Virranjakaja pois ja takaisin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Virranjakaja pois ja takaisin

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Olisi tarve ottaa vanha virranjakaja pois ja laittaa toinen tilalle. Olen yrittänyt tutkia vanhoja juttuja josko sieltä apua olisi tähän ongelmaan. Jotain juttua siellä oli, mutta tällaiselle kokemattomalla viikonloppuruuvaajalle ei täysin auennut. :oops:

Jos joku/jotkut viitsisivät antaa mahdollisimman seikkaperäisiä ohjeita/vinkkejä miten ko. homman tekisi olisin erittäin kiitollinen. :D

Olen muutamaan kertaan huomannut että on järkevää kysellä etukäteen, eikä sitten kun...

Kiitos. 8)
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vanha pois uusi tilalle. :lol:

Kierrä konetta esim. niin, että pyöriä osoittaa ykkös sylinterin sytytyskohtaa. Voit jotenkin yrittää merkitä kohdan. Tarkasta, että sytytyksen ajoitus merkki on esim. 10 astetta ennen TDC. Tämän jälkeen poista vanha jakaja ja laita uusi tilalle niin, että edelliset merkit täsmää. Kone saattaa lähteä käyntiin, mutta sytytysennakot pitää säätää välittömästi toimenpiteen jälkeen. :peukku:

Perusennakkoa niin paljon kuin mahdollista ja täysennakko noin 2500 rpm mennessä täysennakon tulisi olla jossain 34 - 38 asteen tasolla. Vakuumiennakon säädät niin, ettei kone detonoi kiihdytyksessä eikä muutoinkaan.
:tuuletus:
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Ilmeisesti jakaja lähtee irti kun irrottaa ruuvit, mitkä löysäämällä jakajaa pystyy pyörittämään?

Sittenkö vaan nostamalla jakaja "juurineen" tulee pois? Eikö tarvitse pelätä, että jokin (akseli?) tippuu reiästä sisään? (muistelen tällaista lukeneeni joskus... ehkä)

Entäs uuden jakajan laitto, siitäkö vaan "tiputetaan" reiästä alas? Ja menee siitä mukavasti paikoilleen? (tähänkin liittyen muistan lukeneeni jostain vaikeuksista... ehkä)

Nämä vielä askarruttaa. Kiitos jo etukäteen vastaajille.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Kannattanee pyytaa joku avuksi ennakkoa saataessa. Ei oikein onnistu yksin, varsinkaan ekalla kerralla. Lamppu on hyva ja samoin joku, joka voi opettaa kayttamaan sita. Homma ei ole mitaan rakettitiedetta, mutta sisaltaa omat niksinsa.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:Ilmeisesti jakaja lähtee irti kun irrottaa ruuvit, mitkä löysäämällä jakajaa pystyy pyörittämään?

Sittenkö vaan nostamalla jakaja "juurineen" tulee pois? Eikö tarvitse pelätä, että jokin (akseli?) tippuu reiästä sisään? (muistelen tällaista lukeneeni joskus... ehkä)

Entäs uuden jakajan laitto, siitäkö vaan "tiputetaan" reiästä alas? Ja menee siitä mukavasti paikoilleen?
Jep, jakaja on kiinni yhdellä ruuvilla jonka alla on kappale joka pitää jakajan paikoillaan. Samaa ruuvia vain löysäämällä voi jakajaa kiertää myötä- ja vastapäivään, näin tapahtuu ennakko säätö.

OK ruuvi on irti samoin se kappale (älä hukkaa). Olithan asettanut jakajan pyörijän edellä mainittuun asentoon ja sytkä merkin noin 10 asetta ennakkoon. Kun nostat nyt jakajaa pois paikoiltaan huomaat, että pyöriä kiertyy hieman, tämä johtuu nokka-akselin ja jakajan hammaspyörien kulmasta.

No niin jakaja on pois ja tyhjä reikä odottaa uutta.

Pyri asettamaan uusi jakaja niin että pyöriä asettuu samaan asentoon kuin vanhassa jakajassa ennen irrotusta, huomioi tuo nokka-akselin ja jakajan rattaiden kulma ja sen aiheuttama kiertyminen asennuksessa. Voipa olla, että jakaja ei ensi yrittämällä mene perille eli pohjaan, älä yritä väkivalloin äläkä ota lekaa käyttöön. Kun jakaja on melkein pohjassa mutta ei mene perille, niin pyöritä hieman kampiakselia eteen ja taaksepäin samalla hieman painaen jakajaa alaspäin. Näin toimien jakaja jossain vaiheessa menee pohjaan, ellei jo ensiyrityksellä mennyt.

