Sivu 1/2

mersun kelkka öörliin

Lähetetty: 20 Syys 2006, 14:12
Kirjoittaja 200cid
olen mietiskellyt kovastikkin tuota takapään uudelleen tekoa ja sopivia osien luovuttajia on suomi täynnä tähän projektiin. kaverilla oli kelkka jota olin jo aikeissa laittaa mutta sehän vietiin. erillisjousitettu takapää olis jo jotain 8) on vaan vielä niin paljon kysymysmerkkejä että kysynkin tietääkö kukaan saman tapaisia rojekteja olevan tekeillä? ja pitäisköhän toeutukseen käyttää foordin vetareita koneistettuna sopimaan niin ei pulttijako muuttus... ideoita? osaako nimimerkki Ahti sanoa jotain mikä auttais? :)

Lähetetty: 20 Syys 2006, 20:48
Kirjoittaja ROKI
Joo etpä ole ainut joka on aikeisa soveltaa mersun taka kelkaa musseen, jo vuosi sitten kehittelin ideaa kun oioin kaverin 2005 mallin mersun peräpään, oli ajettu 2000km kun pussattu perään niin lujaa että meni pyörään asti toinen takakulma ruttuun. Joten vaihdoimme sen takakelkankin se ei vai ole halpa malli kun on täysalumiininen, vanhemmissa on teräksinen versio paljon painavampi versio, mut samapa tuo kumpi jos saa hyvin käymään, mussen vetareita ei voi soveltaa kun mesessä on erillisripustus, pulttijako on helppo muuttaa poraamalla laippoihin uudet reijät mussen jaolle ,on vain vaiheessa ei ole kerenny sovitteleen . Vaikkakin nyt on tallissa 2 hylsyä johon voi mallata pelkäämättä että tulee kolhuja, ovat pelti puhtaana puhalettuna, toisaalta nyt ei kyllä pysty muutenkaan kun on noita luita poikki ja veepeetä pitkälti.

Lähetetty: 20 Syys 2006, 21:35
Kirjoittaja 200cid
eli mersun palikoilla mennään ja pulttijako uusitaan. mitenkähän sen suhteen kun mersussahan kulkee voima perässä niitten kumirättien kautta niin onkohan ristinivel minkälainen? vähentäis varmaan värinöitäkin kivasti tuo perä sitten :)

edit: ainiin... mersussahan pyörät on pulteilla ja mussessa muttereilla... onko väliä kummin pyörän kiinnittää? ei varmaan mutta kysynpä :? lähinnä katsastus-setien varalta..

Lähetetty: 21 Syys 2006, 06:25
Kirjoittaja JXA-26
200cid kirjoitti:mersussahan kulkee voima perässä niitten kumirättien kautta? vähentäis varmaan värinöitäkin kivasti tuo perä sitten :)

edit: ainiin... mersussahan pyörät on pulteilla ja mussessa muttereilla... onko väliä kummin pyörän kiinnittää?
Nuo kumi limput on ottamassa juurikin värinöitä ja voima piikkejä pois voimansiirrosta. Kaveri vaihtoi kilpuriin: r.F Corolla GT.n alkuperäisen limppukardaanin ristikko malliin, kolme suorakytkentä laatikkoa ja yhtä perää myöhemmin vaihtoi alkuperäisen takaisin eikä enää ongelmia voimansiirrossa.
Yleisesti kyllä pinnapultti on kestävämpi ja helpompi käyttää kuin pultti.

Lähetetty: 21 Syys 2006, 10:58
Kirjoittaja 200cid
JXA-26 kirjoitti:
200cid kirjoitti:mersussahan kulkee voima perässä niitten kumirättien kautta? vähentäis varmaan värinöitäkin kivasti tuo perä sitten :)

edit: ainiin... mersussahan pyörät on pulteilla ja mussessa muttereilla... onko väliä kummin pyörän kiinnittää?
Nuo kumi limput on ottamassa juurikin värinöitä ja voima piikkejä pois voimansiirrosta. Kaveri vaihtoi kilpuriin: r.F Corolla GT.n alkuperäisen limppukardaanin ristikko malliin, kolme suorakytkentä laatikkoa ja yhtä perää myöhemmin vaihtoi alkuperäisen takaisin eikä enää ongelmia voimansiirrossa.
Yleisesti kyllä pinnapultti on kestävämpi ja helpompi käyttää kuin pultti.
onko sen limpun edessä kuitenkin ihan tavan ristikko millasen sais teetettyä sopimaan fordin jordaaniin?

Lähetetty: 21 Syys 2006, 18:23
Kirjoittaja ROKI
Se kumilimppu kardaani onkin jo työläämpi tehtävä, kun laatikon takapään akseli ulostulo on mesenlatikossa laakeroitu kaulalta, ja etu kumipimppu on erillisellä laipalla mudu kiinnityksellä laatikossa. Sitten kardaani on 2 osainen väli laakerin varassa , mutta saa sen tehtyä kun ei ole kiirettä ja suunnittelee hyvin eikä yritä yli aidan matalimmasta kohtaa :wink: . Pinnapultit ehdottomasti takalaippoihin paras niin.

