Sivu 1/1

Jarrujen sisäänajo

Lähetetty: 24 Elo 2006, 14:47
Kirjoittaja Mexico65
Vaihdoin 65 fb:n uudet jarrulevyt ja palat eteen, taakse tuli myös uudet rummut ja hihnat (kokeillaan nyt kaikkea mahdollista, 10" jäähdytysrivoitetut etu rummut taakse 2 1/4" hihnoilla). Edessä Fedoron DS3000 palat, takana vakio hihnat ja paineen säätäjänä AP Racing kierrettävä malli.

Kun kaikki oli sopivasti kasassa ja uudet Ate Blue Racing nesteet sisällä niin ei muuta kuin koeajolle ja jarruja sisään ajamaan.

Heti ensi kosketus kertoi, että autossa on TAAS JARRUT. Lisää vahtia ja muutama tehokas jarrutus ... mutta. Pieni säikähdys tuli kun poljin noita jarruja etelä suomen yössä, voimakas jarrutus sai aikaan lievän kipinä suihkun etujarruista (tosi makeen näköistä). Muutama kokeilu aiheutti saman ilmiön. Auto parkkiin ja tarkastelemaan jarruja... ihmetys kaikki näytti olevan kunnossa, ehkä hieman lämpöä jarruissa ei muuta. Kiltisti kotiin ja sama tarkastus tallissa, kaikki kunnossa ja siistin näköisenä, ainoastaan hieman enemmän jarrupölyä vanteissa kuin aiemmin.

Onko joku törmännyt samaan ilmiöön?

Lähetetty: 24 Elo 2006, 21:26
Kirjoittaja Homer65
Mites ne eturummut istu takapäähän? Oliko jotain hämmentämistä?
Aten sinistä mullakin on

Lähetetty: 24 Elo 2006, 22:38
Kirjoittaja Mexico65
Homer65 kirjoitti:Mites ne eturummut istu takapäähän? Oliko jotain hämmentämistä?
Aten sinistä mullakin on
Kyllä ne eturummut sinne taakse jotenkin sai sorvattua. Pyöräsylinterin alle joutui tekemään korotuspalan (olikohan paksuus 5mm tein käikäleet alumiinista) niin, että sylinterin keskilinja on samassa tasossa jarruhihnojen kanssa, siinä ne tärkeimmät. Sylinterin kiinnitys pultit pitää olla myös pidemmät kuin alkuperäiset, laitoin ARP:n pultit. Hihnojen kiinnitys "naulat" on syytä olla pidemmät noille 2 1/4" hihnoille.

Toinen testiajo ja hieman rajumpia jarrutuksia, hidastuvuus hyvä ellei erinomainen. Säädin takapiiriä hieman "löysemmälle" niin takapääkin tuntui hyvältä. Pientä epästabiilisuuta vielä takajarruissa mutta siitä selviää säätämällä. Kipinöintikin lakkasi, ilmeisesti uusien jarrulevyjen pinnasta irtosi hieman materiaalia joka siten paloi. Lämpötila mitta kertoi etujarrujen olevan täysin balanssissa lämmöt 75 astetta molemmissa laikoissa, mutta takarumpujen lämpötila ero oli lähes 35 astetta, vasen 65 oikea 100 astetta. Olisipa ollut lämpökamera, eikä vain lasermittaria.

Lähetetty: 25 Elo 2006, 10:19
Kirjoittaja Arto65FB
[quote="Arto65FB"]Sulla on sentään jarrut, mulla on kaliiperi Jarrupoljin Oy:ssä. Toivottavasti saan sen edes huomenna. :cry:
quote]

No Jarrupoljin oli valmista jo eilen :D Ja eikun asentamaan. Ja se palojen suojalevyn ylempi pultti sanoi naps ja olin jopa vaihteeksi sattunut momenttiavain käteen enkä edes ollut vielä vääntänyt, kunhan räikyttelin pulttia kiinni. :x Kyllä on kovan onnen satula. Heti kun ottaa oikean työkalun (jarrunippaan kita-avain ja kiinnityspulttiin momenttiavain) niin persiilleen menee. Kyllä se niin on kuin muutama ilta sitten todettiin; vasara tai mieluummin moska, jakoavain, miljoonapihdit ja sorkkarauta riittää auton kasaamiseen.

Lähetetty: 25 Elo 2006, 12:13
Kirjoittaja Tapsa
Aivan! ja vain pikkurälläkkä puuttuu listasta... :roll:

Lähetetty: 27 Elo 2006, 22:36
Kirjoittaja Mexico65
Tapsa kirjoitti:Aivan! ja vain pikkurälläkkä puuttuu listasta... :roll:
Pikkurälläkkä meinasi hyytyä kun leikkailin noita etupaloja sopivankokoisiksi. Tarrasi laikka niin perhanan hyvin kitkamateriaaliin kiinni, että kone meinasi pysähtyä. Palan takarautaa oli helpompi leikata. Sovituksessa käytettiin sitten pikkulekalla ja kun ei sopinut, piti pala miljoonapihdeillä repiä pois ja sitten lisää rälläkkää.

Jarru remontti onnistui erinomaisesti testipäivä Botniaringillä. Jarrut toimi moitteettomasti eikä jarrujen häviämistä tai muutakaan ongelmaa esiintynyt noin kymmenen kierroksen yhtäjaksoisen kokeen aikana. Yhden kierroksen täysi jarrutusten määrä on Botniaringillä 6 kappaletta ja yksi vähäinen hidastus. Noin 60 täysjarrutusta eikä jarrujen häipymistä.