Tämän jälkeen tarkastelet, että uuden jakajan pyöriä osoittaa suunnilleen samaan paikkaan kuin vanhakin ja ajoitusmerkki on 10:ssä. Siten vain kansi päälle niin että pyöriä osoittaa edelleen ykköspyttyyn sytytys johdon lähtöön. Laita kiinnitys kappale ja ruuvi paikoilleen ja kokeile käynnistää kone, jos käynnistyy niin hyvä muutoin vaatii hieman lisää säätöjä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kiitos tarkennuksesta mexico65:lle. Ei vaikuta niin vaikealta kuin kuvittelin. Ilmoittelen kuinka käy. Uusi jakaja tosin on vielä matkalla.

Syttyjen säätöä on tehty strobon kanssa, joten se on lapasessa - niin sanotusti. Arvelutti vain tuo jakajan irroitus/takaisinlaitto.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

ja lopuksi jos jakajan käyttöakseli = kuusiomallinen lähtee mukaan nostettaessa tarkasta onko päät pahasti kulahtaneet/kiertymää jos ei
mitään poikkeavaa ilmene , asenna ensin käyttis lohkoon ja varmista
että pyörii pumpussa ,sitten jakuri perään 8)
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tapsa kirjoitti:ja asenna ensin käyttis lohkoon ja varmista
että pyörii pumpussa, sitten jakuri perään 8)
Saiskos tuohon vähän tarkennusta.
"nimi. joskus tulpanvaihtoa sivusta seurannut"
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Siis moottorissa on öljypumpun käyttö akseli samassa yhdistelmässä
kuin virranjakaja. eli kun poistat virranjakajan
niin seuraava osa on lyijjykynän näköinen osa joka saattaa tulla
jakajan mukana ylös ja irroita samalla ö-pumpusta kun nostat sitä ylös.
jos ei tullut nostaessa muuta kuin jakajarattaineen tilanne hallussa yleensä.
kurkistat/ tarkistat että pilkistää jakajanreiän pohjalla keskellä (näkyvä osa)
n 1cm matkalta tangonpää ja on mahdollisesti jousisokallakin tms prikalla
"varmistettu" että ei pääse putoamaan ohi öljypumpun vastakappaleesta
sitä tarkoitin "käyttisksellä" ö-pumpun käyttöakselia,
varmasti paikallaan kun "jakuri" virranjakaja asennetaan.
muuten em proseduurin menettelyn mukaisesti asennus . Ja kun öljyvalo sammuu/paine nousee
pitäs sen puolesta olla ok.
ja ei muutakuin hommiin! 8)
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Jakaja saapunut ja mukana erilaisia jousia seuraavilla käyrillä:

kultaiset: alkaa 800 rpm - max 2000 rpm
hopeiset: alkaa 1000 rpm - max 2800 rpm
mustat: alkaa 1000 rpm - max 4000 rpm

Kysymys kuuluukin laitanko kultaiset vai hopeistet? Mustia ei varmaan kannata suunnitellakaan.

Kone siis 289 jossa
Carter 600 AFB
RPM imis
vakiokannet
lähes vakionokka
shortyt
tuplaputket

Laatikko C4 vakioturbiinilla

välitys 3.4
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Kummat hyvänsä laitatkin, voisin olla kiinnostunut jäljelle jäävistä.
Eilen soittelin pari vauhtiputkaa läpi, eikä kummallakaan ollut tarjota jousisarjaa cleven vakiojakajaan :roll: .
-71 HT 351C 4v
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Kokeile hopesia . paljonko perusennakkoa? tyhjäkäynnillä 10-14ast
+2000rpm 36-40 ast ilman vakuumia.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Yritin laittaa jakajaa paikalleen. Ei uppoa!!! Kävin sitten vertailemaan vanhaa ja uutta jakajaa. Uudessa on paksumpi akseli. Rattaa alapuolelta vanhan paksuus on 11.6 mm ja uuden paksuu 12.5 mm. PE%&#E!!!!!!!!!

Tarkastin tuotenumeron ja pakkauksen. Oikein on. Onkohan moottorissani jokin muu öljypumppu kuin tähän kuuluva? Eikös se siis ole öljypumppu mihin jakajan alin osa uppoaa?

Onko muita vaihtoehtoja/neuvoja?

"On tämä mukava harrastus".
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Vanhasta jakajasta löytyi monenlaista numerosarjaa. mutta tämän sain tulkattua: D3OF = 1973 torino/fairlane engine assesories

Löytyykö tämän avulla selitystä ongelmaan?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Nousiko sinulla jakajan mukana noin 20-25 senttinen metallitanko, eli öljypumpun käyttöakseli?
Jos ei, niin ei sinulla ole sitten muuta ongelmaa, muuta kuin että käyttöakseli ei nyt loksahda paikalleen; jääkö noin 1-2 senttiä ilmaan?
Koitapas sillälailla, että kun se jakaja on niin pohjassa kuin se painamalla menee, niin pyörität konetta (käsin, ei startilla!) ja painat sitä sitten syvämmälle.
Mulla jäi monesti tuosta kantamaan, ja ihmettelin että joskus menee ja joskus ei; sitten älysin pyöräyttää konetta ja avot!
-71 HT 351C 4v
Vastaa Viestiin