Lähetetty: 21 Syys 2006, 18:52
Kirjoittaja ROKI
200cid kirjoitti:
JXA-26 kirjoitti:
200cid kirjoitti:mersussahan kulkee voima perässä niitten kumirättien kautta? vähentäis varmaan värinöitäkin kivasti tuo perä sitten :)

edit: ainiin... mersussahan pyörät on pulteilla ja mussessa muttereilla... onko väliä kummin pyörän kiinnittää?
Nuo kumi limput on ottamassa juurikin värinöitä ja voima piikkejä pois voimansiirrosta. Kaveri vaihtoi kilpuriin: r.F Corolla GT.n alkuperäisen limppukardaanin ristikko malliin, kolme suorakytkentä laatikkoa ja yhtä perää myöhemmin vaihtoi alkuperäisen takaisin eikä enää ongelmia voimansiirrossa.
Yleisesti kyllä pinnapultti on kestävämpi ja helpompi käyttää kuin pultti.
onko sen limpun edessä kuitenkin ihan tavan ristikko millasen sais teetettyä sopimaan fordin jordaaniin?
Ei ole, vaan laatikon akselissa on mudu kiinityksellä 3 sakarainen laippa johon limppu tulee pulteilla kiini .

Lähetetty: 21 Syys 2006, 23:04
Kirjoittaja 200cid
alkaa aika vaikeeks menemään... :( kyllähän varmaan rahalla sais koneistamon kehittämään ratkasun kiinnitykseen

Lähetetty: 22 Syys 2006, 00:56
Kirjoittaja Antti66HT
Mites tommosen M3 E36 bemun takakelkka.. Itse hieman jo suunnittelin vakavamminkin... välitys lukolla 3:00, ja jarrut valmiina. jako 5 x 120

Lähetetty: 22 Syys 2006, 15:34
Kirjoittaja 200cid
Antti66HT kirjoitti:Mites tommosen M3 E36 bemun takakelkka.. Itse hieman jo suunnittelin vakavamminkin... välitys lukolla 3:00, ja jarrut valmiina. jako 5 x 120
ovatkohan kalliita? ja taitaa aika harvakseltaan olla noita???

Lähetetty: 22 Syys 2006, 20:10
Kirjoittaja petska
Ei kait se kardaani jutska ole mikään vaikea juttu toteuttaa kun vaan laittaa kannatin laakerilla olevan kardaanin muuttaa vaikka mersun kardaanista...ja jako on tosi helppo muuttaa ja pinnapulithan voi kiertää suoraa jengoille laippaan mut kannattaa varmaan miettiä kaksi kerttaa varsinkin jos perämurikan meinaa mersusta laittaa kun mersun lukkoperät on aika kalliita ja on kaikenlaisia asd ja asr systeemejä eikä kunnon levylukkoja....mut riippuu mitä haette asialla...

Lähetetty: 22 Syys 2006, 20:43
Kirjoittaja Homer65
Muistasin kuulleeni, että joku olisi laittanut HiAcen perän Amoriikkalaiseen, ei ollu kylläkään voortti. Alun perin se on ainakin lehtien kanssa ollu.

Lähetetty: 22 Syys 2006, 21:03
Kirjoittaja Aku_81
Homer65 kirjoitti:Muistasin kuulleeni, että joku olisi laittanut HiAcen perän Amoriikkalaiseen, ei ollu kylläkään voortti. Alun perin se on ainakin lehtien kanssa ollu.
hiacen peräkin kun on jäykkä niin samanlainen akseli-ratkaisu se on kuin alunperin. Tässä kait hakevat linkkuperää alle, mites muuten katsuri sellaiseen suhtautuu? Onkohan akesta poikkeuslupaa vaativa asia?

Lähetetty: 22 Syys 2006, 21:23
Kirjoittaja musse67
Ei tartte lupia hakea, menee muutoskatsastuksella. Jousitustyyppiähän saa muuttaa, mutta retkuperän tilalle ei hyväksytä jäykkää akselia.

Lähetetty: 22 Syys 2006, 22:57
Kirjoittaja ROKI
Homer65 kirjoitti:Muistasin kuulleeni, että joku olisi laittanut HiAcen perän Amoriikkalaiseen, ei ollu kylläkään voortti. Alun perin se on ainakin lehtien kanssa ollu.
Minun kaveri laitto haisun lukkoperän cevaansa, hyvin kesti 350 viilaatun myllyn potkun . Ja kävi suoraan cevan pakkoihin , kardanin kiinnitys vain uusiksi, olin kyydissäkin kun poltteli lakua oikeasti ei jarrulla seisten.