Sivu 1/1

Moottorinvaihto ja katsastuskäytäntö

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 19:23
Kirjoittaja voxagent
Tuli tuossa käytyä konttorilla ja auto läpäisi muuten, mutta kiiltävä moottori herätti tietysti epäilyjä. Seurauksena oli että jossain sivulauseessa myönsin vaihtaneeni rikkoutuneen lohkon tilalle samanlaisen rautamötikän. Katsastus keskeytettiin ja minulta vaadittiin joku näyttö siitä ettei tehoa ole oleellisesti kasvanut. Katsuri mainitsi myös jostain merkinnästä rekisteriotteeseen maksua vastaan tietysti p€rk€l€.

Jos vanhastakaan moottorista ei ole sarjanumeroa tai muuta tunnistetta otteessa miksi uudesta pitäisi samanlaisesta motista pitäisi jotain tarinaa sinne liittää? Miten on?

p.s. täytyy nostaa hattua rodimiehille jotka sentään tekevät oikeita muutoksia kärryihinsä :D

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 22:10
Kirjoittaja GT-350
Hupsis. Olisipa pitänyt sanoa vaan että tuli rempattua talvella koko motti ja maalattua samalla.

Jopa oli tarkkaa...hohhoijaa.

t. Teppo

Lähetetty: 28 Heinä 2006, 22:51
Kirjoittaja mussette
Vie toiselle konttorille ja mieti mitä sanot. Anna katsastuksen mennä ylipitkäksi ja ota uusiksi, jos kerkesivät jotain papereihin jo töhertämään. Niin jouduin itsekkin kerran tekemään kun tuli muuten seinä vastaan. :lol:

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 09:25
Kirjoittaja JXA-26
Samantien vaan uudelle konttorille, kun kerta toimenpide keskeytettiin. Ja sitten suusuppuun !! Onkohan jostain oikein ISOSTA konttorista tullu ohjeistusta konttoreille, kun täällä meitin suunnallakin on nyt pienen ajan sisään pompannut monta kunnossa olevaa harrasteautoa uskomattomista syistä. :evil:

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 10:10
Kirjoittaja Fastback
Mulla ei ole omalla kohdalla tullut vielä vastaan moisia, mutta juttuja on saanut lukea mitä ihmeellisimmistä asioista. Paras olisi jos katsastuksen suorittaisi toinen alan harrastaja, heillä on yleensä jo valmiina käsitys asioista ja näin vältytään turhilta reissuilta.

Lähetetty: 29 Heinä 2006, 10:27
Kirjoittaja voxagent
Eniten kyrsii juuri se ettei mitään varsinaista muutosta ole moottorin osalta tehty vaan rikkoutuneen osan tilalle on vaihdettu samanlainen.
Käyn vielä näyttämässä listan mistä selviää ko. moottorin teho eri vuosimalleissa, mutta en aio kyllä ottaa tarpeettomia merkintöjä otteeseen tai maksaa ylimääräistä tarpeettomasta.

Lähetetty: 30 Heinä 2006, 13:24
Kirjoittaja petska
ei niille katsastus miehille kannata kaikkea kertoa ....ei kun toiselle konttorille...

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 11:59
Kirjoittaja pete74
No niin eli eräältä toiselta palstalta kopioitua:

LVM:n tuore tiedote, joka kuvaa lainmuutosta (lakitekstiin verrattuna) ihmisen ymmärtämällä murteella:


Ajoneuvoharrastajille selkeämmät säännöt ja lisäaikaa rakenteluun

17.2.2005

Ajoneuvojen kunnostamista ja rakentelua koskeviin säännöksiin on tulossa muutoksia. Muutos helpottaa erityisesti auto- ja moottoripyöräharrastusta.

Liikenne- ja viestintäministeriö antoi asiasta asetuksen torstaina 17. helmikuuta. Uudet säännökset tulevat voimaan 1. maaliskuuta.

Niin sanotusta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuden laskeminen määritellään nyt asetuksessa aiempaa tarkemmin, mikä selkeyttää ennakoitavuutta ja tulkintaa. Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu.

Autoverolain mukaan auto on ensirekisteröitävä ja verotettava ensi kertaa käyttöön otettavana uudestaan silloin, kun puolet tai enemmän sen osista on vaihdettu. Käytännössä 50 prosentin rajan ylittäminen rakennelluissa tai korjatuissa ajoneuvoissa on harvinaista.

