Sivu 1/2
65 GT_lisävalojen laillisuus?
Lähetetty: 22 Syys 2006, 22:31
Kirjoittaja METVURSTI
Miten mahtavat konttorin sedät/tädit suhtautua nokalla tönöttäviin 60-luvun GT-lisävaloihin? Oikeasti ne taitavat olla jokseenkin teholtaan symboliset ja lähinnä koristeet, mutta katsastaja saattaa nähdä ne laittomina ja hyväsymättöminä riesoina? Onko kokemuksia suhtautumisesta? Onko väliä, vaikka ne oikeasti olisivatkin vain toimimattomat koristeet? Onko muuten jossain viiksiin sopivia tarvike- ym. umpioita, joissa olisi potkua ja E-hyväksynnät...?
Nimimerkillä:Wanna-be-GT, hate-to-be-turned-down
Lähetetty: 22 Syys 2006, 23:37
Kirjoittaja ROKI
Kyllä ne kelpaa katsurille jos kerran pelaavat, nehän ovt sumuvalot ei mitkään lyhyet eikä pitkät, net kun ovat täysumpiot eli poltinta ei vaihdeta kuin koko umpoi kerralla . Voi olla vaikea löytää niihin kuoriin jus istuvaa umpiota on niin ihmeellinen koko , mutta hyvin nuo näyttävät valoa kun ovat uudet omassani ja hella superit omien paikalla ei tarvitse lisävaloja on sen verran kirkkaat valot , edellyttää tietenkin releistyksen laiton ja paksummat piuhat. Niiden kyllä pitäis toimia jos on piuhat kiinni , uskoisin kyllä että jos näytät että ne ovat vain koristeet johdot poistettuna menee läpi katsurilta.
Lähetetty: 23 Syys 2006, 14:18
Kirjoittaja raunoh
Sitäpaitsi nuo maskissa olevat sumuvalot oli myös GT-suomi-autoissa, joten on ne tyyppikatsastettukin. Katsurin on ihan turha höpöttää yhtään mitään, tehtävänä ei ole muuta kuin iskeä leima paperiin, jos toimii asiallisesti.
Lähetetty: 27 Syys 2006, 09:47
Kirjoittaja Yellow Devil
Olen monesti kuullut sumuvalojen olevan laittomat, keilaltaan toisia autoilijoita häikäisevän yms.
Olen puolustanut valojani seuraavasti. Ovat olleet alkuperäisenä autossani ja vastaavia autoja on tuotu uutena suomeen 1967 eli tyyppihyväksytty on. Sekä näiden käyttö jää vähäiseksi kesä-autoissa.
Kymmenenä vuotena olen kaksi kertaa ollut olosuhteissa joissa näistä on ollut hyötyä.
Johtojen katkaisuun ei ole syytä mennä koska kaikki autossa kiinni olevat valot pitää toimia. Näin minua eräs katsastusmies valisti!
Lähetetty: 28 Syys 2006, 17:48
Kirjoittaja Lauri
Yellow Devil kirjoitti:
Johtojen katkaisuun ei ole syytä mennä koska kaikki autossa kiinni olevat valot pitää toimia. Näin minua eräs katsastusmies valisti!
Juurikin näin. Mutta poikkeuksiakin on, esim. kaverin Dodge Dakotassa ei saa olla jotain alkuperäisiä keltaisia parkki- tai mitälie valoja nyt ovatkaan kytkettynä. Ja eikös joistain Firebirdeistä ole pitänyt irrottaa piuhat sivuvaloista?
E-hyväksyntiä ei tarvitse vanhoissa autoissa.
Lähetetty: 29 Syys 2006, 08:29
Kirjoittaja Yellow Devil
Lauri kirjoitti:
kaverin Dodge Dakotassa ei saa olla jotain alkuperäisiä keltaisia parkki- tai mitälie valoja nyt ovatkaan kytkettynä. Ja eikös joistain Firebirdeistä ole pitänyt irrottaa piuhat sivuvaloista?
E-hyväksyntiä ei tarvitse vanhoissa autoissa.
Tähän käytäntöön on toinen selitys. Ammattiliikenteessä olevissa rekoissa on käytetty nk Marker-valoja katolla. Näistä tunnistaa raskaanajoneuvon jo kaukaa. Tälläiset valot eivät saa olla toiminassa ajettaessa ei-ammattiautolla liikenteessä. Törmäsin tälläiseen sääntöön parikymmentä vuotta sitten. En tiedä onko enää voimassa???
Lähetetty: 29 Syys 2006, 18:14
Kirjoittaja veekoo
Yellow Devil kirjoitti:
Tähän käytäntöön on toinen selitys. Ammattiliikenteessä olevissa rekoissa on käytetty nk Marker-valoja katolla. Näistä tunnistaa raskaanajoneuvon jo kaukaa. Tälläiset valot eivät saa olla toiminassa ajettaessa ei-ammattiautolla liikenteessä. Törmäsin tälläiseen sääntöön parikymmentä vuotta sitten. En tiedä onko enää voimassa???
