Sivu 1/4

Mikä maksaa peltisarjoissa?

Lähetetty: 31 Elo 2006, 11:16
Kirjoittaja Ahti
Jos ajatellaan vaan saatavaa tehoa niin mitkä on hyvät peltisarjat?
Summitilta katselin niin esim. Hedman Street maksaa 135 taalaa ja Hooker Super Comp 579 taalaa. Molemmissa samankokoiset primäärit eli 1 5/8. Tulis tohon mun Falconiin...

Lähetetty: 31 Elo 2006, 11:24
Kirjoittaja Mexico65
Laatu maksaa tässä tapauksessa.
Tehollisesti ei varmaankaan suuria eroja ole eri valmistajien sarjoilla, mikäli primääriputkien ja kolektorin mitat ovat samat.
Kalleimmat sarjat 289, 302 koneisiin ovat luokkaa $3500 tosin luvataan kyllä hieman enemmän tehoa kuin vakio sarjoilla.

Lähetetty: 31 Elo 2006, 11:34
Kirjoittaja lake
ite ostin Racers placesta FlowTechin peltisarjat ja ei niitä kiinni tartte laittaa ilman askartelua ja hitsailua, kummallisia liitoksia primääriputkissa, ja kollektorin joutuu tekee uusiks... Ei ollu kyllä kalliitkaan, 153€...

Lähetetty: 31 Elo 2006, 11:36
Kirjoittaja Ahti
Jep. Jotenki tuntus pakopuoli ahdistavan kun putkien irrotuksella tuli 4-5km/h lisää loppunopeutta. Mulla on nyt jotkin halpis peltisarjat (pitkät) ja 2,5" tuplaputkisto yksillä vaimentajilla jotka on ennen akselia. Toi putkisto on teetetty jossain pk-seudun pajassa oisko Hertsikassa eli pöntöt varmaan kanssa jotki halpis.
Meinasin jos uusis koko systeemin eli kunnon sarjat ja 3" putkisto.

Onko toi loppunopeuden kasvu normaali ilmiö, jos putket raapasee irti?

Lähetetty: 31 Elo 2006, 11:41
Kirjoittaja lake
Ahti kirjoitti:Jep. Jotenki tuntus pakopuoli ahdistavan kun putkien irrotuksella tuli 4-5km/h lisää loppunopeutta. Mulla on nyt jotkin halpis peltisarjat (pitkät) ja 2,5" tuplaputkisto yksillä vaimentajilla jotka on ennen akselia. Toi putkisto on teetetty jossain pk-seudun pajassa oisko Hertsikassa eli pöntöt varmaan kanssa jotki halpis.
Meinasin jos uusis koko systeemin eli kunnon sarjat ja 3" putkisto.

Onko toi loppunopeuden kasvu normaali ilmiö, jos putket raapasee irti?
minkäslaisia aikoja on ajettu?

Lähetetty: 31 Elo 2006, 11:44
Kirjoittaja Ahti
lake kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Jep. Jotenki tuntus pakopuoli ahdistavan kun putkien irrotuksella tuli 4-5km/h lisää loppunopeutta. Mulla on nyt jotkin halpis peltisarjat (pitkät) ja 2,5" tuplaputkisto yksillä vaimentajilla jotka on ennen akselia. Toi putkisto on teetetty jossain pk-seudun pajassa oisko Hertsikassa eli pöntöt varmaan kanssa jotki halpis.
Meinasin jos uusis koko systeemin eli kunnon sarjat ja 3" putkisto.

Onko toi loppunopeuden kasvu normaali ilmiö, jos putket raapasee irti?
minkäslaisia aikoja on ajettu?
11,96 ilman putkia, putket kiinni 12,0? mutta ilman putkia huonompi 60ft

Lähetetty: 31 Elo 2006, 11:58
Kirjoittaja lake
Ahti kirjoitti:
lake kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Jep. Jotenki tuntus pakopuoli ahdistavan kun putkien irrotuksella tuli 4-5km/h lisää loppunopeutta. Mulla on nyt jotkin halpis peltisarjat (pitkät) ja 2,5" tuplaputkisto yksillä vaimentajilla jotka on ennen akselia. Toi putkisto on teetetty jossain pk-seudun pajassa oisko Hertsikassa eli pöntöt varmaan kanssa jotki halpis.
Meinasin jos uusis koko systeemin eli kunnon sarjat ja 3" putkisto.

