydraulikepillä saa täyttä potentiaalia irti -virtaus kuitenkin kasvaa tuonne 0.6" nostoille asti, joten jos dcr:n haluaa järkeväksi pitää rampin olla aika jyrkkä; muuten duraatio kasvaa kohtuuttomaksi.

Lähetetty: 07 Heinä 2007, 13:10
Kirjoittaja PeteP
Jepulis! laita vuan kuvaa kehiin! mitä tarkoittaa dcr ja duraatio, mie en ymmärrä noita hienoja termejä :shock: tietääkseni tuossa mun pannussa on isopalotilaset kannet, ajatuksena onkin olluta laittaa patimpaa mäntää.. ja nokka jokin sopiva mikälie. Tosta 4V motista lienee saavan aika kivasti karjuvan motin ..

Lähetetty: 07 Heinä 2007, 15:32
Kirjoittaja GT-350
dcr = dynamic compression ratio eli savoksi dynaaminen puristussuhde. Lasketaan vasta siitä pisteestä kun imuventtiili menee kiinni ja kuvaa koneen työtä tekevää puristussuhdetta. Staattinen on se mitä yleensä hehkutellaan, mutta dynaaminen sen voiman tekee.

duraatio = "kesto" eli kuinka kauan venttiili on auki ja tämänhän tietysti määrää nokka-akseli.

Nuo Cleven tulokset vakionakin ovat aika kovat kun ajattelee vaikka näitä after-market virikansia. Jos mittausparametrit ajateltaisi olevan samat kuin eräässä kansitestissä, olisi tuo Cleven kansi imupuoli vakiona samaa lähes luokkaa kuin esim. AFR165 .400 nostoon asti, ja sen jälkeen Cleve petraisi niin että .600 nostolla olisi jo AFR185:n luokkaa.

harmi80:llä kun on ihan oppikoulutietoa ja puhut tuossa dcr:stä niin kommentoippa vähän 98E pumppubensan käytettävyyttä suhteessa dcr:ään. Parametrejä tietty on paljon mutta jos ajatellaan että kansi, squench, jäähdytys jne ovat kohdallaan niin kuinkas mennään. Dynolla setä piti normaalirajana 8.5:sta.

Lähetetty: 07 Heinä 2007, 20:59
Kirjoittaja harmi80
Tuo DCR taitaa olla vähän sellainen kokemukseen perustuva mitoituslähtökohta, ja ei sellaisenaan välttämättä ole sovellettavissa esim nykyaikaiseen 16 tai 20 venttiiliseen neloskoneeseen. Tämänpä vuoksi sitä ei teoriatasolla tapahtuvaan moottoritekniikan opetukseen ole pahemmin ympätty. Eli meikäläisenkin "tieto" perustuu täysin verkkoartikkeleihin ja muuhun "epätieteelliseen" materiaaliin.
Arto65FB oli löytänyt jostakin tällaisen käppyrän:

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... hlight=dcr

Lähetetty: 12 Heinä 2007, 13:46
Kirjoittaja harmi80
Tuossa olis noita kuvia.
Kyseessä on ihan ensimmäiset parannellut kanavat, ja työstöjälki sen mukainen :oops: . Mutta loppua kohden jälki vaan parani ja nämä alkupään kanavatkin siloittelin vielä paremmiksi. Lisäksi hiekkapuhalsin kaikki pakokanavat, joten lopputulos oli kyllä siistin näköinen. En tosin malttanut enää siinä vaiheessa ottaa kuvia.
Kuva
Kuva
Kuva

Lähetetty: 15 Heinä 2007, 12:03
Kirjoittaja Musse71
Onko kellään kokemusta clevelandin kansiin tulevista Port Plateista?

Lähetetty: 15 Heinä 2007, 17:40
Kirjoittaja Mexico65
Musse71 kirjoitti:Onko kellään kokemusta clevelandin kansiin tulevista Port Plateista?
Tässä vähän samanlainen toteutus kuin port plate, mutta toteutus tehty täyte juottamalla ja täyte hit-saamalla samalla kanavat on "nostettu" ylös.
Tosin muutokset on tehty 2V kansiin.
Huomatkaa, että imu- ja pakosarjojen tiivisteisiin pitää vielä tehdä muutos istuvuuden osalta.
Kuva

Lisää 2V Clevelandin kansikuvia
http://s58.photobucket.com/albums/g271/ ... Cleveland/

Lähetetty: 11 Elo 2007, 16:46
Kirjoittaja PeteP
Tempasin imarin irti, voi mahoton! on noi seetanan julumat 4V imukanavat :shock: ja prkelen painava tuo sarjakin, tais vaan olla joen asentamat 2V tiivisteet kun oli sen verran pienemmät aukot :? Tossa oli tollanen yhtenäinen peltitiiviste, eli se peitti tuon laakson alleen, onkose niinku suojannu kuumalta ölijyltä tuoa imujöötiä ? Joutuu vaihtaa ensviikolla uuen nokan, tuskin kannattaa juurikaan vakiota kummempaa laittaa noin matalaruttuseen pannuun ??