Sivu 1/2

Tulpanjohdot nuo mystiset piuhat

Lähetetty: 08 Elo 2006, 12:56
Kirjoittaja 65HT
Onko näissä nyt sitten minkälaisia eroja? Vaihtoehtoja löytyy kyllä vaikka minkälaisia. Paksuuksia 7- 11 milliin, materiaalieroja yms.

Taas on valinnan vaikeus...

Lähetetty: 08 Elo 2006, 13:44
Kirjoittaja GT-350
Valinnanvaraa on vaikka kuinka. Itse tällä hetkellä luotan Ford Racing 9mm -johtoihin sekä kuutosessa että kasissa, ne riittänevät varsin pitkälle.

Lähetetty: 08 Elo 2006, 15:31
Kirjoittaja JaniC
Sellaisia tulpanjohtoja ei ainakaan kannata ostaa, missä joutuu itse asentamaan päät.
:x

Lähetetty: 08 Elo 2006, 15:59
Kirjoittaja fairlane
dj-jaycee kirjoitti:Sellaisia tulpanjohtoja ei ainakaan kannata ostaa, missä joutuu itse asentamaan päät.
:x
tässä asiassa olen täysin samaa mieltä :)

Lähetetty: 08 Elo 2006, 16:04
Kirjoittaja 65HT
Omia kokemuksia..?
Siis johtojen rakentamisesta.

Lähetetty: 08 Elo 2006, 16:10
Kirjoittaja GT-350
65HT kirjoitti:Omia kokemuksia..?
Siis johtojen rakentamisesta.
Kerran tein sellaisesta sarjasta, jossa tulppien päät olivat valmiit ja jakajaan tulevat päät piti itse katkaista sopivaan mittaan ja puristaa liittimet niihin. Kun ei ollut sitä kunnon työkalua miten ne tehdään niin ongelmiahan siitä vain tuli...no jollain tietysti on joku hyvä DIY -metodi siihen mutta miksipä ei ostaisi valmiita?

Lähetetty: 08 Elo 2006, 16:43
Kirjoittaja Mexico65
En edes muista, kuinka monet tulpanjohdot olen tehnyt eikä koskaan ole tullut ongelmia. Työkalu ei maksa paljoa. Vain itse tekemällä saa aikaiseksi juuri sopivan mittaiset johdot, jotka ei roiku ympäri konehuonetta ja pahimmassa tapauksessa pakosarjojen päällä. MSD:n johtosarjojen mukana tulee muistaakseni työkalu liitosten tekoon.

Myyjä yleensä tietää mitkä johdot on riittävät kuhunkin tapaukseen jos itse ei ymmärrä tai tiedä mitä pitäisi ostaa. Vakio koneissa ilman mitään erillisiä sytkä boxeja rittää tavalliset 7-8mm johdot. Ainoa asia jonka voi etukäteen itse päättää on johdon väri. Niin ja vanhemmissa se on musta ja uudemmissa harmaa, mutta Accelin keltaiset antaa kivasti väriä konehuoneeseen ja museokatsastajan kasvoihin.

Lähetetty: 08 Elo 2006, 17:53
Kirjoittaja musse67
Mexico65 kirjoitti:En edes muista, kuinka monet tulpanjohdot olen tehnyt eikä koskaan ole tullut ongelmia. Työkalu ei maksa paljoa. Vain itse tekemällä saa aikaiseksi juuri sopivan mittaiset johdot, jotka ei roiku ympäri konehuonetta ja pahimmassa tapauksessa pakosarjojen päällä. MSD:n johtosarjojen mukana tulee muistaakseni työkalu liitosten tekoon.
Jyrin kanssa samaa mieltä, MSD:n satsin mukana tulevalla työkalulla on helppo tehdä just sopivan mittaset johdot. Sen työkalun reunassa on sapluuna jonka mukaan johdot kuoritaan oikeaan mittaan ja sitten puristetaan ruuvipenkissä liitin piuhaan.

MSD:n 8mm helicore johtoja olen käyttänyt, eikä ongelmia niiden suhteen ole ollut vaikka piti puristaa jo kerran puristetut päät johtoihin kun ei järkevästi löytynyt mistään Ediksen hukkakipinäpuoliin sopivia päitä.

Lähetetty: 08 Elo 2006, 19:26
Kirjoittaja Foxy Lady
Eipä ole johtoliittimien asennus mustakaan hankalaa. Saa juuri sen mittaisia johtoja kuin haluaa. Eipä itselläni ollut virallista työkalua, vaan käytin abico-pihtejä hyvällä menestyksellä.
Accelilla löytyy muuten punaisiakin johtoja, tosin joihinkin eurovehkeisiin.