Onko toi loppunopeuden kasvu normaali ilmiö, jos putket raapasee irti?
minkäslaisia aikoja on ajettu?
11,96 ilman putkia, putket kiinni 12,0? mutta ilman putkia huonompi 60ft
eli tehoakin on jo kohtuu mukavasti. Koitan vaan kartoittaa tuota putkikoon tarvetta itselleni, mulla sitä tehoa kun ei ole niin haetaan sitä vääntöä sitten enemmän... :D

Lähetetty: 31 Elo 2006, 12:29
Kirjoittaja Ahti
lake kirjoitti:
Ahti kirjoitti:
lake kirjoitti:
minkäslaisia aikoja on ajettu?
11,96 ilman putkia, putket kiinni 12,0? mutta ilman putkia huonompi 60ft
eli tehoakin on jo kohtuu mukavasti. Koitan vaan kartoittaa tuota putkikoon tarvetta itselleni, mulla sitä tehoa kun ei ole niin haetaan sitä vääntöä sitten enemmän... :D
Ei tossa mulla mitään tehoa ole, hyytyy meno kolmosella ei jaksa ottaa kuin 180-181 loppunopeutta. Viivalta lähtee välttävästi (1.77). Pitäs saada sellanen 190 loppua mutta mulla on vielä muutama koni laitumella. Imis, sarjat, putket, nokka, jouset ehkä niillä löytyy :roll: :?:
Jos ei muu auta niin pannaan juissia :twisted:

Lähetetty: 31 Elo 2006, 12:49
Kirjoittaja Tapsa
jep. pelttareita on moneen lähtöön..
racesarjat on sitten oma mailma.
street sarjoista
1 5/8 competition , 1 3/4 supercomp, sitten rakennussarjaa saatavilla hookerilla
hinnat kieltämättä vaihtelevat valmistajilla malleittain.
Hedmannit ovat hinta/laatu mielestäni paras.heilläkin rak sarjoja
sitten on vielä automaattille sopivampaa kollektori pituutta pitempi yleensä manuskalla käytetään yleensä hieman lyhyempää
tietyt motti/kori/ vaihteisto kombinaatiot vaikuttavat myös saatavuuteen
valmistajien sivuilla kannattaa käydä luurailemassa sopivimpia jos
vaatimukset ovat korkeat.
tai jos on halua/taitoa tehdä sitten ihan ite.. :wink:

Lähetetty: 31 Elo 2006, 12:54
Kirjoittaja Ahti
Mitä Tapsa suosittelet tohon mun kombinaatioon? Kuin isot primäärit ja kuin isot putkistot? Kannet on AFR185 paketista.

Lähetetty: 31 Elo 2006, 13:20
Kirjoittaja Mexico65
Ahti kirjoitti:Mitä Tapsa suosittelet tohon mun kombinaatioon? Kuin isot primäärit ja kuin isot putkistot? Kannet on AFR185 paketista.
Vastaan Tapsan puolesta.
Niin isot primäärit kuin kaupasta saa, eli 1 3/4" (saisi olla isommatkin mutta saatavuus heikko ja hinta korkea) ja 2½ -3" putkisto hyvillä vaimentimilla.

Lähetetty: 31 Elo 2006, 13:39
Kirjoittaja Tapsa
juu töitäkin pitäs välillä tehdäkkin .. jyrin mitoissa kun pysytään
ei pitäis enää ahdistaa , pikkulohko hyvällä hengityksellä
toimii jo 1 3/4 mutta 2" ainakin riittävä! spaiceria käytetään
varsinkin 4pultti kiinnityksissä ja joissain tapauksissa kun "pikku
reikäsistä" otetaan kaikki irti..
Tosiaan" pitkät primäärit 34- 36" ja 3" kollektorilla kun sullakin on tomaatti , ei tartte poistaa putkia jotta hivenen säilyis "alavääntö"
tutkaile putiikkien vaihto ehtoja 8)

