Sivu 1/1
302 veivi asiaa
Lähetetty: 14 Syys 2006, 04:39
Kirjoittaja lake
Onko tietoa, tai jotain sen suuntaista mitä kestää(hv) tuollaisen -85 302 vakio kiertokanget, jos ei ole tarkoitus kierrättää yli 6000rpm? Kaikki info kiinnostaa, lähinnä ensi kesän stage1 versiota silmällä pitäen...

Lähetetty: 14 Syys 2006, 07:37
Kirjoittaja Fastback
Kannattaisi ihan tosissaan lukea näitä vanhoja juttua. Lue tuo lävitse niin pääset jyvälle mitä veivit kestää.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... ight=veivi
Lähetetty: 14 Syys 2006, 13:25
Kirjoittaja lake
juu, luin ja koitin haullakin löytää, mutta ei natsannu oikein, jotain löysin mutta en tarpeeks...
Edit: eikä tuossa linkissä puhuta halaistua sanaa veivien kestosta, lohkoasia on jo tuttu entuudestaan. Muutenhan tuolla oli vaan yleispätevää, "osta valmis kone" höpinää...
Lähetetty: 14 Syys 2006, 13:38
Kirjoittaja Tapsa
Eiköhän ton 6000rpm kestä kun varmuudeksi
tarkastutat veivisi (särö, painot,pyöreydet,pultit, poistat muut rosoisuudet , valupurseet yms
käytätkö vakio, valu,tako,hyperteutic,mantiä em veiveissä?.
Lähetetty: 14 Syys 2006, 13:42
Kirjoittaja lake
Tapsa kirjoitti:Eiköhän ton 6000rpm kestä kun varmuudeksi
tarkastutat veivisi (särö, painot,pyöreydet,pultit, poistat muut rosoisuudet , valupurseet yms
käytätkö vakio, valu,tako,hyperteutic,mantiä em veiveissä?.
lähinnä haen nyt sitä että millaisia teholukemia on vakio veiveillä saatu, ilman notkahduksia. Max. kierrokset ovat vaan tarkoitus pitää 6000rpm tuntumassa. Takomännillä oli tarkoitus tehdä, ja tähän koneeseen ei hukata liikoja rahoja juurikaan tuon lohkon heikkouden takia, mutta liikkeelle pitää ensikesänä päästä... Toinen kone tulee ajan kanssa.
Lähetetty: 14 Syys 2006, 14:03
Kirjoittaja harmi80
Tapsa varmaan tuossa meinas, että eiköhän ne kestä sen tehon mitä alle kuuden tonnin tuosta koneesta saa. Vai onko tulossa mutkaa tai ruuvia?
Lähetetty: 14 Syys 2006, 14:06
Kirjoittaja lake
harmi80 kirjoitti:Tapsa varmaan tuossa meinas, että eiköhän ne kestä sen tehon mitä alle kuuden tonnin tuosta koneesta saa. Vai onko tulossa mutkaa tai ruuvia?
mutka tulee, tosiaan olis ollu hyvä ehkä sanoa sekin...

Lähetetty: 14 Syys 2006, 14:14
Kirjoittaja Mexico65
lake kirjoitti:Tapsa kirjoitti:Eiköhän ton 6000rpm kestä kun varmuudeksi
tarkastutat veivisi (särö, painot,pyöreydet,pultit, poistat muut rosoisuudet , valupurseet yms
käytätkö vakio, valu,tako,hyperteutic,mantiä em veiveissä?.
lähinnä haen nyt sitä että millaisia teholukemia on vakio veiveillä saatu, ilman notkahduksia. Max. kierrokset ovat vaan tarkoitus pitää 6000rpm tuntumassa. Takomännillä oli tarkoitus tehdä, ja tähän koneeseen ei hukata liikoja rahoja juurikaan tuon lohkon heikkouden takia, mutta liikkeelle pitää ensikesänä päästä... Toinen kone tulee ajan kanssa.
Asia ei ole noin yksinkertainen. Kyllä jotain tekemistä koneen kestävyyden osalta on myös liikkuvien massojen painolla esim. männät.
Jos ajatellaan asiaa hetkellisesti niin vakio lohko ja veivit riittää noin 500-600hv saakka hyvällä onnella.
Mutta noin +400 hv / 6000rpm lienee jatkuvassa käytössä (esim. rata-ajossa) jonkinlainen turvallinen maximi.
Isolla työllä voi veivit saada kestämään enemmänkin, niin kuin Tapsa mainitsi.
Oma kokemus vakio veiveistä vain 360 hv / 6200rpm koneesta. Kesti ainakin minun käytössä.
Tosin vakio pannuistakin (200 hv / 5200rpm) on veivejä mennyt hajalle.
Lähetetty: 14 Syys 2006, 14:25
Kirjoittaja lake
Mexico65 kirjoitti:lake kirjoitti:Tapsa kirjoitti:Eiköhän ton 6000rpm kestä kun varmuudeksi
tarkastutat veivisi (särö, painot,pyöreydet,pultit, poistat muut rosoisuudet , valupurseet yms
käytätkö vakio, valu,tako,hyperteutic,mantiä em veiveissä?.
lähinnä haen nyt sitä että millaisia teholukemia on vakio veiveillä saatu, ilman notkahduksia. Max. kierrokset ovat vaan tarkoitus pitää 6000rpm tuntumassa. Takomännillä oli tarkoitus tehdä, ja tähän koneeseen ei hukata liikoja rahoja juurikaan tuon lohkon heikkouden takia, mutta liikkeelle pitää ensikesänä päästä... Toinen kone tulee ajan kanssa.
Asia ei ole noin yksinkertainen. Kyllä jotain tekemistä koneen kestävyyden osalta on myös liikkuvien massojen painolla esim. männät.
Jos ajatellaan asiaa hetkellisesti niin vakio lohko ja veivit riittää noin 500-600hv saakka hyvällä onnella.
Mutta noin +400 hv / 6000rpm lienee jatkuvassa käytössä (esim. rata-ajossa) jonkinlainen turvallinen maximi.
Isolla työllä voi veivit saada kestämään enemmänkin, niin kuin Tapsa mainitsi.
Oma kokemus vakio veiveistä vain 360 hv / 6200rpm koneesta. Kesti ainakin minun käytössä.
Tosin vakio pannuistakin (200 hv / 5200rpm) on veivejä mennyt hajalle.
juu, kiitos tästä infosta.

ei tuolla radalle mennä, tuppaa menee autot katolleen mulla tossa kaarreajossa... Vartille kylläkin, eli hetkellisiä pyrähdyksiä on luvassa.
Maailmalta luettuna niin vakio alakerralla on mitattu 550rwhp lukemiakin, eli kai se setti hetken kestää ensi kesänä mullakin...

Lähetetty: 14 Syys 2006, 15:07
Kirjoittaja Ahti
Scatilla ainakin aika edukkaita i-beam 4340 veivejä, joissa on kestoa jo reilusti enemmän kuin vakioissa. Takomäntiäkin on on monen painosia...
Sitten jos vakiooita joutuu koneistuttamaan>maksaa sekin. Mä ostasin uudet Scatt tms jos yhtään epävarmuutta. Tosin nekin täytyy tarkastaa ennen asennusta.
Lähetetty: 14 Syys 2006, 16:25
Kirjoittaja lake
sinänsä en tuohon koneeseen aio panostaa yhtään enempää kuin on pakko ja mulle riittää että se ensi kesän kestää. Mitään tuon vakiokoneen rojuja ei käytetä seuraavassa koneessa...