Lähetetty: 08 Elo 2006, 21:14
Kirjoittaja JXA-26
Viriviri vehkeisiin (jm) tuli tehtyä aikanaan pirun toimivia johtoja, kun haki varaosaputkasta metritavarana kuparitulpanjohtoa ja irtopäitä. Alkuperäisestä Ladan työkalusarjasta pihdit, leukojenväliin hitsasi 8mm mutterin jonka sahasi sitten keskeltä poikki, toiseen puoleen hitsinööli jonka viilasi "hampaaksi" ja toimiva päitten puristelu työkalu. Tinaa kanssa.
Kuparijohtojen etu oli siinä että pystyi mittaamaan ohmiarvot jokaisesta johdosta. Penkissä testattua faktaa, että pelkät tulpanjohdot joilla on ollut lähes sama ohmiluku verrattuna höpöhallin silikoonisiin on tehoero ollut 30hv.

Lähetetty: 09 Elo 2006, 00:45
Kirjoittaja JaniC
Joskus kokosin itse Axxelin 8.8 tulpanjohtoja ja homma meni ihan päin peetä. Liittimissä kyllä johto pysyi niin kauan, kunnes piti alkaa pujottamaan sitä siihen tulpanjohdon päähän. V-mäistä hommaa, enkä varmasti yritä rakentaa itse sellaisia enää koskaan. :evil: :x

Lähetetty: 09 Elo 2006, 09:34
Kirjoittaja veekoo
Ford Racingin 9mm valmiit piuhat. Helppo homma, kunhan vaivautuu tekemaan homman tulpan suunnasta eika jakajasta. Tulee aika janna viritelma, vaikka syttyjarjestys ei menekaan sekaisin.. :shock: :roll:
Sellainen huomio noihin, etta kannattaa tilata samaan pakettiin Racingin jakajan kansi & adapterikaulus -paketti, silla jakajan paa on erilainen...

Lähetetty: 09 Elo 2006, 11:31
Kirjoittaja 65HT
Veekoolle sen verran, ettei ole org. jakaja. Tulee malloryn hei-jakaja. 85-sarjaa. Siihen FR:n piuhat käynevät. Sellaisista on jo kauppaa aloiteltu erään kerholaisen kanssa...

Tulee aika jännä viritelmä, sanoit. Mitä tarkoitat?

Lähetetty: 09 Elo 2006, 22:25
Kirjoittaja ROKI
Mexico65 kirjoitti:En edes muista, kuinka monet tulpanjohdot olen tehnyt eikä koskaan ole tullut ongelmia. Työkalu ei maksa paljoa. Vain itse tekemällä saa aikaiseksi juuri sopivan mittaiset johdot, jotka ei roiku ympäri konehuonetta ja pahimmassa tapauksessa pakosarjojen päällä. MSD:n johtosarjojen mukana tulee muistaakseni työkalu liitosten tekoon.

Myyjä yleensä tietää mitkä johdot on riittävät kuhunkin tapaukseen jos itse ei ymmärrä tai tiedä mitä pitäisi ostaa. Vakio koneissa ilman mitään erillisiä sytkä boxeja rittää tavalliset 7-8mm johdot. Ainoa asia jonka voi etukäteen itse päättää on johdon väri. Niin ja vanhemmissa se on musta ja uudemmissa harmaa, mutta Accelin keltaiset antaa kivasti väriä konehuoneeseen ja museokatsastajan kasvoihin.
Meksikaanin kanssa samaamieltä, muita työkaluja ei tartte kuin hyvät linjapihdit niin sanotut (tongit), jos ei onnistu on onglma niinsanotusti peukalo keskellä kämmentä :!:.

Lähetetty: 09 Elo 2006, 22:39
Kirjoittaja ROKI
65HT kirjoitti:Veekoolle sen verran, ettei ole org. jakaja. Tulee malloryn hei-jakaja. 85-sarjaa. Siihen FR:n piuhat käynevät. Sellaisista on jo kauppaa aloiteltu erään kerholaisen kanssa...

Tulee aika jännä viritelmä, sanoit. Mitä tarkoitat?
Mitä järkeä on tunkea tuohon 289 pannuun sitä sankon kokoista jakajaa, kun ei se kulje yhtään sen lujempaa kuin vakio jakajalla jossa on kärjeton syttä. Ei millään pahalla 65HT , vaan olisko se siinä että on makeempi avata lunkku ja näytää kaverille että mullapa on myllyssä hein jakaja. Tietenkin valinta on jokaisen oma, ei siinä välttämättä tartte muiden kommentteja noteerata.