FE rakenteluvinkkejä kaivataan
Lähetetty: 28 Elo 2006, 20:39
Rakennan talven aikana GTA Fairlaneen moottorin. FE ei ole oikeastaan mulle tuttu entuudestaan joten nyt alkaa varsinainen tiedonkeruu.Kirjallisuutta aiheesta on ,ja amerikan netistä löytyy, tiedetään, mutta kotimainen tietotaitoinformaatio otetaan hellyydellä vastaan.
Painiskelen tässä vaiheessa museorekisteröinti dilemman kanssa. Tarkoitus on museokatsastaa auto, se kun on täysin räpeltämätön 100 % suomihistorian omaava.Mutta, jos onnistuu, niin "day 2 restomod" tyyppinen ratkaisu kiinnostaa, eli autoa varustellaan kevyesti 60-luvun tyyliin retro kiekkomittarilla, mahdollisesti 60-luvun erikoisvanteilla ja moottorissa tulee olemaan alkuperäistä enemmän tehoa. Moottori on originaali 142 tkm ajettu 390 GT 335 hv. Vaihteisto C6 ja 9" lukkoperä 3,25 välityksellä.Tiedossa on myös 410 moottori jota vois käyttää ja asentaa 390 GT motin naftaliiniin.
Lähinnä mieltä askarruttaa 2 asiaa moottorin rakentamisen suhteen.Itse rakennusprojekti ei sinänsä ole ongelma, onhan noita Fordin kaseja tullut tossa tehtyä.
Ensimmäinen askarrus.Pakosarjat. Autossa on 390 GT valusarjat, mutta eivät ne kyllä mitkään kaksiset ole.Eli tehohukka on taattu ! Olis mielenkiintoinen tietää minkälaisia tehoja näistä on saatu ulos. Vakiona tällaiselle 66 GTA:lle C6 automaatilla kellotettiin parhaimmilllaan 1966 tollasia korkeita 14 sek aikoja senaikasilla renkailla, toisissa lähteissä surkein aika oli 15,8.Kun ei niitä peltisarjoja viittis nyt kerrankin yhteen autoon laittaa..mielellään.Ja tohon Faikkuun ei taida sopia oikein mitkään 427 Galaxien banaanitertutkaan...
Toinen askarrus on imusarja. 1 x4 v , 2 x 4 v vai 3 x 2 V. Viimeksimainittu taitaa kyllä jäädä pois laskuista, kun ne taitaa jäädä kakkoseksi tehon suhteen noille nelikurkkuisille.Toisaalta, antoihan 1961 mallin 390 Hi-Performance 401 hv 3 x 2 kaasarisysteemillä..
Holman & Moodyltä saa muuten hienoa retro 2 x 4 imusarjaa.Mitenhän se mahtais toimia tollasessa 400 hv katumoottorissa..?
Mikähän olis paras 4-kurkkuinen imusarja...siis 60-luvun tyylinen. Mites se Shelby Sidewinder.Performer RPM ei kuullosta ajanmukaiselta vaikka loistava sarja onkin.
Well, tietysti vois käyttää myös orkkis 390 GT imaria ja orkkis 600 Holleytä..
Yksi mahdollisuus on myös strokata moottori käyttämällä 410/428 kampiakselia jolloin iskutilavuudeksi 0.030 porauksella tulee noin 414 cid.
Saiskohan auton museokatsastettua Ford Powertrainin uusilla Tri-Y peltisarjoilla.Riittävät mukavasti 400 hv/ 6000 rpm asti.
Moottorista on tarkoitus tehdä mieto hotrod motti joka kuljettaa GTAn alle 14 sek varttimaililla, eikä omaa rakennellun rähinämoottorin varjopuolia. Kommentit otetaan mielellään vastaan!
Painiskelen tässä vaiheessa museorekisteröinti dilemman kanssa. Tarkoitus on museokatsastaa auto, se kun on täysin räpeltämätön 100 % suomihistorian omaava.Mutta, jos onnistuu, niin "day 2 restomod" tyyppinen ratkaisu kiinnostaa, eli autoa varustellaan kevyesti 60-luvun tyyliin retro kiekkomittarilla, mahdollisesti 60-luvun erikoisvanteilla ja moottorissa tulee olemaan alkuperäistä enemmän tehoa. Moottori on originaali 142 tkm ajettu 390 GT 335 hv. Vaihteisto C6 ja 9" lukkoperä 3,25 välityksellä.Tiedossa on myös 410 moottori jota vois käyttää ja asentaa 390 GT motin naftaliiniin.
Lähinnä mieltä askarruttaa 2 asiaa moottorin rakentamisen suhteen.Itse rakennusprojekti ei sinänsä ole ongelma, onhan noita Fordin kaseja tullut tossa tehtyä.
Ensimmäinen askarrus.Pakosarjat. Autossa on 390 GT valusarjat, mutta eivät ne kyllä mitkään kaksiset ole.Eli tehohukka on taattu ! Olis mielenkiintoinen tietää minkälaisia tehoja näistä on saatu ulos. Vakiona tällaiselle 66 GTA:lle C6 automaatilla kellotettiin parhaimmilllaan 1966 tollasia korkeita 14 sek aikoja senaikasilla renkailla, toisissa lähteissä surkein aika oli 15,8.Kun ei niitä peltisarjoja viittis nyt kerrankin yhteen autoon laittaa..mielellään.Ja tohon Faikkuun ei taida sopia oikein mitkään 427 Galaxien banaanitertutkaan...
Toinen askarrus on imusarja. 1 x4 v , 2 x 4 v vai 3 x 2 V. Viimeksimainittu taitaa kyllä jäädä pois laskuista, kun ne taitaa jäädä kakkoseksi tehon suhteen noille nelikurkkuisille.Toisaalta, antoihan 1961 mallin 390 Hi-Performance 401 hv 3 x 2 kaasarisysteemillä..
Holman & Moodyltä saa muuten hienoa retro 2 x 4 imusarjaa.Mitenhän se mahtais toimia tollasessa 400 hv katumoottorissa..?
Mikähän olis paras 4-kurkkuinen imusarja...siis 60-luvun tyylinen. Mites se Shelby Sidewinder.Performer RPM ei kuullosta ajanmukaiselta vaikka loistava sarja onkin.
Well, tietysti vois käyttää myös orkkis 390 GT imaria ja orkkis 600 Holleytä..
Yksi mahdollisuus on myös strokata moottori käyttämällä 410/428 kampiakselia jolloin iskutilavuudeksi 0.030 porauksella tulee noin 414 cid.
Saiskohan auton museokatsastettua Ford Powertrainin uusilla Tri-Y peltisarjoilla.Riittävät mukavasti 400 hv/ 6000 rpm asti.
Moottorista on tarkoitus tehdä mieto hotrod motti joka kuljettaa GTAn alle 14 sek varttimaililla, eikä omaa rakennellun rähinämoottorin varjopuolia. Kommentit otetaan mielellään vastaan!