Olennainen muutos entisiin säännöksiin on se, että alkuperäisten ohjaus- ja jarrulaitteiden vaihtamista liikenneturvallisuuden kannalta paremmiksi ei lasketa kanta-ajoneuvon osuuteen. Esimerkiksi rumpujarrujen vaihtaminen levyjarruiksi ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta.

Sama koskee myös kulumisen takia huollossa vaihdettavia osia sekä niin sanottuja kriittisiä osia, joita ilman ajoneuvo ei toimi. Ne voi korjata ilman kanta-ajoneuvon prosenttiosuuden pienenemistä.

Rakentamisen aikaisempi kahden vuoden enimmäisaika poistuu. Rakentaminen vie usein enemmän kuin pari vuotta, ja määräajan poisto antaa harrastajalle enemmän aikaa määritellä hankkeensa kesto.

Ulkomailta tuodut ja kotimaiset ajoneuvot asetetaan nyt laissa samaan asemaan. Ulkomailta korjattuina tuotujen ajoneuvojen prosenttiosuuksia ryhdytään laskemaan 35 prosentista ylöspäin, kun aikaisemmin luku oli 25 prosenttia. Samalla ulkomaisen, aiemmin rekisteröidyn rakennetun ajoneuvon rekisteröinti Suomeen helpottuu, kun kanta-ajoneuvo voidaan yksilöidä rekisteröintikatsastuksen yhteydessä.

Lisätietoja

liikenneneuvos Kari Saari, puh. (09) 160 28557 tai 050 558 7461
ylitarkastaja Maria Rautavirta, puh. (09) 160 28577 tai 040 749 6272


Eli tuon perusteella jos pelkkä lohko on kulumisen takia vaihdettu niin sitä ei tarvitse merkitä rek.otteeseen eikä muutoskatsastaa.
Ja jos haluaa vielä pelata varman päälle niin soitto AKE:en ja sieltä vielä kannatta kysyä mielipidettä JOLTAIN SELLAISELTA JOKA TIETÄÄ (sielläkään ei kaikki noita aina tiedä), sitten myös helpottaa kun saa vihdoin oikean vastauksen niin muistaa ottaa virkahenkilön nimen ylös jotta konttorilla kinastellessa voi soittaa kyseiselle henkilölle. Tosin siellä konttorilla kannattaa mennä suoraan päälikön juttusille ja kertoa oma sekä LVM:n mielipide kyseisestä päätöksestä.
Näin sen itse yrittäisin tehdä ja en todellakaan maksais sentiäkään jos konttori ei antanu viimeks rahoja takas (ainakin niin epäilen), koska kyseinen tilanne johtui ymmärtääkseni heidän tietämättömyydestä.
Ja vielä muistaakseni jo noin 5 vuotta sitten sanottiin Tikkurilan konttorilla että heidänhän se pitää selvittää... Ja kyseessä oli muutoskatsastus?!?

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 13:18
Kirjoittaja voxagent
Asia tarkistettu AKElta ja toimitettu varmuuden vuoksi lohkon
valunumero/teho/sopivuustaulukko katsastajalle. Keskutelun jälkeen auto leimattu :D

Tämä vaan osoittaa ettei se aina ole katsurillekaan helppoa tulkita säädöksiä ja soveltaa niitä.

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 13:45
Kirjoittaja pete74
Hyvä että onnistu koska ei niillä insseillä kovin helppoa ole,käsittääkseni noista uusista autoistakin tulee jatkuvasti uusia ohjeita katsastuksen suhteen. Siinä helposti unohtuu että mitä vanhoihin autoihin saa tehdä ja mitä ei kun uusissahan tarvii olla kaikki vastaavuustodistukset jousista yms. Ongelma syntyy yleensä siinä kohdassa jos siellä sattuu olemaan ns. aina oikeassa oleva virkamies... Sen päätähän ei edes AKE käännä :roll: , onneks selvis noin helpolla.

Lähetetty: 31 Heinä 2006, 14:27
Kirjoittaja GT-350
Onneksi autossasi ei ollut mitään muuta mikä olisi voinut tehdä temput katsastuksessa.

:roll: :lol:

Onneksi olkoon leimasta ja ei kun kovaa ajoa!