Muistaakseni markereita ei saisi olla, mutta kaikki katsurit eivat ota niista itseensa. Joskus tarttee teipata, joskus ei. Helpointa lienee ottaa polttimo pois, niin ei pista silmaan... Sinansa hassua, etta jos auton nakee paremmin sivulta, niin se on huono juttu..

Lähetetty: 29 Syys 2006, 20:44
Kirjoittaja GT-350
Yellow taisi puhua katolla olevista eteen tai taakse näkyvistä markereista. Niiden säännöistä en tiedä, mutta Veekoo puhuu sivulle näkyvistä ja nehän ovat täysin lailliset, kunhan ovat oranssit. Saa olla heijastin tai ihan valo. Punaista heijastinta tai valoa EI saa olla sivulle. Tämä siis ainakin henkilöautoissa.
Lähetetty: 29 Syys 2006, 21:32
Kirjoittaja musse67
Ns. rekkavalo kiellettiin muutama vuosi sitten. Mikähän idea senkin kieltämisessä taas on herroilla ollut mielessä...
Lähetetty: 29 Syys 2006, 23:02
Kirjoittaja Jukka
musse67 kirjoitti:Ns. rekkavalo kiellettiin muutama vuosi sitten. Mikähän idea senkin kieltämisessä taas on herroilla ollut mielessä...
Oliskohan oranssilla/keltaisella värillä osuutta asiaan?
Eteenpäinhän ei saisi uudemmissa ajoneuvoissa näkyä muuta kuin kirkkaita valoja.
Lähetetty: 30 Syys 2006, 05:15
Kirjoittaja Lauri
Yellow Devil kirjoitti:Lauri kirjoitti:
kaverin Dodge Dakotassa ei saa olla jotain alkuperäisiä keltaisia parkki- tai mitälie valoja nyt ovatkaan kytkettynä. Ja eikös joistain Firebirdeistä ole pitänyt irrottaa piuhat sivuvaloista?
E-hyväksyntiä ei tarvitse vanhoissa autoissa.
Tähän käytäntöön on toinen selitys. Ammattiliikenteessä olevissa rekoissa on käytetty nk Marker-valoja katolla. Näistä tunnistaa raskaanajoneuvon jo kaukaa. Tälläiset valot eivät saa olla toiminassa ajettaessa ei-ammattiautolla liikenteessä. Törmäsin tälläiseen sääntöön parikymmentä vuotta sitten. En tiedä onko enää voimassa???
Ainiin, mä unohdin kokonaan noi rekkis-valot. Mutta nyt ei ollut kyse niistä, vaan tällaisista mitkä on ajovalojen alla ja sivulla:
Kuva
Museorekisteröity 65 ja sumuvalot
Lähetetty: 27 Maalis 2013, 12:22
Kirjoittaja 3913
Mustangini on museorekisteröity ja asensin siihen sumuvalot keulalle, nyt olisi edessä katsastus, ja kysymys kuuluu: Riittääkö että sumuvalot palavat yksinään, vai pitääkö toimia ajovalojen kanssa yhteen? Vai luetaako kyseiset valot vain lisävaloiksi?
"28 §
Etusumuvalot
1. Autossa saa olla edessä kummallakin puolella yksi sumuvalon käsittävä, valkoista tai vaaleankeltaista valoa antava valonheitin. Niiden tulee, mikäli mahdollista, olla enintään 0,40 m etäisyydellä auton sivusta sekä vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimien korkeudella. Jos autossa on etusumuvalot, tulee valonheittimiä olla kaksi."
Kellään kokemusta?
Re: Museorekisteröity 65 ja sumuvalot
Lähetetty: 27 Maalis 2013, 13:30
Kirjoittaja Firebolt
Ainakaan nykyautoissa ei taida saada sumuvaloja päälle ilman että parkit on päällä. Mutta luulen että ei ole mitään estettä laittaa niitä toimimaan suoraan katkasijasta.
Ite laittaisin niihin vähintään herätteen releelle virtalukolta, tai valonkatkasijalta ihan miten vaan ettei jää palamaan.
Re: Museorekisteröity 65 ja sumuvalot
Lähetetty: 25 Syys 2013, 21:47
Kirjoittaja ROKI
Minä laiton sumarit toimimaan lyhyidenvalojen aikaan. Rele ohjatuna herätin virta lyhyidenpiuhasta katkaisiankauta, joko maatto tai sitten se herätin virta lyhyiltä kumpikin systeemi toimii.
Fog Light 65/66
Lähetetty: 18 Joulu 2016, 10:44
Kirjoittaja Tarkkailija
En ole ihan kartalla nykypäivän valomääräyksistä eikä hakukoneen uumenista löydy vastausta, niin kysytään viisaammilta:
Ajattelin laittaa Fog Light- sarjan 65 Mustangin keulaan. Mitä katsastussetä on mieltä jenkkityylisistä sumuvaloumpioista, kun ei alkuperäistyylisessä sumarissa ole E-merkintää?
Saako kytkeä toimimaan, tai pitääkö olla pelkkänä koristeena keulassa ja teipata ilmastointiteipillä umpeen kun käy leimalla?
http://www.mustangandfords.com/how-to/p ... -foglights