Sivu 1/1
Dynolappu
Lähetetty: 28 Syys 2006, 13:10
Kirjoittaja harmi80
Tuollainen tuli tänään vedettyä tuolla 4V-clevellä; vääntökäyrä on mielestäni mukavan mallinen, puutuu vaan vähän liian aikaisin ja sijaitsee tuossa asteikossa ihan liian matalalla...
Eli koneessa on Torkerin imari, carterin 600 mekaaninen kaasari, nokasta ei tietoa-hydraulinen, kannet siistimättömät sekä lytyssä olevat peltisatsit.
Tästä on mielestäni hyvä lähteä jatkamaan, mahdollisesti keväällä nähdään hieman erilaisia lukemia

.
Lähetetty: 28 Syys 2006, 13:20
Kirjoittaja TomiKoo
Mikä laatikko / vaihde??
Hyvin onnistunut ajo! Vieläkö olette mittailleet Musseja koululla??
Tomi
Lähetetty: 28 Syys 2006, 13:30
Kirjoittaja Mussemaan
Näemmä 27kW kadonnut voimansiirtoon huipputeholla. Millä vaihteella veto jne?
Lähetetty: 28 Syys 2006, 14:49
Kirjoittaja hannu
TomiKoo kirjoitti:Mikä laatikko / vaihde??
Vieläkö olette mittailleet Musseja koululla??
Tomi
Jos ajatte niin varmasti olisi tulijoita

Lähetetty: 28 Syys 2006, 15:14
Kirjoittaja harmi80
Jeps, eli laatikkona on kolmelovinen manuska ja veto siis kolmosella.
Ennakot on tuossa kympin luokkaa perus- ja 36 kierroksilla; lämmöt nousi harjoitusten ja vedon aikana 210 F, normaaliajossa 170 F , joten saattaa olla että karvanverran olisi varaa nostaa ennakkoja. En usko kuitenkaan, että sillä kymmeniä hevosia saisi kutiteltua, joten annoin olla kun nytkin nuo kuumakäynnistykset on aika raskaita.
Luulen, että dynopäivän saisi järkättyä, mutta meikäläinen on ensi viikosta asti pariisin automessuilla (
http://www.citycab.stadia.fi -> video; meikäläisen voi bongata siitä

) ja palaan vasta lokakuun puolenvälin tienoilla, joten menee vähän myöhäiseen.
Mutta keväälle voisi varata vaikka hyvissä ajoin?
Sami sai vedettyä tuon vedon aika hyvin, valitteli vaan että vähän hirvitti kun auto oli aika levottoman oloinen rullilla

. Ehkä noita gummeja ei ihan 200 vauhteihin ole suunniteltu...
Lähetetty: 28 Syys 2006, 15:24
Kirjoittaja Arto65FB
harmi80 kirjoitti:
kun auto oli aika levottoman oloinen rullilla

. Ehkä noita gummeja ei ihan 200 vauhteihin ole suunniteltu...
Hyvin siellä on vedetty Tebarin roskiksesta haetuilla kummeilla tappivauhtiin asti.
harmi80 kirjoitti:viikosta asti pariisin automessuilla (
http://www.citycab.stadia.fi -> video; meikäläisen voi bongata siitä