Lähetetty: 31 Elo 2006, 17:47
Kirjoittaja lake
Tapsa kirjoitti:juu töitäkin pitäs välillä tehdäkkin .. jyrin mitoissa kun pysytään
ei pitäis enää ahdistaa , pikkulohko hyvällä hengityksellä
toimii jo 1 3/4 mutta 2" ainakin riittävä! spaiceria käytetään
varsinkin 4pultti kiinnityksissä ja joissain tapauksissa kun "pikku
reikäsistä" otetaan kaikki irti..
Tosiaan" pitkät primäärit 34- 36" ja 3" kollektorilla kun sullakin on tomaatti , ei tartte poistaa putkia jotta hivenen säilyis "alavääntö"
tutkaile putiikkien vaihto ehtoja 8)
Onkos nää kasikoneet nyt jotenkin massasta poikkeavia, kun tuo 3" kollektori sotii europuolen viritysoppeja vastaan? Mulle tulee ekana mieleen että pakokaasujen virtaus hidastuu merkittävästi 3" kollektorissa. Jos aateltais vaikka että kone puolitetaan 2x2.5L koneeks, ja esim. 150-200hv per puolisko. 2.5L 150-200hv kone taas ei tartte 3" putkea...
Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mielenkiinnolla kuuntelen vastauksia, ja mielellään perustelujen kera, jos sellaisia löytyy... :wink:
Ja en tässä vittuile enkä kyseenalaista kenenkään tietoja, vaan yritän oppia lisää...

Lähetetty: 31 Elo 2006, 19:56
Kirjoittaja Mexico65
lake kirjoitti: Onkos nää kasikoneet nyt jotenkin massasta poikkeavia, kun tuo 3" kollektori sotii europuolen viritysoppeja vastaan? Mulle tulee ekana mieleen että pakokaasujen virtaus hidastuu merkittävästi 3" kollektorissa. Jos aateltais vaikka että kone puolitetaan 2x2.5L koneeks, ja esim. 150-200hv per puolisko. 2.5L 150-200hv kone taas ei tartte 3" putkea...
Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mielenkiinnolla kuuntelen vastauksia, ja mielellään perustelujen kera, jos sellaisia löytyy... :wink:
Ja en tässä vittuile enkä kyseenalaista kenenkään tietoja, vaan yritän oppia lisää...
Olet oikeilla jäljillä, nyt vaan on puhe + 400 hv koneesta ja siihen pitäisi löytyä sopivat peltisarjat, putket ja vaimentimet.

"289-302 Mustang for use with wider World Products exhaust bolt
pattern and hydraulic clutch 3 1/2” collector.
A multiple step primary tube mated with the Merge style collectors is the secret of this header design. In back to back dyno tests, these headers consistently show as much as a 30 HP increase over the leading race headers with as much of an increase in torque as well."

V8 kone ei ole 2*4sylinteriä vaan 8 sylinterinen 90 asteen V kulmassa oleva V:ee moottori. Joten tuo sinun yleistys ei ihan pidä paikkaansa. Jo V8 koneen sytytysjärjestys aiheuttaa omia vaatimuksiaan pakosarjoille ja putkistolle.

Periaarteessa aina +400hv:aan saakka pitäisi 2½" tuplaputkisto riittää, mutta myös vaimentimet saattaa aiheuttaa lisä ongelmia niinpä 3" putki + 3" pöntöt saattaa helpottaa tilannetta.

Mutta Ahdin mainitsema loppunopeus eron syy mielestäni löytyy ratin ja penkin välistä tai rata ja sääolosuhteista.

Esim.
Pony Trak & Drag 18.6. 2006
12. Rekonen Jyri Mustang -65 289. 14,0191 s, 160,1841 km/h
Ford T&D day 27.8.2006
13. Rekonen Jyri Mustang -65 289. 14,0280 s, 163,3312 km/h

Tietääkseni autolleni ei ole tuossa välissä tehty mitään muutosta.
Kone 289cid, Tri-Y pakosarjat 2½" kollektori, 2½" putkisto ja 2½” Simonsin vaimentimet ei H:ta eikä X:ää putkistossa.

Lähetetty: 31 Elo 2006, 21:56
Kirjoittaja Ahti
Samana päivänä samalla radalla:
1. lähtö 60ft 1.826, 12.16, 177.15
2. lähtö 60ft 1.911, 12.32, 176.16
3. lähtö 60ft 1.772, 12.06, 176,07 suurensin suuttimia
4. lähtö 60ft 1.796, 11.96, 180.21 putket pois
5. lähtö 60ft 1.833, 12.04, 179.30 ei muutoksia edelliseen mutta hieman isommilla lähtökierroksilla (suti hieman).