Sivu 1/2

Traction bars

Lähetetty: 10 Syys 2006, 09:30
Kirjoittaja 65HT
Onko jollain kokemuksia vastaavista? Pitäisi saada kuriin taka-akselin hyppiminen.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Re: Traction bars

Lähetetty: 10 Syys 2006, 10:04
Kirjoittaja Fastback
Ei ole kokemuksia em. linkin tangoista, mutta näitä porukat roudaa selkää vääränä autoihinsa:

http://www.calvertracing.com/

Lähetetty: 10 Syys 2006, 10:12
Kirjoittaja 65HT
Taitaa olla ihan reis-reis juttuja? Tällaiselle liikennevaloreissaajalle riittäisi ehkä edullisempikin..?

Lähetetty: 13 Syys 2006, 12:18
Kirjoittaja Tapsa
Tee itse "halot" ja ja onko iskarit ja jousisilmukoiden helat kunnossa ? :wink:
.

Lähetetty: 13 Syys 2006, 12:55
Kirjoittaja 65HT
Jouset on uudet eikä iskareillakaan monta vuotta ole cruisailtu. Ongelma ilmeni lukon hankinnan jälkeen.

Lähetetty: 13 Syys 2006, 13:09
Kirjoittaja Tapsa
Sitten vaan halkoa,calvertia, anti-slide linkkiä alle , ei ne niin racea ole.. johan pitäs "pomppiminen" rauhoittua. :wink:

Lähetetty: 13 Syys 2006, 23:45
Kirjoittaja veekoo
Mites noi traction barsit muuten toimii? Nayttaa aika simppelilta palikalta, mutta toimintaperiaate ei oikein aukene.. Lisaa jousivastusta?

Lähetetty: 14 Syys 2006, 07:09
Kirjoittaja Tapsa
Estää/rajoittaa lehtijousen kiertymistä = mutkalle menoa ja myös pitää
samalla pinionin kulmat kohtuullisena , sitäkautta estää pyörien
hyppimistä kiihdytettäessä ( wheel hopping )

Lähetetty: 14 Syys 2006, 11:33
Kirjoittaja veekoo
Aaa.. Siis estaa peran "kiertymista"? Kuulostaa hyvalta idealta.

Lähetetty: 21 Syys 2006, 11:38
Kirjoittaja 1969
Itse ajelin tämän kesän ajot CalTracseillä ja voin suositella erittäin lämpimästi. Ei pienintäkään pomppimista. Tankojen etupäät ovat pulteilla kiinni, mutta eivät vaikuta milllään tavalla häiritsevästi jarrutuksissa.

Kunnon traction-barien ajatus on estää taka-akselin kiertymistä JA nostaa taka-akselin instant centeriä (sivulta päin katsoen tangon takapää alempana kuin etupää). Normaalisti perä pyrkii niiaamaan kiihdytettäessä, jolloin painonsiirto puristaa jousia kasaan. Korkeammalla instant centerillä tuo normaalisti niiaamisen aiheuttava voima saadaankin käytettyä tuennan kautta painamaan suoraan renkaita maahan, kun perää kiertävää voimaa voidaan käyttää niiaamisen estämiseen. Perän niiaus vähenee ja pito paranee. Jos instant centeriä nostetaan liiaksi, niin perä itse asiassa nousee kiihdytyksessä ja taas hukataan energiaa. Tällöin perää kiertävä voima tulee pitemmän pitemmän momenttivarren (suhteessa auton painopisteeseen) kautta suuremmaksi kuin niiausta aiheuttava voima ja työntää traction barilla hanuria ylös.

Instant centerin nosto kiinteällä tangolla aiheuttaa helposti perän pomppimisen jarrutuksissa, mutta CalTracsin etukiikku ja slide-a-linkin teleskooppi eliminoivat tuon ongelman. Tämän takia perinteiset halkomallit ovat etupäästään irti. (ja siksi, että jousen pituus muuttuu joustossa, ja siksi että pienellä iskulla on pitovaikutus jne...)
Kiinteästi etupäästään asennetut Shelbytyylin Traction Masterit estävät jousien kiertymistä, mutta eivät juurikaan muuta instant centeriä. Näinollen ne eivät aiheuta perän pomppimista jarrutuksessa, mutta eivät myöskään lisää pitoa ja vähennä niiausta yhtä tehokkaasti kuin muut tyypit. Ne ovat ikään kuin rata-ajoon soveltuva kompromissi ajalta ennen CalTracseja ja slide-a-linkkejä, joiden kanssa kompromissia ei tarvise tehdä edes rata-ajossa.