) ja palaan vasta lokakuun puolenvälin tienoilla, joten menee vähän myöhäiseen.
No perhana vai on siellä messut, taitaa vaimo taas yllättyä, kun piti olla ihan vaan normaalin autokesän jälkeen lomalla. Pitääpä tulla sanomaan päivää sinne teidän osastolle. Oletteko te Schools and Training Centers -alueella?
Lähetetty: 28 Syys 2006, 15:43
Kirjoittaja harmi80
Arto65FB kirjoitti:
No perhana vai on siellä messut, taitaa vaimo taas yllättyä, kun piti olla ihan vaan normaalin autokesän jälkeen lomalla. Pitääpä tulla sanomaan päivää sinne teidän osastolle. Oletteko te Schools and Training Centers -alueella?
Ollaan kolmoshallissa, eli se taitaa olla samaa hallia noiden pienempien autovalmistajien kanssa. Ei muutakuin tervetuloa, laita vaikka yv:tä, niin tiedän varata oikean päivystysvuoron.
Lähetetty: 28 Syys 2006, 22:34
Kirjoittaja harmi80
Vähän tuo vaikuttais alakanttiin olevan, mitä tuontyyppisellä kokoonpanolla näyttää olevan; toki vähän hankala arvioida kun nokasta ei ole mitään tietoa.
Eli jos lähtisi tätä spekuloimaan, niin mitä kannattaisi vielä syksyn rientoihin tehdä? Kaasariksi ajattelin vielä kokeilla -ah niin surullisen kuuluisaa- 750 vac hollikkaa, kun löysin siitä yhden imuvuodon ja homma on nyt kunnossa. Vääntökäyrästä lienee tulkittavissa tuo Torkerin käyttöalue 3000-7000, kun tuossa 3000 kohdalla ottaa pikku hypyn. Mutta loppuuko sitten venttiilikoneistosta puhti kun romahtaa jo viidessä tonnissa? Vai voisiko tuo Carteri käydä niin ahtaaksi, että ilma ei vaan enää riitä? Kone kuitenkin kiertää päälle kuuden tonnin, mutta mitäpä sitä kierrättää kun ei mitään tapahdu. Laihalla sen ei
pitäisi käydä (ainakin silmiä kirvelee vieläkin