CalTracsit saa ainakin sekä normaaleille, että mid-eye jousille, kunhan muistaa tilatessa speksata. Mid-eye jouset voivat vaatia pientä modaamista CE:n Slide-a-linkkeihin.

Lähetetty: 21 Syys 2006, 11:53
Kirjoittaja Mexico65
Oli tuossa myydään palstalla myynnissä noin 3½h.
Toiminta selviää hyvin tuolta.
http://www.calvertracing.com/

Lähetetty: 25 Huhti 2007, 13:03
Kirjoittaja 65HT
Onko jollain kokemusta hyppivästä lukkoperästä jonka hyppimien on loppunut shelby traction barsien asennuksella? Tätä sillä kyselen kun perä rupesi lukon asennuksen jälkeen pomppimaan.

Calvertti on kauheen kallis ja "halot" näkyy kohtuullisen rumasti. Shelby TB, voisi olla hyvä vaihtoehto. Hintakin edullinen. Vaatii tosin hitsaamista suhteessa halkoihin, muttei haittaa. Pääasia että loppuisi tuo per¤%&#n pomppimien.

Lähetetty: 04 Touko 2007, 13:18
Kirjoittaja karjal
Joo kyllä nuo shelby-malliset toimivat ihan hyvin katuajossa = ei pompota pätkääkään. Ovat vielä sopivan halvat ja helppotekoiset.

Kun pito-ongelmia alkaa esiintymään suuremmissa määrin, niin siirryn noihin slide-a-link:eihin.

Lähetetty: 04 Touko 2007, 20:21
Kirjoittaja veekoo
Pompottaa taallakin.. Aattelin hillita kaasujalkaa tovin (saa laittaa rastin seinaan), purra hammasta, laittaa rahaa sukanvarteen ja hommata cal tracsit. Periaatteella ei viitti korjata samaa kohtaa monesti... :wink:

Lähetetty: 07 Touko 2007, 10:54
Kirjoittaja Mexico65
Viikon loppuna laitettiin vihdoin Shelby GT350 R yläpuoliset traction barsit autoon. Pikkujuttu kun on riittävästi aikaa ja hyviä kavereita.
Asennus seuraavanlainen:
- Poista takaakselin sisäänjouston rajoittajan kumi ja tämän jälkeen koko rajoittaja. Asenna se runkoaisan toisellepuolelle.
- leikkaa lattiaan sopivankokoinen reikä josta tanko sopii sisälle. Huomioi aukonkoossa maksimi sisään ja ulosjousto niin, ettei tanko kummassakaan ääriasennossa ota kiinni runkoon.
- irrota U-pultit
- sovita akselin kiinnikkeet akseliin rälläköi tarvittaessa (aika paljon sai rälläköidä kun kiinnike oli tarkoitettu kapealle akselille).
- sovita sisäkiinnikkeet oikeaan paikkaan sisälle.
- puhdista akseli ja sisälattia hyvin hitsausta varten.
- nosta auto ajokorkeuteen jousipakkojen alta (U-pultit ovat edelleen irti)
- aseta systeemi kokonaisuudessaan paikoilleen ja hitsaa ensin etukiinnike kevyesti lattiaan.
- tarkasta akselikiinnikkeen asettuminen akseliin ja hitsaa se kevyesti kiinni akseliin.
- tarkasta tankojen liikeradat jouston aikana
- jos kaikki näyttää olevan kunnossa hitsaa akseli ja sisäkiinnikkeet erittäin hyvin kiinni.
- kiinnitä U-pultit, tarkasta samalla että akseli tulee suoraan.
- asenna reaktiotangot paikoilleen
- tarkasta kaikki kiinnitykset
- suorita koeajo
Aikaa tähän suoritukseen voi varata 1-2 vrk vaikeusaste kuitenkin vain keskitasoa.
Tarvittavat työkalut:
- hallinosturi jossa erillinen nosto kelkka
- iso kaapillinen erilaisia työkaluja mukaan lukien paineilma työkalut
- hyvä hitsauslaite mic
Jos tämä tuntuu helpolta niin tee tangoista samalla pituussäädettävät samoin akseli ja kori kiinnikkeistä korkeussäädettävät. Tämän jälkeen on mukava pohtia miten eri kulmat ja esijännitteet muuttavat auton käyttäytymistä. Samalla voi asentaa lisäksi panhard tangon tai wats linkin. Minä tyydyin panhardiin. Tämä tietenkin aiheuttaa pakoputki muutoksen. Siitä kuulette myöhemmin eri tapahtumissa.