), mutta kun ei ole sitä lambdaa saanut hommattua...
Lähetetty: 29 Syys 2006, 14:51
Kirjoittaja SamiM
Veikkaisin, että nokka on aika mieto ja siihen kun yhdistetään vanha venakoneisto, niin alkaa se puhti loppua 4500 kierroksen jälkeen. Saman näköinen on yhden dynotun 2v Cleven käyrä (500 Nm/3400 rpm, 281 hp/4900 rpm), kun nokka on Cranen 204/214 @ .050 ja venttiilikoneisto on vakion tyylinen. Siillä erotuksella, että käyrä on ylempänä kierroalueella. Eli nokka ja venttiilikoneisto eivät ole suhteessa muuhun moottoriin ajan tasalla kun kyseessä on 4V kannet, joissa on kanavakokoa rajullekin nokalle.
Ei kaasutin vielä ahdista, muu paikka ahdistaa. Sitten kun alkaa teholukema olla yli 350:n niin tarvitaan 750:stä. Pienemmällä kaasuttimella ennen näitä lukemia saadaan himpun parempi alavääntö ja sitä kautta ajettavuus on parempi. 4V kansille tekis mieli kokeilla jotain keskirajua rullanokkaa, jolla saataisiin kanavien suurta kokoa hyödynnettyä paremmin kuin laahaavalla nokalla. Näkis että saadaanko sitä ala-/keskivääntöä lisää.
Lähetetty: 30 Syys 2006, 10:50
Kirjoittaja harmi80
SamiM kirjoitti:
Ei kaasutin vielä ahdista, muu paikka ahdistaa. Sitten kun alkaa teholukema olla yli 350:n niin tarvitaan 750:stä. Pienemmällä kaasuttimella ennen näitä lukemia saadaan himpun parempi alavääntö ja sitä kautta ajettavuus on parempi. 4V kansille tekis mieli kokeilla jotain keskirajua rullanokkaa, jolla saataisiin kanavien suurta kokoa hyödynnettyä paremmin kuin laahaavalla nokalla. Näkis että saadaanko sitä ala-/keskivääntöä lisää.
No näin tuo kaasariasian tuntuisi menevän, kyllä tuon 600:sen ainakin periaatteessa pitäisi riittää.
Rullakeppi ois kiva, taitaa vaan jäädä tällä budjetilla haaveeksi. Laitellaan talven aikana tuo cranen 288 ja muu venakoneisto iskuun, niin pärjää vielä vakio voitelulla. Jos sitä sitten isona ja valmiina ihmisenä saisi rakennettua koko koneen mieleisekseen.
Lähetetty: 17 Touko 2007, 13:47
Kirjoittaja harmi80
Ha-haa!
Eilen leväytin koneesta kannet irti pakopuolen siistimistä varten ja samalla ajattelin irroittaa nokka-akselin valmiiksi uutta varten. Hämmästys oli suuri, kun ykkösen ja kolmosen pakorampit ja nostajat olivat ihan finaalissa. Ykkösen jopa siinä määrin, ettei nostaja noussut kolossaan ollenkaan, kun konetta veivasi... Ei ihme, että pientä voimattomuutta oli havaittavissa.
Tutkin tönärit ja 1-4 puolella kolme tönäriä oli tukossa. Kysymys kuuluu, että onko muita ongelmia odotettavissa? Eli onko öljyn kulku estynyt mihinkään muualle noiden tukossa olleiden tönärien takia?
Konetta en tälle kaudelle aio nostaa nokalta, joten kannattaako nyt tehdä muuta kuin putsata tönärit ja vaihtaa uudet hilut sisälle? Joku huuhteluöljy tms?
Lähetetty: 17 Touko 2007, 16:03
Kirjoittaja SamiM
harmi80 kirjoitti:Ha-haa!
Eilen leväytin koneesta kannet irti pakopuolen siistimistä varten ja samalla ajattelin irroittaa nokka-akselin valmiiksi uutta varten. Hämmästys oli suuri, kun ykkösen ja kolmosen pakorampit ja nostajat olivat ihan finaalissa. Ykkösen jopa siinä määrin, ettei nostaja noussut kolossaan ollenkaan, kun konetta veivasi... Ei ihme, että pientä voimattomuutta oli havaittavissa.
Tutkin tönärit ja 1-4 puolella kolme tönäriä oli tukossa. Kysymys kuuluu, että onko muita ongelmia odotettavissa? Eli onko öljyn kulku estynyt mihinkään muualle noiden tukossa olleiden tönärien takia?
Konetta en tälle kaudelle aio nostaa nokalta, joten kannattaako nyt tehdä muuta kuin putsata tönärit ja vaihtaa uudet hilut sisälle? Joku huuhteluöljy tms?
Nokan sisäänajo hoitamatta (ehkä) + huono öljy = tässä tulos.
Muu venttiilikoneisto kannessa saa öljynsä työntötankojen kautta.
Huuhtelulla sais ainakin sen karstan liikkeelle muualla moottorissa, pitäis vaihtaa heti pois sopivan käyttöajan jälkeen.
Lähetetty: 26 Touko 2007, 16:10
Kirjoittaja harmi80
Ei ollutkaan tönärit tukossa, näytti vaan siltä kun ole jäänyt öljyä sisään. Eli ei pitäisi öljynkierto-ongelmia olla.
Minkäs verran sallitaan tönärille kieroutta? Nyt on jokunen keppi vähän banskulla, noin millin verran kun pyörittelee pöydällä.
Ei vielä tälle kesällä viitsis ostaa uusia, kun ensi talvena olisi tarkoitus tehdä tuo rullavipa-conversio ja silloin taitaa tarvita joka tapauksessa pidemmät tönärit. Joten uskaltaako noilla vielä ajella? ja mitäs jos ne pamahtaa ihan solmuun kesken matkan? Meneekö nokka, nostajat tai jotain muuta? Vai selviääkö vaan uusilla tikuilla?
Kärsäksi on nyt varmistunut Compin XE284H ( 240/246 @ .05" ja 0.584"/0.588") joten jonkin verran enempi rasituksia tulee mitä vanhalla Ersonin TQ20H:lla (214 @ .05" ja .517"). Toisaalta kun mittasin vanhojen jousien jousipaineita olivat ne aikalailla samat kuin mitä nuo tulevat Compin jouset valmistajan mukaan.
Lähetetty: 20 Heinä 2007, 16:26
Kirjoittaja harmi80
Siinä:
Mikä lie aiheuttaa tuon notkahduksen tuossa 5000-6000 alueella, siitä lähti sitten vielä nousuun, mutta jostakin tuli reilusti öljyä ulos ja suoraan pakoputken päälle josta hätääntyneenä lopetin vedon.
Tokkopa tuo olisi tuosta hirveästi noussut, mutta vähän jäi vielä kaivelemaan

.
Täytyy selvittää öljyvuodon syy, ja ottaa vielä uusi veto.
Ja vääntökäyrähän tuosta jäi tietenkin uupumaan

.
Lähetetty: 09 Elo 2007, 09:54
Kirjoittaja poikelin
65 289 kotisäädöillä ja 185 fillarit savuten.
140kW/4090rpm
362Nm/1950rpm
Liki vakio.